Millaisia tehtäviä, millaisella palkalla? Taitaa olla aika leveä haitari palkkauksessa?
Controllerin palkka ja tehtävät?
8
22167
Vastaukset
- kontrollaaja
toimenkuvasta riippeun meillä liksa vaihtelee yleensä välillä 2500 - 7000e/kk....tai kyllä esim. kokeneella suuren kansainvälisen firman group tms. controllerilla voi olla enemmänkin. työ voi vaihdella ulkoisesta sisäiseen laskentaan, tai esim. rahoituskuvioihin. palkkahaitarin alapäässä yleensä pikkufirmojen heput, jossa roolina voi olla esim. talousjohdon avustaminen. yläpäässä puolestaan yleensä isojen firmojen controllerit, joiden toimenkuva on etupäässä talouden johtaminen.
koulutus pääsääntöisesti laskentapainotteinen KTM tai tuta-DI, tunnen myös monia VTM/HTM- controllereita - tarkoittaa?
Monet aiemmin kirjanpitäjiksi kutsutut tyypit käyttävät controller-nimikettä. Kirjanpitäjien palkat lähtevät alle 2 000 eurosta.
- kontroller
Controller on vähän niinkuin seuraava askel kirjanpitäjästä. Eli kirjanpitäjä tuottaa luvut ja controllerit analysoivat nämä luvut ja vertailevat esim. toteumaa ja budjettia ja penkovat selityksiä eroille.
Mutta tosiaan yrityksestä riippuen controller voi olla joko "vain" kirjanpitäjä tai sitten istua yrityksen johtoryhmässä vastaamassa koko talousohjauksesta - tarkoittaa?
kontroller kirjoitti:
Controller on vähän niinkuin seuraava askel kirjanpitäjästä. Eli kirjanpitäjä tuottaa luvut ja controllerit analysoivat nämä luvut ja vertailevat esim. toteumaa ja budjettia ja penkovat selityksiä eroille.
Mutta tosiaan yrityksestä riippuen controller voi olla joko "vain" kirjanpitäjä tai sitten istua yrityksen johtoryhmässä vastaamassa koko talousohjauksestaSiis tilintarkastaja!
- eru kakonomi
tarkoittaa? kirjoitti:
Siis tilintarkastaja!
tämä on taas niitä kysymyksiä, johon ei voi kunnolla vastata kun kysyjällä ei ole riittäviä perustietoja.
- Controller EI ole tilintarkastaja. Tilintarkastajat EIVÄT KOSKAAN ole yrityksen palkkalistoilla.
- Joissain tapauksissa esim. pienemmissä yrityksissä kirjanpitohenkilön tehtäväkenttää on voitu laajentaa, ja nimike muuttunut controlleriksi. Usein tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilö alkaa hoitaa kirjanpidon ja tuloslaskennan lisäksi esimerkiksi rahoitukseen liittyviä asioita, sisäistä laskentaa yms. eli rooli muuttuu tositteiden kirjaajasta talousinfon tuottajaksi
- minä olen toiminut controllerina yrityksessä, jossa taloushallinnon organisaatio (ja hierarkia alhaalta ylös lukien) oli seuraava:
talousassari - avustava kirjanpito, tiliöinti yms.
kirjanpitäjä - liikekirjanpito
controller/talouspäällikkö - contollerilla konserniraportointi ja sisäinen laskenta, talouspäälliköllä tilinpäätös ja kassanhallinta
talousjohtaja - taloustoimintojen koordinointi
nykyisessä työpaikassani (erittäin suuri yritys)sen sijaan controllerit ovat talouspäällikön alaisia. hierarkia alusta kuten edellä, mutta:
controller - toimialojen sisäinen laskenta ja raportointi
talouspäällikkö - strateginen talousuunnittelu, tiilinpäätös
kirjanpitopäällikkö - kirjanpitotoimintojen johtaminen & suunnittelu, tilinpäätös
rahoituspäällikkö - rahoitustoimien suunnittelu & johtaminen
talousjohtaja - johtaminen - Tuun sulle duuniin
eru kakonomi kirjoitti:
tämä on taas niitä kysymyksiä, johon ei voi kunnolla vastata kun kysyjällä ei ole riittäviä perustietoja.
- Controller EI ole tilintarkastaja. Tilintarkastajat EIVÄT KOSKAAN ole yrityksen palkkalistoilla.
- Joissain tapauksissa esim. pienemmissä yrityksissä kirjanpitohenkilön tehtäväkenttää on voitu laajentaa, ja nimike muuttunut controlleriksi. Usein tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilö alkaa hoitaa kirjanpidon ja tuloslaskennan lisäksi esimerkiksi rahoitukseen liittyviä asioita, sisäistä laskentaa yms. eli rooli muuttuu tositteiden kirjaajasta talousinfon tuottajaksi
- minä olen toiminut controllerina yrityksessä, jossa taloushallinnon organisaatio (ja hierarkia alhaalta ylös lukien) oli seuraava:
controller/talouspäällikkö - contollerilla konserniraportointi ja sisäinen laskenta, talouspäälliköllä tilinpäätös ja kassanhallinta
nykyisessä työpaikassani (erittäin suuri yritys)sen sijaan controllerit ovat talouspäällikön alaisia. hierarkia alusta kuten edellä, mutta:
kirjanpitopäällikkö - kirjanpitotoimintojen johtaminen & suunnittelu, tilinpäätös
talousjohtaja - johtaminenOta mut töihin!
- Sera
eru kakonomi kirjoitti:
talousjohtaja - johtaminenMä olen varmaan alipalkattu, toimenkuvaan kuuluu controllerin tehtävät, mutta duunissa laskenta-assistentin nimikkeellä... Tarvinnee pyytää keväällä palkankorotus :)
- Jaakko
Vastaan pk-yrityksen koko taloushallinnosta, kuulun yrityksen johtoryhmään, alaisena mm. kirjanpitäjä, palkanlaskija, laskuttaja, reskontranhoitaja... Eli käytännössä olen talouspäällikkö/talousjohtaja. Palkka karvan verran yli 5.000 euroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295484Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144084Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512850Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851352Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 611214
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971126Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151111