Minulla on 3 vuotias schipperke uros ja hän pelkää talutushihnaa ja -pantaa, niin että kun olemme lähdössä lenkille ja otan hihnan ja pannnan esille hän juoksee karkuun. Ennen hänelle ei millään menannut saada pantaa kaulaan, nykyään saan hänet tulemaan lähelleni pyytämällä tiukasti hänet luokseni, mutta hän tulee varoen ja hitaasti.
Olen kokeillut myös tulisiko hän paremmin luokseni ulkona kun olisi enemmän tilaa, eikä tarvitsisi olla ahdistunut rajallisesta tilasta, mutta sama juttu se on ulkona, jopa hankalampi.
Kun saan koiralle pannan päälle, hän lähtee kuitenkin iloisesti lenkille, eli hän tykkää kuitenkin lenkeillä. Ja jos lähdemme metsään(jolloin hän saa olla vapaana)
ei ole ongelmia, tietenkään koska hän ei tarvitse remmiä.
Miten siis voisin päästää koirani pelosta talutuspantaa ja -remmiä kohtaan?
Kiitos jo etukäteen kaikille auttajille!(:
Miksi koirani pelkää talutushihnaa ja -pantaa?
8
1885
Vastaukset
- Aate vaatteesta
Kokeilehan jos se muuttaisi suhtautumista kun pyydät sitä itse tuomaan "vaatteet" sinulle. Eli hihnan ja pannan. Jätät ne vaan edelliseltä lenkiltä lattialle tai johonkin mistä pystyy itse ne noutamaan. Pari kertaa viissaat sille mitä tarkoitat, eli menet mukana, osoitat hihnaa, pyydät tuomaan, menet edeltä odottamaan, istut vaikka soffalle vartomaan ja kehotat ja hoputat tuo-tuo-tuo, pian-pian. Aika nopeasti koira sen noudon oppii ja nauttii kun saa tehdä jotain päästäkseen lenkille.
- pikaistApua
voisihan tuota kokeilla, mutta hän on ollut aina vähän huono oppimaan tuota nouda/hae juttua. Kiitos silti hyvästä vinkistä(:
- pikaistApua
pikaistApua kirjoitti:
voisihan tuota kokeilla, mutta hän on ollut aina vähän huono oppimaan tuota nouda/hae juttua. Kiitos silti hyvästä vinkistä(:
niin vielä tuohon äsköiseen, ettei uskaltanut tulla remmiä lähelle kun yritin näyttää niitä hänelle/:
- Aate vaatteesta
pikaistApua kirjoitti:
niin vielä tuohon äsköiseen, ettei uskaltanut tulla remmiä lähelle kun yritin näyttää niitä hänelle/:
Tuota, aloitapa se sitten vähän pidemmän kaavan kautta harjoittelu. Ota hihna-panta yhdistelmä mukaasi olohuoneeseen, varaa nameja myöskin. Sitten tiputa hihna lattialle eteesi ja istu sohvalle. Pyydä koiraasi antamaan se. Laita käsi kämmenpuoli ylös merkiksi ja pyydä koiraa antamaan se sinulle. Kun saat sen antamaan sen, anna nami.
Voit myös helpottaa hommaa hiukan koiran kannalta siten että harjoittelette ensin vaikka jollain lempilelulla sitä antamista. Kun homma sujuu niin laitat sen lelun sitten vaikka pannan kehän sisään ja pyydät koiraa antamaan sen lelun siitä käteesi. Ja nami. Kun tämä sujuu, pyydät antamaan myös hihnan, heti kun koira edes yrittää nostaa sitä, ole valmis ottamaan se vastaan. Ja kehut suusanallisesti paljon ja annat sen namin.
Kun tämä vaihe on valmis ja koira suostuu antamaan hihnan, viet sen vasta takaisin sinne eteiseen ja harjoittelette noutamista sieltä kuten aiemmassa viestissä ehdotin.
Tee siitä pukemisesta sille sitten vielä leikki jossa kysyt että haluatko lenkille? No nouda hihna, ja kun tuo, niin kerrot rauhallisesti että herrasmiehet eivät lenkkeile ilman kravattia, pannaan se siis kaulaasi. Jos käytössä on puolikiristävä niin pidät sitä sopivalla kohdalla ilmassa että koira saa suoraan työnnettyä kirsunsa sisään. Ja samantien nopsaan avitat loputkin. Jos epäröi, niin osoita sormella lenkkiä johon kirsu pitää työntää. Ja aina vähintään suullinen kehu.
Kun saat tämän noutohomman toimimaan niin älä jätä sitä siihen vaan pyydä koiraasi myös tuomaan sinulle kengät. Samalla tavalla kuin aiemmassa viestissä. Hanskat voit myös valmiiksi jättää lattialle seuraavaa kertaa varten ja lenkille lähdettäessä koiralle tulee aivotyöskentelyä ennen ulosmenoa kun noutaa tavaroita sitä myöden kuin pyydät. Jos koira on levoton lenkeillä, niin tämä auttaa siihenkin.
Ja kun saat koirasi innostumaan näistä noutotehtävistä, niin sinulla on äkkiä pieni apuri miltä saat noutopalveluja milloin haluat - ja joskus vaikket haluaisikaan.
- Positiivinen juttu
Laita remmi paikkoihon jotka ovat positiivisia. Esim ruokakupin vierelle. Omaan petiin. Laita lattialle ja namejä päälle. Ota vierelle kun rapsuttelet koiraa, kävele hihna kaulasi ympärillä jne.. :)
- No niin...
Miten ja missä iässä olet opettanut koirasi pantaan ja remmiin, vai oletko ylipäänsä opettanut? Laitoitko vain väkisin kaulaan ja koira kenties pelkäsi, eli onko pelko ollut alusta asti vai tullut vasta myöhemmin?
Jotenkin tulee mieleen että olet sen enempää ajattelematta väkisin laittanut vermeet koiralle. Sanot myös komentavasi sen "tiukasti" luoksesi jolloin se tottelee mutta pelkää. Oletko kenties vihaisen tai ankaran oloinen silloin? Koiralta voi "vaatia" oikeaa käytöstä olematta vihaisen tai ankaran oloinen, mutta se onkin vaikeampi selittää mitä se on... No sekoitus ainakin itsevarmuutta, rauhallisuutta, rentoutta, huumorintajua, pitkää pinnaa ja iloa.
Koira kannattaa opettaa jo pentuna pantaan ja taluttimeen sillä tavalla, että laittaa pannan kuonon eteen antaa koiran rauhassa haistella ja tutustua esineeseen, ja sitten namilla houkuttelee koiran työntämään itse päänsä pantaan, eli ei laiteta väkisin päälle vaan koira tavallaan pukee pannnan itse. Kun mukana on herkku, panta yhdistyy siihen koiran mielessä ja on heti paljon kivempi asia. Voit kokeilla totuttaa koiraasi vieläkin pantaan tuolla tavalla, mutta vaikeaa se voi olla aikuisen kohdalla, varsinkin jos pelko on kovaa eikä edes herkut maistu. - Acca
Tuskin pelkää kaulapantaa, vaan omistaja on tehnyt asiasta epämiellyttävän koiralle. Luoksetulo ja taluttimeen kytkeminen AINA positiivisesti ja iloisesti, kehuen, palkiten ja paijaten, niin hyvä tulee.
- PikaistApua
Vielä selvennystä, eli yritän toki pyytää hänet luokseni iloisesti, kun tämä ei toimi sanon tiukemmin ja itsevarmemmin, en tietenkään huuda tai yritä olla vihainen.
Kehun tietenkin kun saan laittaa pannan ja remmin kiinni.
Uskon kuitenkin että nämä teidän antamat ohjeet helpottavat asiaa.
Joten kiitos kovasti!(:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685