Minkäs painosia suomenajokoiria omistatte? Kiinnostaa erityisesti tietää urosten painoja.
Olen tässä pariinkin otteeseen törmännyt eri koirakirjojen jne. kohdalla sellaiseen, että suomenajokoiran normaalipainoksi on laitettu 25kg. Aika kevyeltä tuo tuntuu kun oma 2v. uros, säkä 60cm, painaa 28 kg ja on vielä kevytrakenteisempi kuin moni muu koira, jonka olen nähnyt, eikä ole ylimääräistä, lihaskimppu tuo on. :)
Ehkä tuo narttujen kohdalla voi pitää paikkaansa, mutta ei kyllä ainakaan kaikkien uroksien.
Ajokoiran paino
10
5872
Vastaukset
- Raappana
Minulla oli uros, painoi n. 24kg. Oli yleisesti ottaen pieni urokseksi, aika matala ja sirorakenteinen, ja moni luulikin nartuksi. Painoa vei tosin pois myös kortisonilääkitys jonka johdosta koiralla ei ollut suuria lihaksia ja pysyi ruikkuna.
Koira ei ollut ajava, siitäkin voi osittain johtua lihaksettomuus. - käyttökoira
Jos uros painaa 23 - 28 kiloa, niin se olisi riittävän pieni ja liikuntakykyinen hyväksi metsästyskoiraksi. Suomenajokoira tahtoo nykyisin olla liian iso ja painava, koska ulkomuototuomarit ovat lipsuneet rotumääritelmästä ja suosineet isoja ja painavia uroksia 30 - 40 kg. Näyttelyissä pitäisi pysyä keskiraskaissa ja -korkeissa koirissa eikä suosia raskastyyppisia ja korkeita yksilöitä.
- eioonimee
Minustakin tuo 25kg urokselle kuulostaa aika vähältä. Meillä keskikorkuisella ja kevyttyyppisellä uroksella näin metsästyskaudella painoa aika tarkalleen 30kg. Lihaksikas se on, mutta ei liian rotevarakenteinen, ja jaksaa kyllä metsässä hyvin.
- kainuun kovettu
Pennut kannattaa valita pääsääntöisesti keskikorkeista ja keskiraskaista vanhemmista. Korkeus nartut 54 - 56 cm ja urokset 57 - 59 cm. Raskaus arvioitava silmämääräisesti, luusto saisi olla keskivahvaa, lihaksisto riittävä ja rakenteeltaan sopivan kuiva ja jäntevä.
- ajotus
Olen sitä mieltä, että suomenajokoiran ei tarvitse olla liian painava. Näyttelyissä pitäisi punnita koirat, jotta tämäkin tieto olisi käytettävissä jalostusta varten.
- kilot ylös
Juuri niin.
- jusi22
Kannatan
- hyvärotu
Suomenajokoirat pitäisi ehdottomasti punnita näyttelyissä. Jalostuksessa on tärkeä karsia liian raskanrakenteiset ja isot yksilöt pois.
- hautingman
Moro...mulla 5vuotias uros ja paino 28kg.ja todellakin lihasta löytyy
- ishlaben
Samaa mieltä painon mittaus näyttelyissä olisi hyvä. Mutta ulkomuototuomarit saisivat kiinnittää myös huomiota säkäkorkeuksiis enemmän ja tähän liikakirjavuutee!
Meillä ajokoira uros säkä 59cm ja paino 27kg ja narttu ajuri säkä 54cm ja paino 23kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303471Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91538Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131463Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241255Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34893Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242883- 60869
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.130848Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66844Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲97808