Mun mielestä typistyskielto pitäisi kumota!kai jokanen saa muokata itseään taikka sitten koiraansa sen näköiseksi ku haluaa!kyllä koira pystyy kommunikoimaan kasvon ilmeillä ja pienellä töpöännälläkin.....
Typistyskielto kumottava
18
694
Vastaukset
- Rääkkääjät linnaan
No ei kyllä vitus ole oikeutta rääkätä luontokappaleita. Katotaan si ku koira itse pyytää silpomista.
- psycho pathus
Muokkaa vaan itseäsi. Toisten, puolustuskyvyttömien rääkkääminen silpomalla on laissa kielletty ja niin sen tulee ollakin.
Eläin ei ole leikkikalu. - Ei pitäisi
Ihmisten osalta mitään muokkauskieltoa ei ole koskaan ollutkaan, vain häilyväiset moraalinormit. Mutta koirat on syytä jättää edelleen rauhaan, kun sellainen kielto vähälahjaisten silpojien vuoksi kerran on saatu.
Voit siis edelleen jatkaa itsesi niittaamista, silpomista ja leimaamista entiseen tapaan. Ihme ettet sentään kehdannut ehdottaa että pitäisi sallia niillekin kielilävärit, naulat päähän ja hakaneula palleihin?
Oletan että olet vilkaissut peiliin? Ja nähnyt kaksi olentoa? Joista vain toinen osoittautui älykkään näköiseksi? Ja nyt kateuden kavala kyy nousi pintaan ja haluaisit ettei koirasi näyttäisi sinua älykkäämmältä. - heinz
No eihän typistämisen tarvitsis olla eläimelle kivulias prosessi.Ohan kipulääkkeet ja nukutuski keksitty.....ja eihän korvien typistys ole silpomista?mun mielestä ainakin vahtitehtävissä olevat koirat pitäis saada typistää....ja miks ei myös tulli/poliisikoirat....
Olen ulkomailla asuessani nähny monta typistettyä koiraa eikä kovin kärsiviltä näyttäneet :) olen nähnyt myös koiran, jolta oli amputoitu yksi jalka eikä se koiran menoa estäny/haitannu pätkän vertaa.jos koira ei edes jalan puutteesta kärsinyt niin tuskin sitten hännänkään....ja jäähän koiralle pieni töpö kuitenkin....- ei pätkästä mitään
Miksi vahdit pitäs typätä? Poliisikoirat siis?
Eihän roistot pure poliisikoiran korvia tai häntiä...ei ole silloin mitään tarvetta moiselle.
Ymmärrän,jos laumanvartija,taistelee jatkuvasti susien kanssa,ja siinä voi korva revetä puoleenväliin päätä,silloin typistys voi estää sellaisen pahan repeämän.
Normi ihminenhän ei saa pitää koiraa joka puree ihmisiä.
Mikä järki on leikata koiran korvat,voihan ottaa pystykorvaisen koiran.
Poliisit ei käytä edes rotuja joita pitäs typätä,vai meinaatko että belkkarilta korvat kokonaan pois?
Miksi esim.poliisikoiran korvat pitäisi leikata? Kerro ihmeessä.
Ei kai ne poliisien koirien korvat sinua haittaa.
Ei ne ainakaan labbiksella edsessä korvat ole kun huumeita etsii...
Hienoa että kielto on,koirat säästyvät julmuuksilta.Ihmisillä kun helposti lähtee itsensä tatuoiminen ja lävistäminenkin lapasesta,ja lopputulos on todella järkyttävä.
- heinz
typistyshän on lähinnä ulkonäkö kysymys.koirat saadaan näyttämään rajummilta typistämällä.ja siksi vahtikoirien typistyksestä on hyötyä kun näyttävät palottavammilta koska niiden kuuluu näyttää....voin väittää että koira ei typityksestä välitä tippaakaan.nää nyt vaan on näitä voi meijjän fifiin sattuu - juttuja.
- rauhoitu jo typistyk
Et vaikuta...terveeltä ;/
- iso ilmankin
Kaikki ylimääräinen puuttuminen koiran kehoon pelkän ulkonäköseikan takia on idioottimaista.
Typistykset on laissa kielletty nimenomaan eläinrääkkäyssyistä.
Ennen typistyskieltoa meuhkattiin esim. tiettyjen metsästysrotujen häntien kärsivän metsästyksen aikana, jos niitä ei typistetä. Mutta eipä pitkähäntäisyydestä ongelmaa tullutkaan.
Typistysten suhteen on järkevintä tehdä se, mitä normaalijärkisten ihmisten kohdalla on yleensä mahdollista eli asenteiden muutos. Typistyshalu kun perustuu siihen, että koiran kuvitellaan olevan pelottavamman näköinen esim. korvat typistettyinä (koiran ulkonäöllä kasvatetaan itse asiassa omistajan itsetuntoa eli penistä)
Jos aloittaja tykkää typistää, typistäköön itseään. Voisi aloittaa vaikka peniksestään, sillä hänelle ei siitä tarpeeksi isoa saa sitten millään. - heinz
Kaikki ei aina oo kiinni peniksen kasvattamisesta,ehkä ite ulkomailla ollessani aloin ite tykkäämään typistetyistä koirista ja huomasin ettei koira tästä kärsi.typistetyt koirat muiden koirien keskellä ja viestintä suju ihan hyvin.suomessa vain nyt on sellanen ylihysteerinen kulttuuri joka asiaan.muuttaisin mieluusti pois jos voisin.kaikki on rääkkäystä ja ihan kamalaa ja voivoi.ulkomailla käytetään paljo myös piikkipantaa ja koirat totteli(toisinku täällä) mutta suomeen ku tulee niin sekin on ihan kamalaa rääkkiä vaikka koiraan ei piikkipanta satu edes( kyllä,oon kokeillu omaan kaulaan).entäs uroskoiran kastroiminen sitte?ohan seki silpomista kun koiran ruumiinosia irrotetaan.edellinen kirjoittaja sano että mun pitäs typistää penikseni.ei ole verrattavissa oleva asia koska penis on mulle tärkeä hengissä säilymisen kannalta.
- toimiva koulutus
Mähän kirjoitinkin, että NORMAALIJÄRKINEN ihminen pystyy muuttamaan asenteitaan kun saa lisää tietoa. Eihän se sinua koskenut.
Myös esim. Ruotsissa on typistyskielto, joten Suomi ei suinkaan ole ainut typistykset kieltänyt maa. Suomi ja Ruotsi ovat muuten koko maailmaa ajatellen monessa suhteessa maailman johtavia koiramaita esim. koulutuksen ja koirien koulutuskilpailujen suhteen. Pehmeiden, ei väkivaltaan perustuvien koulutusmenetelmien avulla saavutetaan parhaat tulokset.
Säälin sinua, joka et osaa koiraa kouluttamaan ilman piikkipantaa. Ja kyllä piikkipanta aivan varmasti sattuu koiraan, siihenhän sen käyttö nimenomaan perustuukin. Otahan vielä sähköpanta ja muut kivat vehkeet koulutukseen, mutta huom, käytä niitä vain itseesi ja omiin ihmisperheenjäseniisi! - kuria tarvitaan
Monissa maissa rääkätään jatkuvasti eläimiä,monissa maissa on siksi lakeja,joilla voidaan kieroutuneita ihmisiä suitsia.
- kaikki lyhemmäksi
Aloittajalle, jotta kyllä minä hyväksyisin typistyksen jos sinä annat tehdä sen omalle soirolle.:=)
- lue sieltä
- sivistys voittaa
Wikistä:
"Typistäminen on maailmalla vielä yleistä, mutta muun muassa useimmissa EU-maissa se on kielletty eläinsuojelulakien nojalla. Suomessa kiellettiin koirien korvien typistys jo vuonna 1971 ja hännän typistys 1996. Typistettyjen koirien kilpailukielto on ollut voimassa Suomessa vuoden 2001 alusta alkaen.
Typistyskieltoa perustellaan sillä, että toimenpide aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kärsimystä. Lisäksi hännän typistämisen myötä eläin menettää sille lajityypillisesti merkittävän viestintäkeinon, hevonen myös tärkeän vastakeinon ärsyttäviä hyönteisiä vastaan.
Koirien typistäminen on kiellettyä kokonaan muun muassa Pohjoismaissa, Virossa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Hollannissa. Ranskassa ja Belgiassa on häntien typistäminen edelleen sallittua, mutta korvien typistäminen kiellettyä."
Nyt onneksi suunnitellaan koirien typistyskieltoa koko EU:n alueella. Hieno juttu. Askel askeleelta sivistys voittaa barbarian!
- Hahahahahah
Oon samaa mieltä aloittajan kanssa siinä mielessä että miksi sitten saa koiran pallien poistoon esim vaan et haluu ettei voi sattua vahinkoa. Siihen sitten kanssa kunnon kiellot koska enemmän itseäni harmittais jos alapäästä alettais leikkelee kun yläpäätä ;) Suomessakin lähes kaikki kasvattajat typisti kun sai ja nykyään ollaan niin kiellon puolesta. Vittu mitä touhua!
- Gyijcguk
Ero palliennpoistossa ja typistyksessä on se, että pallit poistetaan nukutuksessa, typistys on suoritettu ilman puudutusta. Typistyksestä ei myöskään ole mitään hyötyä, pallien poistaminen taas lisää koiran hyvinvointia merkittävällä tavalla.
Ellemme keksi koirille ehkäisyä ja anna niiden kuksia jokaisen vastaantulevan juoksuaikaisen nartun kanssa.- liibalaaba123123
Koira ei ymmärrä eroa sen kivun välillä, että mikä on sille hyväksi ja mikä ei.
Myös typistyksiä tehdään nukutuksessa, varsinkin korvien, koska niitä on jo hankala muotoillakin jos koira on hereillä.
Monet leikkauttaa koiransa ihan vaan, koska ihminen sitä itse haluaa - toivotaan, että se jotenkin kouluttaisi koiran pois huonoista tavoista maagisesti.
Koiran leikkaamisella on myös huonoja seurauksia, kuten arkuutta erityisesti uroksilla, koska ''rohkeushormoni'' eli testosteroni vähenee (tosi kiva lisätä koiran pelkoa), aggressiivisuutta (erityisesti nartuilla testosteronin määrän kasvaessa) jne.
Vahinkoja koiran kanssa ei astumisen kannalta käy, jos on vastuullinen ihminen. Ei tarvitse hommata kahta eri sukupuolta olevaa koiraa itselleen väenväkisin. Eikä ole pakko pitää niitä yhdessä juoksujen aikaan.
Mullakin ollut kaksi leikkaamatonta, mutta osasin pitää ne vastuullisesti erossa juoksujen aikaan, ettei vahinkoa satu. Monet kasvattajatkin jatkuvasti pitävät leikkaamattomia koiria, koska tarvitsevat niitä kasvatustyöhönsä.
Toisen koirista voi myös antaa hoitoon juoksujen ajaksi, jos erottaminen ei onnistu.
Juuri joku kertoi, miten Norjassa koiraa ei edes saa leikkauttaa ilman lääketieteellistä syytä. Pitäiskö meilläkin kieltää, kun nukutuksessa tehtävä, mahdollisesti turha typistyskin on niin kamalaa?
Itse sanoisin, että on ok typistää, JOS se tehdään vastuullisesti, eli ammattimaisella eläinlääkärillä anestesiassa. Todistus asiallisesta typistyksestä tulisi jokaisella typätyn omistajalla löytyä.
- Anonyymi
Että voi olla tyhmiä ihmisiä. Leikkele ittes ja kerro oliko kipeää ja tuliko haamusärkyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328477Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61985Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68686Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.31681- 38636
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627