Pyhä perhe

kuunteleva_kirkko

Ylihuomenna on ensimmäinen joulun jälkeinen sunnuntai. Sunnuntain evankeliumitekstissä ollaan vielä aika vahvasti Jeesuksen vauva-ajan tunnelmissa. Samoissa tunnelmissa pyhän nimeksi on annettu Pyhä perhe.

"Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin. Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: ”Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta, ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset.”
Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta, mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan. Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen. Juuri sillä hetkellä hän tuli paikalle, ja hän ylisti Jumalaa ja puhui lapsesta kaikille, jotka odottivat Jerusalemin lunastusta.
Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati, he palasivat Galileaan kotikaupunkiinsa Nasaretiin. Lapsi kasvoi, vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo seurasi häntä."
(Luuk. 2: 33–40)


Vilppu H.
pappi

38

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FUCKIFUU

      Oliko Hanna myös 12-vuotias kun hänet naitettiin avioliittoon? Siis aivan kuten Jeesuksen äiti Maria oli 12-vuotias kun Jumala katsoi parhaaksi laittaa hänet paksuksi. Kristillisten tutkijoiden yleinen konsensus on että Maria oli todellakin tuon 12-vuotias. Silloin elettiin toisenlaisia aikoja ja ilmeisesti myös Jumala eli samoja aikoja, koska se oli Jumala joka laittoi raskaaksi alaikäisen.

      Ainoa päätelmä mitä evankeliumien alusta voi tehdä on se, että Jumala pitää teiniraskauksista ja Jeesus oli ökyrikas syntyessään.

      • tuhat ja yksi

        Miten lienee ollut ,mutta oon Luukkaan ilosanoman kannalla ,kun Maria oli Gabrielin palvelija ja tuo Gabrielin varjo lankesi Marian ylle ,lisäksi tuo Pyhä Henkilö liehitteli kertomuksella poikalapsesta Daavidin sukuun niin ,- miksipä ei ja he menivät sisälle ja Maria totesi jotta miksi hän on saanut tällaisen armon olla Herran palvelijatar.

        Katso itse Luukkaan ilosanomasta kuinka Pyhän Hengen siemen meni Mariaan sisälle vaikka olikin nuori nainen.


    • Kristinuskon kirja.

      Vilppu H
      pappi

      Pyhä perhe !

      Uskosi viittaamaasi Luukkaan evankeliumin kohtaan. Isä ja poika Jumalia teidän kirkon opin mukaan. Pyhä perhe, äiti myös Jumala ! Nyt tekemään kirkkohistoriaa, realistinen päätelmä edellisestä, että ehdotat Neitsyt Mariaa myös Jumalaksi, jolloin teillä on neliyhteinen Jumala. Olet Vilppu kirkkohistorian suuri ihminen !
      Tulee kylläkin vielä aika, jolloin Jeesuksen puoliso Maria kuuluu myös tähän Pyhään perheeseen, mutta se sitten aikanaan. Nyt sinulla on mahdollisuus tehdä maailmanhistoriaa kirkon opin piirissä. Käytä se !

      • tuhat ja yksi

        Mitä tuohon messiaan odotukseen tulee niin on huomautettava ,jotta juutalaiset olivat n, 60 vuotta ennen Jeesus Nasaretilaisen syntymää menettäneet hallintavaltansa Roomalle,mutta uskonnollinen valta oli jäänyt papistolle.
        Niinpä siellä ootettiin kansan vapauttajaa Roomalaisten vallasta ja kun Jeesuksestakaan tuohon ei ollut ,ei ,ei uskonnollinen lahkosaarnaajasta sellaiseen ole, vaikka hän löysikin uskonnollisessa samaistumisharhassaan itsensä myös juutalaisten Pyhistä kirjoituksista.
        Huom ! Raamattu koottiin Nikeassa paljon myöhemmin.


      • Messiasodotus
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Mitä tuohon messiaan odotukseen tulee niin on huomautettava ,jotta juutalaiset olivat n, 60 vuotta ennen Jeesus Nasaretilaisen syntymää menettäneet hallintavaltansa Roomalle,mutta uskonnollinen valta oli jäänyt papistolle.
        Niinpä siellä ootettiin kansan vapauttajaa Roomalaisten vallasta ja kun Jeesuksestakaan tuohon ei ollut ,ei ,ei uskonnollinen lahkosaarnaajasta sellaiseen ole, vaikka hän löysikin uskonnollisessa samaistumisharhassaan itsensä myös juutalaisten Pyhistä kirjoituksista.
        Huom ! Raamattu koottiin Nikeassa paljon myöhemmin.

        Juutalaisten MESSIAS tarkoittaa alla olevaa asiaa:

        "Messiah [ edit ]
        Pääartikkeli: Juutalainen messianism

        Heprean sana mashiach (tai moshiach) viittaa juutalaisten ajatus Messiaan . Kuten Englanti sana messias, mashiach tarkoittaa voideltua. [3]

        Juutalainen Messias viittaa ihmisen johtaja, fyysisesti polveutuu Daavidin linja , joka hallitsee ja yhdistää ihmisiä Israelin [4] ja tuo tullessaan messiaanisen Age [5] globaalien ja maailmanrauhaa. Vaikka nimi juutalainen Messias pidetään yksi niistä asioista, jotka edeltävät luominen, [6] hän ei katsota olevan jumalallinen eikä Jeesuksen paluuta, toisin kuin kristinusko.

        Raamatun aikoina otsikko mashiach myönnettiin joku korkea asema aateliston ja suuruutta. Esimerkiksi Cohen ha-Mašíaḥ tarkoittaa ylipappi. Vuonna Talmudin aikakauden otsikko mashiach tai מלך המשיח, Méleḫ ha-Mašíaḥ (in Tiberian ääntely lausutaan Melek haMMāšî º H) ja tarkoittaa kirjaimellisesti "voideltu kuningas". Se on viittaus juutalaisten johtaja ja kuningas, joka lunastaa Israelin lopussa päivän ja kokea messiaaninen aikakauden rauhan ja vaurauden sekä elävistä ja kuolleista. [3]
        Vuonna Tanakh (heprean raamatusta) [ edit ]

        Useimmat tekstisisältöä koskevat vaatimukset Messiaan ja hänen valtakuntansa ovat Jesajan kirja , vaikka näkökohdat mainitaan muiden profeettojen samoin.
        Sanhedrin tulee uudelleen käyttöön (Jes. 01:26)
        Kun hän on kuningas, johtajat muiden kansojen näyttää hänelle opastusta (Jes. 02:04)
        Koko maailma kumartavat Yksi Israelin Jumala (Jes. 02:17)
        Hän polveutuvan kuningas Daavid (Jes. 11:01) kautta King Solomon (1 Aikak. 22:8-10)
        Moshiach on mies tämän maailman, tarkkaavainen Juutalainen kanssa "Jumalan pelko" (Jes. 11:02)
        Paha ja tyrannia ei voi seisoa hänen johdollaan (Jes. 11:04)
        Jumalan tuntemisen täyttää maailman (Jesaja 11:09)
        Hän kuuluu ja houkuttelee ihmisiä eri kulttuureista ja kansakunnat (Jes. 11:10)
        Kaikki israelilaiset palautetaan kotimaahansa (Jesaja 11:12, Sakarja 10:06)
        Kuolema on nielty ainiaaksi (Jes. 25:8)
        Ei ole enää nälkä tai sairauden ja kuoleman lakkaa (Jes. 25:8)
        Kuolleet nousevat jälleen (Jes. 26:19)
        Davidin huone on oleva niinkuin Jumalan (Sakarja 12:08) [7]
        Jumala tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka menevät Jerusalemia vastaan ​​(Sakarja 12:09, Jesaja 60:12)
        Israelin ja Juudan tehdään yhdeksi jälleen valtio (Sakarja 11:12-14, Hesekiel 37:16-22)
        Juutalainen ihmiset kokevat ikuinen ilo ja riemu (Jes. 51:11)
        Hän tulee olemaan messenger rauhan (Jes. 53:7)
        Kansakuntien tunnistaa vääryyksiä he tekivät Israel (Jesaja 52:13-53:5)
        Maailman kansat kääntyvät juutalaisten hengellistä ohjausta ( Sakarja 08:23)
        Revityt kaupungit Israelin palautetaan ( Hesekiel 16:55)
        Sota-aseet tuhotaan (Hesekiel 39:9)
        Temppeli on rakennettu uudelleen (Hesekiel 40) jatkamista monet keskeytetty mitzvot
        Hän sitten täydellinen koko maailman palvella Jumalaa yhdessä ( Sefanja 3:09)
        Hän ottaa karu maa ja tehdä siitä runsas ja hedelmällinen (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Hesekiel 36:29-30, Jesaja 11:6-9)
        Talmud [ edit ]

        Babylonian Talmud , Tractate Sanhedrin , sisältää pitkä keskustelu johtaneiden tapahtumien Messiaan tuloa, esimerkiksi:

        R. Johanan sanoi: Kun näet sukupolvi koskaan hiipumassa, toivon hänelle [Messias], sellaisena kuin se on kirjoitettu, ja nöyrän kansan sinä säästä. R. Johanan sanoi: Kun sinä näet sukupolven hukkua monia ongelmia niinkuin joki, odottavat häntä, niinkuin kirjoitettu on, kun vihollinen tulee kuin tulva, Herran Henki on kohottaa standardi häntä vastaan; joka seuraa, ja lunastaja tulee Siioniin.

        R. Johanan sanoi myös: Davidin poika tulee vain sukupolvi, joka on joko kokonaan vanhurskas tai kokonaan jumalattoman. "In sukupolvi, joka on kokonaan vanhurskas," - niinkuin kirjoitettu on: sinun ihmiset myös ovat kaikki vanhurskaita: he perivät maan iankaikkisesti. "Tai kokonaan jumalaton," - niin kuin on kirjoitettu, ja hän näki, ettei ollut mies, ja ihmetteli, ettei Välittäjänsä 31 ja se on [muualla] kirjoitettu, itseni tähden, jopa itseni tähden, tulee Teen sen. [8]

        Kautta juutalaisten historian juutalaiset ovat verranneet näitä kohtia (ja muut) ajankohtaisista tapahtumista etsimään merkkejä Messiaan pikaista saapumista, jatkuen nykypäivän. Esimerkiksi monet ortodoksinen juutalaiset johtajat [ muokkaa ] ovat ehdottaneet, että tuho juutalaisten keskuudessa tuomat holokaustin voi edustaa toivon merkkinä Messiaan esillä välittömästä saapumisesta.

        Talmud kertoo monia tarinoita Messias, joista osa edustaa kuuluisa Talmudic rabbien työaikaa henkilökohtaista ilmestyksiä Elia profeetta ja Messias. Esimerkiksi:"

        Kristittyjen messias merkitsee eri asiaa kuin juutalaisuudessa.


      • tuhat ja yksi
        Messiasodotus kirjoitti:

        Juutalaisten MESSIAS tarkoittaa alla olevaa asiaa:

        "Messiah [ edit ]
        Pääartikkeli: Juutalainen messianism

        Heprean sana mashiach (tai moshiach) viittaa juutalaisten ajatus Messiaan . Kuten Englanti sana messias, mashiach tarkoittaa voideltua. [3]

        Juutalainen Messias viittaa ihmisen johtaja, fyysisesti polveutuu Daavidin linja , joka hallitsee ja yhdistää ihmisiä Israelin [4] ja tuo tullessaan messiaanisen Age [5] globaalien ja maailmanrauhaa. Vaikka nimi juutalainen Messias pidetään yksi niistä asioista, jotka edeltävät luominen, [6] hän ei katsota olevan jumalallinen eikä Jeesuksen paluuta, toisin kuin kristinusko.

        Raamatun aikoina otsikko mashiach myönnettiin joku korkea asema aateliston ja suuruutta. Esimerkiksi Cohen ha-Mašíaḥ tarkoittaa ylipappi. Vuonna Talmudin aikakauden otsikko mashiach tai מלך המשיח, Méleḫ ha-Mašíaḥ (in Tiberian ääntely lausutaan Melek haMMāšî º H) ja tarkoittaa kirjaimellisesti "voideltu kuningas". Se on viittaus juutalaisten johtaja ja kuningas, joka lunastaa Israelin lopussa päivän ja kokea messiaaninen aikakauden rauhan ja vaurauden sekä elävistä ja kuolleista. [3]
        Vuonna Tanakh (heprean raamatusta) [ edit ]

        Useimmat tekstisisältöä koskevat vaatimukset Messiaan ja hänen valtakuntansa ovat Jesajan kirja , vaikka näkökohdat mainitaan muiden profeettojen samoin.
        Sanhedrin tulee uudelleen käyttöön (Jes. 01:26)
        Kun hän on kuningas, johtajat muiden kansojen näyttää hänelle opastusta (Jes. 02:04)
        Koko maailma kumartavat Yksi Israelin Jumala (Jes. 02:17)
        Hän polveutuvan kuningas Daavid (Jes. 11:01) kautta King Solomon (1 Aikak. 22:8-10)
        Moshiach on mies tämän maailman, tarkkaavainen Juutalainen kanssa "Jumalan pelko" (Jes. 11:02)
        Paha ja tyrannia ei voi seisoa hänen johdollaan (Jes. 11:04)
        Jumalan tuntemisen täyttää maailman (Jesaja 11:09)
        Hän kuuluu ja houkuttelee ihmisiä eri kulttuureista ja kansakunnat (Jes. 11:10)
        Kaikki israelilaiset palautetaan kotimaahansa (Jesaja 11:12, Sakarja 10:06)
        Kuolema on nielty ainiaaksi (Jes. 25:8)
        Ei ole enää nälkä tai sairauden ja kuoleman lakkaa (Jes. 25:8)
        Kuolleet nousevat jälleen (Jes. 26:19)
        Davidin huone on oleva niinkuin Jumalan (Sakarja 12:08) [7]
        Jumala tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka menevät Jerusalemia vastaan ​​(Sakarja 12:09, Jesaja 60:12)
        Israelin ja Juudan tehdään yhdeksi jälleen valtio (Sakarja 11:12-14, Hesekiel 37:16-22)
        Juutalainen ihmiset kokevat ikuinen ilo ja riemu (Jes. 51:11)
        Hän tulee olemaan messenger rauhan (Jes. 53:7)
        Kansakuntien tunnistaa vääryyksiä he tekivät Israel (Jesaja 52:13-53:5)
        Maailman kansat kääntyvät juutalaisten hengellistä ohjausta ( Sakarja 08:23)
        Revityt kaupungit Israelin palautetaan ( Hesekiel 16:55)
        Sota-aseet tuhotaan (Hesekiel 39:9)
        Temppeli on rakennettu uudelleen (Hesekiel 40) jatkamista monet keskeytetty mitzvot
        Hän sitten täydellinen koko maailman palvella Jumalaa yhdessä ( Sefanja 3:09)
        Hän ottaa karu maa ja tehdä siitä runsas ja hedelmällinen (Jesaja 51:3, Amos 9:13-15, Hesekiel 36:29-30, Jesaja 11:6-9)
        Talmud [ edit ]

        Babylonian Talmud , Tractate Sanhedrin , sisältää pitkä keskustelu johtaneiden tapahtumien Messiaan tuloa, esimerkiksi:

        R. Johanan sanoi: Kun näet sukupolvi koskaan hiipumassa, toivon hänelle [Messias], sellaisena kuin se on kirjoitettu, ja nöyrän kansan sinä säästä. R. Johanan sanoi: Kun sinä näet sukupolven hukkua monia ongelmia niinkuin joki, odottavat häntä, niinkuin kirjoitettu on, kun vihollinen tulee kuin tulva, Herran Henki on kohottaa standardi häntä vastaan; joka seuraa, ja lunastaja tulee Siioniin.

        R. Johanan sanoi myös: Davidin poika tulee vain sukupolvi, joka on joko kokonaan vanhurskas tai kokonaan jumalattoman. "In sukupolvi, joka on kokonaan vanhurskas," - niinkuin kirjoitettu on: sinun ihmiset myös ovat kaikki vanhurskaita: he perivät maan iankaikkisesti. "Tai kokonaan jumalaton," - niin kuin on kirjoitettu, ja hän näki, ettei ollut mies, ja ihmetteli, ettei Välittäjänsä 31 ja se on [muualla] kirjoitettu, itseni tähden, jopa itseni tähden, tulee Teen sen. [8]

        Kautta juutalaisten historian juutalaiset ovat verranneet näitä kohtia (ja muut) ajankohtaisista tapahtumista etsimään merkkejä Messiaan pikaista saapumista, jatkuen nykypäivän. Esimerkiksi monet ortodoksinen juutalaiset johtajat [ muokkaa ] ovat ehdottaneet, että tuho juutalaisten keskuudessa tuomat holokaustin voi edustaa toivon merkkinä Messiaan esillä välittömästä saapumisesta.

        Talmud kertoo monia tarinoita Messias, joista osa edustaa kuuluisa Talmudic rabbien työaikaa henkilökohtaista ilmestyksiä Elia profeetta ja Messias. Esimerkiksi:"

        Kristittyjen messias merkitsee eri asiaa kuin juutalaisuudessa.

        Niinpä niin selväksi tuli!

        Juutalsinen usko on aivan muuta kuin kristinusko ja siellä Jeesus Nasaretilainen ei ole Messias.


    • Ai mää vai?

      Raamatun ajan juutalaisen lakiuskonnon mukaan tyttö piti arpoa saddukeusten temppelissä vapaalle miehelle tytön ensimmäisten kuukautisten tultua. Tuohon aikaan uskomusten mukaan tyttö oli sukukypsä heti, kun ensimmäiset kuukautiset tulivat, joten tytöt naitettiin noin 12-16 vuotiaina, vaikka olivatkin vielä lapsia.

      Mariaa sanottiin almah Mariaksi eli hän asui isänsä kodissa, mutta oli tullut murrosikään ja oli vapaasti otettavana vaimoksi.

      Mariaa sanottiin ennen tuota nimitystä betulah Mariaksi, eli tytöksi, jolla ei vielä ollut kuukautisia, mutta hän asui isänsä kodissa.

      Almah tarkoittaa siis ikää, eikä suinkaan sanaa neitsyt, kuten yleisesti uskotaan.

      Oheisesta linkistä voi lukea, mitä tuon ajan juutalaisuus piti sisällään murrosikäsiten tyttöjen kohdalla:

      http://www.apokryfikirjat.com/jaakob.htm

      "Luku 8.
      Ja hänen vanhempansa istuutuivat ihmetellen ja ylistäen Herraa Jumalaa, koska lapsi ei ollut kääntynyt takaperin. Ja Maria oli Herran temppelissä kuin kyyhkynen, jota elätetään ja hän sai ruokaa enkelin kädestä.

      Ja kun hän oli kaksitoista vuotta vanha, papit kokoontuivat sanoen: ’Katso, Mariasta on tullut kaksitoista vuotta vanha Herran temppelissä. Mitä me siis teemme hänelle, ettei hän saastuta Herran pyhäkköä?’ Ja he sanoivat ylipapille: ’Sinä vastaat Herran alttarista. Mene sinne ja rukoile häneen liittyen, ja mitä tahansa Herra sinulle paljastaa, se tehkäämme.’

      Ja ylipappi otti alttarivaatteen kahdellatoista kellolla ja meni pyhistä pyhimpään ja rukoili häneen liittyen. Ja katso, Herran enkeli ilmestyi sanoen hänelle: ’Sakarias, Sakarias, mene ja kokoa yhteen ne kansasta, jotka ovat ilman vaimoa, ja tuokoon jokainen mies sauvan, ja kenelle Herra näyttää merkin, hänen vaimonsa hän tulee olemaan. Ja sanansaattajat menivät läpi kaiken Juudean maaseudun ja Herran torvi soi ja kaikki miehet juoksivat sinne.

      Luku 9.

      Ja Joosef heitti maahan kirveensä ja juoksi tapaamaan heitä, ja kun he olivat kokoontuneet yhteen, he menivät ylipapin luokse ja ottivat sauvansa mukaansa. Ja hän otti heidän kaikkien sauvat ja meni temppeliin ja rukoili. Ja kun hän oli lopettanut rukouksen, hän otti sauvat ja antoi ne takaisin heille, eikä niissä ollut merkkiä. Mutta Joosef otti vastaan viimeisen sauvan ja katso, kyyhkynen lähti sauvasta ja lensi Joosefin pään päälle. Ja pappi sanoi Joosefille: ’Sinun osaksesi on tullut ottaa Herran neitsyt ja pitää hänet itselläsi.’ Ja Joosef kieltäytyi sanoen: ’Minulla on poikia ja minä olen vanha mies, mutta hän on tyttö.. Etten tulisi naurun aiheeksi Israelin lapsille.’ Ja pappi sanoi Joosefille: ’Pelkää Herraa, sinun Jumalaasi, ja muista, mitä Jumala teki Daatanille ja Abiramille ja Koorahille, kuinka maa halkesi ja heidät nielaistiin heidän sanojensa tähden. Ja pelkää sinä nyt, Joosef, ettei niin olisi sinun talossasi.’ Ja Joosef oli peloissaan ja otti hänet pitääkseen hänet itsellään. Ja Joosef sanoi Marialle: ’Katso, minä olen ottanut sinut vastaan Herran temppelistä, ja nyt minä jätän sinut talooni ja menen pois rakentamaan rakennuksiani ja tulen jälleen takaisin luoksesi. Herra katsoo puoleesi.’

      Luku 10.

      Nyt papit pitivät kokouksen, ja he sanoivat: ’Tehkäämme verho Herran temppeliä varten.’ Ja pappi sanoi: ’Kutsukaa luokseni puhtaita neitsyitä Daavidin heimosta.’ Ja virkamiehet lähtivät ja etsivät ja löysivät seitsemän neitsyttä. Ja papit pyysivät muistamaan Maria-lapsen, että hän oli Daavidin heimosta ja oli saastuttamaton Jumalan edessä, ja virkailijat menivät ja ottivat hänet. Ja he toivat hänet Herran temppeliin ja pappi sanoi: ’Heittäkää arpaa, kuka teistä punoo kultaa ja puhdasta valkeaa ja hienoja kankaita ja silkkiä ja hyasinttia ja neilikkaa ja purppuraa. Ja purppuran ja neilikan osa lankesi Marialle ja hän otti ne meni taloonsa.

      Ja tuohon aikaan Sakarias tuli mykäksi ja Samuel oli hänen sijaisenaan siihen aikaan saakka, kunnes Sakarias puhui jälleen. Mutta Maria otti neilikan ja alkoi kutoa sitä."

      • tuhat ja yksi

        Sakarias meni mykäksi kun Elisabet sai siitoksensa näin serkkutytöt naitettiin, Luukas kertoo myös Gabrielin tietävän Elisabetin raskaudesta ja sen kertoo Marialle ja Maria haluaa olla Herran palvelijatar.


      • FUCKIFUU

        Tässä tietoa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskierto

        Eli Maria oli 10-14-vuotias, tuskin vanhempi ja mikäli Jumala laittoi raskaaksi ennen sitä, niin Marian iäksi tulee 9-vuotta, joka täsmäisi sen kanssa että Muhammad otti Aisha-vaimon 9-vuotiaana koska profeetta Jeesuksen äiti oli saman ikäinen.


      • tuhat ja yksi
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Tässä tietoa

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuukautiskierto

        Eli Maria oli 10-14-vuotias, tuskin vanhempi ja mikäli Jumala laittoi raskaaksi ennen sitä, niin Marian iäksi tulee 9-vuotta, joka täsmäisi sen kanssa että Muhammad otti Aisha-vaimon 9-vuotiaana koska profeetta Jeesuksen äiti oli saman ikäinen.

        Myös Muhamed joutui enkeli Gabrielin käsittelyyn.
        Mutta kuka noista profeetta Muhamedin 13 vaimosta oli nuorin?
        Koska ensimmäisen arvellaan olleen n, 25 vuotias ja rikas!


    • puurim

      ilppu H. pappi,

      Hannah tarkoittaa armahdettua suomeksi, ja Penuel tarkoittaa Jumalan kasvoja, joten eikö Raamatussa pitäisi lukea, että vanha nainen oli armahdettu Jumalan kasvojen edessä ja hän sai siksi työskennellä temppelissä, jossa muutoin sai olla vain nuoria neitsyt tyttöjä. Nainen kuului Asserin sukukuntaan.

      http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_(Bible)&prev=/search?q=Anna (Bible)&hl=fi&tbo=d&biw=991&bih=655&sa=X&ei=pJreULT6LKSE4ATs7oDQBw&ved=0CDEQ7gEwAA

      Hannahin ikä ei voinut olla 91 vuotta, vaan aika laskettiin ja kirjoitettiin aivan eri tavalla tuohon aikaan, jolloin naisetkin elivät ainoastaan noin 40 vuotiaiksi.

      Puurim,

      olet oikeassa.

      Heprean kielssä betulah ja almah sanoilla tarkoitetaan ainoastaan tyttöjen ikää sekä sitä, että nämä asuvat vielä isänsä kotona. Betulah tyttö on sellainen, joka ei ole vielä murrosiässä eli kuukautiset eivät ole alkaneet ja almah tyttö asuu vielä isänsä kotona ja on jo naimaiässä eli nuori naimaton nainen, joka on murrosiässä.

      Kaikki Marian aikana eläneet juutalaiset tytöt olivat ensin betulah-iässä, jolloin he asuivat isänsä kotona ennen murrosikää, ja tultuaan almah ikään he asuivat vielä isänsä kotona, mutta he olivat naimaiässä, jolloin heidät vietiin saddukeusten temppeliin, jossa heille arvottiin vapaa mies.

      Almah sana ei ole siis vain Mariaa koskenut sana, vaan se koski kaikkia tyttöjä Juudeassa ja Galileassa, ja kun nämä tulivat raskaaksi, niin heistä ei enää käytetty sanaa almah.

      Meillä almah sanalle ei ole vastiketta suomen kielessä, mutta käytämme sanaa neiti ainoastaan naimattomista ja sanaa neitsyt koskemattomista naisisista.

      Maria ei ollut enää neitsyt, kun odotti lasta jumalalle eli hallitsijalle tai toinen Maria, joka odotti lasta pyhälle hengelle eli ylipapille (henki oli tavallinen papiston pappi).

      Englannin kielellä on kirjoitettu mm., että Jeesuksen isä oli Raamatussakin kirjoitettu Ruuben pappi, joka toimi Sepforiksen ja Galilean Beetlehemin temppeleiden ylipappina. Jeesuksen nimi oli teksteissä Jeesus ben Ruuben ja hänet karkotettiin Roomaan, jossa hän perusti oman uskonlahkonsa.
      VASTAA
      FacebookTwitter

    • Hei kaikille!
      Tuosta Marian todennäköisestä iästä; menarkeikä eli ikä, jolloin kuukautiset alkavat, on laskenut jo pitkään. Nykyiselläänhän länsimaissa kuukautiset alkavat keskimäärin 13-vuotiaana, mutta vielä 1800-luvulla keskimääräinen ikä oli 16. Tuskinpa Maria siis oli kahtatoista.

      Minua huomisen teksteissä puhuttelee ajatus siitä, miten Jeesus kasvoi ihmisenä ja oli siten esimerkki meille siitä, miten tulee elää. Amerikkalainen iskulause WWJD, what would Jesus do eli mitä Jeesus tekisi, tulee myös mieleen. Päivän toinen lukukappale voidaan lukea kirjeestä Kolossalaisille. Se on yksi rakkaimpia raamatunkohtia minulle: "Kun kerran olette ottaneet omaksi Herran Jeesuksen Kristuksen, eläkää hänen yhteydessään. Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu. Kaikukoon kiitoksenne runsaana. ... Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään, ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi."

      Itse aion saarna lähinnä tästä tekstistä käsin, puhuen siitä mitä nämä juurtumiset ja elämän rakentamiset ehkä käytännössä voisivat olla.

      Sinikka-pappi

      • tuhat ja yksi

        Niipä nyt on tultu aikakauteen jossa sanaa vaihdetaan puoleen ja toiseen , joskus on ollut niin että pieni rangaistus on ollut jalkapuu kirkonmäellä,olisi aika vi vihelijäistä istuskella tuolla vesisateessa, ja tuttavat no eine kylläkään sylkisi mutta nareskelisivat että se siitä saa , kun,,.

        Marian ikä ei ole vaivannut, mutta tuttavani kerran sanoi että; Jumala pisti alaikäisen paksuksi mitä mieltä oot?
        En muuten silloin osannut mitään vastata,sitte tuo asia jäi mieleen ja selvitin sitä viikkojen ajan ja tulin tulokseen ettei hän sanonut siinä juuri mitään oikein.

        Ei tarvinne hienostella jos ei tiedä käännösvirhettä nuorinainen ja neitsyt välillä!
        Mutta jo haluaa voi keskustelun siirtää sivuraiteelle ottamalla sanoja eri Raamatun käännöksistä.

        Asian ydin on miten Maria tuli raskaaksi?
        Kuka on isä?
        Kuka on Jeesus Nasaretilainen?

        Näihin kysymyksiin on ilosanomissa vastattu useitten vuosikymmenien jälkeen.
        Näihin kysymyksiin on vastattu Raamattuun vslitussa teksteissä useitten vuosisatojen jälkeen.

        Vastatkaapa miten nainen tulee raskaaksi, koska tiedätte tarkkaan senkin millainen nainen voi tulla ja milloin?


      • FUCKIFUU

        Tutkijoiden yleinen konsensus on että Maria oli 12-vuotias. Eli ihan teologian tohtorit ovat tähän päätyneet (enemmistö tohtoreista kun kerran konsensus on kyseessä).

        Pitää myös muistaa kulttuuri, muinaisjuutalaisessa kulttuurissa tytön myytiin aviomiehelle juurikin 12-vuotiaana riippumatta kuukautiskierron alkamisesta.


      • ajanlasku heittää
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Tutkijoiden yleinen konsensus on että Maria oli 12-vuotias. Eli ihan teologian tohtorit ovat tähän päätyneet (enemmistö tohtoreista kun kerran konsensus on kyseessä).

        Pitää myös muistaa kulttuuri, muinaisjuutalaisessa kulttuurissa tytön myytiin aviomiehelle juurikin 12-vuotiaana riippumatta kuukautiskierron alkamisesta.

        Huomioithan, että juutalaisten ajanlasku Jeesuksen syntymän aikaan oli aivan eri, mitä se on meillä länsimaissa. Juutalaiset noudattivat jossain vaiheessa myös egyptiläisten ajanlaskua. Juutalaisten vuodessa oli 13 kuukautta, ja se saattoi myös sisältää 3 vuotta, jotka vaihtuivat vuodenaikojen mukaan, joten vuodet laskettiin aivan eri lailla kuin meillä. Meidän 1 vuosi = juutalaisten 3 vuotta.

        Juutalaisilla on menossa nyt vuosi 5774.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalainen_kalenteri


      • 10+13
        ajanlasku heittää kirjoitti:

        Huomioithan, että juutalaisten ajanlasku Jeesuksen syntymän aikaan oli aivan eri, mitä se on meillä länsimaissa. Juutalaiset noudattivat jossain vaiheessa myös egyptiläisten ajanlaskua. Juutalaisten vuodessa oli 13 kuukautta, ja se saattoi myös sisältää 3 vuotta, jotka vaihtuivat vuodenaikojen mukaan, joten vuodet laskettiin aivan eri lailla kuin meillä. Meidän 1 vuosi = juutalaisten 3 vuotta.

        Juutalaisilla on menossa nyt vuosi 5774.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalainen_kalenteri

        Juutalaisessa kalenterissa on kaksitoista kuukautta siinä missä länsimaisessakin. Mutta koska ne ovat lyhyempiä lisätään muutaman vuoden välein kolmastoista, eräänlainen "karkausvuosi" jotteivät juhlat lähde kiertämään eri vuodenaikoihin; länsimaisessa kalenterissa vastaavasti lisätään karkauspäivä. Islamilainen kalenteri taas on puhtaasti kuukalenteri ja siksi heillä esim ramadan on milloin minäkin vuodenaikana. Juutalaiset vuodet ovat lasketusta maailmanluomisesta, siksi vuosi on 5774.

        Mitä tulee Marian oletettuun avioitumisikään niin antiikissa se oli naisella normaalisti 12 vuotta, länsimaissa lait sallivat vielä esim keskiajalla 12 vuotiaan naisen avioitumisen, poikkeusluvalla nuoremmankin.


      • 10+13
        10+13 kirjoitti:

        Juutalaisessa kalenterissa on kaksitoista kuukautta siinä missä länsimaisessakin. Mutta koska ne ovat lyhyempiä lisätään muutaman vuoden välein kolmastoista, eräänlainen "karkausvuosi" jotteivät juhlat lähde kiertämään eri vuodenaikoihin; länsimaisessa kalenterissa vastaavasti lisätään karkauspäivä. Islamilainen kalenteri taas on puhtaasti kuukalenteri ja siksi heillä esim ramadan on milloin minäkin vuodenaikana. Juutalaiset vuodet ovat lasketusta maailmanluomisesta, siksi vuosi on 5774.

        Mitä tulee Marian oletettuun avioitumisikään niin antiikissa se oli naisella normaalisti 12 vuotta, länsimaissa lait sallivat vielä esim keskiajalla 12 vuotiaan naisen avioitumisen, poikkeusluvalla nuoremmankin.

        "eräänlainen "karkausvuosi""

        korjaus: eräänlainen "karkauskuukausi"


    • en käänny

      Mutta Sinikka.. miksi tuputat tuota jeesushömppää tällä palstalla jossa suurin osa on ateisteja?

      • tuhat ja yksi

        Kärsivällisyyttä kaveri kyllä ne asiat selkenee,ei yhdessä yössä ei päivässäkään, koko elämä on aikaa ja vieläkin jää kesken.
        Voit keskutella kanssani minulla ei ole Jeesus hömppää!


    • Ihemttelen tätä

      Vilppu H, olisiko tuossa evankeliumitekstissä virhe paikkakunnan kohdalla ja siinä pitäisi lukea Sepforis, sillä tuskin Maria vastasynnyttäneenä ja Jeesuksen ollessa aivan pieni vauva, he olisivat jaksaneet mitenkään kävellä Jerusalemiin tuota noin 130 kilometrin matkaa.

      Tie oli vaarallinen kulkea, ja silloisten juutalaislakien mukaan Maria oli vielä saastainen synnytyksen jäljiltä, koska hänellä oli synnytyksen jälkeistä verenvuotoa. Naista ei olisi laskettu vuodon aikana miesten lähelle tai ihmisten ilmoille kuten ei kuukautistenkaan aikana, koska nainen oli Mooseksen lakien mukaisesti saastunut.

      Perheet menivät omaan lähimpään temppeliin, eikä sinne laskettu miestä ja naista yhtäaikaa, vaan miehillä oli omat alueensa ja nasilla ei ollut pääsyä temppeliin sisälle pappien luokse.

      Juudea ja Galilea olivat eri hallinnollisia alueita, joten niillä oli omat temppelinsäkkin ja Nasaretin alue kuului Sepforiksen temppelin alueeseen.

      • tuhat ja yksi

        Ihmettelen myös kun mietit apostolinkyydin nopeutta 2000 vuoden päähän.Miettisit kuinka Maria tuli raskaaksi.
        Niin koko ongelma alkaa ratketa.


    • Ai mää vai?

      tuhat ja yksi, ei siinä Marian raskaaksi tulossa mitään ihmeellistä ole, sillä samalla tavallahan hän tuli raskaaksi kuin kuka tahansa nainen, joka on sukukypsässä iässä. Enemmänkin ihmetyttää se, että Maria pystyi nuoresta iästään huolimatta synnyttämään lapsensa, sillä tuohon aikaan tytöt naitettiin tosi nuorina heti ensimmäisten kuukautisten alettua, ja monet kuolivat synnytykseen, koska liian ahtaan latnion vuoksi lapsi ei mahtunut ulos synnytyskanavasta. Lapset kuolivat tietenkin myös.

      Almah Maria tarkoittaa murrosikäistä tyttöä, ja Maria sana ei itse asiassa edes ilmaise nimeä, vaan tarkoittaa emäntää tai talossa asuvaa naista tai tyttöä.

      Jumala hallitsijan arvonimi elikkä, kun paikallinen hallitsija eli jumala näki, kuinka kaunis tytär ylipappi eli Pyhä Henki Joakimilla oli, niin tytär naitettiin jumalalle eli paikalliselle hallitsijalle, joka nai Mariaa ja tämä tuli raskaaksi. Jeesuksen synnyttyä tälle annettiin Jeesus nimi ja siinä se. Hänet voideltiin sittemmin uudeksi jumalaksi eli Jeesus oli Jumala eli tavallisen sen ajan mukaisesti, koska arvonimien omaavien henkilöiden ensimmäinen vanhin elossa oleva poika peri isänsä. Yleensä arvonimi periytyi esikoiselle, mutta kuolleisuus oli suuri, joten yleensä isältä peritty etunimi siirrettiin myös elossa olevalle vanhimmalle pojalle.

      Pyhä Henki eli ylipappi Hannaksella ei ollut kuin tytär, joka naitettiin sitten sopivalle miehelle, joksi valittiin ylipapiksi eli Pyhäksi Hengeksi noussut Kaifas tai Kaiphas.

      Palatkaamme siihen hetkeen, mistä Raamatun jouluevnakeliumiteksti kertoo.

      Luukas 2:4 Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,

      ylös Juudeaan tarkoittaa Juudean luoteisrajaa, jossa oli Joosefin synnyinpaikka eli Galilean Beetlehemiä, mikä sijaitsi Syyrian puolella aivan Juudean ja Syyrian provinssin rajalla. Joosef ei ollut kotoisin Jerusalemin eteläpuolelta, eikä toisekseen veronkantoa voitu suorittaa Juudean puolella, koska se oli vielä Herodesten suvun hallussa oleva maa, eikä Rooman lait sitä koskeneet.

      Tapahtuma oli ainutlaatuinen Syyriassa koko sen historian aikana. Publikaanien eli veron-kerääjien esimiehenä oli Quirinius (s. v. 40 eaa.-k. v. 26 jaa.). Raamatussa maaherran nimenä on Kyrenius. Quiriniuksen etunimi oli Sulpicius. Etunimen edessä ollut Publius oli latinaa ja tarkoitti publikaania eli veronkerääjää. Quirinius tarkoitti kyreneläistä. Quiriniuksen oikea nimi oli Sulpicius Lanuviumilainen. Hän oli syntynyt Lanuviumin kaupungissa lähellä Roomaa rikkaan perheen lapseksi ja oli keisari Augustuksen sukulainen äitinsä kautta.

      Augustus nimitti Quiriniuksen Kyrenen ja Kreetan provinssin prokonsuliksi eli konsulin viransijaiseksi. Hän vastasi väestökirjanpi-dosta, veronkannosta ja sotatoimista. Sieltä Quirinius siirtyi Vähä-Aasiaan Augustuksen nimitettyä hänet nykyisen Turkin etelärannikolla olleen Pamfylian ja Turkin keskiosassa sijainneen Galatian maaherraksi. Quirinius oli alueiden konsulina v. 7-1 eKr. Tämän jälkeen hän opetti Augustuksen lapsenlapselle, miten provinsseja hoidetaan. Hän oli samanaikaisesti viransijaisena eli prokonsulina Syyrian provinssissa v. 1 eKr.-3 jKr. Saturniuksen kanssa, joka oli yksin konsulina v. 3-1 eKr. ja ollen virallinen konsuli vielä v. 1 eKr.-3 jKr. Quiriniuksen ollessa prokonsulina Saturnuksen sairastellessa. Quirinius oli yksin Syyrian provinssin konsulina v. 3-6 jKr.

      Juudeasta tullessa Arkelaoksen viralta panon jälkeen Rooman valtakunnan provinssi, se liitettiin osaksi Syyrian provinssia ja sen alaisuuteen, Quiriniuksesta tuli koko alueen konsuli v. 6-9 jKr. Hän uudisti myös Juudean verotuksen ja väestönlaskun, mutta paljon myöhemmin Jeesuksen syntymän jälkeen.

      Augustus ei ollut luottanut Syyrian provinssin maaherraan Saturniukseen, joka ei hoitanut töitään. Quiriniuksen tultua paikalle tarkistamaan tilannetta ja huomattua kaiken olevan niin ja näin, hän ilmoitti asiasta keisarille.

      Joosef lähti matkaan Marian ja hänen ensimmäisestä liitostaan olevien poikien ja tyttärien kanssa. Galilean Beetlehem oli jaettu kahteen osaan eli laaksoalue oli Ala-Beetlehem ja verotuspaikka oli ylhäällä vuorella, missä oli kaikki hallinnolliset rakennukset, temppeli ja synagooga, ja joka oli Ylä-Beetlehmiin, ja tämä oli Daavidin kaupunki. Daavid itse Raamatun mukaan lähetti isänsä Iisain luokse Karmeliin apujoukkoja keritsemään lampaita.

      Beetlehem oli ainoa väestönlaskupaikka Juudean rajalta. ”...niin Joosefkin lähti ylös Juudeaan Daavidin kaupunkiin Beetlehemiin.”
      = lähti Juudean pohjoispuolella vuoristossa sijaitsevaan Daa-vidin kaupunkiin Beetlehemiin.” Luuk. 2:4.

      Joosef oli kuningas Daavidin sukukunnan jälkeläinen ja edusti jo 41. sukupolvea.

      Jos haluat nähdä oikean Beetlehemin, jossa Jeesus syntyi, niin näet sen alla olevasta linkistä

      http://www.biblewalks.com/sites/BethlehemGalilee.html

    • Ai mää vai?

      tuhat ja yksi,

      halusit tietää, kuka on Jeesus Nasaretilainen, joten laitan sinulle tähän vielä hänestä tietoa:

      Jeesus Nasaretilainen ei ole 2000 vuotta sitten syntynyt Jeesus, vaan häntä noin 150-160 vuotta aiemmin syntynyt nasaretilaisuuden perustaja Jeesus Ha-Notzri eli Jeesus Nasaretilainen.

      Tässä sinulle mielenkiintoisia kirjoja luettaviksi, joista löydät vastauksia kysymyksiisi.

      http://www.apokryfikirjat.com/

      Tässä linkki yhteen Makkabilaiskirjeeseen
      http://www.apokryfikirjat.com/3makk.htm

      Tätä kertomusta ei suomeksi löydy:

      Jonathan Makkabealainen oli viimeinen seleukidi-kuvernööri/ylipappi v. 153-143 eaa. ollen roomalaisiin liittoutuneen Juudas Makkabilaisen veli. Antiokhoksen syyrialaiset joukot eli seleukidit palvoivat epäjumalia ja sitä juutalaispapit eivät hyväksyneet. Ylipappi Mattatias pakeni 5 poikansa kanssa Qumraniin. Mattatias kuoli ja Juudas Makkabealainen valtasi Jerusalemin v. 166 eaa.

      Alcemus oli kuvernööri/ylipappi v. 162-159 eaa. vailla valtaa. Ylipappi/ kuvernööriksi tuli Yohannan = JOHANNAN Makkabilainen v. 159-153 eaa. Juudas Makkabilainen halusi liittoutua roomalaisten kanssa ja laittoi Roomaan lähetystön ja veljensä Johannanin.

      Johannan Makkabilainen oli naimisissa Miriamin kanssa, joka oli pääsiäisjuhlilla eksyttyään miehestään käytyään kampaajalla. Roomalaissotilaat 1. kohortin jousimiehet, Pantira ja Stada, veivät raskaana olleen tytön sivukadulle raiskattavaksi.

      Puuseppä Pappos ben Yowself = Jowself pelasti hänet. Mustasukkainen Johannan ei uskonut, ettei Miriamia oltu raiskattu ja hylkäsi vaimonsa. Pappos kihlasi tytön, mutta huomattuaan raskauden aikoi hylätä hänet. Stada ja Pantira vietiin Sanhedriin ja miehet tuomittiin kivitettäviksi ja hirtettäviksi. Miriamin synnytettyä kätilö yritti varastaa lapsen (s. v. 159 eaa.) viedäkseen temppeliin uhrattavaksi. Pappos sai naisen kiinni ja palautti pyhän hengen = ylipapin/jumalan = kuvernöörin vauvan, jota kutsuttiin äpäräksi ja huoran lapseksi = Jeesus ha-nots-riy = Ha-Notzri.

      Jeesus oli älykäs opiskellen lyhyessä ajassa rabbiksi isänsä tuella.

      Ptolemaios tapatutti vävynsä Hyrkanoksen avulla Johannanin ja Simonin v. 134 eaa. ja hänestä tuli Juudean kuningas v. 134-104 eaa. Jeesus syrjäytettiin ylipappeudesta ja hän pakeni Qumraniin perustaen Ha-Notzri- eli Nasaret-haaran.

      • tuhat ja yksi

        Tuon olenkin monet kerrat ilmaissut ettei kristinusko ole oikeassa ,tulkinnassaan Jeesus Nasaretilaisen suhteen.
        Ja,,.


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Tuon olenkin monet kerrat ilmaissut ettei kristinusko ole oikeassa ,tulkinnassaan Jeesus Nasaretilaisen suhteen.
        Ja,,.

        Ja,,,.
        Olen lukenut ainoastaan 1 ja 2 Makkabialaiskirjan,jotka oli myös jätetty kääntämättä koska ne kertovat selkeästi juutalisten historiaa.
        Ja minulle riitti kun selvitin tuon ajan josta Danielin kirja kertoo, sen olen selittänyt tulkinnassani Danielin unet.

        Lisäksi Kuolleen meren kirjakääröt ,ovat joutuneet salattujen joukkoon ja nekin antaisivat tietoa tuolta ajalta ,siis Makkabien valtakaudelta.
        Mutta tärkeimmän olen saavittanut tiedon siitä ettei Jeesus Nasaretilainen ole mikään Jumala,olkoonkin jonkun ylipapin siittämä ja muutenkin kertomukset Gaabriel enkelin sanomasta niin Raamstun U.t. kuin Koraanissa ja Mormoonin kirjassakin ovat ihmisten luomia harhakertomuksia , sen lisäksi momet monet muut kertomukset Juuri Gaabriel enkelin nimiin ovat samoin harhanäkemykdiä joita ihmismielet tuottavat.


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Ja,,,.
        Olen lukenut ainoastaan 1 ja 2 Makkabialaiskirjan,jotka oli myös jätetty kääntämättä koska ne kertovat selkeästi juutalisten historiaa.
        Ja minulle riitti kun selvitin tuon ajan josta Danielin kirja kertoo, sen olen selittänyt tulkinnassani Danielin unet.

        Lisäksi Kuolleen meren kirjakääröt ,ovat joutuneet salattujen joukkoon ja nekin antaisivat tietoa tuolta ajalta ,siis Makkabien valtakaudelta.
        Mutta tärkeimmän olen saavittanut tiedon siitä ettei Jeesus Nasaretilainen ole mikään Jumala,olkoonkin jonkun ylipapin siittämä ja muutenkin kertomukset Gaabriel enkelin sanomasta niin Raamstun U.t. kuin Koraanissa ja Mormoonin kirjassakin ovat ihmisten luomia harhakertomuksia , sen lisäksi momet monet muut kertomukset Juuri Gaabriel enkelin nimiin ovat samoin harhanäkemykdiä joita ihmismielet tuottavat.

        Ptolemaios Filopator nimisiä Egyptin kuninkaita oli ainakin kaksi, mutta juuri nuo olivat Danielin kirjan ETELÄNKUNINKAITA, siis Ptolemaiokset!


      • tuhat ja yksi
        tuhat ja yksi kirjoitti:

        Ja,,,.
        Olen lukenut ainoastaan 1 ja 2 Makkabialaiskirjan,jotka oli myös jätetty kääntämättä koska ne kertovat selkeästi juutalisten historiaa.
        Ja minulle riitti kun selvitin tuon ajan josta Danielin kirja kertoo, sen olen selittänyt tulkinnassani Danielin unet.

        Lisäksi Kuolleen meren kirjakääröt ,ovat joutuneet salattujen joukkoon ja nekin antaisivat tietoa tuolta ajalta ,siis Makkabien valtakaudelta.
        Mutta tärkeimmän olen saavittanut tiedon siitä ettei Jeesus Nasaretilainen ole mikään Jumala,olkoonkin jonkun ylipapin siittämä ja muutenkin kertomukset Gaabriel enkelin sanomasta niin Raamstun U.t. kuin Koraanissa ja Mormoonin kirjassakin ovat ihmisten luomia harhakertomuksia , sen lisäksi momet monet muut kertomukset Juuri Gaabriel enkelin nimiin ovat samoin harhanäkemykdiä joita ihmismielet tuottavat.

        Ptolemaios Filopator nimisiä Egyptin kuninkaita oli ainakin kaksi, mutta juuri nuo olivat Danielin kirjan ETELÄNKUNINKAITA, siis Ptolemaiokset!


    • tuhat ja yksi

      Ai mä vaan?
      Ei nämä kaikki Jeesukset oikein natsaa!
      Mutta ihmeellinen tuo Pyhä Henki kristinuskossa on,kun se luo aina uudenlaisen selityksen asioille , eikä kolmemmiljaardin ihmisen panos ole riittänyt selvittämään uskonnon alkumetrejä ja sit' mitä juutalaisten uskonto ja historia oli muutamat sata vuotta ennen sitä oikeaa Jeesus Nasaretilaista mistä kertomukset ovat tarujakin ihmeellisempiä.
      Minä lopetin aikoinaan tuon työlääksi käyneen tutkimukseni Jason ylipappiin , ja juuri tuohon aikoihin se Qumranin Essealainen lahko alkio kehittyä jos kerran sen alkuunpanoaika olisi juuri noissa Makkabeissa,on vain vastakkainen käsitys tuostakin, nehän kait sinne Qmraniin meni jotka eivät hyväksyneet tuota Makkabien pappeutta!

      • Ai Mää vai?

        tuhat ja yksi, muista sellainen asia, että Pyhä Henki on kehitetty Raamattuun vasta 400-luvulla jaa., eikä myöskään Raamatussa ole ollut Isää ja Poikaa alun pitäen, vaan sana Isänpoika on jaettu kristinuskossa kahtia ja tehty yhdestä persoonasta kaksi persoonaa eli Isä ja Poika.

        Alun pitäen ei rukoiltu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan alkuperäisteksteissä luki, että rukoiltiin Isänpojan nimissä, kunnes kirkko keksi jakaa Isänpoika sanan kahtia Isään ja Poikaan sekä lisätä rukouksiinsa sanan Pyhä Henki.

        Ainakin jo 400-luvulla tuo kolmikko oli jo laitettu uskontunnustukseen, jos luemme Tyrannius Rufinuksen uskontunnustusta.

        Symbolum Romanum

        Credo in Deum Patrem omnipotentem,

        et in Christum Iesum
        Filium eius unicum, Dominum nostrum,
        qui natus est de Spiritu sancto et Maria virgine,
        qui sub Pontio Pilato crucifixus est et sepultus,
        tertia die resurrexit a mortuis,
        ascendit in caelos,
        sedet ad dexteram Patris,
        unde venturus est iudicare vivos et mortuos,

        et in Spiritum sanctum,
        sanctam ecclesiam,
        remissionem peccatorum,
        carnis resurrectionem.

        Tyrannius Rufinus niminen henkilö kirjoitti v. 404 teokseensa Ex-positio symboli yllä olevan uskontunnustuksen. Rufinuksen tekstissä ei puhuta ikuisesta elämästä mitään, kuten ei alkuperäisteksteissäkään tätä mainintaa ollut ja siihen on lisätty Pyhä Henki ja Isä, kuten ikuinen elämäkin muihin uskontunnustuksiin myöhemmin.

        Löysin paljon Raamatun eri Jeesuksista tietoja alla mainitusta kirjasta sekä myös siellä on selvitetty lähes kaikki se tieto, mitä historiasta on löydettävissä kristinuskon synnystä. Kirjaa löytyy myös e-kirjana, joka minulla itselläni on ostettu BoDilta.

        http://books.google.fi/books?id=9YBLvn9qvLMC&printsec=frontcover&hl=fi&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false


    • .,mknjhg

      On vain...:
      Yksi Pyhä Isä
      Yksi Pyhä Poika
      Yksi Pyhä Henki
      Kaikki toiset ovat Heidän rinnallaan epäpyhiä.
      Itseään ja toisia Heihin vertaavat ovat eksyttäjiä jotka valkeuden enkeleitä esiintyvät epäjumaliaan palvellen.

    • Ai mää vai?

      tuhat ja yksi, kopsasin tuolta vuodelta 2011 tälläisen pätkän Raamatun Jeesuksista:

      Fariseus Jeesus ben Perachia pakeni sitruunakapinavainoja Alexandriaan v. 94 eaa. perustaen jeshivalaitoksen. Palattuaan opetuslapsi Jeesus ben Panderan kera Jerusalemiin v. 76 eaa. Jannaioksen kuoltua, oppilas Jeesus totesi majatalossa sen omistajalla olevan vinot silmät.

      Jeesus Pandera opetti egyptiläistä lääketiedettä ja häntä sanottiin noidaksi ja taikuriksi.

      Jeesus ben Pandira oli kuningas Aleksander Jannaioksen ylipappi. Hän kuoli ennen aikojaan kapinoinnista, kun hänet hirtettiin pääsiäisaattona Lyddassa v. 86 eaa.

      Jeesus Bar Fabus edusti Egyptin Aleksandrialaista juutalaisuutta ollen ylipappi v. 30-23 eaa. syrjäytykseensä asti. Suvusta oli kolmena kautena ylipappi Jerusalemissa.

      Jeesus Bar Sie tuli 3 kk olleen ja syrjäytetyn Eleazar Boethuksen pojan tilalle. Jeesus Sien pojasta on vähän tietoa, vaikka hän oli liki 8 vuotta ylipappina v. 3 eaa.-6 jaa.

      Jeesus Bar Gamla syrjäytettiin virastaan. Hän ryhtyi rauhanaktivistien johtajaksi v. 68-69 ja kuoli sisällissodassa.

      Jeesus Bar Ananias oli profeetta ja yllytti v:sta 62 kapinaan Roomaa vastaan. Hän hoki hullun lailla: ”Meitä neuvotaan idästä, lännestä ja kaikista 4 suunnasta. Neuvot otetaan vastaan kuin tietämätön morsian ja kukaan ei kuuntele kansan ääntä.” Jeesus kuoli Jerusalemin hyökkäyksessä katapultin kiven alle v. 68 ennustaessaan maailmanloppua.

      Jeesus Bar Safat oli tiberialaisten kapinallisten johtaja Galilean kansannousussa v. 68 jaa. Hän pakeni Genesaretinjärveä pitkin jättäen joukkonsa oman onnensa nojaan.

      Jeesus ben Thebuth oli pappi, joka pelasti oman nahkansa v. 69 varastamalla Jerusalemin temppelistä 2 kynttilänjalkaa, kultaisia maljoja, pyhän verhon ja ylipappien viitat. Vespasianus ja Titus esittelivät saaliin Triumfissa.

      Laupias Samarialainen oli Jeesus eli Isus ja oli Samarian Isis-temppelin ylipappi-parantaja. Hän hoiti ryövätyn miehen haavat viinillä ja öljyllä. Jakeissa kysytään suoraan Jeesukselta, eikö hänkin ole Jeesus. Luuk. 17:16, Joh. 8:48

      Jeesus Chrestus oli juutalaisten kuningas Roomassa. Häntä sanottiin Jeesus Nasaretilaiseksi, koska hän kannatti nasaretilaisuutta. Hänet ristiinnaulittiin kapinoinnista Roomassa 3 pappinsa kanssa. Josefus kertoo mm. hänestä.

      Jeesus ben Stada sotki kaikki roomalaisten suunnitel-mat Jerusalemissa, jossa nämä teloittivat jopa 500 juutalaista päivässä v. 101. Hänetkin hirtettiin Lyddassa.

      Lainoppineet Jeesukset toimivat siviiliviroissa saa-dakseen rahaa perheen elättämiseen. Yksi Jeesus toimi myllärinä ja toinen seppänä, koska lainoppineen ammatti ei elättänyt heidän perheitään.

      Tässä on myös Wikipediasta linkki useisiin Jeesuksiin
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus_ (täsmennyssivu)

    • tuhat ja yksi

      Kiitos !
      Huomasin jo edellisistä viesteistä, kun nuo kaikki Josefista Joosuasta Joosiasta jne, kreikannetaan saadaan JEESUKSII niin paljon vielä lissää.

      Mutta kun tiedän ettei tuolla , neitseestä syntymis kertomuksella ole minkäänlaista totuus pohjaa, eikä Pyhä Henki siitä Rooman kirkon käsityksien mukaisesti -.

      Niin edelleenkin kerron LUUKKAAN ILOSANOMAN kertomuksen mukaan ,jotta Gabriel oli se Pyhä Henkilö kuka ikinä lieneekin ollut ja ehkä juuri sama pukki on myös Eilsabetin saattanut raskaaksi.

      Ja vasta ROOMAN KIRKON opeissa on sitä Jeesuksesta JUMALAA alettu tekemään ja siellä sitten se neitseestä syntyminen on korostunut.

      Puoskarointi ja taikausko jatkuu edelleenkin kristinuskossa,vaikka saammekin monipuolista opetusta yhteiskunnassamme,ihmiset ovat paenneet kirkkojen saarnatuolien läheisyydestä turvatakseen itsensä ja jälkikasvinsa noitten harhauskomuksien todeksi tekevältä manipulointi vaikutukselta.

      Jatkan edelleenkin,Danielin unet, tulkintani esittämistä, se on totuuden mukainen tulkinta Danielin kirjasta ja esitän sitä aina tarvittaessa ja kun aikaa on Suomi 24 Profetiat osastolla kuin olen aikaisemminkin sitä esittänyt.
      Kristinuskon mukaan em, on apokalypsi ja minun mielestä se ei sitä ole!

      Tulkaa asialliseen keskusteluun sinne, tuolla hullujen osastolla eivät myöskään mitkään viestit kauan vanhene.
      Ja jos ei vuodenvaihde mitään muuta niin "kirjotan vain lyhyesti".

      Kauneimmmat kiitokseni kaikille kuulolla oleville, tämäkin palsta on avannut keskustelua ja vuorovaikutusta erilaisia mielipiteitä omaavien ihmisten kanssa,hyvä näin sananvapauden suurin kuulemisen tarve on siellä ,minne pitää herkistää korvansa kuullakseen jotain ja vielä täytyy mennä lähemmäs ja lähemmäs kuullakseen ja vielä kuultuaankin täytyy kysyä voisinko kuulla uudelleen jotta voisin ymmärtää!

      Hyvää Uuttavuotta 2014

    • Ai mää vai?

      tuhat ja yksi,

      Maria eli emäntä nimisiä henkilöitäkin on useita Raamatun teksteissä, ja tässä esimerkkinä katkelmia eräästä kirjasta, jossa Luukkaan evankeliumin Mariat on selvitetty.

      Sakariaan puolisosta Elisabetista ja hänen äitinsä Zoian siskosta Mariasta, joka ei ole neitsyt Maria ohessa. On huomattava, että Anna oli neitsyt Marian äiti, ja Sepforiksen ylipappi eli pyhä henki oli Annan mies Joiakim. He asuivat Galilean Beetlehemissä, ja Joiakim kävi Sepforiksen temppelissä töissä. Tietoa tästä löytyy apokryfikirjoista.

      "Pappi Matthan oli Zoian, Marian ja Annan isä. Maria ja Zoia olivat naimisissa Beetlehemissä ja Anna Sepforiksessa. Zoian tytär oli Elisabet, Marian tytär oli taasen Salome. Tieto Elisabetin raskaudesta levisi vuoristosta laaksoon Annan tyttärelle nuorelle neitsyt Marialle, joka työskenteli myös Sepforiksen temppelissä. Hän sai käskyn Hengeltä eli Sepforiksen papilta mennä Elisabetin luokse. Maria tuli auttamaan Elisabetia Sakariaan tehdessä töitä temppelissä. Mykkyydestä huolimatta Sakarias suoritti uhrimenoja papiston apuna ja kierteli Abian osastossa kommunikoiden viittomalla tai kirjoittamalla.

      Elisabetin äidin Zoian sisko Maria, tuli kyläilemään Elisabetin ja Sakariaan luo.
      Luuk. 1:36 Marialle oli ilmoitettu, että siskosi Zoian tytär Elisabet odottaa lasta, jonka ylipappi Sakarias on siittänyt, joten voisit käydä heidän tykönään vierailulla tervehtimässä heitä. Sakariaan veljet eli Elisabetin lankomiehetkin kävivät vierailulla onnittelemassa pariskuntaa. Luuk. 1:58 (Biblia 1776)

      Kuninkaan sanansaattaja eli Jumalan enkeli oli tavan mukaan tullut Elisabetin tädin Marian luo ja sanonut, että pyhä henki eli ylipappi haluaa sinut "vaimokseen", niinpä Maria ja silloinen yksi Sepforiksen ylipapeista olivat menneet yhteen. Sanansaattaja oli vielä kertonut Elisabetin tädille Marialle, että älä pelkää, vaikka ylipappi tulee päällesi ja tulet raskaaksi. Sitä pyhää, mikä sinusta syntyy pitää kutsuttaman ylimmän lapseksi. Maria meni "naimisiin" eli yhteen pyhän hengen eli ylipapin kanssa. Hänkään ei ollut onnistunut tulemaan raskaaksi ja kuninkaan sanansaattaja oli ilmestynyt hänen kotiinsa sanoen, että älä sure lapsettomuuttasi, alkoihan sisaresi Annakin odottaa lasta vanhoilla päivillään, vaikka lankosi Joiakim oli jo iäkäs. Maria ihmetteli sanansaat-tajalle, että vaikka hän ei miehistä mitään tiedä, niin pystyykö hyvin iälliseksi tullut pyhä henki eli ylipappi siittämään vielä lapsia. Maria oli työskennellyt Herran palvelijana Daavid kuninkaan palatsissa koko ikänsä. Hän synnytti Salomen miehelleen.

      Neitsyt Maria eli naimaton Maria teki ruokaa, kun ovelta kuului voimakas koputus. Elisabetin tädin Marian aviomies pyhä henki eli ylipappi saapui Sakariaan kotiin Kristoksen eli Herran äidin Marian kanssa tullen hekin tervehtimään tulevaa äitiä kuultuaan tämän raskaudesta ja synnyttävän milloin tahansa. Herran äidin synnyttämisestä oli kulunut jo kuukausi ja Kristos (= Voideltu eli tuleva kuningas) vauva oli kuukautta vanhempi kuin Johannes Kastaja. Jeshuan eli Galilean Beetlehemissä syntyneen Jeesuksen syntyessä Kristos oli 7 kk ja Joos Kastaja 6 kk. Herran äiti Maria tervehti ensin Elisabetia ja sitten Elisabet täyttyi pyhällä hengellä eli ylipappi tuli ja onnitteli häntä. Elisabet puhkesi puhumaan kovalla äänellä tädilleen Marialle, jotta kaikki kuulisivat:”Siunattu sinä vaimojen joukossa ja siunattu sinun kohtusi hedelmä Kristos."

      Luukkaan evankeliumitekstistä puuttuu paljon asioita, koska niitä ei ole ymmärretty tai sitten ei tahallaan ole kirjoitettu kanonisoituun evankeliumiin, vaikka kyseiset asiat löytyivät Raamatun ulkopuolisista evankeliumiteksteistä.

      Tärkeintä on huomata murkkuikäisen Mariankin kohdalla se, että hänen isänsä oli Sepforiksen ylipappi, joten tuskinpa tämä olisi laskenut pientä tytärtään lähtemään Jerusalemin temppeliin, ja Galilean alueella oli oma pyhä temppelinsä Sepforiksessa.

      No onhan siellä 2 Joosefin sukutauluakin Raamatussa.

    • Ai mää vai?

      tuhat ja yksi, laitan vielä sinulle noista Joosefeista, joita on 2 kappaletta Raamatussa, ja uskonpa, että Maria -nimi on alkuperäismuodossaan tarkoittanut ainoastaan talon tyttäriä eli emäntiä, eikä ole etunimi lainkaan.

      Jeesuksella oli ainakin äiti, veljiä ja sisaria. Markuksen evankeliumissa n. v. 70 jKr. mainitaan nimeltä äiti Maria sekä veljet Jaakob, Joosef, Juudas ja Simon. Sisaret jäävät nimeämättä (Mark.6:3).

      Matt.1:15-16 mukaan Joosefin isä on Jaakob ja hänen isänsä on Mattan, mutta Luuk.3:23 väittää, että Joosefin isä oli Eeli ja Eelin isä on Mattat.

      Kyseessä on 2 eri Joosefia ja 2 eri Jeesusta. Matteus puhuu Jeesus Bar Abbaksen kasvatti-isästä Joosefista, joka oli ammatiltaan puuseppä. Hänen veljensä ja Jeesuksen isä oli Jerusalemin paikallishallitsija eli jumala Abba, jonka isä oli Jaakob kuten Joosefin, Matt. 1:15-16, eli kyseessä oli veljekset. Abba makasi 12 vuotiaan Marian kanssa ja heille syntyi Jeesus niminen poika n. v. 7 eaa. Jeesus mainitsee isänsä nimen Markuksen evankeliumitekstissä Mark. 14:36.

      Puuseppä Joosefin evankeliumissa on kerrottu tästä Joosefista ja hänen lapsistaan, jotka olivat Juudas, Justus, Jaakob ja Simon sekä 2 tytärtä Assia ja Lyydia. Joosef oli 46 v. ja Maria 12 v. heidän mennessään yhteen. Tätä Jeesusta kutsuttiin jumalan pojaksi, koska hän oli jumala arvonimen omaavan Jerusalemin hallitsijan Abban poika.

      Galileassa sijaitsevassa Beetlehemissä asunut Joosef, jonka isä oli Eeli, Luuk 3:23, oli kirvesmies ja hänellä oli tytöt Miriam ja Martta sekä pojat Jeshus, Jaakob sekä Tuomas ja Juudas Didymos eli kaksospojat.

      Joh.7:41-42 "Ei kai messias Galileasta tule! Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä..."

      Tässä jakeessa tarkoitetaan nimenomaan Karmelissa sijaitsevaa Beetlehemiä, joka oli beetlehemiläisen Isain kotipaikka ja hänen lammaspaimen poikansa Daavidin synnyinpaikka, joka nykyisin tunnetaan nimellä Galilean Beetlehem.

      Oikean Daavidin kaupungin raunioita ja muita ehkä oikean Jeesusken jalanjälkiä voitte ihaille tämän linkin takaa

      http://www.biblewalks.com/sites/BethlehemGalilee.html

      Filippus sanoo Jeesusta Joosefin pojaksi Nasaretista (Joh. 1:45), ei Beetlehemistä. Juutalaisilla ei ollut tietoa, että Jeesus olisi syntyisin muualta kuin Galileasta eli ei Juudean Beetlehemistä Jerusalemin eteläpuolelta.

      Toivotan sinulle mielenkiintoista ja antoisaa Uutta Vuotta 2014, ehkä jonain päivänä löydät sen, mitä olet etsimässä!!! Minä löysin rauhan omaan sieluuni, kun löysin sen, mitä etsin. En aio kirjoitella enää muille palstoille koskien uskontoa. Tämä aika Kirkko_kuulolla -palstan kanssa on ollut erittäin mielenkiintoinen ja olen oppinut myös uusia asioita elämääni.

      Kaikkea hyvää elämääsi!

    • tuhat ja yksi

      Kiitos sinulle, sanon ihan puhtaasta sydämestä, olipa tylsää luettavaa nuo sukuluettelot yli 2000 vuoden takaa!

      Raamatun V.tn ja U.tn. ristiriitaisuuksiin olen jonkinverran joutunut perehtymään.

      Muuten olen minäkin löytänyt sen jonka lähdin etsimään, nimittäin n, 15 vuotiaana päätin että otan näistä asioista selvää, kuhan aikaa on elämässäni ja tuossa yli kaksikymppisenä sitten alkoi olla.

      Ja tuskin jätän kirjoittelua. Ja kun löysin en kertonut kenellekkään ainakaan kahteen vuoteen ja luulin erehtyneeni,mutta siinäkin olin väärässä.
      En ollut erehtynyt vaan , kristinuskon valheen ymmärtäminen on niin suuri asia, että se saattaa vaatia pienen miettimistauon.
      Se on vieläkin niin suuri , etten kaikkea voi sanoiksi pukea ja en pidä kyllä tarpeellisenakaan , mutta tuosta , Danielin unet, tulkinnastani en voinut vaieta.

      Minäkin tein joskus päätöksen etten uskonasioihin ota minkäänlaista kantaa, mutta toisin vievät askeleet muomenna kuin tänään aattelee.

      myös toivotan kaikkea hyvää!

    • Ai mää vai?

      Kiitos tuhat ja yksi!

      Kaikkein tärkein asia on muistaa kaikista Raamatun teksteistä, ettei KUUNAAN niitä tekstejä, joita Raamatussa on, ole tarkoitettu minkäänlaisen uskonnon pohjaksi, vaan ne on tarkoituksella ja väärinymmärryksien kautta muokattu sellaisiksi.

      Alun pitäen tekstit olivat vain tavallisia Raamatun ajan kertomuksia kustakin hallitsija- tai pappissuvusta. Ne vain on muokattu ikään kuin ne kertoisivat jostain ihmeellisistä tapahtumista ja ihmeistä, vaikkei kertomukset kerro mistään muusta kuin tuon ajan ihmisten tavallisista arkipäivän asioista.

      Samalla tavalla meilläkin Suomessa yksi jos toinenkin kirjoittaa sukuhistoriansa tai jostain virasta poistuneesta presidentistä kirjoitetaan elämänkerta. Näin Raamatun kirjoituksiinkin pitää suhtautua ja käyttää omaa järkeään asioita lukiessa.

      Pitää myös muistaa, että Mikael Agricola kehitti vasta itse suomen kielen, ja kirjoitti tekstinsä erittäin vanhalla suomella ja tämän vanhan kielen tekstit heijastuvat vieläkin Raamatun teksteissä, joten ei ihme, että tekstit tulkitaan väärin ja uskotaan vaikka mitä, vaikkei järkevän ihmisen tänä päivänä pitäisi mennä tuohon uskonnolliseen hömppään mukaan, vaan elää tätä päivää ja luoda oma elämänsä omien puitteittensa mukaan.

    • tuhat ja yksi

      Jokaisella olkoon Pyhä Perhe ja toisilla olkoon Pyhä Erhe,
      onhansee tosi, jos kirjoitukset vaeltaa 300-400 vuotta ja vähintään kolomen kielen yli ja vielä uskonto on sekoittanut pään niin niiden käännöskään ei ole "virheetön Jumalan Sana".

      Mikael Agrikolaa on liikaa korostettu!

      Jo Odi uhrasi itsensä keihäällä,maailman elämänpuuhun roikkumaan,ja roikkui siellä yheksän päivää, saadakseen RIIMUJEN tiedon haltuunsa.
      Suomalaiset kirjoittivat myös riimuja on löytynyt Etelä-Ruotsista ja Novgorodista.
      Mutta kun kristinusko tuhosi nuo pirunkirjoituksina.
      Eerik Sorolaisen postillakin on uskoavahvistavaa luettavaa.

    • tuhat ja yksi

      Tämän Jeesus Nasaretilaisen katson siitetyn Gabrielin toimesta ,jonka Luukas ilosanomassaan kertookin aika selvästi kun uskaltaa lukea sen sieltä ilman ennakkoasennetta.
      Lisäksi Jesajasta on väkivalloin otettu tukea Jeesukseen neitsyt kertomukseen.
      Sekä kauan on lukenut Raamatussa Esaijankirjaa Jeesuksen lukeneen vaikka sekin tulisi olla Jesajan ja sitä lukemista kuulijatkin ihmettelivät ja Jeesus itsekkin pelkäsi sitä reaktiota mikä olisi voinut viedä hänen hengen jo siinä tilanteessa Jumalan pilkka syytteen puhjetessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      3433
    2. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      469
      3140
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      71
      2150
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      340
      1620
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      195
      1495
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      105
      1233
    7. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      75
      1212
    8. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1172
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1127
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1085
    Aihe