Mikä kaveriksi vahvatahtoiselle airisnartulle?

airistäti

Airikseni on vasta 2,5 v. enkä ihan heti ole sille kaveria ottamassa mutta terrieri-ihmiset,minkä rodun arvelisitte parhaiten sopivan jääräpääni kaveriksi? Oman pohdintani perusteella kallistuisin venhäterrieriin: samanlainen jäkäpää mutta ei ihan ehkä niin kovakalloinen kuin airis. Kaksi narttua vai narttu ja uros?

7

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdfgrry

Airis on pkrotu joten hyväkoulutteinen. JOs on uros ota narttu. Ja kun menee tiptop airis nin vasta sitten toinen sillä muuten kakkoskoirasi oppii huonot tavat ja ne vain vahvstaa sitä yhdessä

Kettuterrieritkin on hyväkoulutteisia myös ja helposti motivoituvia ja erittäin leikkisiä. Tosin niille sopii intensiivinen hyvin motivoiva "leikinomainen "koulutus lyhyinä jaksoina ei puurtaminen. Saman tyyppisiä kuin vehniksetkin. Mutta inan ehkä innokkaampia energisempiä oppimaan (nopeatempoisempia)mutta aikaslailla samantyyppisiä eli sopii agilityyn, tokoon ja muuhun. Vehnis rauhallisempi ja tasapainoisempi mutta kannattaa tutustua minusta myös rotuihin joita ei ensinnä ajattele..ne kun voi sopia myös..

Kerrynterrieri myös hyvä mutta näistä ehkä jäärin.

• fdfgrry

walesinterrieri myös.

• airistäti

kiitos vastauksestasi. Airikseni on narttu ja se mietityttääkin että mahtaisiko se tulla toisen vahvatahtoisen nartun kanssa toimeen. Kettis vai vehnis olis ehdokkaat,vehnistä ei tarttis nyppiä,sais koneella surauttaa turkin. Kaksi nypittävää on aika urakka sillä haluan tehdä trimmaamisen kotikoiralle itse. Olet ihan oikeassa siinä että uusi tulokas oppii vanhan pahat tavat...

• dghj
        airistäti kirjoitti:

kiitos vastauksestasi. Airikseni on narttu ja se mietityttääkin että mahtaisiko se tulla toisen vahvatahtoisen nartun kanssa toimeen. Kettis vai vehnis olis ehdokkaat,vehnistä ei tarttis nyppiä,sais koneella surauttaa turkin. Kaksi nypittävää on aika urakka sillä haluan tehdä trimmaamisen kotikoiralle itse. Olet ihan oikeassa siinä että uusi tulokas oppii vanhan pahat tavat...

Sitten ota sk kettuterrieri. Sitä ei tarvitse trimmata muuta kuin näyttelyyn

• fdfgrry

"Kettis vai vehnis olis ehdokkaat,vehnistä ei tarttis nyppiä,sais koneella surauttaa turkin. Kaksi nypittävää on aika urakka sillä haluan tehdä trimmaamisen kotikoiralle itse"

Itse ajattelin myös näin että leikattavan kanssa pääsisi helpolla..mutta tutullani oli kerry ja se leikattiin usein ja pestiin usein koska leikattu turkki kerää likaa helpommin kuin karkea. Joten olen muuttanut hieman sen suhteen käsitystä.

Itse nypin karkkarini myös ja se vaati noin 2-3 kertaa vuodessa nypinnän..ja pidin siitä myös nallemaisena.Omani siis on kotikoira ja tykkään että on vaihtelua ulkonäössä aluksi on kuin nalle tai paimenkoira sitten nypinnän jälkeen sporttinen vinttikoiramainen ja sitten pari viikkoa niin kaunis terrieri. kolme rotua yhdessä ei paha :) Itse koin kotikoirana ettei ollut kovin vaativa turkinhoidoltaan(mutta mielipideasia ja riippuu turkin laadustakin ja siitä viekö näyttelyyn ja trimmaako rullaamalla vai kunnolla stripaten.)loppukädessä kun huushollikin säilyi lähes karvattomana ja nypittävää pinta-alaa ei toki ollut noin paljon kuin airiksessasi :) Ja karkeaa ei tarvitse harjailla kun ei mene takkuun eikä pestä kovin usein ellei halua sillä pysyy trimmien väleissä siistinä. Ja trimmaushinta ei taida olla karkkarikettiksellä pienen koonsa vuoksi paha...jos siihenkin joskus päätyisi.

Sileäkarvainen toki on turkiltaan helpoin niinkuin joku sanoikin. :)

Oma karkkarini oli dobberin kera. Ja lomilla parhaan kaverinsa eli toisen kettuterrierin kaverina.Kaikki narttuja. Ja tulivat hyvin vieraidenkin koirien kanssa kun olivat oppineet hyvät käytöstavat jo pennusta.

Laumassa tärkeää on oppia lauman käyttäytymissäännöt, tunnettava kunnolla eleet ja ohjata koirat hyvällä pitämään lauman säännöistä kiinni. Ja aina muistaa että yhden koiran ohjaaminen on aina helpompaa kuin lauman ja omistajan luotsattava vene eikä jättää ohjausta koirille vaan pitää itse asettaa säännöt mitä koirien pitää ehdottomasti noudattaa. Mutta sitten vaivannäön korvaa mielenkiintoisella laumakäyttäytymisellä ja saa iloisen hyvän ja tasapainoisen parivaljakon. Vieläkin naurattaa nämä kettuterrierinartut jotka meni ryhdikkäänä kuin sotapojat rinnakkain..täydellisen varmoina olemuksestaan :)

Myönnän että pidän itsekin myös vehniksestä mutta koen että kettuterrierit on monimutkaisempia ja humoristisempia ja leikillisempiä mitä tulee vehnikseen. Mutta vehnis on ehkä enemmän airiksen tyyppinen..eli molemmissa on hyvät puolensa.

Koulutuksellisuuteen vielä niin ketuissa on myös tokovalioitakin ja agility eli riippuu omistajasta miten pitkälle menee koiransa kera..itse tokoilin avoliikkeet ihan omaksi iloksi..myös hakuhommat on luontaisia eli vaikka pelastuskoirapuoli tai lenkeille ihmishakua omaksi iloksi. :)

Mutta tärkeintä lienee tutustua molempiin rotuihin avoimesti ja katsoa kumpi sopii omaan luonteeseen parhaiten. :)

Joka tapauksessa hyvät rodut molemmat. :)

• fdfgrry

Kiinnosta myös kuinka usein airista trimmataan? ja trimmaatko rullaamalla vai kerralla?

KUinka kauan sinulla menee trimmiin aikaa?

• 390yi 89uy8

bostoninterrieri, toki kuuluu seurakoirien ryhmään, mutta alkujaan jalostuksessa on käytetty mm.bullterrieriä, ja alkujaan käytettiin rottakoirana niinkuin suurintaosaa terriereistä. Eli terrierimäistä luonnetta piisaa.

Suosittelen siksi että rodulla on uskomaton sopeutumiskyky, eivätkä aivan yhtä helpolla ole taipuvaisia pomottamaan, joten harva bostoni toisena koirana yrittää vallata ekan koiran asemaa, jolloin sopu säilyy. Ja bostonit yleensä tulevat yhtähyvin toimeen sekä urosten että narttujen kanssa.

Luonnetta löytyy, joten ei myöskään ole liian nössö rotu terrierin kaveriks, energiaa ja leikkihalua piisaa. Ei ole haukkuherkkärotu, joten jos teillä ei nyt ole haukkumis ongelmaa, niin tuskin bostoni sitä aloittaisikaan. kuten voi käydä kun on 2terrieriä perheessä, ruokkivat toistensa huonoja tapoja.

Ja muita rotuja joita minulla on ollut:staffi, vehnis,kettuterrieri ja ranskanbulldoggi.

Näistä tokaksi koiraksi suosittelen: 1. boston, 2.staffi.

Vähiten suosittelisin: Ranskista

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3531
    2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
      Kokkola
      9
      1588
    3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1483
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      1290
    5. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      903
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      242
      893
    7. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      892
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      60
      879
    9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      66
      854
    10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      829
    Aihe