Ulkoleivinuuni?

Neuvon tarvis

Miten tehdään ulkoleivinuuni? Voiko sen tehdä itse, jos on jonkun verran kokemusta muuraamisesta? Esim. Pihagrillin muurauksesta.

Löytyykö netistä tai jostain kirjasta piirustuksia tai muurausohjeita?

28

4583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökkeily sucks

      "Neuvon tarvis"

      Homma ok talo ja pykää vastavirtaleivinuuni sinne. Ohjeet tiilikauppaalta ilmaisesta Tiiliteollisuus ry:n julkaisemasta Muuratut Tulisijat kirjasta.

    • rör

      Ohjeita, malleja ja kuvia löytyy haulla maailmalta lukemattomia.
      Muurattuja ulkotulisijoja tehdään ja käytetään paljon ympäri maailman.

      Aloita haku vaikka näillä:

      Outdoor masonry heater

      horno de piedra

      forno a legna

    • Neuvon tarvis

      Kiitos hyvistä hausanoista edelliselle. Nyt alkoi tietoa löytymään. Valitettavasti nuo ulkomaankielet ovat huonosti hallinnassa ja suomenkielisillä hakuusanoilla vastaan tuli vain noita vastavirtauuneja, jotka ovat pihauuniksi aivan liian hienoja.

      • rör

        Jos oikeasti harkitset pihauunin tekoa, niin perinteistä leivinuunia välttäisin.

        Pihauunin on syytä olla rakenteeltaan vankka, mutta kuitenkin suht helppo tehdä vaikka yksin.
        Ulkomaaneläjien pitsauunit ovat olleet minulla mielessä, kun olen haaveillut omasta pihauunistani.
        Pihauunin perustus kannattaa tehdä hyvin suomen talvea varten.

        Kun menet pintaa syvemmälle uunihakujen maailmaan, niin sieltä sieltä löytyy piirroksia / valokuvia ohjeeksi.


    • Neuvon tarvis

      Kyllä mielessäni on sellainen uuni, missä ensin poltetaan tulta ja kypsennettävä ruoka laitetaan uuniin vasta hiilien poistamisen jälkeen. Näinhän on Suomessa tapana tehdä perinteisessä leivinuunissa. Tarkoitus on tehdä pitkää hauduttamista vaativaa uuniruokaa mökillä eli uunissa pitää olla riittävästi varaavaa massaa ja suljettava luukku.

      Nuo pitsauunit eivät olleet minun mieleeni jo pelkästään ulkonäkönsä takia. Myös pitsauuni ei varmaankaan varaa lämpöä kovinkaan paljon, vaan siinä ruuan valmistus perustuu kuumuuteen ja nopeaan paistamiseen. Siellä pidetään tulta myös kypsentämisen aikana. Luultavasti ne jäähtyvät ennen kuin suomalainen 12 kg joulukinkku on kypsä.

    • Neuvon tarvis

      http://www.chimkc.com/Bakeovens.htm

      Vähän tämännäköiseen uuniin yritän löytää teko-ohjeita. Laitan linkin tännekin, jos löydän niin yksityiskohtaiset ohjeet, että niiden perusteella tällainen maallikkokin uskaltaa ryhtyä uunimuurariksi.

      Sitä ihmettelen noissa ulkomaisissa uunimalleissa, että miksi he tekevät savupiipun uunin etuosaan? Minä tekisin piipun mieluummin uunin takaosaan. Tai ainakin yhdessä vanhassa uunissa, jota olen tutkinut savu poistuu tulipesän takaosasta.

    • Neuvon tarvis
    • Neuvon tarvis
      • Pitsanpaistaja

        Muista laittaa uunin pohjan alle eristys,ettei lämpö karkaa.Itse laitoin vermikulaatti sementti laastin 1:5 suhteella 100mm vahvuinen.Siihen sitten päälle pohjatiilet.


    • Hahahahahahah

      Tässä taas vuoden ensimmäinen idiootti kysymys. Vouti varmaan? Tsiisus, leivinuuni pihalle!!??

      • Itsellesi samat

        Mikä siinä on niin outoa ? En itse ole moista suunnittelemassa, mutta ymmärrän hyvin jos joku haluaa kesällä uuniruualla herkutella. En minä ainakaan jyräytä mökin 3000kg leivinuunia lämpimäksi helteillä.

        Mikä teitä ihmisiä vaivaa kun on niin kiire muiden avauksia lyttäämään, hanki elämä.


      • muurari Martsu
        Itsellesi samat kirjoitti:

        Mikä siinä on niin outoa ? En itse ole moista suunnittelemassa, mutta ymmärrän hyvin jos joku haluaa kesällä uuniruualla herkutella. En minä ainakaan jyräytä mökin 3000kg leivinuunia lämpimäksi helteillä.

        Mikä teitä ihmisiä vaivaa kun on niin kiire muiden avauksia lyttäämään, hanki elämä.

        Niin,siinä ei ole mitään outoa!
        Aloittajalle:Hanki Jaakko Kolmosen kirja"leivinuunit ja uuniherkut" niin sieltä näet monet jutut uuneista ja niissä valmistetuista ruoista.
        MÄKIUUNEJA ON TEHTY MAILMAN SIVU!!!
        Sen verran tälle yhdelle ääliölle,että ei kannattaisi naureskella ja pilkata,jos ei mitään tiedä ja ymmärrä!!!!


      • Neuvon tarvis

        Taidat olla itse ihan pihalla!?

        Kiitos kaikille asallisille neuvojille. Kyllä tällä näköjään saa asiallistakin apua näistä häiriköistä huolimatta. - Pitäis varmaan olla joku ikäraja tännekin kirjoittamiselle...


      • muurariMrtsu

        Tervehdys!
        Onkos mäkiuuni hommattu (hankittu)?? kokemuksia PLIIS.....
        Terv. muurari Martsu


    • Kokki

      Kuinka monelta löytyy leivinuuni mökillä? Kokemukset kiinnostaisivat. Tuleeko sitä käytettyä ja mitä sillä voi tehdä?

      • uuninpankolla maaten

        Joo, mökillä vanha, iso leivinuuni tuvassa.
        Talvella käytössä suht paljonkin.
        Rieskat ja erilaiset laatikot suosikkeja. Hernekeitto potkalla näillä keleillä maikoisaa uunissa tehtynä.


      • Kiitokset Sepolle

        No eihän tämä mökki ole. Järvenrannalla asutaan. Leivinuuni on. Paikallisen muurarin muuraama. Vaimo piirsi kuvan. Muurari muurasi, ei kysellyt enempiä, hiljainen mies. Osasi asiansa. Hakulisen Seppo.


      • Tiileri Hemmo

        Tein kesällä mökkiin Tiilerin hellauunin, Hemmon. Toimii hienosti, liedellä saa lämpöä nopeasti ja siinä keittää vaikkapa aamupuuron näpsäkästi. Uunissa kun pari pesällistä koivuklapia polttaa niin paistaa vaikka pizzan ja sen jälkeen hauduttaa lihapadan. Leipää kokeillaan paistaa vielä joskus

        Ei tarvitse isoa uunia tehdä, tuolla pärjää ihan hyvin.


    • Kokki

      Hernerokkaa uunissa?

      Ei ole tullut mieleenkään. Jaksaisko kukaan kirjoitella ohjetta?

      Ulkouunia suunniteltu monta vuotta, mutta vielä toteuttamatta. Toivottavasti tähän ketjuun tulee paljon ideoita ja ohjeita.

      Puuhella nyt sisällä ja uuniruokaa kyllä kaipaa aika usein, joten kyllä se ulkouuni vielä tulee tehtäväksi.

      • uuninpankolla maaten

        Hernerokka leivinuunissa:

        Ainekset kattilaan ja kansi päälle.
        Uunin lämpö 150 C:ta.
        Kattila uuniin ja haudutus 5-6 tuntia.
        Ja tämän jälkeen sopivan tiivis rinki pöydän ympärille, niin kattila tyhjenee kerralla.


    • Kokki

      Kiitos, Täytyypä kokeilla huomenna täällä kotona sähköuunissa. Ilmeisesti herneet kuitenkin täytyy liottaa etukäteen yön yli tässäkin tapauksessa..

      • uuninpankolla maaten

        Ohjeeni tarkoitettu muuratulle, puilla lämmitettävälle leivinuunille.

        Voi olla, että sähköuunin rokkakattila ei hupene samaan tahtiin.


      • mökkiläinen

        Ihan hyvä hyvä ohje pihauunin tekoon.
        Toki suuritöinen, mutta niinpä se kestääkin suomen talvessa.

        Ehkä katoksen alle tehtynä sopivasti kevennetty malli riittäisi?


      • Mökkikokki
        mökkiläinen kirjoitti:

        Ihan hyvä hyvä ohje pihauunin tekoon.
        Toki suuritöinen, mutta niinpä se kestääkin suomen talvessa.

        Ehkä katoksen alle tehtynä sopivasti kevennetty malli riittäisi?

        Samaa mietin myös. Tuo hiekka, eriste ja ulkovuoraus pitää varmasti uunin pitkään kuumana. Se hyvä puoli siinä on.Iso möhkäle tuo kyllä on. Jotenkin pitäisi saada istutettua maastoon ettei pistä erillisenä hökötyksenä silmään. Johonkin rinnettä vasten tai vastaavaan paikkaan. Tuo kuvan malli on uskoakseni jotain 1200 mm kanttiinsa. Ehkä pienempikin riittäisi. Vai pitääköhän tuolla olla joskus tulikin samaan aikaan kun paistellaan.


    • JouluMökillä

      Leivinuunissa paistettua kinkkua on nyt syöty pari päivää. Täytyy sanoa, että onneksi tuli rakennettua leivinuuni mökille. Uuni on pihalla ja hella sisällä.

    • ToyotaPalaaHyvin

      Ajat hiacen pihalle ja avaat takaluukun ja hiilet sisään ja tulta perään,helppoa!

    • Anonyymi

      Hei!
      Onnistuiko ulkoleivinuunin rakentaminen mökille?
      Olisi kiva kuulla kokemuksia, saada vinkkejä ja nähdä kuviakin :)

      terv. Seuraava uuninmuuraaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe