Laskettelusukset 1980-luvulta, roskiin?

Gonat hep!

Löysin vintiltä vanhat Atomicin laskettelusukset (F4 Performance), joissa on Salomon 747- siteet, molemmmat vm. 1985. Kantit ovat kunnossa, mutta hieman ruosteessa, muuten päälisinpuolin ihan jees. Onko noilla arvoa, tekeekö niillä mitään, onko kehitys mennyt niin paljon eteenpäin että noilla ei kannata hiihtopäivää pilata?

12

6241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OlliL11

      Ei niillä mitään arvoa ole,jos tahdot niillä laskea niin kyllä ne siihen yhä käyvät. Uusista suksista ja laskutekniikasta huolimatta rinteet ovat samat kuin silloinkin.
      Toinen juttu on nykymonojen ja kasarsiteiden yhteensopivuus, turvallisuus ei ehkä ole ihan taattu joa laitat nykymonot niihin siteisiin.

      • Anonyymi

        Sama juttu, polviin asennettu keinonivelet.
        Kestääkö mennä mäkeen, vanhat sukset, vanha mäki ja metallipolvet?
        Kuka tietää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu, polviin asennettu keinonivelet.
        Kestääkö mennä mäkeen, vanhat sukset, vanha mäki ja metallipolvet?
        Kuka tietää?

        Eiköhän keinonivel kestä paremmin kun alkuperäinen.
        Vanhat sukset puree hankeen vähemmän hanakasti kuin carverit, eli nekin lienevät hellemmät nivelille kuin uudet.

        Monojen kanssa tarkkana, vanhoissa voi muovi olla ihan heikoksi hapertunutta, vaikka päällisin puolin näyttäisi ehjältä. Sitten sattuu, jos pohja irtoaa kesken kanttauksen.

        Siispä uudet monot jalkaan, muuten vanhat kamppeet mukaan ja mäkeen ilakoimaan! Maltilla tietenkin.


    • intiaaan kaikki?

      i love indiaa und svenberriä välilä

    • atomic f4

      Kehitys on mennyt sinne minne se menikin, mutta suksilla pääsee pitämään hauskaa siitä huolimatta. Monot kanssa toimivat rinteella kuin rinteella, jos laitat nuuskaa taskuun. Näytät tosin vanhalta homolta --- mahdollisesti.

    • Retrokkeli

      Tuohan on täyttä hipsteriä. Vahva retro... eiku pidä!

      • tyttären matkaan

        Apua! Olen menossa laskettelumatkalle vanhoilla 90-luvun Rossignoleilla ja monotkin samalta ajalta.
        Itsellänikin sama tauko laskettelussa, miten mulle käy?
        Kehtaanko viedä sukset edes huoltoon? Olisivat kuitenkin mulle tutut sukset ja niillä olisi tutumpi taas aloittaa.


      • ollil1
        tyttären matkaan kirjoitti:

        Apua! Olen menossa laskettelumatkalle vanhoilla 90-luvun Rossignoleilla ja monotkin samalta ajalta.
        Itsellänikin sama tauko laskettelussa, miten mulle käy?
        Kehtaanko viedä sukset edes huoltoon? Olisivat kuitenkin mulle tutut sukset ja niillä olisi tutumpi taas aloittaa.

        No ei ne ainakaan parantuneet oo tässä välillä, varsinki monojen sisäkenkä voi olla finito, vilkaisehan.


    • vuokraamo

      Muovin kuivamisesta johtuen voivat hajota heti kättelyssä.

    • vintages

      Ruoste kanteissa ei haita. Millä tahansa monoilla pärjää ellet kilpaile. Osta jotain perusvahaa. Hiihtovaha luisteluun myös käy. Jos rinne on jäinen, kehtaa teroittaa kantit. Teroittamiseen käy mikä vaan. Vaikka keittiöveitsiteroite :) Kyllä pärjää noilla missä tahansa.

    • Joe__R

      Kyllä se sukset menee, mutta monojen kanssa voi olla sitten toisin. Muovikin vanhenee yllättävästi parissa vuosikymmenessä. Mulla meni Nordica 850 mono kolmeen osaan kesken laskun. Onneksi ei ollut kovin pitkä rinne.

    • v.patu

      Sama tilanne kuin ap:lla. Siteet on Salomonin 747 ja sukset vähän käytetyt Atomic
      arc . 205 cm pitkät suurpujottelu laudat. Vieläkö noilla sopisi kääntyilemään nykyrinteissä ennen metsän reunoja ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe