Broyt-kaivuri

pasi

mitä voidaan kertoa broyt-merkkisestä kaivurista?

7

9273

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      vuodelta -68

      onpa tullut kaivettua vaikka kuinka...

      mitä haluat tietää?

      • pasi

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.


      • Vha pieru
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!


      • Pasi

        Kiitän edellistä kirjoittajaa. Eihän tällainen maallikko ja keltanokka kaikkea tiedä.
        Tosiaankin, jos joku haluaa tutustua ko. kaivurimalliin, niin ainakin Sylvia-kodilla Lahdessa on yksi tallainen kone, joka viettää eläke-päiviä, aina silloin tällöin kaivaen, kevyttä multakasaa ;)


      • cat
        Vha pieru kirjoitti:

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!

        pyörien alle kiinnitettävien kantolevyjen ansiosta bröyt x2 kaivukone pystyy liikkumaan upottavassakin maastossa.näitä levyjä käytettäessä on maahan kohdistuva pintapaine vain 0.1 kg\cm2.näin pienen pintapaineen ansiosta voi bröyt x2 työskennellä sellaisissa olosuhteissa,joissa muut koneet juuttuvat kiinni.witraktorin esitteessä kehuttiin 60\70 luvun vaihteessa


      • Anonyymi
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        Koneessa ei ollut omaa moottoria jolla se olisi liikkunut.- eli veti kauhalla itseään työmaalla .kaikki voima keskittyi kauhan hydraulikkaan,- nerokasta. Made in Norway.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1569
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      72
      1370
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      219
      1332
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      231
      1291
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1100
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1059
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1019
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      973
    9. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      950
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      848
    Aihe