Miten totuttaa pelokas koira muihin koiriin?

neuvoja kaivataan

Meillä on jo 9-vuotias narttukoira, jota emme selvästikään ole kunnolla osanneet totuttaa muihin koiriin. Kovasti haluaisin asian nyt korjata, ettei tarvitsisi huolehtia miten koira reagoi vastaantulijoihin ja että se saisi koirakavereita. Olen vain hyvin epävarma, sillä en tiedä miten tätä nyt pitäisi lähteä korjaamaan ja kaipaisin nyt apua. Koetan selittää yksityiskohtaisesti, miten koirani käyttäytyy eri tilanteissa.

Kun koirani näkee toisen koiran tulevan lenkillä vastaan, se jännittyy. Pää ja korvat nousevat ylös, ilme muuttuu valppaaksi ja koira tuijottaa. (Ihmisiin koira reagoi aina nöyrästi, iloisesti ja kohteliaasti ja toivoisin että niin kävisi koirienkin kanssa.) Koirani myös jonkin verran innostuu toisesta koirasta ja alkaa vetää, mutta ei kuitenkaan hyökkäile toista koiraa päin. Ohitukset menevät kuitenkin normaalisti ilman rähinöitä. Koira vain vinkuu. Yhden tietyn koiran kohdalla se tosin pistää jostain syystä rähinän päälle ja kävisi päälle jos voisi. Koira on hallinnassani fyysisesti, mutta en saa sen keskittymistä pois toisesta koirasta.

Jotkut ihmiset pitävät kylällämme koiriaan irti, joten joskus kohtaamisia näiden (kilttien) irtokoirien kanssa tulee. Irti olevat koirat tulevat aina haistelemaan, mutta minun koirani pelkää niitä, vaikka ne ovat rauhallisia. Koirani antaa haistella kasvoja vähän, mutta perääntyy kuitenkin pois ja jos toinen koira yhä tunkee iholle niin se saattaa ärähtää tai "tölväistä". Ei siis murise tai pistä tappelua pystyyn, mutta tavallaan yrittää tuikata toista koiraa. Normaalistihan koirien pitäisi haistella toistensa takamuksia, mutta omani yleensä pelkää päästää toista koiraa taakseen.

Joidenkin koirien kanssa menee kuitenkin suht. hyvin. Koirani ei yleensä juuri välitä pihoilla kiinni olevista koirista ja yleensä saan koiran keskittymisen kääntymään hyvin niistä pois. Ja joidenkin koirien kanssa koirani tulee hyvin juttuun. Yleensä se innostuu jonkin verran näistä koirista, mutta rauhoittuu pian ja jonkun ajan päästä ei enää ole edes kiinnostunut niistä. Joskus se saattaa tosin yhtäkkiä ärähtää toiselle koiralle, vaikka kaikki on mennyt siihen asti hyvin. Luulen, että koirani tulee paremmin juttuun vanhahkojen koirien kanssa.

Olen siis hämmentynyt, koska en oikein ymmärrä koirani käytöstä, enkä vieraiden koirien kanssa tiedä miten koirani reagoi. Saattaa myös olla, että olen itse osasyy ongelmaan, sillä tahtomattani hermostun, kun näen vieraan koiran tulevan vastaan. Ehkä se tarttuu jotenkin koiraani. Osaisiko joku nyt neuvoa, miten kannattaa lähteä totuttelemaan?

1

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs menetelmä: Laumauttaminen. Ei edes yritetä laittaa koiria nenät vastakkain, vaan kävellään yhtä matkaa toisen koirakon kanssa. Samalla rentoutuu niin koira kuin omistajakin, ja vältyt tekemästä niitä tahattomia vääriä ohjauksia. Ensin pyritään vain siihen että liikutaan yhtä matkaa samaan suuntaan, koirien ei pidä ottaa kontaktia toisiinsa vaan niiden ensisijainen tehtävä on seurata omistajaansa ryhmässä. Vasta myöhemmin, ehkä jopa useamman yhteisen lenkin jälkeen, ja vasta kun koirat ovat rentoutuneita ja rauhallisia, niiden annetaan nuuskutella yhdessä.
      Mitä useampi harjoittelukaveri, sitä paremmin koira pikkuhiljaa tottuu/ siedättyy/ rohkaistuu.
      Ja omistajakin rentoutuu. ;)

Kun tilannetta ei ole itse näkemässä, tällaisiin nettiohjeisiin sisältyy riski vääränlaisista ohjeista. Myös liikunnan ja koulutuksen lisääminen/ monipuolistaminen auttaa saamaan koiran hallintaan ohitustilanteissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      133
      7310
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2670
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      272
      1319
    4. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1069
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      171
      1010
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      73
      961
    7. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      950
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      794
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      773
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      761
    Aihe