Moni tulkitsee heprealaiskirjeen 6:n luvun niin ettei uskosta luopunut voi ei saa palata. Mutta toiset sanovat, että paluu ei ole kielletty, mutta mahdotonta se on jos luopunut on niin paatunut ettei enää Jeesus kiinnosta. Sellainen luopiohan ei tietenkään palaa.
Mitä mieltä olette?
Heprealaiskirjeen tulkinnasta
17
120
Vastaukset
Joskus vuosia sitten muistelen kuulleeni Valamon luostarissa tarinan vanhan Valamon ajoilta. Tavallaan se liittyy myös uskosta luopumiseen ja palaamiseen.
Venäjällä oli vielä silloin systeemi, jonka mukaan jos rikollinen pakeni luostarin suojiin ja munkit ottivat hänet vastaan, viranomaiset eivät tulleet häntä luostarista hakemaan. Eräs rikollinen teki näin. Hänen tekemää rikosta en muista. Mies kuitenkin jäi luostariin munkiksi ja yritti elää siellä parhaansa mukaan. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään ja jossain vaiheessa mies lähti luostarista. Kun elämästä ei luostarin ulkopuolellakaan tullut oikein mitään, mies ajautui jälleen rikoksen poluille.
Poliisien ajaessa takaa mies palasi luostariin. Munkit ottivat hänet uudelleen vastaan ja jälleen mies yritti elää munkkina parhaansa mukaan. Mutta tälläkään kertaa hommasta ei tullut mitään. Mies lähti luostarista. Hän ajautui jälleen tekemään rikoksia ja jälleen hän pakeni poliiseja luostariin. Munkit ottivat hänet uudelleen vastaan.
Vuosien kuluessa mies taisi lähteä ja palata luostarista yhteensä seitsemän kertaa. Tarina oli aina sama. Mutta viimeisellä kerralla mies ei enää lähtenyt ja lopulta hän kuoli munkkina.
Vilppu H.
pappi- lg555
Jeremia:
3:14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
3:22 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, niin minä parannan teidän luopumuksenne." - "Katso, me tulemme sinun tykösi, sillä sinä olet Herra, meidän Jumalamme.
Luopumuksessa on kysymys Jumalasta luopumisesta eikä jostain seurakunnasta luopumisesta. Jumalan luo voi palata kun vain Herra sen sallii.- ELa.IM
lg555
Kyllä kyllä. Aamen.
Nyt kun lukaisin tuon heprealaiskirjeen 6. luvun, silmääni tarttuivat sanat "Ei heitä voi toistamiseen johdattaa kääntymykseen". Sehän on ihan loogista - jos ihminen on jo kuullut ilosanoman Kristuksesta, hän on sen kuullut. Jumala voi varmasti johdattaa hänet takaisin tavalla tai toisella, mutta jos seurakunnan tehtävä on kertoa ilosanomaa Jeesuksesta ja se on jo kerran mennyt perille, ei sitä ehkä toista kertaa kannata opettaa samalle ihmiselle. Olisikohan tässä kyse tällaisesta?
Sinikka-pappiNiin - tuossa luvussa todetaan, että mahdotonta on heidän jotka ovat MAISTANEET evankeliumin Sanaa ja jopa olleet osallisena Pyhästä Hengestä ja sitten luopuneet, palata takaisin Kristuksen yhteyteen.
Tuo MAISTANEET sana on tuossa se oleellinen. Nämä ihmiset ovat saaneet kokea taivaallista voimaa ja kuulleet Jumalan hyvää sanaa, mutta tämä ei ole heille kelvannutkaan. Ihan sama tilanne kuin jos PIetari olisi ilmestysvuorelle todennut Jeesukselle että "pidä taivasten valtakuntas - minäpoika häippään krouviin kaljalle". Jos ihminen ikäänkuin läimäisee Jumalaa vasten kasvoja, niin Jumala jättää hänet senjälkeen rauhaan. Ei enää kutsu ihmistä.
Tässä ei ole kyse pelkästään evankeliumin kuulemisesta, vaan henkilöistä, joita Jumalan henki on jo koskettanut. Jos ihminen kuulee evankeliumin sanaa ja hylkää sen, niin kyllä Jumala voi häntä vielä uudelleenkin kutsua. Tässä on siis kyse heistä, jotka tuottamuksellisesti ja tarkoituksellisesti ovat hyljänneet taivasten valtakunnan, vaikka ovat tunteneet sen läsnäolon ja Jumalan voiman.
Tässä ei ole myöskään kyse uskovista uudestisyntyneistä henkilöistä, koska he eivät ole ainoastaaan MAISTANEET, vaan he ovat jo syntyneet uudestaan hengestä Jumalan lapsiksi ja ovat siis uskoontulleet Jeesukseen.- hebrewski
hebrealaiskirje!
Se puhuu selvästi siitä mahdollisuudesta, että JOKAINEN uskova voi langeta armosta, Siitähän tässä on kysymys, joko kokonaan omille teilleen, tai itsetehtyyn itsensä pelastamiseen.
Muuten, jos Pietari mitä tunsikin, ainakin hän julkisesti kirosi Mestarinsa! Ja galatalaiset uudestisyntyneet taantuivat lakiuskontoon takaisin! hebrewski kirjoitti:
hebrealaiskirje!
Se puhuu selvästi siitä mahdollisuudesta, että JOKAINEN uskova voi langeta armosta, Siitähän tässä on kysymys, joko kokonaan omille teilleen, tai itsetehtyyn itsensä pelastamiseen.
Muuten, jos Pietari mitä tunsikin, ainakin hän julkisesti kirosi Mestarinsa! Ja galatalaiset uudestisyntyneet taantuivat lakiuskontoon takaisin!"Se puhuu selvästi siitä mahdollisuudesta, että JOKAINEN uskova voi langeta armosta, … "
Tuo on totta - jokainen uskova voi langeta, mutta hän nousee ylös. Jeesus kyllä etsii sen kadonneen, mutta ensin täytyy tulla uskosta osalliseksi eikä vain MAISTAA taivaallistan voimaa.
- *Faith*
Oletan, että tarkoitat etupäässä näitä jakeita:
" 4 Mahdotontahan on auttaa niitä, jotka kerran ovat päässeet valoon, maistaneet taivaan lahjaa ja tulleet osallisiksi Pyhästä Hengestä, 5 nauttineet Jumalan hyvää sanaa ja kokeneet tulevan maailman voimia 6 mutta luopuneet uskostaan. Ei heitä voi toistamiseen johdattaa kääntymykseen -- niitä, jotka nyt itse ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja nostavat hänet kaikkien pilkattavaksi! "
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Hepr.6.html
Rovasti Olavi Peltola on tulkinnut kotisivuillaan Heprealaiskirjeen kuudetta lukua seuraavasti:
" Kun luovumme uskostamme (Hepr 6:6) meidän tähtemme ristiinnaulittuun Jeesukseen, ei meillä ole olemassa enää mitään muutakaan uhria (Apt 4:12). Juuri epäusko panee tekemään syntiä ehdoin tahdoin (10:26). Näin tapahtuu, kun emme enää halua mennä Jeesuksen luo armahdettavaksi. Mutta jokaiselle, joka tulee Jeesuksen luo, oli hän tehnyt syntejä tahansa, Jeesus vakuuttaa: "Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois" (Joh 6:37). Jopa epäuskon tunteen valassa olevakin sai Jeesukselta armon, kun vain tuli Jeesuksen luo: "Minä uskon! Auta minua epäuskossani!" (Mark 9:24). "
" Edellä mainittujen kahden kohdan tähden (Hepr 6:4-8 ja 10:26-29) Luther ei arvostanut Heprealaiskirjettä. Hän tiesi sielunhoitajana, että niissä esiin tulevat uhkaukset väärin ymmärrettyinä voivat olla masentuneelle tuhoisia. Mikäli ahdistumme näistä kohdista, meidän on pantava Raamattu Raamattua vastaan ja uskaltauduttava Jumalan sanassa olevan evankeliumin eikä lain varaan. Nämä kohdat ovat lakia, joten niiden tehtävä on pelästyttää ja siten musertaa sydämen kivikovaa paatumusta. Niiden tarkoitus on ajaa epätoivoiseksi tullutta syntistä Kristuksen luo hänen armahdettavakseen (6:12,15,18). Puuhun ripustettuun "pronssikäärmeeseen" saa synnin käärmeen purema saanut aina ja joka tilanteessa katsoa (Joh 3:14). "
Lähde:
MUUT APOSTOLISET KIRJEET
Olavi Peltola
KIRJE HEPREALAISILLE - 2. KEHOTUSKIRJE
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ut/ut4a.html - tosi kuin vesi
faith!
Olipa hyvä ja ajankohtainen Peltolan julistus! Kiitos sinulle siitä!
Nyt tietysti tt 11 saa itku-raivo-potku kohtauksen tästä Sanan "vesittämisestä" , varsinkin tästä "meidän on pantava Raamattu Raamattua vastaan"!
Saas nährä, mitä kuviokelluntaa on tiedossa- taitaa vaan aika käydä vähiin!- *Faith*
Ole hyvä. Tuo Heprealaiskirjeen kohta on tosi vaikea, eikä edes (roomalaiskatolinen) Raymond E. Brown, jonka tulkintoihin useimmiten ongelmatilanteissa tukeudun, ole ottanut siihen selkeää kantaa.
Kuulan, Nissisen ja Riekkisen teoksessa "Johdatus Raamattuun" on mainittu, että Heprealaiskirje on kirjoitettu tilanteessa, jolloin väljähtyminen uhkasi lukijoiden uskoa ja "ilmeisesti jotkut seurakuntalaiset olivat luopuneet uskosta joko uskon hiipumisen takia tai vainojen pelossa" (s. 232). Kirjassa mainitaan myös (s. 234), että Heprealaiskirjeen kohtia 6:4-6 ja 12:17 väljennettiin toisen vuosisadan alussa syntyneessä "Hermaan Paimenessa" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hermaan_Paimen) esittämällä, että langennut kristitty voi tehdä yhden kerran parannuksen. *Faith* kirjoitti:
Ole hyvä. Tuo Heprealaiskirjeen kohta on tosi vaikea, eikä edes (roomalaiskatolinen) Raymond E. Brown, jonka tulkintoihin useimmiten ongelmatilanteissa tukeudun, ole ottanut siihen selkeää kantaa.
Kuulan, Nissisen ja Riekkisen teoksessa "Johdatus Raamattuun" on mainittu, että Heprealaiskirje on kirjoitettu tilanteessa, jolloin väljähtyminen uhkasi lukijoiden uskoa ja "ilmeisesti jotkut seurakuntalaiset olivat luopuneet uskosta joko uskon hiipumisen takia tai vainojen pelossa" (s. 232). Kirjassa mainitaan myös (s. 234), että Heprealaiskirjeen kohtia 6:4-6 ja 12:17 väljennettiin toisen vuosisadan alussa syntyneessä "Hermaan Paimenessa" (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hermaan_Paimen) esittämällä, että langennut kristitty voi tehdä yhden kerran parannuksen.Olen usein huomannut kuinka taitamattoman huonosti nämä riekkiset ym. lukevat Raamatun sanaa. Selvästi he lukevat jotenkin oman päänsä kautta - jos Raamatussa lukee että kissa - niin nämä riekkiset omassa päässään kääntää sanan koiraksi ja sitten selittävät tätä koiraa - eikä kissaa :))
"" Kun luovumme uskostamme (Hepr 6:6) meidän tähtemme ristiinnaulittuun Jeesukseen, ei meillä ole olemassa enää mitään muutakaan uhria (Apt 4:12). Juuri epäusko panee tekemään syntiä ehdoin tahdoin (10:26). "
Niin - tuo Peltola on tosiaan lukenut liian huonosti tuon kohdan.
Siinä ei tosiaankaan sanota yhtään mitään uskostaan luopuneista, vaan henkilöistä, jotka ovat MAISTANEET taivaallista voimaa.
Kannattaa aina lukea TARKKAAN mitä kirjoitettu on sillä Jumalan sanassa on jokaisella sanalla tarkoitus :))- *Faith*
"Siinä ei tosiaankaan sanota yhtään mitään uskostaan luopuneista"
Taisin vastata juuri tähän asiaan edellä olevassa viestissäni. Heprealaiskirjettä kannattaa tarkastella kokonaisuutena historiallista taustaansa vasten. Raymond E. Brownin mukaan kirje on kirjoitettu 60-80-luvuilla jKr. (todennäköisimmin 80-luvulla) ja se on osoitettu joko Jerusalemissa tai Roomassa asuneille kristityille, joita molempia niihin aikoihin vainottiin ("An Introduction To The New Testament" s. 684). *Faith* kirjoitti:
"Siinä ei tosiaankaan sanota yhtään mitään uskostaan luopuneista"
Taisin vastata juuri tähän asiaan edellä olevassa viestissäni. Heprealaiskirjettä kannattaa tarkastella kokonaisuutena historiallista taustaansa vasten. Raymond E. Brownin mukaan kirje on kirjoitettu 60-80-luvuilla jKr. (todennäköisimmin 80-luvulla) ja se on osoitettu joko Jerusalemissa tai Roomassa asuneille kristityille, joita molempia niihin aikoihin vainottiin ("An Introduction To The New Testament" s. 684).Niin - nämä tulkitsijat aina eksyvät kun unohtavat lukea mitä on kirjoitettu. Kirje on osoitettu hebrealaisille eli pääasiassa juutalaisille kristityille.
Mutta tässä tulee taas kerran esiin kuinka viisaatkin voi mennä vipuun, kun unohtavat LUKEA mitä on kirjoitettu.
He näyttävät aika säännöllisesti lukevan oman päänsä kautta eikä sen kirjoitetun tekstin kautta kuten me tavalliset ihmiset Raamattua luemme.- mulkvistus
tt11
On iso ristiriita sanoa, että on maistanut - siis on maistunut - ja sitten hylätä tämä tikkari.
Hylätessään kristinuskon juutalaiset " putosivat" Mooseksen lain alle. Tämähän nyt on selvää! Ja sen tuomioihin.
Samoin Paavali uhkasi käyvän galatalaisille. Pakanakristitylle hebrealaiskirjeellä on vain olkista muonaa, taysin käsittä'mätöntäkin.
Jokaisella sanalla! Hyvä! Joskus kivi sanataan vieritetyksi- toinen kohta sanoo, ettei oltu vieritetty! Nyt pojat tarkkana, jotta omaksuisi joka sanan ja niiden yhteisen viestin.
"7 Sillä maa, joka särpii sisäänsä sen päälle usein tulevan sateen ja kantaa kasvun hyödyksi niille, joita varten sitä viljelläänkin, saa siunauksen Jumalalta;
8 mutta se, joka tuottaa orjantappuroita ja ohdakkeita, on kelvoton ja lähellä kirousta, ja sen loppu on, että se poltetaan"
Näissä kahdessa jakeessa aika osuvasti käytetään selviä kielikuvia millaisia nämä taivaallsen voiman MAISTELIJAT ovat. He saavat kuulla evankeliumin sanaa ja jopa tuta taivaallista voimaa, mutta sitten kiroten hylkäävät sen tuottaen vain hyljeksintää ja ylenkatsetta eli orjantappuroita ja ohdakkeita.
Kun taas he jotka ottavat Sanan kuultuaan uskon vastaan ja tuottavat ihanaa satoa kuten myös Jeesus vertauksessaan niin kauniisti kuvailee.- plötötötö
Eli ei siis kielletä paluuta vaan ollaan luopioiden suhteen pessimistisiä, ajatellaan että kun he tietävät mistä luopuvat niin luopumus on sitten pysyvä. Näin sen voisi ajatella.
Pitikö juutalaiskristittyjen päästäkseen takaisin synagogaan jotenkin julkisesti kirota Jeesus? Kun hepr.kirjeessä puhutaan julki häpäisemisestä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337313Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654430Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553473Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972134Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361783Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201731- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791495Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436