Broyt-kaivuri

pasi

mitä voidaan kertoa broyt-merkkisestä kaivurista?

7

9453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      vuodelta -68

      onpa tullut kaivettua vaikka kuinka...

      mitä haluat tietää?

      • pasi

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.


      • Vha pieru
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!


      • Pasi

        Kiitän edellistä kirjoittajaa. Eihän tällainen maallikko ja keltanokka kaikkea tiedä.
        Tosiaankin, jos joku haluaa tutustua ko. kaivurimalliin, niin ainakin Sylvia-kodilla Lahdessa on yksi tallainen kone, joka viettää eläke-päiviä, aina silloin tällöin kaivaen, kevyttä multakasaa ;)


      • cat
        Vha pieru kirjoitti:

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!

        pyörien alle kiinnitettävien kantolevyjen ansiosta bröyt x2 kaivukone pystyy liikkumaan upottavassakin maastossa.näitä levyjä käytettäessä on maahan kohdistuva pintapaine vain 0.1 kg\cm2.näin pienen pintapaineen ansiosta voi bröyt x2 työskennellä sellaisissa olosuhteissa,joissa muut koneet juuttuvat kiinni.witraktorin esitteessä kehuttiin 60\70 luvun vaihteessa


      • Anonyymi
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        Koneessa ei ollut omaa moottoria jolla se olisi liikkunut.- eli veti kauhalla itseään työmaalla .kaikki voima keskittyi kauhan hydraulikkaan,- nerokasta. Made in Norway.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      28
      5551
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3603
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3522
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      26
      3417
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      3006
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      32
      2727
    7. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      22
      2419
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      121
      2392
    9. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2340
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2205
    Aihe