Broyt-kaivuri

pasi

mitä voidaan kertoa broyt-merkkisestä kaivurista?

7

9001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika

      vuodelta -68

      onpa tullut kaivettua vaikka kuinka...

      mitä haluat tietää?

      • pasi

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.


      • Vha pieru
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!


      • Pasi

        Kiitän edellistä kirjoittajaa. Eihän tällainen maallikko ja keltanokka kaikkea tiedä.
        Tosiaankin, jos joku haluaa tutustua ko. kaivurimalliin, niin ainakin Sylvia-kodilla Lahdessa on yksi tallainen kone, joka viettää eläke-päiviä, aina silloin tällöin kaivaen, kevyttä multakasaa ;)


      • cat
        Vha pieru kirjoitti:

        >Teräspyörien merkitys?

        Teräspyörät eivät anna perään kuten ilmatäytteiset kumipyörät tekisivät. Saadaan tarkempi tuntuma kaivuun.

        Pyöräalustaisissa koneissahan on yleensä hydraulisesti hallittava kaivutuki, joka painetaan maata vasten. Koneen etupää on kaivettaessa lähinnä sen eikä kumipyörien varassa.

        Brøyt X2 ei tarvitse teräspyöriensä ansiosta tuollaista tukea eikä tuen nostoon ja laskuun mene aikaa.

        >Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla
        >yleisiä teitä pitkin

        No ei voi "ajaa" missään normaalissa mielessä, kun alavaunussa ei ole vetoa lainkaan. Brøyt X2 liikkuu työmaaoloissa kaivulaitteen avulla "kuokkimalla". Kauha maata vasten, toinen pyöräpari ilmaan ja puomistoon liikettä sen verran että kone liikahtaa halutun matkan. Jos on liikuttava parikin sataa metriä, niin vetävää alavaunua alkaa herkästi kaivata!

        Teräspyörät saadaan lukituksi kaivutyön ajaksi pyörien sisäkehällä oleviin loviin painuvien lukkotappien avulla. Lukitus jousivoimalla ja vapautus joko paineilmalla tai hydraulisesti, en muista enää tarkemmin.

        Siirto työmaalta toiselle siten, että kone painaa kauhan pohjassa olevan reiän k-auton lavalle tai vetopöydälle asennettua tappia vasten ja nostaa teräspyöränsä ilmaan. Sitten asento varmistetaan vaijereilla niin, ettei se jää hydrauliikan varaan. Kone tulee tämän jälkeen k-auton perässä kuten puoliperävaunu konsanaan.

        En jaksa muistaa, oliko tuollaisen siirron ajaksi järjestetty koneen perään minkäänlaisia valolaitteita??? Tuntuisi oudolta, että konetta saisi vetää pimeässä pimeänä.

        Brøyt X2 oli aikanaan kohtalainen kuokkija; nopeutta ja voimaa oli melko mukavasti. Kuskien mieleen se ei ollut liikuttelun kömpelyyden johdosta.

        Omat ajokokemukseni X2:sta rajoittuvat varmaankin pariin sataan kuutiometriin, vaikka moinen peli oli muutama vuosikymmen sitten ihan perhepiirissä. Eräätkin Brøytin kauhan kynnet kuitenkin ehdin kunnostaa hitsaamalla!

        pyörien alle kiinnitettävien kantolevyjen ansiosta bröyt x2 kaivukone pystyy liikkumaan upottavassakin maastossa.näitä levyjä käytettäessä on maahan kohdistuva pintapaine vain 0.1 kg\cm2.näin pienen pintapaineen ansiosta voi bröyt x2 työskennellä sellaisissa olosuhteissa,joissa muut koneet juuttuvat kiinni.witraktorin esitteessä kehuttiin 60\70 luvun vaihteessa


      • Anonyymi
        pasi kirjoitti:

        Kyseisessä mallissa hytti oikealla puolella ja
        edessä teräspyörät. Teräspyörien merkitys?
        Konettahan ei kait voi ajaa omalla moottorilla yleisiä teitä pitkin, kun teräspyörissä ulokkeita, joista asfaltti ei tykkää. Hidaskin taitaa olla siirto-ajoon, näihin nykyisiin verrattuna. Yhden tosi hyväkuntoisen koneen olen bongannut Lahdesta Sylvia-kodin alueelta. Konetta pidetty hyvin. Toinen vastaava, mutta paljon huonompi, Villähteellä yhden firman takapihalla seisoo.
        Koneen siirto työmaalta toiselle, tapahtuu kai jotenkin niin, että teräspyörät ilmassa rekan lavan perässä. Jotenkin kait hydrauliikka lukitaan, että koneen pystyy hinaamaan, pois rekan perässä. En ole nähnyt aikoihin ko. ratkaisua ja yhdistelmää tien päällä. viimeksi 80-luvulla broyt kaivurin olen nähnyt puutalon purkutyössä.

        Koneessa ei ollut omaa moottoria jolla se olisi liikkunut.- eli veti kauhalla itseään työmaalla .kaikki voima keskittyi kauhan hydraulikkaan,- nerokasta. Made in Norway.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe