Moi,
en tiedä onko oikea foorumi, mutta tietääkö joku mikä on virallinen suositus milloin turvaistuimen voi kääntää oikeinpäin autossa? Entä milloin siirtää etupenkille?
Turvaistuin
8
5018
Vastaukset
- vuottako
se mahto olla. En oo kyl varma.
Etupenkille ei saa alle 140-senttistä laittaa lainkaan, jos turvatyynyä ei saa pois päältä. Jos on _aivan_ pakko alamittainen eteen laittaa, pitää istuin siirtää aivan taka-asentoon.
Joojoo ja kuinkahan moni noitaki noudattaa. - Kati
Suositellaan, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan kolmivuotiaaksi tai jopa pidempään jos suinkin mahtuu. Käytännössä suurin osa lapsista käännetään naama menosuuntaan jo aiemmin, kun lapsi vain potkii selkänojaa ja työntää jopa istuintaan huonoon asentoon, kun on jo liian pitkä istumaan selkä menosuuntaan.
Jos etupenkillä on airbag, siinä lapsi ei saa istua ennenkuin on poissa turvaistuimesta ja korokeistuimesta. Muutoinhan etupenkki on periaatteessa kuin muutkin paikat autossa. Ainut (ja minulle merkitsevä) ero on, että suurin osa liikenteessä autoon kuolleista istuu juuri tuossa pelkääjän paikalla. Omaa lastani en suostu etupenkille laskemaan omassa kyydissäni ennen kuin ovat 15. Eivätpä ole vastaan hangoitelleet enempiä, kun sääntö on ollut selvä ja syykin kerrottu. - tietoa
Riippuu kokonaan turvaistuimesta, voitko kääntää sitä ollenkaan kasvot menosuuntaan.
Jos istuin on hyväksytty VAIN selkä menosuuntaan, se tulee myös asentaa autoon selkä menosuuntaan. Sitä ei missään nimessä saa itse kehitellä autoon kasvot menosuuntaan!
Jos istuin on mallia selkä- ja kasvot menosuuntaan, niin silloin voit asettaa istuimen kasvot menosuuntaan sitten kun sinusta itsestäsi siltä tuntuu.
Mutta suositus on, että alle 3-v lapsi olisi autossa turvaistuimessa selkä menosuuntaan. Näin siksi, että n. 3 vuotias on vielä niin pieni, että hänellä on pää aika painava, suhteessa muuhun ruumiiseen siis, ja kaulalihakset eivät ole kovin vahvat vielä.
Törmäyksessä kovimmalle joutuu juuri pää / kaula / niskalihakset.
Turvallisin paikka lapselle on takapenkki. Etuistuimelle lasta ei saa laittaa jos siinä on airbägi.
Se laukeaa yllättävän pienessä törmäyksessä ja tappaa lapsen, airbagin voima on valtava. Ja lapsi liian pieni. Lapsi ei siis menehtyisi itse törmäykseen vaan siihen turvatyynyyn.
Vaikka turvatyynynä ei olisikaan, suosittelen lapsen paikaksi takapenkkiä.
Lapsi tottuu, ja viihtyy kyllä takapenkillä , kun hänet totuttaa siihen alun alkaenkin. Hän ei tiedä muuta vaihtoehtoa, vastaus on aina: lapsen paikka on takapenkillä, aikuiset matkustaa edessä. Kun tulee narinaa, että muillakin.. vastaus on että se on muilla, meillä on näin..
nimimerkillä kokemusta on.
Mutta tässä oli tätä tietoa. - LHR
... vauva-ajan selkä menosuuntaan, noin kolmevuotiaaksi asti kasvot menosuuntaan, noin viisivuotiaaksi korokepallilla takapenkillä ja viisivuotiaasta eteenpäin ilman mitään joko edessä tai takana. Kerran olen aika hurjannäköisessä kolarissa, joskaan henkilövahinkoja ei tullut. Automme oli vanha pillucorolla vm. 1985. Aika hyvä kolmihenkisen perheen auto muuten. Tuosta on kyllä aikaa jo kymmenen vuotta.
- LHR
... en kyllä suosittelisi kenellekkään, sillä ei tainnut olla se turvallisin mahdollinen! =)
- LHR
LHR kirjoitti:
... en kyllä suosittelisi kenellekkään, sillä ei tainnut olla se turvallisin mahdollinen! =)
... ei ollut kovin hyvä mutta hengissä olen selvinnyt. Onneksi nykyään on paremmat istuimet.
- artsi
LHR kirjoitti:
... ei ollut kovin hyvä mutta hengissä olen selvinnyt. Onneksi nykyään on paremmat istuimet.
Siis korokepallilla ja vöissä,elikkä selkänojattomalla istuinkorokkeella.
- LHR
artsi kirjoitti:
Siis korokepallilla ja vöissä,elikkä selkänojattomalla istuinkorokkeella.
Eli siis kyllä olin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006