Keskuslämmityksen säätöventtiileinä on 4 kpl 1" putkessa vinokara-istukkaventtiilejä, asennettu vuonna 1967. Tämä on paritalo, kummallekin huoneistolle venttiili lähtevässä ja palaavassa putkessa. Venttiilit vuotavat hiukan karan tiivisteestä niin että kalkkikarstaa kertyy jopa lattiallekin ja vettä joutuu lisäämään kiertoon silloin tällöin, ja lisäksi patterivesi haisee pahalle.
Onko kukaan huoltanut tuollaisia? Mahtaako karan tiiviste olla narua vai jotain muuta (kumia?)? Avasin yhdestä tiivisteen kiristysruuvin (ulkokierteinen tulppa, uusissa samanlaisissa näyttää olevan sisäkierteisiä hattuja), mutta en uskaltanut ruveta tökkimään tiivistettä kun ei ollut mitään varaosan tapaistakaan käytettävissä. Puhdistelin kuitenkin irtoavan karstan pois ja pudotin vanhan tiivisteen jatkeeksi Bilteman O-renkaan kokoa 7/16"-5/8" ja kiristin ruuvin varovasti paikalleen, ja kas kummaa, vuoto lakkasi.
10 mm polttoaineletkusta voisi myös tehdä palaveitsellä jiirissä pätkiä joita voisi käyttää tiivisteenä. Toimiiko? Vai saisikohan tuollaisiin ihan oikeita varaosia jostain?
Huomattava että näitä venttiilejä ei käytetä lainkaan (paitsi ehkä putkirikossa), kaukolämmön laitteissa on omat sulut, ja patteritermostaatit hoitavat lopun.
Vanhojen istukkaventtiilien huoltaminen
12
5854
Vastaukset
- voi niitä huoltaa
rasvanarua sinne voi laitaa usein riittää hiota kara hienolla vesihiomapaperilla kaikesta moskasta messingin kiiltäväksi ja jumpata sitä "kiristysruuvia" jotta tiiviste taas asettuu kohdilleen ja sitten kierrellä vähän auki-kiinni.
pitkään seissyttä venttiiliä niin sulkee ja avaa kannattaa aluksi vähän löysätä sitä kiristysmutteria ja sitten kiristää kun jää kuitenkin vuotamaan venttiili avattua.- arvi4
Kiitokset hyvästä vastauksesta! Eli tiiviste on rasvanarua? Myykö Onninen rasvanarua, ja millä nimellä? Voisi kaivaa kaiken vanhan narun pois, hioa/puhdistaa karaa ja laittaa uuden narun.
Tuo kiristysmutterin löysääminen kuulostaa hyvältä ajatukselta - tosin näitä venttiilejä ei ole ainakaan viiteen vuoteen käytetty.
Tosin myös tuo 10-millinen kuminen polttoaineletku kuulostaa toimivalta ajatukselta jos venttiilejä ei sen jälkeen käännellä. Onko tässä mitään ongelmaa nähtävissä?
- Vaihto?
Onko joku syy ettei niitä voi vaihtaa nykyaikaisksi palloventtiileiksi? http://www.taloon.com/kuvat/k/oras/lvk-linjasaatoventtiili_oras_4120.jpg
- arvi4
Vaihto on työläs operaatio - ja vaatii ehdottomasti ammattimiestä - kun putket ovat terästä ja siinä on Y-haarat heti varaajan puolella. Pitäisi suunnilleen pyörittää pannuhuonetta ... :-)
Tai tietysti rälläkällä poikki ja uusitaan kuparilla, kuvasi linjasäätöventtiili näyttäisikin olevan kupariputkeen liitettävä.
Ja kun venttiilejä ei edes käytetä, ne ovat täysin auki ja sulkuna toimii lämminvesivaraajan lähellä olevat "nykyaikaiset palloventtiilit" ja säätönä patteritermostaatit. Jos olisi olemassa sopivalla kierteellä tulppa niin venttiileistä voisi jopa heittää sisuskalut pois ja tulpata syntyvän aukon.
- ex talkkari
Nykyaikainen tarkoittaa tässä tapauksessa sekundaa. Jos ostaa laatikollisen palloventtiileitä niin todennäköistä on että vähintään yksi vuotaa jo tehdastuoreena ja pari alkaa vuotamaan heti kun joku kääntää sen viidenvuoden käyttämättä olemisen jälkeen.
Ennen oli asiat hyvin kun oli talonmiehet pyöräytivät ventiileitä pari kertaa vuodessa, niin ne pysyivät kunnossa. Nykyiset kiinteistöyhtiöt osaavat vaan tilata vaihdon ja laskuttaa. - koneet kuntoon
Seuraavassa remontissa jossa verkostoa joutuu tyhjentämään avaa vinokaraventtiili kara lautasineen auki ja poista koko lautanen,sen jälkeenkaran hienokierteeseen putsauksen jälkeen 5-kierrosta putkiteippiä ja kara kiinni. Ei ole sen jälkeen pelkoa että vanhan tiivistelautasen tiivistekappaleet tukkisi linjoja. Noissa vanhojen vinokara sekä luistiventtiilien pokseissa helpoin tapa tiivistää on kiertää "boksimutteri" auki ja laittaa väliin putkiteippiä silikonirasvalla kyllästettynä ja isomppiin rakoihin tehdä siitä palmikkoa eli metri nauhaa rullataan polvea vasteen ja taitetaan ja taas rullataan kunnes tulee palmikko. Sitä muutama kierros ja kiristys niin hyvä tulee.
- putkimuuli
Vanhat vinokaraventtiilit on käytännössä ikuisia verrattuna nykyisiin palloventtiileihin.
Mielestäni vanhat vinokarat kannattaa huoltaa, toimivat taas 40 - 50 vuotta.
Turha niitä on vaihdella jos runko on ehjä.- urpojen urpo
tää on asiaa.
- vielä urpompi
urpojen urpo kirjoitti:
tää on asiaa.
Totta vanhat vinoistukkaventtiilit toimivat vuosien jälkeen. Palloventtiilit jumittuvat melko nopeasti,jos niitä ei käytetä.
- J P
Mikään ei ole ikuista. Korroosio on taas unohtunut talonmiehiltä.
- arvi4
Nyt on huollettu, ks http://vadelma4.dy.fi/huollettu.jpg
Ikuista on :-) eli mennään nyt ainakin muutama vuosikymmen. Tein kokeiluja: paluupuolelle tein palmikkoa putkiteipistä ja vaseliinista (ei ole silikonirasvaa), menopuolelle laitoin vaseliinia ja pudotin koloon Biltema O-renkaan 86-916. O-renkaat kiristin vain kevyesti. Ja tietysti puhdistin paikat pintapuolisesti. O-renkaita halusin kokeilla koska se on niin älyttömän helppo ratkaisu ja helppo vaihtaa. Koko hommaan meni 20 minuuttia työkalujen ja imurin hakemisesta siihen kun ne oli takaisin paikoillaan. Sanoisin että "ei se vaihtaminen kannata :-)".
Kiitokset asiallisista ja asiantuntevista neuvoista.
Paine on nyt 0.8, katsotaan kuukauden päästä ja ensi vuonna miltä näyttää.
- Uteliasosku
Mitev tssä kävi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031747
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151551- 1401474
- 981430
- 781361
- 1181215
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2741121- 691021
- 38992
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18985