Teneriffa

Reissuroope4

Tulipa taas käytyä tuossa Kanarian saariryhmän suurimmalla ja kauneimmalla/vaikuttavimmalla saarella lomailemassa. Kaupunkimme oli Puerto de la Cruz, joka onkin saaren kaunein kaupunki Orotavan laaksossa. Laaksohan on talvellakin vehreä ja kukkaloistoinen, toisin kuin eteleäosien paikat, mm. Playa del Americas, joissa maisema on enemmänkin autiomainen ja lomanvietto on rannoila löhöilyä ja kansainvälisten keittiöiden ruokatarjonnasta nauttimimista, Americashan on tekemällä tehty turistikohde.

Lomanviettoon kuuluu oleellisena osana vuoristoissa patikoiminen ja kävely (trecking) ja Teneriffalla se on helppoa, Puertosta käsin näet Tenon vuoristoon pääsee suorilla yhteyksillä paikallisen Titzan bussifirman vuoroilla ja bussit kulkevat minuutilleen aikataulussa. Aikataluja saa kadunvarren infosta ja 30 - 50 % alennukseen oikeuttavia 15 tai 20 €:n BONO-alennuskortteja saa viereisestä kahvilasta. Nämä kortit eivät kelpaa vuoroille jotka menevät TF21-tietä pitkin Teidelle.

Akanan vuoriston kyliin mennäkseen on ensin mentävä joko La Lagunaan tai Santa Cruziin ja sieltä eteen päin. Vuoroja kulkee paljon.

Ruoka ja juoma on ravintoloissa edullista n. puolet suomalaista hinnoista.

Sää oli joulun aikaankin oikein mukava, n. 24 astC ja pääasiassa aurinkoista, vettä ei nyt satanut lainkaan, edes lyhyttä kuuroa.

Noille vuorille kannattaa mennä patikoimaan, eri tasoisia (helppo, keskivaativa, vaativa) reittiselostuksia löytyy, esim Pentti Korpelan: Kuumaisemista banaanilaaksoihin. Saksan ja englanninkielisiä oppaita on paljon.
Polkuja on nautiskeltavaksi paljon.

29

3946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiseksi suurin

Muuten aivan oikein, mutta suurin saari ei ole Teneriffa vaan Fuerteventura.

• Hei Reissuroope4 !

Juttusi on muutoin hyvä, mutta voisit myös samalla kertoilla mitä saarella todella itse teit.
      Mahdollisuuksien luetteleminen ei sitä kerro, vaikka olisivat kuinkakin todenperäisiä.
      Anakan bussiyhteyksissä tuli pieni virhe. Mutta mitäs pienistä. Sinne kun muutamiin kohteissin menee vain pari vuoroa päivässä.
      Mahdollisuudet tiedämmekin jo. Nyt odotamme kokemuksiasi.

Onnellista uutta vuotta 2014.

,,,,,,,,,

• Reissuroope4

Patikointia / treckausta Tenolla, Anakassa ja Teidellä kuusi reittiä ja yli 50 km.
        Mm. Maskan rotkon viereisen vuorenharjanteen (rotkon vas, puolella) ns. inkapolun koluaminen ja Punta del Hidalgosta lähtevä ja sinne palaava vesikourureitti, sekä neljä muuta.
        Yksi rantapäivä Playa del Jardinissa ja parin auton vuokrauspäivän aikana myös Americansissa pulahtaminen mereen.
        Tuon Anakan kylien suhteen tarkoitin niitä mekittävimpiä, kuten Punta. Ei niihin kaikkiin pikkukyliin tunnin välein vuoroja ajeta.

Kuvittelin kyllä, että maininta patikoinnista kertoisi automaattisesti tekemiset.

Korpelan kirjan mukaisia reittejä tullut vedettyä viitisentoista. Myös vaativa ns Candelarian pyhiinvelluspolku, joka olikin upea. Korpelan kirjan reittiselostukset pitävät kohtuullisen hyvin paikkansa.

• GoldenBoy

Hieno homma! Lähden itse kahden viikon kuluttua kuukaudeksi Teneriffalle, meidän asemapaikka on kylläkin aurinkoisella puolella saarta, muttei anneta sen häiritä. Olen itsekin sitä mieltä että PdlC on se originaalimpi paikka, mutta kelin puolesta on parempi tuolla etelän puolella saarta. Asumme Adejen pohjoisosassa, sopivan kaukana Americasista. Lankomiehen rivariasunto. Tarkoitus trekata ja pyöräillä.

• Kiitos!
      Siinähän sitä tulikin jo paljon. Itse en pystynyt tuohon. Ehkä seuraavalla reissulla on parempi suoritus ja säitten suhteen parempi onni.
      Tuliko varpaisiin mustia kynsiä?

• Tartsa N

Mulla tulee aina 1-4 mustaa kynttä... pitäis pakata mukaan eri kengät ylämäkia ja alamäkiä varten... ei ihan pitkävartisissa kehtaa vaellella.

• Reissuroope4

Kokemuksesta. eli parista mustasta kynnestä, oppinut että jalkineisiin kannattaa satsata. Nahkaisia vaelluskenkiä, tyyliin jota itävaltalaiset käyttävät, ei tarvita, mutta kunnolliset pitäväpohjaiset tukevat vaelluslenkkarit. Ja kunnollinen reppu jossa on muutama erillinen tasku.
        Nesteytyksessä hyvä vinkki on laittaa 0,5 l vesipullo edellisenä iltana jääkaapin pakastelokeroon.
        Pullo sitten muovipusiin ja jään sulaessa on aina raikasta vettä vettä saatavilla ja samalla se pitää mehun tai energiajuoman viileänä.

Ja on sitä Americansinkin puolella oleiltu ja kyllä ne bussit sieltäkin hyvin kulkee, ja saattaa auton vuokraus olla himpun edullisempaa kuin Puertossa.

Santaan ei sitten kannata ajella illan suussa vuokra-autolla, on meinaan järkyttävät ruuhkat.

• Kuinkas se nyt olikaa?
      Alamäissä nyörit tiukkaat ja ylämäissä löysälle. Niin kait se oli?
      Mulle tulee siltikin mustat, kun en tosipaikassa muita kiristää.

• Suomalainen idiootti

Oon käynyt kanssa renebiffalla vaeltelemassa. En tosin muista koska tämä tapahtui ja kauanko matka kesti. Viikon kai? Saattoi se olla kahden viikonkin reissu. Olin niin juovuksissa etten ole varma olinko edes renebiffalla. Olinko edes ulkomailla?

Myytiinkö siellä HK:n sinistä ja lihapiirakoita? Jos myytiin niin sitten olin siellä. Ei kun minullahan on niitä aina matkalaukussa eväänä kun ei noista etelän kohteista saa ruokaa. Turun sinappi on ehdoton matkaeväs.

• Suomalainen idiootti....
      Et taida kestää alkhoholia. Taidat juodakin pullonsuusta kuin lapsi.
      Toisaalta! En löytänyt HK'n sinistä, vaikka tiesin Lidlelissä sitä olevan tarjouksessa.
      En ole koskaan kuullut yhdenkään suomalaisen eksyneen riffalla umpikännissä vaellusreissullaan. Joten varmistappa vielä kerran, olitko varmasti oikealla saarella,

Hyvää vaellusta sulle vaan. Muista, ettet sido nauhoja ristiin bootsien kesken. Sellaisesta voip tulla pahempaakin kuin mustat kynnet. Musta nenä ja klommonen pää.
      Hepskukkuu ja onnea. Aatto onkin vasta huomenna!

• Suomalainen idiootti

Aatto on huomenna mutta olen jo aika soossissa. Tai muussissa. Perunamuussissa jota suomalaiset kantaa ulkomaille. Ja lihapullia ja makkaraa. Oikeesti onko littlessä HK:n sinistä? Sitten en ollut siellä koska kun ei siellä myyty kuin joitain samanlaisia makkaroita joita joltain Maljikseltä saa kymmenen kertaa kovempaan hintaan. Majlis on vissiin joku nainen tai ravintola. En tiedä

• Suomiruokaa

Hei! Onko oikeasti Lidl:ssä HK:n sinistä? Ihan kysyn ettei kannattaisi kotoa ottaa mukaan kun tammikuussa mennään Playa Del Inglesiin ja kaksi viikkoa pitäisi olla. Jos voit kertoa mitä muita suomiruokia saa canarialta kun on minun ja mieheni ensimmäinen reissu.

• matkalle pian taas

Onko Lidlessä HK.n sinistä makkaraa. Itse yritin viime talvena metsästää San Fernandon Lidlestä mutta ei siellä ainakaan ollut. Onkohan tänä vuonna? Pelottaa hieman tuo kantaminen suomesta mutta jospa ne säilyy kun ovat ennenkin säilyneet

• silliperhe
        Suomiruokaa kirjoitti:

Hei! Onko oikeasti Lidl:ssä HK:n sinistä? Ihan kysyn ettei kannattaisi kotoa ottaa mukaan kun tammikuussa mennään Playa Del Inglesiin ja kaksi viikkoa pitäisi olla. Jos voit kertoa mitä muita suomiruokia saa canarialta kun on minun ja mieheni ensimmäinen reissu.

Sama minuakin kiinnostaa kun en ole ennen ollut. Onko turun sinappia ja maksalaattikkoa kanssa? Entä suomalaisia perunoita ja silliä? Jos vakiasukas joku tietää niin kertoisitteko

• A.g.u.i.l.a.
        silliperhe kirjoitti:

Sama minuakin kiinnostaa kun en ole ennen ollut. Onko turun sinappia ja maksalaattikkoa kanssa? Entä suomalaisia perunoita ja silliä? Jos vakiasukas joku tietää niin kertoisitteko

Turun sinappi valmistetaan Puolassa ja maku on sen mukainen.Aura on turkulainen sinappi ja laatutuote.
        Kirjallisuutta on vaikea lukea patikoidessa (Korpelaakin).

• suomiruokaa
        Suomiruokaa kirjoitti:

HK:n sinistä saa, myyvät sitä nimellä chorizo. Turun sinappia taas tunnetaan siellä mojo-nimellä.

• PDI

Ka mittee erikoista tuossa on?? Teneriffassa? Ihan samaa voi tehdä ja naatiskella Gran Canarialla ja lisäksi voipi lekoitella upeilla ja isoilla sekä pitkillä hiekkarannoilla, joita ei siellä ole:))
      Se että teneriffa on suurin ja korkein, ei tee siitä parasta!!

• Apina_tarha

Jaksatko oikeesti rantaan asti sieltä Green Mörskiltä? Siitähän on ainakin 300 metriä?

• Teneriffa-fani

Kyllä Teneriffa on paras! Se on monipuolisin ja rantojakin löytyy tarpeeksi. Hienoja ja rauhallisia rantoja sekä kyliä ja aitoja kaupunkeja. Kännissä örveltäviä suomalaisia en välitä nähdä, mutta tapasin useita erittäin fiksuja suomalaisia viime Teneriffan matkalla. Teneriffalta löytyy myös vilkasta kaupunkielämää. Sen pääkaupunkiseudulla kaupungit Santa Cruz de Santiago deTenerife San Crictobal de La Laguna muodostavat yhdessä kaksoiskaupungin, jonka väkiluku on yli 380 000. Kaupungit ovat niin kiinni toisissaan, että ei pysty sanomaan mistä toinen alkaa ja mihin toinen loppuu. Niillä on myös yhteinen Raitiovaunuliikenne. Lisäksi kaupunkien ympäristössä on muita runsaslukuisia kuntia ja kaupunkeja.
        Antoisia luontoelämyksiä saa muiltakin saarilta ja parempia ja suurempia rantoja löytyy varmasti esim. Fuerteventuralta, mutta Teneriffa taitaa olla kuitenkin monipuolisin. Sieltä useimmat löytävät hakemansa.

• JupS
      • Tenerifffa

Hyvälaatuisia kuvia. Millä kameralla ja mikä objektiivi?

• LiiaLotta

Mielenkiintoista. Itse pidän auringosta, joten olen pysytellyt Americasin puolella, kyllä sieltäkin pääsee helposti patikoimaan.Ja vajaan kilometrin päässä rannasta, Americasin ja Christianoksen välissä on mukavia ja rauhallisia hotelleja, joissa ei vilskeestä tiedä mitään. Ja La Vistas ranta on mielestäni parempi kuin Cran Canarian rannat.
      Mutta mikä olisi ilmojen kannalta paras aika matkustaa sinne pohjoispuolelle, ettei tarviisi ihan kalmankalpeana tulla takaisin. Viimeksi sieltä tuli samalla paluulennolla porukkaa, jotka kertoivat että ainut vaate mikä ei kastunut, oli uimapuku.

• hepskukkuu

Se mikä on paras, on ihan makukysymys. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
      Eipä ole tarvinnut laittaa noitakaan saaria paremmuusjärjestykseen, vaikka kokemuksia on moniltakin saarilta, monentasoisista majapaikoista reilun kahdenkymmenen vuoden ajalta.
      Kun ikää tulee tarvitsee lomallaan myös erilaisia asioita.

• Zakke56

Titsan aikataulut ja reitit ovat muuttuneet, mutta edelleen Titsalla pääsee eri puolille saarta kohtuullisen hyvin.

Reittejä voi suunnitella ja katsoa aikataulut etukäteen Titsan web-sivulta www.titsa.com. Englanninkielisellä sivulla kannatta klikata kartan kuvaa (tällä hetkellä kuva ei näy espanjjankielisellä sivulla mutta palvelu löytyy klikkaamalla tekstiä Como ir a... . Siitä aukeaa Googlen kartta, johon voi merkata lähtö- ja päätepisteen. Vasemman reunan valikossa voi valita lähtöajan, jolloin palvelu näyttää seuraavat vuorot, aikataulut ja mahdolliset vaihdot.

Kätevää, mutta aikataulut kannattaa varmistaa vielä paikanpäällä. Jos on esimerkiksi jokin pyhäpäivä, vuorot eivät välttämättä kulje normaalisti tai aikatauluihin voi tulla muutoksia.

• sitävaanlidl

Lindlistä sitä saa

• kävintäällM

Myö ollaan emon kanssa Teneriffalla oltu tuolla Gigantiksen puolella, tosin muuallakin ja viimekskin ajettiin saarta Puerta dela Grutziin jne. Toissa talvena viimex. Nyt keväällä oltiin Gran Canarialla. Las Palmasista on tullut vaki paikka, sieltä on niin hyvä dösällä ajaa vaicca minne saarella. No ne on nyt menneen talven lumia ja ens viikolla Kreetalle. JATKOA !

• goblaati

Ensi talveĺla taas kolme viikkoa.teriffa on mukava paikka.mutta katsotaan nyt vaikka gran cararia välillä.kuka tietää

• Anonyymi00027
      UUSI

Hyviä vinkkejä ensi viikon reissulle, kiitos !

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      60
      5590
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      201
      3658
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2458
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      22
      2385
    5. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      9
      1298
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      67
      1088
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      90
      1072
    8. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      102
      1069
    9. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      18
      1042
    10. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      975
    Aihe