Kakluunin karmi heiluu

Luukkumestari

Kakluunini luukun karmi on yläreunasta noin sentin ulkona . Saako sen takaisin ja miten kiinnittää paremmin ilman muurarin apua ? Ei suostu edes tulemaan katsomaan . Tulilaastiako ?

9

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakke1

      Onko uuni vanhakin ja onko se umpiluukku valurautaa

    • Luukkumestar

      On se vanha. Ehkä 20-luvulta. Valurautaa.

      • nakke1

        ota varovasti luukun ja karmin välistä roinat pois ja taputtele luukku paikalleen esim vasaralla varovasti koputtaen.
        Poraa luukun karmiin pienellä poralla muutama reikä ja täkkää kiinni rautakaupasta saat sopivia ruuveja siihen.


    • kiinnittelijä

      Luukkua ei saa kiinnittää liian tukevasti, sillä sen pitää päästä elämään lämpoliikkeen mukaan. Mitään laastia ei kannata käyttää, sillä se tulee murenemään pois. Kiinnitä löysästi kehyksen sisäpuolelta/sivuilta esin. jonkilaisella tappikiinnityksellä.

      • Luukkutakka

        Itsellä sama ongelma.

        Luukkua ei saa kiinnittää liian tukevasti, sillä sen pitää päästä elämään lämpoliikkeen mukaan.

        __Näin arvelinkin. Mitään laastia ei kannata käyttää, sillä se tulee murenemään pois.

        ---Mä toope laitoin palosuojamassaa joka turposi ja kivettyi ja samalla karmi siirtyi ulospäin

        Kiinnitä löysästi kehyksen sisäpuolelta/sivuilta esin. jonkilaisella tappikiinnityksellä.
        ---epäilen tappeja elleivät ole kuumetessaan joustavia. Mitens kuparilaatta/-putkenpala? Sehän on pehmeää? On mulla myös alumiinia mutta en tiedä sen kuumakäytöksestä.

        Nämä nyt olivat vain ajatuksia tavikselta.

        Joka tapauksessa tarvittaneen tulenkestävää villaa. Josko sellaista on nauhana niin lie helpompi asentaa?
        Entäs löytyykö tulenkestävää massaa joka jää joustavaksi?

        Mieluusti kuulisin onnistujan raportin karmin uudelleenkiinityksestä.


    • Yksi vaihtoehto

      Poraa karmin yläpuitteeseen reikä rautalankaa varten. Sisäpuolella on lattarauta joka kannattaa tiiliä. Lattaraudan ympäri saa ujutettua rautalangan jolla luukun voi kiristää.

      • Luukkutakka

        Kiitti vinkistä. Mun "miljoonavarastosta" löytyykin kieppi teräslankaa ja tottakait kunnon poraustarvikkeet.

        Mitään massaa tiivistykseen ei kait voi käyttää vaan ainoastaa tulenkestävää villaa?


    • Toinen vaihtoehto

      Ei mitään massaa , villaa jos löytyy. Tiivistys ei välttämätöntä. Luukuthan ovat väljät ja niissä on säätöreiät. Virtaus on pesäänpäin, piipun alipaine imee palokaasut ylös, ulos.

    • Luukkutakka

      Nyt purin karmin irti.

      Se on neljällä pultilla sivuiltaan kiinni. Tiiliin oli porattu reijät joissa n. 40mm pitkät naarashylsyt halkaisijaltaan n.5mm.
      Yksi hylsynreikä oli porattu liiaksi tiilenreunaan jolloin tiili oli lohjennut.
      Ihmettelen miksi takkamuurari ei tehnyt kohtisuoraa kiinnitystä vaikka varmana huomasi, että tiilen lohkeamisvaara oli ilmeinen.

      Näyttää, että karmissa on valmiit reijät kiinnitystä varten myös kohtisuoraan jolloin vanhat hylsyt unohdan ja proppaan uusiin reikiin.

      Ei siellä tosiaankaan mitään villoja tarvita. Marketin takkatarvikeosastolta löytyy tulenkestävää tiivistenarua liimoineen valmiisiin uriin karmissa ja luukussa.

      Kiitos vinkeistä vastaajille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe