Miten siirrän Debian-systeemini läppäristä toiseen?

nekgir

Läppärini tuuletin hajosi, eikä varaosaa löydy, ainakaan halvalla. Kone toimii välillä, välillä ei ja tällöin ylikuumeneminen on vaarana. Debian on tosin palvellut siinä loistavasti ja olisi sääli menettää kaikki läppärille jääneet tiedostot, ja joutua asentamaan ja muokkailemaan kaikkea uudestaan, koska kyseessä oli melko kustomoitu asennus.
Pääongelmat ovat seuraavat:
-Miten saan täsmälleen samat paketit asennettua toiseen läppäriin?
Onko Debianissa komentoa, joka kertoo kaikki asennettut paketit? Pystynkö kirjoittamaan komennon taakse vaikka >> paketit.txt, jotta siitä tulisi siisti lista?
-Pystynkö siirtämään muut tiedostot (erityisesti rc-filet!) koneesta toiseen esim. WLAN:in välityksellä suht. vaivattomasti? En omista ulkoista kovalevyä, jolla siirron saisi tehtyä helposti, ja tavaraa piisaa.

2

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R0W7LMgw

      Siirrä levy uuteen läppäriin ja käynnistä. Se on helpoin tapa.

      Pakettien asentamiseen lue ohje
      https://wiki.debian.org/ListInstalledPackages

      Koneen säädöt löytyy /etc hakemistosta. Siitä vain kopioimaan.

      Ilmeisesti koneellasi ei ole mitään tärkeää säilyttämisen arvoista kun ei ole muutamaa ulkoista levyä varmuuskopioita varten.

    • debianisti

      Laita ensin ulkopuolinen tuuletin ja sitten pidät tuumaustaoun. Esim. otat varmuuskopioit ja teet sitten uuden asennuksen uuteen koneeseen sekä siirrät varmuuskopiolta omat tavarat uuteen koneeseen. Miksi täsmälleen samat paketit. Jos sinulla on läppärissä ollut esim wheezy ei sinun tarvitse sen kummempaa kuin tehdä uusi asennus wheezyllä, koska silloin tulee samat paketit automaattisesti. Kaikki oma tavarahan on varmuuskopioilla. Ota vanhasta mukaan ne muutamat konffipalikat mitä olet sinne tehnyt. Jos sinulla vanhassa ole ollut kuin s-postit, fb jne , niiden uudelleen konfaus ole häävi puuha. Asennetut paketit saat dpkg -l komennolla. Et tarvitse mitään ulkoista levyä tikku riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe