Kelan tukia maksettu liikaa

PIO

Terve,

Sellaista kirjoittelen että minulle on kelan tukia maksettu noin 1500€ liikaa väärän tiedon takia jonka he minulle antoivat. Olen nyt käynyt poliisikuulusteluissa ja he ovat keissiä sitten lähettämässä eteenpäin. Petossyytehän tästä tulee, vaikka en itse näe että olen rikosta tehnyt ja olen maksamassa Kelalle rahoja takaisin niin paljonko sakkoa tästä pitäisi tulla?

12

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+20

Joo
      Kelan lakimies käy aina paperit läpi, ennen kuin he ilmoittavat asian poliisille. Kun heillä on mustaa valkoisella perusteista, joista sinulle on maksettu liikaa, niin petossyytteeltä on melko vaikea välttyä.
      Sinulle liikaa maksettu summa lähentelee jo törkeää petosta, joten päiväsakkoja tulee melko runsaasti, ellei sitten tule jo ehdollista vankeutta. Sakkojen kokonaissumma riippuu kuitenkin tuloistasi.

• ----

Höpönlöpön. Ne kyllä Kelalta perii takaisin ne "liiat rahat".

• 14+20

Silloin kun Kela tekee poliisille rikosilmoituksen, niin he ilmoittavat vaativansa rangaistusta petoksesta sekä, että he perivät liikaa maksetut tuet takaisin itse. Tällöin oikeudessa käsitellään vain petossyytettä.
      Petos, sekä törkeä petos ovat molemmat virallisen syytteen alaisia rikoksia.

• PIO

Siis Kela perii nyt jo rahoja takaisin, maksusuunnitelma on jo tehty.

• PIO

"Helsingin käräjäoikeudessa vuonna 2001 laaditun suosituksen mukaan kysymyksessä voisi olla törkeä petos, kun taloudellinen hyöty oli 8.000-10.000 euroa. Helsingin hovioikeuspiirin laatuhankkeen 8.11.2007 päivätyn raportin "Rangaistuslajin valinta ja ehdollisen rangaistuksen täytäntöönpano" mukaan rangaistuslajin valinnassa ns. KELA-petoksissa alle 5.000 euron omaisuuden arvo voisi vielä johtaa sakkorangaistukseen kun raja muutoin olisi 3.000-4.000 euroa. Kouvolan hovioikeuspiirissä on laadittu 28.9.2007 päivätyt ohjeelliset rangaistustaulukot rangaistuksen mittaamista varten. Ohjeissa on katsottu, että kysymyksessä voisi olla törkeä petos, kun vahingon määrä/tavoiteltu hyöty ylittää 7.000 euroa. Kouvolan hovioikeuden taulukoissa on kuitenkin huomautettu, että muilla tunnusmerkistötekijöillä voi olla vahingon määrää suurempi merkitys. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että huomattavana taloudellisena hyötynä voitaisiin pitää noin 10.000 euroa. Ja toisaalta, "Vaikka tekijä onnistuisikin hankkimaan lähes petoksella reilusti yli 10.000 euroa, tekoa ei välttämättä pidetä kokonaisuutena arvostellen törkeänä". (Dan Frände ym. Keskeiset rikokset Helsinki 2006 s. 664). "
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2008/helho20082702

Tuon perusteella minun saamani tuet eivät ainakaan yllä törkeään petokseen vaan petokseen, onko kommentteja miten nuo muuten pätevät minuun?
      Sakkoja olen kyllä valmis maksamaan mutta ei kyllä ehdolliseen vankeuteen.

• niku..

Tavallinen petos (jos rikoksesta näyttöä) ja sakot tulee

• 14+4000
        niku.. kirjoitti:

Tavallinen petos (jos rikoksesta näyttöä) ja sakot tulee

Jos rikoksesta näyttöä ??? Enpä nyt heti muista, milloin Kelan tekemä juttu olisi mennyt oikeudessa nurin näytön puutteesta.

Ehkä sakko ei natkuta kuitenkaan niinkään paljon, kuin se, että Patjassa juttu säilyy 50 vuotta.

22 §
        Tietojen poistaminen poliisiasiain tietojärjestelmästä

Poliisiasiain tietojärjestelmästä tiedot poistetaan seuraavasti:

Edellä 1–5 momentissa säädetystä säilytysajasta huolimatta tutkinnan ja virka-avun arkistotiedot poistetaan kuitenkin 50 vuoden kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta.

• niku.
        14+4000 kirjoitti:

Jos rikoksesta näyttöä ??? Enpä nyt heti muista, milloin Kelan tekemä juttu olisi mennyt oikeudessa nurin näytön puutteesta.

Ehkä sakko ei natkuta kuitenkaan niinkään paljon, kuin se, että Patjassa juttu säilyy 50 vuotta.

22 §
        Tietojen poistaminen poliisiasiain tietojärjestelmästä

Poliisiasiain tietojärjestelmästä tiedot poistetaan seuraavasti:

Edellä 1–5 momentissa säädetystä säilytysajasta huolimatta tutkinnan ja virka-avun arkistotiedot poistetaan kuitenkin 50 vuoden kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta.

Kyllähän niitä nurin menee silloin tällöin, lähinnä tahallisuuden puuttumisen vuoksi. Kyse on silloin lähinnä siitä, että unohtaa ilmoittaa olosuhteiden muutoksesta Kelalle, jolloin tulee maksetuksi esim. liikaa asumistukea. Sen sijaan jos itse aktiivisesti ilmoittaa vääriä tietoja, kuten työttömänä olosta, selitys ei yleensä mene läpi.

• KELA perii takaisin väärin perustein maksetut tuet, joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta ehkä. Mutta miten on ketjun aloittajan asiassa saatu rikosepäily väännetyksi? Onko aloittaja saanut väärän tietonsa vain suullisena? Yritettiinkö KELAn puolelta tätä liikamaksuasiaa selvittää ensin muutoin kuin suoraan epäilynä siitä, että asiakas huijaa?
      Kuulemma niin monet ovat ainakin yrittäneet huijata KELAa, että siellä on menettely tiukentunut ja huijausepäilyt ilmoitetaan poliisille. Mutta voihan asiakas aidosti erehtyä, ymmärtää ohjeet väärin! Olisi tärkeää, että annettaisiin kirjallisena ne ohjeet, joiden laiminlyöminen tai väärinymmärtäminen voi johtaa asiakkaan rikosepäilyn alaiseksi.

• 14+18

Hoh, hoijaa. Eli uskot sinisilmäisesti sen, mitä aloittaja on selittänyt, aika säälittävää.
        Kelalla on aina mustaa valkoisella, eli kirjalliset dokumentit väärinkäytöksistä. Ei niitä ole tehty vahingossa. Tyypillisin on se, että ollaan töissä ja nostellaan tukia, tai asutaankin aivan jossain muualla, mitä on Kelalle ilmoitettu, jne.
        Sitäpaitsi aloittaja myöntää rikoksensa, koska kyselee sakkojen suuruutta. Syytön ei tällaista tee.

• 14+18 kirjoitti:

Hoh, hoijaa. Eli uskot sinisilmäisesti sen, mitä aloittaja on selittänyt, aika säälittävää.
        Kelalla on aina mustaa valkoisella, eli kirjalliset dokumentit väärinkäytöksistä. Ei niitä ole tehty vahingossa. Tyypillisin on se, että ollaan töissä ja nostellaan tukia, tai asutaankin aivan jossain muualla, mitä on Kelalle ilmoitettu, jne.
        Sitäpaitsi aloittaja myöntää rikoksensa, koska kyselee sakkojen suuruutta. Syytön ei tällaista tee.

Heipas herra 14 18: mikä sinä kuvittelet olevasi herjoinesi! En ole etuusasioita käsittelevä virkailija työssään, joten minulla on oikeus jopa uskoa kirjoittajan antavan oikeaa tietoa. Ja vaikka ketjun aloittaja vain vinoilisi, niin joku lukija saattaa aidosti olla aloittajan kuvaamassa tilanteessa ja tarvita neuvoja. Tahalliseen petokseen syyllistyneet saakoon rangaistuksensa. Mutta kun moitittavaan menettelyyn voi syyllistyä tietämättömyyttäänkin ... Kuka joka pykälän ulkoa muistaa!

• 14+18
        piruitte kirjoitti:

Heipas herra 14 18: mikä sinä kuvittelet olevasi herjoinesi! En ole etuusasioita käsittelevä virkailija työssään, joten minulla on oikeus jopa uskoa kirjoittajan antavan oikeaa tietoa. Ja vaikka ketjun aloittaja vain vinoilisi, niin joku lukija saattaa aidosti olla aloittajan kuvaamassa tilanteessa ja tarvita neuvoja. Tahalliseen petokseen syyllistyneet saakoon rangaistuksensa. Mutta kun moitittavaan menettelyyn voi syyllistyä tietämättömyyttäänkin ... Kuka joka pykälän ulkoa muistaa!

Älä nyt viitsi naurattaa. Jos ihminen tekee tietämättömyyttään virheen, niin kyse ei silloin ole petoksesta. Sellaisessa tapauksessa Kela perii vain liikaa maksetun summan takaisin, eikä tee poliisille rikosilmoitusta. Mutta, kun ´peijaaminen´ ei ole tietämättömyyttä on kyse petoksesta ja virallisen syytteen alaisesta rikoksesta.
        Ei niitä pykäliä kenenkään tarvitse ulkoa muistaa. Kaidalla tiellä pysyy, kun antaa Kelalle totuuden mukaisia tietoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe