En ymmärrä, en vain ymmrrä.

En ymmärrrä!!!

Jumala on.

Ja on ollut aina ja tulee aina olemaan, kuitenkin miten voi olla mahdollista, että kaiken täydellisyyden keskellä voi edes herätä "ajatus" erillisyydestä? Mikä on alkusysäys sille, että on syntynyt ego ja on syntynyt tämä painajaismainen kärsimyksen maailma.

Ja koska oikeastaan mitään ei edes ole tapahtunut, niin kuitenkin tämä tällainen ERROR-tila on välähtänyt kaiken täydellisyyden keskellä.

Kuinka täydellisyyteen voi edes tulla särö? Ja tuliko täydellisyyden ikuisuudessa jumala sittenkin pitkästyneeksi. Eihän se sitten ole täydellisyyttä.

Pahoittelen, että kysyn. Olen vasta alussa.

15

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjoittelija

      Kysyminen ei ole koskaan väärin.

      Miten voin yksimielisyyteen tulla "erimieli"?

      Tuohon on kirjassa arvoituksellinen lause "Jumalan poika unohti naurahtaa".
      Kun useissa kohdin kerrotaan että ilo on kaiken elämän ja hyvinvoinnin alkuvoima ja lähde, oli jokin "iloton" hetki ???

      Siis perusteellinen vastaus jää antamatta... minulta

      Toisaalta koko kirjan ydin ajatus on että ihminen oppii löytämään itse mielestään hetken "en tiedä" Se hetki on elintärkeä. Silloin ja vain silloin on madollista kuulla Pyhän Hengen ääni. Koska ihmisellä on vain yksi mieli joka voi olla vain yhtä miltä kunakin hetkenä. kun ego hiljenee avautuu "linja" PH.n käyttöön jolloin kuulet siihen hetkeen oikean vastauksen.

      Olet siis hyvin rakas itsellesi luopuessasi egon kaikkitietävydestä.

      Siellä paratiisin omenatarhassakin haettiin jotain enemmän mitä kuviteltiin tarpeelliseksi??

      • opiskelija(yrittäjä)

        Kun mitään ei koskaan ole tapahtunut ja kun maailmankaikkeus on taas kadonnut, voiko olla "varmaa" että tätä "poika unohtaa naurahtaa" uudelleen?

        En pysty etenemään ja lukemaan enenmpää, koska tämä kysymys vaivaa. Miten täydellisyyteen, joka on itsestään niin täydellinen.. miten siihen edes voisi tulla särö..

        Tätä minä en ymmärrä ja tähän olen nyt jäänyt. Pitääkö tämä vain ylittää ja palata siihen myöhemmin???


      • typeriä kysymyksiä

        Entäs, mitä jos sairastuu kesken "valaistumisen" sellaiseen muisti/aivosairauteen, että loppuelämästä ei ymmärrä mitään ja halvaantuu koko ruumistaan, että itsensäkehittäminen ei onnistu mitenkään päin.

        Pitääkö taas seuraavassa elämässä aloittaa "etsintä" alusta? Mitä jos seuraavassa elämässä saavuta lukutaitoa eikä edes ymmärrä etsiä? Mitä jos sitä seuraavassakaan tai missään seuraavissa elämissä ei synny sellaiseen paikkaan missä "etsiminen" olisi mahdollista edes aloittaa?


      • Harjoittelija
        opiskelija(yrittäjä) kirjoitti:

        Kun mitään ei koskaan ole tapahtunut ja kun maailmankaikkeus on taas kadonnut, voiko olla "varmaa" että tätä "poika unohtaa naurahtaa" uudelleen?

        En pysty etenemään ja lukemaan enenmpää, koska tämä kysymys vaivaa. Miten täydellisyyteen, joka on itsestään niin täydellinen.. miten siihen edes voisi tulla särö..

        Tätä minä en ymmärrä ja tähän olen nyt jäänyt. Pitääkö tämä vain ylittää ja palata siihen myöhemmin???

        Pitääkö tämä vain ylittää ja palata siihen myöhemmin???

        Tuossa on tietenkin hyvä viisaus. Väkisin yrittäminen ei ole lainkaan järkevää eikä Kurssin mukaan tuota tuloksia.

        Siellä on myös luku Uusi alku. Varmaan myös sanelija on tietoinen vaikeuksista jotka tuntuvat ylivoimaisilta.

        opiskelija(yrittäjä)lle ja yleensäkin kukaan ei ole koskaan väärässä paikassa. Jokainen on juuri sinä hetkessä ja paikassa missä ikinä on paras mahdollinen mahdollisuus. Mikään muu ei ole mitenkään mahdollista.
        Kun ainut "tehtävä" on luottaa että egon ääni puhuu aina ensin mutta se ei tiedä mitään. Se jättäminen huomiotta ja mielen hiljentäminen on kaiken opiskelun tavoite. Sen opetteleminen kysy aikaa eikä paikkaa.


      • Harjoittelija
        typeriä kysymyksiä kirjoitti:

        Entäs, mitä jos sairastuu kesken "valaistumisen" sellaiseen muisti/aivosairauteen, että loppuelämästä ei ymmärrä mitään ja halvaantuu koko ruumistaan, että itsensäkehittäminen ei onnistu mitenkään päin.

        Pitääkö taas seuraavassa elämässä aloittaa "etsintä" alusta? Mitä jos seuraavassa elämässä saavuta lukutaitoa eikä edes ymmärrä etsiä? Mitä jos sitä seuraavassakaan tai missään seuraavissa elämissä ei synny sellaiseen paikkaan missä "etsiminen" olisi mahdollista edes aloittaa?

        Hyvällä huumorilla varmaan tarkoitit. Karkeasti ottaen, kurssi opettaa mielen muutosta. Kehon ominaisuudet ei ole ensisijainen ongelma. ( Meilläpäin on koko kurssi luettu kasetille kun veli on lukihäiriöinen)


      • Harjoittelija
        Harjoittelija kirjoitti:

        Pitääkö tämä vain ylittää ja palata siihen myöhemmin???

        Tuossa on tietenkin hyvä viisaus. Väkisin yrittäminen ei ole lainkaan järkevää eikä Kurssin mukaan tuota tuloksia.

        Siellä on myös luku Uusi alku. Varmaan myös sanelija on tietoinen vaikeuksista jotka tuntuvat ylivoimaisilta.

        opiskelija(yrittäjä)lle ja yleensäkin kukaan ei ole koskaan väärässä paikassa. Jokainen on juuri sinä hetkessä ja paikassa missä ikinä on paras mahdollinen mahdollisuus. Mikään muu ei ole mitenkään mahdollista.
        Kun ainut "tehtävä" on luottaa että egon ääni puhuu aina ensin mutta se ei tiedä mitään. Se jättäminen huomiotta ja mielen hiljentäminen on kaiken opiskelun tavoite. Sen opetteleminen kysy aikaa eikä paikkaa.

        Anteeksi kaikki näppäilyvirheet

        Sen egon jättäminen huomiotta ja mielen hiljentäminen on kaiken opiskelun tavoite. Sen opetteleminen ei kysy aikaa eikä paikkaa


    • "Pitääkö taas seuraavassa elämässä aloittaa "etsintä" alusta?"

      Näitä samoja asioita pohdin aikanaan isosiskoni kanssa, kun olimme jo "niin peijakkaan vanhoja", niin kuin hän asian ilmaisi.

      Olen kuitenkin etsintäni aikana tullut siihen tulokseen, että mikään näissä henkisissä etsinnöissä ei mene hukkaan. Kaikki, mitä on oivaltanut ja oppinut pitämään totena, seuraa kyllä mukana uusiin elämiin, vaikka niitä ei tässä tietoisessa mielenosassa muistakaan.

      Siellä ne kuitenkin alitajunnan tasolla vaikuttavat ja järjestelevät asioita niin, että kiinnostus näihin etsintöihin syntyy tietoisessa mielessä uudelleen, ja sopivat elämän tilanteet ohjautuvat eteemme meidän edes huomaamatta sitä. Niin kuin nytkin on selvästi käynyt. Emme varmaankaan ole ensimmäistä kertaa näistä asioista kiinnostuneita...

      Mikään opiskelu totuuden etsinnässä ei siis mene hukkaan. Ja sitä paitsi, etsijän kannattaa pohtia, missä vaiheessa olisi vaikka vuoden kuluttua, ellei olisi sinnikkäästi jatkanut etsintäänsä? Varmaan lähellä lähtöpistettä...

      Tämä kannattaa ottaa suurena seikkailuna ja haastaa itsensä ymmärtämään tekstiosan usein vaikeastikin sanotut, sinänsä kirkkaat asiat. Kun virkkeitä joutuu lukiessaan pohtimaan, ymmärtääkseen lauseiden sanoman oikein, kehittyy siinä samalla, ja asiat kiteytyvät pikku hiljaa mielessä selvemmiksi.

      Kun saman asian lukee eri kappaleissa aina uudelleen, vähän eri näkökulmasta katsottuna, saa siitä lopulta mieleensä kirkkaan hologrammin, jossa kaikki asian vivahteet näkyvät yhtäaikaa...

    • tdtr

      Jo johdannossa sanotaan: "Rakkauden vastakohta on pelko, mutta sillä, mikä on kaikenkattavaa, ei voi olla vastakohtaa.". Rakkaus on siis tässä sama kuin se täydellisyys, josta kirjoitat ja pelko on yhtä kuin se särö, minkä pitäisi olla mahdotonta ja niinhän se itseasiassa onkin. Kaikki on tavallaan suhteellista.

      Vastakohtaisuus on vain näennäistä. Vähän niin kuin uni, mikä tuntuu uneksiessa ihan todelta ja vakavasti otettavalta ellei jopa painajaiselta. Uneksija pitää unta totena, on samaistunut unihahmoonsa ja seikkailee unessaan eri paikoissa, mutta todellisuudessa makaakin turvallisesti omassa sängyssään. Sitten joku alkaa lempeästi ja vähitellen herättelemään uneksijaa. Joku joka on jo hereillä itse. Tämä herättelevä ja lempeä ääni kuuluu unen läpi ja näin uneksija alkaa ottaa ensi askeleitaan kohti heräämistään, unensa sisällä. Mutta hän on edelleen omassa sängyssään näkemässä unta eikä oikeasti ota askeltakaan mihinkään suuntaan. Jotenkin näin...

      Joskus on parempi myöntääkin etten ymmärrä eikä luulla ymmärtävänsä ja tietävänsä. Juuri tuo "en tiedä" -tila, se on irtipäästämistä.

      Tuli mieleen Tommy Tabermannin runo:

      "Älä yritä ymmärtää rakkautta.
      Rakkautta ei voi ymmärtää.
      Muuta tapaa ymmärtää rakkautta ei ole
      kuin luovuttaa sille
      kaikki valta."


      Koen kuitenkin, että tuo vallan luovuttaminenkin on vain näennäistä, koska rakkaudella on jo kaikki valta.

    • Sarcisson

      "Miten täydellisyyteen, joka on itsestään niin täydellinen.. miten siihen edes voisi tulla särö.."

      Ehkä aloittaja ei lue tätä enää, mutta ehkä joku miettii samaa asiaa. Itse pohdin tuota myös joskus ja minulle tuli tällainen juttu mieleen...

      Ehkä täydellisyydessä ei ole mitään säröä? Ei ole mitään hetkeä tai ajankohtaa historiassa jolloin särö syntyi? Vaan särö on jotain mitä me teemme. Juuri nyt, tällä hetkellä. Särö ei ole minun ja Jumalan välillä, vaan minun sisälläni. Erillisyys ei ole minun ja Jumalan välillä, vaan minussa itsessäni.

      Todellisuudessa ei ole mitään säröä, vaan on vain kuvitelma siitä että jokin olisi erillinen jostain muusta. Kun näen kuvitelman lävitse, näen myös että mitään eroa ei ole. Särö katoaa, mutta vain siksi että näemme ettei se ollutkaan totta.

      Toinen juttu myös tuli samalla mieleen, eikö täydellisyys edellytä myös täydellistä vapautta? . Sitä, että kaikki on mahdollista -sitähän ihmeetkin edellyttävät. Se ei olisi täydellisyyttä, jos ei olisi mahdollista myös kokea erillisyyttä? Jotta kaikki olisi mahdollista, on myös oltava mahdollisuus tehdä virheitä? Rakkaushan ei ole sitä, että sinun tarvitsee tehdä jotain tullaksesi rakastetuksi? Rakkaus on täydellinen juuri siksi, että teet mitä hyvänsä niin silti olet rakastettu? Täydellinen rakkaus antaa vapauden olla juuri sitä mitä olet, ja siksi vain se voi olla täydellinen rakkaus.

      • acimlai nen

        "Jotta kaikki olisi mahdollista, on myös oltava mahdollisuus tehdä virheitä? "

        Noinhan se taitaa mennä. Mutta virheitä ei tule ottaa vakavasti. Ongelma ei ollut se "pieni hullu ajatus" itsessään vaan se, että Jumalan Poika unohti nauraa pienelle hullulle ajatukselle.


      • Harjoittelija

        Kuinka ollakaan olen koko päivän viipynyt sivulla 99. Siinä on mielestäni juuri tähän "virhe" kysymykseen hyvä näkemys.

        7) Minun on täytynyt päättää väärin koska minulla ei ole rauhaa.
        (Siis mieleni painiskelee etsien vastausta ja on rauhaton?)
        8) Tein päätökseni itse, mutta voin myös päättää toisin.
        9) Haluan päättää toisin, koska haluan, että minulla on rauha.
        10) En tunne syyllisyyttä koska Pyhä Henki tekee kaikki päätökseni seuraukset tekemättömiksi, jos vain sallin sen Hänelle.
        11) Valintani on sallia se hänelle antamalla Hänen valita puolestani, että valitsen Jumalan. (Rakkauden)

        Ego tekee viimeiseen saakka mahdollisimman aitoja kysymyksiä pitkittääkseen elämäänsä. (Epäilyksen)

        Jos koen jonkun taholta niin täydellistä rakkautta/luottamusta että voin tehdä "mitä tahansa" ja olla silti rakastettu, miten voisin tuollaisen rakkauden ikinä pettää.


    • 6434y

      Ratkaisu ongelmaasi: virheellinen pohjaoletus, että jumala on. Tuon lähtöoletuksen pohjalta menee skuttaan, vaikka kuinka pohtisi

    • Harjoitelija

      virheellinen pohjaoletus, että jumala on.

      Voit tehdä ja minä voin tehdä virheitä ja olet/n silti rakastettu

    • Kysymys on koukku...

      Aloittajalle vastaukseksi... Sehän se IOK:n juju on, että mitään säröä ja ajatusta ei ole oikeasti tapahtunut. Ego on se, joka kyselee varmistaakseen oman olemassaolonsa ikuisessa NYT-hetkessä. Se on egon koukku pitää itsensä elossa "kuinka ajatus erillisyydestä pääsi syntymään..."

    • Harjoittelija

      Katsotaanpa vaikka harjoitus 17

      otsikko: En näe mitään puolueettomia asioita.

      1) Tämä opetus on jälleen yksi askel siihen suuntaan, että opit tunnistamaan syyn ja seurauksen suhteen sellaisena kuin se todella toimii tässä maailmassa.
      2) Et näe puolueettomia asioita, koska ajatuksesi ei ole puolueettomia.
      3) Ajatus tulee aina ensin, vaikka sinulla olisikin kiusaus uskoa, että asia on toisin päin.
      4) Tämä ei ole maailman tapa ajatella, mutta sinun on opittava, että tällä tavalla sinä ajattelet.
      5) Jos asia ei olisi niin, havaintojen tekemiseen ei olisi mitään syytä ja ne itse olisivat syynä todellisuuteen.
      6) Tämä tuskin on todennäköistä kun ajatellaan havaintojen jatkuvasti muuttuvaa luonnetta. jne....

      Tämän harjoituksen avulla on mahdollista käsittää paremmin miksi omien havaintojen varaan ei niin järkkymättömästi kannata vannoa. Onhan jokaisen ajattelu muuttunut jatkuvasti iän ja kokemuksen myötä. Eikä mikään ole varmempaa kuin muutos. (tässä elämässä) (( luojan kiitos))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe