Unikoulu reilu 1v;lle?

Omaansänkyyn

Poikani on melkeinpä aina nukkunut vieressäni.
Nyt näin vuoden päivien jo mentyä ohi haluaisin takaisin oman sänkyni ja ainainen esteiden teko sängyltä tippumiseen alkaa uuvuttaa.
Poika herää vielä 1-2 kertaa yössä juomaan vettä, mikä on tounen asia johon haluan muutoksia.
Päiväunille poika nukahtaa viereeni josta siirrän omaan sänkyyn..
Olen yrittänyt käsi selän päällä nukuttamisen omaan sänkyyn, istua sängyn vieressä niin että poika minut näkee, laittaa aina vaan takaisin makaamaan ja antaa pulloa, mutta kaikista näistä poika vain huutaa huutamistaan eikå rauhoitu ennenkuin in vieressäni.
Kyse ei ole siitä että 5min aikana luovuttaisin.

Onko tää vaan liian aikaista yrittää saada omaan sänkyyn nukahtamaan ja nukkumaaan?
Töissä käyvänä yhna katkonaiset unet käyvät raskaaksi.

Nyt niitä mielipiteitä ja vinkkejä?

8

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoisin

      että jos töissäkin jo olet niin pidä lapsi lähelläsi yöllä.Ja 1-2 heräilyä tuon ikäisellä ei ole mitenkään ihmeellistä etkä välttämättä asialle mitään voi.

    • Hyvin nukkuu

      Teillähän on ihan hyvin nukkuva taapero. Tuo 1-2 kertaa heräilyä yössä on ihan normaalia yksivuotiaalle, eikä siihen välttämättä nukkumispaikan muutos mitään auta. Voit tietysti kokeilla, mutta eihän se nyt kiva ole omaa lasta huudattamalla nukuttaa.

    • jtrfggfv

      Sinä varmasti tunnet lapsesi ja perheesi tavat parhaiten ja tiedät (kun tarpeeksi mietit) mikä on oikea tapa ja ratkaisu asiaan. Siihen vaikuttaa pitkälle myös sinun/ miehesi valmiudet kestää yökitinöitä yms.

      Minä lopettaisin tarjoilut öisin. Ei hän vettä tarvitse yöllä, mutta toki jos se elämän helpommaksi tekee, niin ei siitä haittaakaan ole. Mutta nukkuisko hän paremmin, jos oppisi tästä tavasta pois? Olisiko sen jälkeen helpompi yrittää omaan sänkyyn rauhoittumista.

      Meillä kumpikin unikaverini on noin vuosikkaana opetettu omaan sänkyyn nukkumaan niin, että alkuun istuin vieressä, käsi lapsen kädessä/pyllyn päällä miten nyt kumpanenkin oli tottunut. Jos huusi ja mesosi niin sai huutaa, minä olin rauhallisena vieressä. Sitten, kun tämä vaihe alkoi sujua poistin kuviosta käteni ja jatkoin istumista samalla kaavalla. Yleensä luin, tai tein jotain muuta, jotta lapsi huomasi ettei huomioni kiinnity häneen kokoajan. Pikkuhiljaa päivien aikana siirryin kauemmaksi ja lähemmäs ovea. Kuopuksen harjoitteluissa tuli virkattua useampikin pannulappu odotellessa, mutta eipä tarvinut huudattaa (kuin se ensimmäinen ilta, kun kaikki oli uutta) ja hyvin ovat kumpikin itsekseen oppineet näin nukahtamaan. Viereen toki kömpivät yhäkin tarpeen tullen aamuyöllä. Siitä en ole jaksanut alkaa enää vääntämään.

    • ...

      "Onko tää vaan liian aikaista yrittää saada omaan sänkyyn nukahtamaan ja nukkumaaan?"

      Pikemminkin liian myöhäistä! Helpointa on opettaa vauva nukkumaan omassa sängyssään heti alusta asti. Onhan heillä jo synnytyssairaalassa oma sänkynsä.

      • Ja höpön höpön...

        Koskaan ei ole liian myöhäistä. Vauvalle ei ole biologisesti luontaista nukkua erossa äidistään. Itse olin vauvamyönteisessä synnytyssairaalassa ja siellä jopa kehotettiin ottamaan vauva viereen yöksi. Tapansa kullakin, mutta naurettavaa väittää, että lapsi ei oppisi myöhemmin nukkumaan omassa sängyssään. Opettaa voi milloin vain, tai mikä vielä parempaa, odottaa, että lapsi on itse valmis siirtymään omaan sänkyynsä. Ja kyllä, se tapahtuu yleensä kohtalaisen aikaisin, ei täysi-ikäisenä, kuten tavataan pelotella.


      • Ja höpön höpön...

        Koskaan ei ole liian myöhäistä. Vauvalle ei ole biologisesti luontaista nukkua erossa äidistään. Itse olin vauvamyönteisessä synnytyssairaalassa ja siellä jopa kehotettiin ottamaan vauva viereen yöksi. Tapansa kullakin, mutta naurettavaa väittää, että lapsi ei oppisi myöhemmin nukkumaan omassa sängyssään. Opettaa voi milloin vain, tai mikä vielä parempaa, odottaa, että lapsi on itse valmis siirtymään omaan sänkyynsä. Ja kyllä, se tapahtuu yleensä kohtalaisen aikaisin, ei täysi-ikäisenä, kuten tavataan pelotella.


      • ...
        Ja höpön höpön... kirjoitti:

        Koskaan ei ole liian myöhäistä. Vauvalle ei ole biologisesti luontaista nukkua erossa äidistään. Itse olin vauvamyönteisessä synnytyssairaalassa ja siellä jopa kehotettiin ottamaan vauva viereen yöksi. Tapansa kullakin, mutta naurettavaa väittää, että lapsi ei oppisi myöhemmin nukkumaan omassa sängyssään. Opettaa voi milloin vain, tai mikä vielä parempaa, odottaa, että lapsi on itse valmis siirtymään omaan sänkyynsä. Ja kyllä, se tapahtuu yleensä kohtalaisen aikaisin, ei täysi-ikäisenä, kuten tavataan pelotella.

        "Vauvamyönteinen synnytyssairaala" *reps*

        Miten tämä vauvamyönteisyys muuten näkyi? Otettiinko ylipainoisilta, pikaruokaa ahtaneilta, alkoholia käyttäneiltä ja tupakoivilta äideiltä vauvat pois?


      • Höpön höpön...
        ... kirjoitti:

        "Vauvamyönteinen synnytyssairaala" *reps*

        Miten tämä vauvamyönteisyys muuten näkyi? Otettiinko ylipainoisilta, pikaruokaa ahtaneilta, alkoholia käyttäneiltä ja tupakoivilta äideiltä vauvat pois?

        Googlaapa asiaa, jos se on noin vieras käsite.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe