Miten?

Menna

Miten voisi kieltäytyä kohteliaasti, tehokkaasti (ja turvallisesti) esimerkiksi jos kadulla kauppias pyytää basaariin ostoksille, tarjoilija ravintolaan, tai mies treffeille, eikä ole halukas menemään juuri sillä hetkellä?
Olin ensimmäistä kertaa viime kesänä Turkissa. Mukava maa, ajattelin mennä toistekin, mutta tämän kieltäytymisasian kanssa olin hieman hukassa? Jotain siinä sitten aina yritti selittää, että ei juuri nyt ole nälkä, rahat eivät ole mukana, tai sitten yksinkertaisen "nöyränä" käväisi äkkiä syömässä ravintolassa, tai osti basaarista jotain pientä, että kauppias tai tarjoilija tuli tyytyväiseksi. Treffihaluiset miehet olivat ihan oma lukunsa. Riippuivat melkein vaatteissa, jotta olisivat saaneet suostumaan tapaamiseen. Pari kertaa menin sitten ihan juuri siksi, että tulisivat tyytyväiseksi, mutta muutamaan otteeseen jouduin turvautumaan töykeämpään kielenkäyttöön. Kaipaan siis neuvoja, vinkkejä ja muuta sellaista seuraavaa reissuani varten. Kiitos.

13

2230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lytfen!

      määrätietoisesti.

      • Menna

        Miten on määrätietoisesti? Olen kuullut juttua että saattaa tulla perään huutelua muuta?


    • Kuohari

      Kerro, että miehesi odottaa sinua jo hotellissa!

      • xxx

        Pitää sanoa että turkkilainen miehesi odottaa sinua hotellissa! Paljon tehokkaampi!


    • ssr

      Ei kait siinä kun olet oma itsesi, ja jos ei sillä hetkellä kiinnosta, niin voit kohteliaan määrätietoisesti sanoa kiitos ei, ehkä myöhemmin. Sinulla on vapaus valita esim. juuri ravintoloiden suhteen. Kohtelias hymy vaan kasvoille ja 'No thanks, but maybe I'll be back later'
      'Thanks but I'm not hungry at the moment'
      jne..
      Miehille myös kiitos mutta ei kiitos, en kyllä mene takaamaan että se ihan siihen jää, mutta sitä määrätietoisuutta peliin kohteliaisuudella höystettynä tietenkin.
      Mitään huutelua en ole minä ainakaan saanut perästä kuunnella.
      Eikä mitään nöyristelyä, se on sinun lomasi, mutta kohteliaalla ja positiivisella asenteella vaan liikkeelle ;)

      • joopa

        ei siinä oikein positiiviset kohteliaat "ei kiitokset" auta kun ne lähtee seuraamaan ja muuttuu agressiivisiks sitte lopulta ku niille on vihdoin menny kalloon että "EI KIINNOSTA". ja heti ku on yhestä päässy eroon ni toine hyökkää niskaan.


      • ssr
        joopa kirjoitti:

        ei siinä oikein positiiviset kohteliaat "ei kiitokset" auta kun ne lähtee seuraamaan ja muuttuu agressiivisiks sitte lopulta ku niille on vihdoin menny kalloon että "EI KIINNOSTA". ja heti ku on yhestä päässy eroon ni toine hyökkää niskaan.

        Ikävää ettei tämä ole toiminut noiden tapausten kohdalla. Ihmisiähän on joka lähtöön ja ne uppiniskaisimmat ilmeisesti sitten eivät ymmärrä. Aika suurta osaa tässä näyttelee se määrätietoisuus. Että jos sinusta todella näkee, ettet ole kiinnostunut ja myös sen, että tulet pysymään tässä päätöksessä. Koskaan ei ole kukaan minun kohdallani agressiiviseksi heittäytynyt, mutta monenlaista tallaajaahan sieltäkin löytyy.


    • Ansku

      Kannattaa opetella hiukan turkkia. Kun sanot turkin kielellä esim. olet juuri syönnyt niin hämmästyvät pelkästään siitä että osaaat heidän kieltään ja tyrkytys loppuu. Toimii myös muihinkin kauppiaisiin. Sanot vain turkiksi ei kiitos, niin saat myös ystävällistä palvelua ja käytöstä. Muutamalla sanalla pääsee jo loistavasti eteenpäin ja häiriköinti sekä tyrkytys jää minimiin.

    • hell's bells

      olla kohtelias. En itse kokenut mitään kohteliaisuutta Alanyassa. Huutelevat perään "You don't have enough money to stay in Turkey!!!", jos et osta jotain vimpulaa.

      Luulen, että ymmärtävät jos sanot suomeksi "painu v_ _ _ _ _ n rantapelle" tms. vastaavaa.

      En ymmärrä miksi pitäisi olla kohtelias. Turkkilaiset itse ovat melkoisia rasisiteja. Tietäisitpä miten ne halveksivat suomalaisia turistityttöjä.

      • Nam...

        Minut on aina jätetty rauhaan kun olen sanonut että mulla on Turkkilainen poika ystävä. Käytös muuttuu hetkessä ja parempaan suuntaan. Kokeilkaapa tätä kikkaa.. Toimii!!!!!!!!!!


      • Ritu

        kyllä kohteliaalla käytöksellä pääse paremmin eroon kaupustelijoista ja muistakin tyrkytyksistä kuin huutelemalla hävyttömyyksiä. Johtuisko sinun omasta käytöksestäsi tuo saamasi kohtelu. Olen ollut Turkissa 7 kertaa eikä kyseenlaista huutelua ole kuulunut kertaakaan. Rasisteja löytyy näiltäkin sivuilta sekä halveksijoita vaikka kuinka paljon joten ei tarvitse mennä turkkiin asti.


      • Ritulle
        Ritu kirjoitti:

        kyllä kohteliaalla käytöksellä pääse paremmin eroon kaupustelijoista ja muistakin tyrkytyksistä kuin huutelemalla hävyttömyyksiä. Johtuisko sinun omasta käytöksestäsi tuo saamasi kohtelu. Olen ollut Turkissa 7 kertaa eikä kyseenlaista huutelua ole kuulunut kertaakaan. Rasisteja löytyy näiltäkin sivuilta sekä halveksijoita vaikka kuinka paljon joten ei tarvitse mennä turkkiin asti.

        Mutta Turkista niitä rasisteja vasta löytyykin! Löysämoraalisia blondituristeja tosin siedetään aika pitkälle... Paitsi paikallisten naisten mielestä, mutta heiltähän ei kysytä.


    • jaa

      sano turkiksi HAYIR TESEKKÛR ! katso onnistuuko... en ole varma että miten se tehoaa mutta aina kannattaa kokeilla... :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe