Kotiteatterin säädöt

-Samu-

Olen viimeinkin laittanut kotiteatterin. Vaikka kuinka yritän säätää ja käyttää viritinvahvistimen lukuisia eri valmiiksi tehtyjä asetuksia eri kuuntelutiloille niin paras ääni ehdottomasti tulee kun laitan kaikista kaiuttimista tulemaan kaikki äänet. Silloin ääni tulee vahvasti ja ympäröi joka puolelta. Muissa tapauksista kuuluu esim. keskikaiuttimesta surkea lauluntoisto ja etukaiuttimista jotain ääntä ja takaa taas jotain, mutta kokonaisuutena tuo äänuimaiilma kuulsotaa jotenkin hajonneelta. Pitääkö sen kuulostaakin hajonneelta? Mielestäni kun kaikki soi htäaikaa samaa ääntä niin kokonaisuus on hyvä. Enkö osaa käyttää laitteita tai kuunnella oikein?

Vai onko laitteissa vika. Vehkeiden yhteishinta 5:0 systeemissä on n. 1000€. Tiedän, että tämä ei ole paljoa kaiuttimista.

12

2507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä äänilähde?

      Millä äänilähteellä kuuntelet? Ja mitkä ovat käyttämiesi kuuntelutilojen nimet?

      Kotiteatteri toimii elokuvaäänen toistossa, silloin valinta "Pro Logic". Musiikilla voi olla muutakin kuten "7ch Stereo".

    • -Samu-

      Tuon tuollainen Yamaha RX-V673, siinä on juurikin tuo Pro Logic ja taitaa olla Pro Logic II ja sitten on myös tuo 7ch Stereo ja se soittaa juuri kaikista kajareista samaa ja kuulostaa hyvälle. En ole itseasiassa mitään uutta elokuvaa vielä katsonut, että kuuluuko niissä äänet jotenkin hyvin sitten tuolla Pro Logic.

    • versio2

      Musan kuuntelussa kuuntele aina stereona. Bd/dvd elokuvia katsoessasi vahvari osaa suoraan valita dolby digital äänen.

    • Elokuvien tilaääni

      Elokuvahan varten se kotiteatteri on. Saat samanlaisen äänimaailman kuin elokuvateatterissa. Siis kytke siihen vahvistimeen televisio, digiboksi, Blu-ray-soitin, DVD-soitin, pleikkari(kun siinä Blu-ray-soitin), VHS-nauhuri, mediaplayer, ... ja niihin äänitilaksi Pro Logic. Ja kytkennät tietenkin digitaalisesti HDMI-kaapelilla tai optisella kaapelilla tai koaksiaalikaapelilla, jotta myös mahdollinen Dolby Digital tai DTS toimisi. Toki saa sen tilaäänen myös analogisesta äänestä, mutta silloin vain ProLogic toimii.

      Ja säädä kaiuttimet vahvistimen omalla säätötoiminnolla (YAMAHAlla YPAO), jos ja kun et itse tiedä asiasta riittävästi. Kaiuttimien paikat pitää tietenkin suunnilleen oikein, jotta se säätö toimisi.

      • -Samu-

        Kiitos tästä viestistä.
        Minulla on ongelmana se, että televisiossani ei ole HDMI uloslähetystä, mistä olin vähän pettynyt, mutta katsonkin elokuvia yleensä tietokoneelta joten eikö ne äänet tule sen kautta hyvin?

        Eilen värkkäsin noita kaiuttimia ja vaikka kuinka säädän niin minusta se on vaan jotenkin parempi, että myös puheääni tulee takaa kuin että se vain piipittäisi hieman edestä, eli tällöin ääni jakautuu stereona kaikkiin kaiuttimiin. Lisäksi oli hämmentävää kuinka leffassa välillä saman ihmisen ääni alkoi kuulua eri puolen takakaiuttimesta (surround moodi), vaikka kohde oli samassa paikassa koko ajan. Onko tämä normaalia, vai oliko se vain virhe elokuvantekijöiltä (on vuoden 2013 leffa)? Lopulta kyllästyin säätelyyn ja yksinkertaisesti laitoin tuon 7ch Stereo kun se tuntuu ehdottomasti parhaimmalta. Liekö sitten kaiuttimineni niin huonot, että niistä ei saa kunnon surround ääntä. Ne on kyllä aseteltu ihan väärin, koska pieni kämppäni ei mahdollista tällä hetkellä muuta asemointia.


      • Elokuvien tilaääni
        -Samu- kirjoitti:

        Kiitos tästä viestistä.
        Minulla on ongelmana se, että televisiossani ei ole HDMI uloslähetystä, mistä olin vähän pettynyt, mutta katsonkin elokuvia yleensä tietokoneelta joten eikö ne äänet tule sen kautta hyvin?

        Eilen värkkäsin noita kaiuttimia ja vaikka kuinka säädän niin minusta se on vaan jotenkin parempi, että myös puheääni tulee takaa kuin että se vain piipittäisi hieman edestä, eli tällöin ääni jakautuu stereona kaikkiin kaiuttimiin. Lisäksi oli hämmentävää kuinka leffassa välillä saman ihmisen ääni alkoi kuulua eri puolen takakaiuttimesta (surround moodi), vaikka kohde oli samassa paikassa koko ajan. Onko tämä normaalia, vai oliko se vain virhe elokuvantekijöiltä (on vuoden 2013 leffa)? Lopulta kyllästyin säätelyyn ja yksinkertaisesti laitoin tuon 7ch Stereo kun se tuntuu ehdottomasti parhaimmalta. Liekö sitten kaiuttimineni niin huonot, että niistä ei saa kunnon surround ääntä. Ne on kyllä aseteltu ihan väärin, koska pieni kämppäni ei mahdollista tällä hetkellä muuta asemointia.

        > vain piipittäisi hieman edestä

        Jos keskikaiutin on huonompi kuin pääkaiuttimet, niin ei se sitten toimi. Keskikaiuttimen pitää olla kuvalähteen kohdalla, jotta puhe- ja muut monoäänet kohdistuisivat näytön kohdalle.
        Bassoja huonommin toistavan keskikaiuttimen kooksi pitää Setup:ssa valita Small, jolloin bassot menevät pääkaiuttimiin.

        > Lisäksi oli hämmentävää kuinka leffassa välillä saman ihmisen ääni alkoi kuulua eri puolen takakaiuttimesta (surround moodi), vaikka kohde oli samassa paikassa koko ajan.

        Ei ole normaalia.

        Miten sinulla kaiuttimet on sijoitettu?

        Onko ne kytketty oikein?
        FRONT L R kaksi etukaiutinta: vasen ja oikea, CENTER keskikaiutin ja SURROUND L R kaksi tehostekaiutinta kuuntelupaikan sivuille: vasen ja oikea

        Onko kaikkien kaiuttimien johtojen napaisuus oikein, plus ja miinus? Ihan kuin ei olisi.

        Millä äänitilalla kokeilit?

        Millä äänilähteellä kokeilit? TV:stäkin tulevalla elokuvalla voi kokeilla (ääni vahvariin TV:stä vaikka optisella kaapelilla tai digiboksista tai Blu-ray-soittimesta HDMI:llä)

        Minulla on juuri tuosta sinun vahvistimesta uudempi versio ja laitoin kaiuttimet kiinni, valitsin vahvarin setup:sta, että mitkä kaiuttimet minulla on (kun oli vain viisi) ja sitten annoin YPAO:n hoitaa säädöt ja mittaukset. Sen jälkeen homma oli OK. Taisin vielä kuitenkin käydä asetuksissa vaihtamassa keskikaiuttimen pieneksi (oli Large, mutta parempi kuitenkin Small jolloin bassot menevät pääkaiuttimiin).


      • --Samu--
        Elokuvien tilaääni kirjoitti:

        > vain piipittäisi hieman edestä

        Jos keskikaiutin on huonompi kuin pääkaiuttimet, niin ei se sitten toimi. Keskikaiuttimen pitää olla kuvalähteen kohdalla, jotta puhe- ja muut monoäänet kohdistuisivat näytön kohdalle.
        Bassoja huonommin toistavan keskikaiuttimen kooksi pitää Setup:ssa valita Small, jolloin bassot menevät pääkaiuttimiin.

        > Lisäksi oli hämmentävää kuinka leffassa välillä saman ihmisen ääni alkoi kuulua eri puolen takakaiuttimesta (surround moodi), vaikka kohde oli samassa paikassa koko ajan.

        Ei ole normaalia.

        Miten sinulla kaiuttimet on sijoitettu?

        Onko ne kytketty oikein?
        FRONT L R kaksi etukaiutinta: vasen ja oikea, CENTER keskikaiutin ja SURROUND L R kaksi tehostekaiutinta kuuntelupaikan sivuille: vasen ja oikea

        Onko kaikkien kaiuttimien johtojen napaisuus oikein, plus ja miinus? Ihan kuin ei olisi.

        Millä äänitilalla kokeilit?

        Millä äänilähteellä kokeilit? TV:stäkin tulevalla elokuvalla voi kokeilla (ääni vahvariin TV:stä vaikka optisella kaapelilla tai digiboksista tai Blu-ray-soittimesta HDMI:llä)

        Minulla on juuri tuosta sinun vahvistimesta uudempi versio ja laitoin kaiuttimet kiinni, valitsin vahvarin setup:sta, että mitkä kaiuttimet minulla on (kun oli vain viisi) ja sitten annoin YPAO:n hoitaa säädöt ja mittaukset. Sen jälkeen homma oli OK. Taisin vielä kuitenkin käydä asetuksissa vaihtamassa keskikaiuttimen pieneksi (oli Large, mutta parempi kuitenkin Small jolloin bassot menevät pääkaiuttimiin).

        Kyllä johtojen pitäisi olla oikein. Edessä siis etukaiuttimet L ja R, center (on varmaan huonompi kuin etukaiuttimet joten taitaa olla turha). Takana L ja R. Niin kävi, että välillä puhe tuli edestä ja yhtäkkiä oikeasta takakaiuttimesta ja käsittääkseni kuva oli sama ja ääni samanlta mieheltä jota ei näkynyt kuvassa vaan tuli kuvassa olevien kuulokkeisiin. Eli elokuva oli Gravity 2013, ja tuo kaiutinta muuttava ääni oli Maan komentokeskuksesta tuleva ääni astronautin kuulokkeisiin. Kelasin tuota kohtaa muutaman kerran edestakas ja niin se vain tuntui hyppäävän vuoropuheluiden välillä kaiuttimesta toiseen.


      • suunniteltu
        --Samu-- kirjoitti:

        Kyllä johtojen pitäisi olla oikein. Edessä siis etukaiuttimet L ja R, center (on varmaan huonompi kuin etukaiuttimet joten taitaa olla turha). Takana L ja R. Niin kävi, että välillä puhe tuli edestä ja yhtäkkiä oikeasta takakaiuttimesta ja käsittääkseni kuva oli sama ja ääni samanlta mieheltä jota ei näkynyt kuvassa vaan tuli kuvassa olevien kuulokkeisiin. Eli elokuva oli Gravity 2013, ja tuo kaiutinta muuttava ääni oli Maan komentokeskuksesta tuleva ääni astronautin kuulokkeisiin. Kelasin tuota kohtaa muutaman kerran edestakas ja niin se vain tuntui hyppäävän vuoropuheluiden välillä kaiuttimesta toiseen.

        Tuo äänen siirtyminen eri kaiuttimiin tuossa tapauksessa vaikuttaa ihan suunnitellulta eikä virheeltä.


    • Gordon

      Meneekö bassoäänet pääkaiuttimiin automaattisesti, jos center = small? Vai pitääkö olla Front=Large. Lisäksi minun Yamahassa pitäisi kuulemma osata säätää itse YPAO käsittelyn jälkeen eri HZ lukuja, jos ylipäänsä kuuluu bassoääniä. Osaisiko joku antaa ohjeellisia arvoja omasta toimivasta kotiteatterista. missä äänet toimii kunnolla.

      esim. 5.1 järj.
      Front = Small
      Center = Small
      Back = Small
      Bub = normal

      jakotaajuus 80Hz?

      mitä muuta olette tehneet, että ääni toimii. YPAO tämän jälkeen ja äänet pitäisi toimia? Pitääkö esimerkiksi Kaiuttimen impedanssi jotenkin määritellä erikseen? Ohjeessa luki että vain Kanada/Usa malli, mutta onko suomalaisissa malleissa vastaavaa.

    • Gordon

      Kun teette YPAO:lla automaattisen kalibroinnin, onko merkitystä sillä onko neliskanttisen huoneen ovet auki vai kiinni. Minulla säätöarvoissa on merkittävä ero ja en oikein tiedä kumpi on oikea tapa mitata huoneen ääniominaisuudet. Toisinaan elokuvia kun katsoo ovet auki tai kiinni. Kun ovet ovat kiinni, säätää ominaisuus bassoäänet jotenkin kovemmiksi ja äänikentän kaikuvammaksi.

      Myös kaiutin mittaukset ovat metrimääräisesti -1m. esim. etukaiutin antaa arvon 3.8 kun mittaamalla etäisyys on 2.5m.

    • versio2

      Kajarit kannattaa aina säätä manuaalisesti. Automaatti kalibroinnit laskee taajuudet aina liian alas. Pääkajarit largelle, keskari ja surraundit small. Basso 80hrz.. Mittaat kaiuttimien etäisyydet mitalla ja syötät arvot vahvarille.

    • säätämisestä

      YPAO:n käytöstä ym. kotiteatterin säätämisestä videoita
      http://www.youtube.com/watch?v=mJPtCV7GJ0s

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe