Broyt-kaivuri

pasi

mitä voidaan kertoa broyt-merkkisestä kaivurista?

7

9351

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      vuodelta -68

      onpa tullut kaivettua vaikka kuinka...

      mitä haluat tietää?

      • pasi

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.


      • Vha pieru
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!


      • Pasi

        Kiitän edellistä kirjoittajaa. Eihän tällainen maallikko ja keltanokka kaikkea tiedä.
        Tosiaankin, jos joku haluaa tutustua ko. kaivurimalliin, niin ainakin Sylvia-kodilla Lahdessa on yksi tallainen kone, joka viettää eläke-päiviä, aina silloin tällöin kaivaen, kevyttä multakasaa ;)


      • cat
        Vha pieru kirjoitti:

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!

        pyörien alle kiinnitettävien kantolevyjen ansiosta bröyt x2 kaivukone pystyy liikkumaan upottavassakin maastossa.näitä levyjä käytettäessä on maahan kohdistuva pintapaine vain 0.1 kg\cm2.näin pienen pintapaineen ansiosta voi bröyt x2 työskennellä sellaisissa olosuhteissa,joissa muut koneet juuttuvat kiinni.witraktorin esitteessä kehuttiin 60\70 luvun vaihteessa


      • Anonyymi
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        Koneessa ei ollut omaa moottoria jolla se olisi liikkunut.- eli veti kauhalla itseään työmaalla .kaikki voima keskittyi kauhan hydraulikkaan,- nerokasta. Made in Norway.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      215
      4178
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2685
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2401
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2333
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1561
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1300
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      75
      1273
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1176
    Aihe