Eihän tässä pitkälle lakien mukaan ehdi kun taas" levätään" .Sanoisin kyllä ,että tommonen pakkolepäily on hölönpölyä......Kun kuski on virkeimmillään niin silloin pitäis saada ajaa ja tehdä työtä ja tommonen aikataulutettu lepoaika on kyllä mahdotonta hyödyntää vai nukkuuko päättäjät silloin kun kello sitä osoittaa. Toinen juttu on ainainen kouluttaminen 5v välein on turhaa.Jokainen kortin saanut osaa ennakoida liikenteessä ja kuskit jotka kolaroi,jne tekevät sen vaikka kuinka nukkuisivat 15min ja kouluttaisivat vaikka kk välein....Näin se vain menee...
Ajo-lepoaika
39
2116
Vastaukset
- Kokeileppa
On totta kun rupee huilaan ja syömään ja kun pitäis lähteä ajamaan niin kuin sais niin kyllähän nukuttaa... ilman taukoa ei nukuttais,,,,tämänkin tosiaan pitäis jonkun todella tutkia kuinka elimistö käyttäytyy kun sitä härnätään levolla 15min tai 0,30min ...itellä alkaa juuri silloin siepoon,,,,Ei näitä lakia pitäisi hutkimatta tutkia..
- Taas
Kävin kans sen jatkokoulutuksen heti kun siitä alettiin höpöttää,,nyt pitäis pian taas käydä kurssin mihinkähän menis nuokkumaan 5 päiväksi..
- Itse hommanne kusseet!
Kyllä kuljetusala ihan omaa tyhmyyttään on hommat tähän jamaan ajaneet. Kun vuosikymmnienkään ohjeet ja säädökset ei rekka-apinoita saaneet saaneet nukkumaan koskaa vaan piti silmät ristissä ajaa ja pyöritellä kalustoa pitkin ojia ja metsiä kun rattiin nukahtädettiin. Nyt on vaan niin että lainsäätäjät ovat olleet pakotetut säätämään lait niin tiukiksi että niitä kannattaa todellakin noudattaa vaikkei ne kovin jörkeviltä tunnukaan. On se kumma ettei yhtä ammattiryhmää saada tauoille ja levolle kuin tiukoilla säännöillä ja ankarilla rangaistuksilla! Normiduunarit venyttävät kaikkia mahdollisia taukoja ja lähtevät kotiin lepäämään heti kun se on työajan mukaan mahdollista mutta rekkaspedet, niitä ei saa pois ratista kuin poliisin ja sakkojen pelko. On ne ihmeporukkaa! On tää maailma niin epäoikeudenmukainen kun tarvii tauoillekin ja nukkumaanki mennä. On se niin väärin!!!
- fiasko laki
unohdit pikku pointin,että muilla aloilla ihmiset voivat mennä nukkumaan/ lepäämään tarpeen mukaan.Kuljetusalalla sen määrää aika/kello väsytti tai ei,kun kello sanoo ,että sinua väsyttää ,niin pitää levätä vaikka olisit elämäsi pirteimmässä kunnossa.
Kukaan ihminen ei kykene lepäämään kellonviisarin mukaan/kellon käskemänä rentouttavasti,vaan kyllä se paras levon saanniin ilmiantaja on sen ihmisen oma vireystila.
Laita omalle kohallesi ,jos sinun pitää maata auton hytissä päivän ajan 9 h yhtään väsyttämäti ja sitten puolilta öin lähet ajaan ,kun olet 9 h ensin Yrittänyt saada levätä siinä onnistumatta,niin kysyn onko laki onnistunut ja palveleeko näin ollen paremmin liikenne turvallisuutta.
Erittäin paljon on ihmisiä jotka eivät päivällä/iltapäivällä onnistu edes nukkumaan.
Pointti on siinä,että sinne tauoille ja nukkumaan pitää päästä ,silloin kun se on ihmiselle tarpeen,ei silloin kun kellon viisari näyttää jotain epämääristä aikaa. - Unille vaan...
fiasko laki kirjoitti:
unohdit pikku pointin,että muilla aloilla ihmiset voivat mennä nukkumaan/ lepäämään tarpeen mukaan.Kuljetusalalla sen määrää aika/kello väsytti tai ei,kun kello sanoo ,että sinua väsyttää ,niin pitää levätä vaikka olisit elämäsi pirteimmässä kunnossa.
Kukaan ihminen ei kykene lepäämään kellonviisarin mukaan/kellon käskemänä rentouttavasti,vaan kyllä se paras levon saanniin ilmiantaja on sen ihmisen oma vireystila.
Laita omalle kohallesi ,jos sinun pitää maata auton hytissä päivän ajan 9 h yhtään väsyttämäti ja sitten puolilta öin lähet ajaan ,kun olet 9 h ensin Yrittänyt saada levätä siinä onnistumatta,niin kysyn onko laki onnistunut ja palveleeko näin ollen paremmin liikenne turvallisuutta.
Erittäin paljon on ihmisiä jotka eivät päivällä/iltapäivällä onnistu edes nukkumaan.
Pointti on siinä,että sinne tauoille ja nukkumaan pitää päästä ,silloin kun se on ihmiselle tarpeen,ei silloin kun kellon viisari näyttää jotain epämääristä aikaa.On monia ammattia missä vaarantuu työturvallisuus ja tauot ovat näinollen pahasti pielessä. Sorvataaan prässätään porataan hitsataan sirkataan jne puoliksi unissaan kun erellisen illan jälkeen saadaan luunsa työpaikalle leimattua.. Eikun 2 tunnin välein 030min unille...
- on tää hienoa
Normiduunareilla taukojen venyttäminen lyhentää työpäivää. Rekan ratissa jokainen tauolla vietetty minuutti venyttää kotiin pääsyä minuutilla, kun työpäivä loppuu vasta kun ollaan perillä.
Toinen hullu juttu on se, että kun vaikka olen lauantaita vasten yövuorossa ja ei ole mitään aikataulupaineita ja hiukan väsyttäisi, niin en voi ottaa tunnin-parin unia, kun ei riitä enää lain sallima 15 tunnin työhönsidonnaisuusaika. Pitäisi sitten jäädä heti 9-tunniksi huilimaan. Mulla ainakin on muutakin elämää ja usein lauantaille sovittuna omia menoja. Ei kärsi työpäiväänsä venyttää viikonloppua vasten ylimääräisellä yhdeksällä tunnilla, joten pakko ajaa vaan nukkumatta, että tulee lain kirjain täytettyä. - Kuka nukkuu ja milloin?
fiasko laki kirjoitti:
unohdit pikku pointin,että muilla aloilla ihmiset voivat mennä nukkumaan/ lepäämään tarpeen mukaan.Kuljetusalalla sen määrää aika/kello väsytti tai ei,kun kello sanoo ,että sinua väsyttää ,niin pitää levätä vaikka olisit elämäsi pirteimmässä kunnossa.
Kukaan ihminen ei kykene lepäämään kellonviisarin mukaan/kellon käskemänä rentouttavasti,vaan kyllä se paras levon saanniin ilmiantaja on sen ihmisen oma vireystila.
Laita omalle kohallesi ,jos sinun pitää maata auton hytissä päivän ajan 9 h yhtään väsyttämäti ja sitten puolilta öin lähet ajaan ,kun olet 9 h ensin Yrittänyt saada levätä siinä onnistumatta,niin kysyn onko laki onnistunut ja palveleeko näin ollen paremmin liikenne turvallisuutta.
Erittäin paljon on ihmisiä jotka eivät päivällä/iltapäivällä onnistu edes nukkumaan.
Pointti on siinä,että sinne tauoille ja nukkumaan pitää päästä ,silloin kun se on ihmiselle tarpeen,ei silloin kun kellon viisari näyttää jotain epämääristä aikaa.Unohdit itse pikkupointin eli kukaan vuorotyötä tekevä ei voi mennä nukkumaan tai lepäämään milloin haluaa. Vai oletko nähnyt yövuorossa esim. poliisien tai sairaanhoitajien nukkuvan kesken vuoronsa?
- Ja pointti oli siis...
fiasko laki kirjoitti:
unohdit pikku pointin,että muilla aloilla ihmiset voivat mennä nukkumaan/ lepäämään tarpeen mukaan.Kuljetusalalla sen määrää aika/kello väsytti tai ei,kun kello sanoo ,että sinua väsyttää ,niin pitää levätä vaikka olisit elämäsi pirteimmässä kunnossa.
Kukaan ihminen ei kykene lepäämään kellonviisarin mukaan/kellon käskemänä rentouttavasti,vaan kyllä se paras levon saanniin ilmiantaja on sen ihmisen oma vireystila.
Laita omalle kohallesi ,jos sinun pitää maata auton hytissä päivän ajan 9 h yhtään väsyttämäti ja sitten puolilta öin lähet ajaan ,kun olet 9 h ensin Yrittänyt saada levätä siinä onnistumatta,niin kysyn onko laki onnistunut ja palveleeko näin ollen paremmin liikenne turvallisuutta.
Erittäin paljon on ihmisiä jotka eivät päivällä/iltapäivällä onnistu edes nukkumaan.
Pointti on siinä,että sinne tauoille ja nukkumaan pitää päästä ,silloin kun se on ihmiselle tarpeen,ei silloin kun kellon viisari näyttää jotain epämääristä aikaa.Rautalangasta vielä eli mikäli kuljetusala olisi menneiden vuosikymmenien aikana omatoimisesti noudattanut edes pikkasen työ-ja lepoaikoja ei nykyistä lainsäädäntöä olisi tehty näin tiukaksi tai tiukasti valvotuksi. Kuljettajien ahneus ja "Minun on pakko saada tunteja enemmän kuin työkaverini"-periaate on aiheuttanut tämänhetkisen tilanteen. Ahneella on paskainen loppu vai miten se sanonta menee?!
- Janne-x
on tää hienoa kirjoitti:
Normiduunareilla taukojen venyttäminen lyhentää työpäivää. Rekan ratissa jokainen tauolla vietetty minuutti venyttää kotiin pääsyä minuutilla, kun työpäivä loppuu vasta kun ollaan perillä.
Toinen hullu juttu on se, että kun vaikka olen lauantaita vasten yövuorossa ja ei ole mitään aikataulupaineita ja hiukan väsyttäisi, niin en voi ottaa tunnin-parin unia, kun ei riitä enää lain sallima 15 tunnin työhönsidonnaisuusaika. Pitäisi sitten jäädä heti 9-tunniksi huilimaan. Mulla ainakin on muutakin elämää ja usein lauantaille sovittuna omia menoja. Ei kärsi työpäiväänsä venyttää viikonloppua vasten ylimääräisellä yhdeksällä tunnilla, joten pakko ajaa vaan nukkumatta, että tulee lain kirjain täytettyä.Onpa negatiivista viestiä.Otetaan "vanha-aika"-piti olla perillä, mitä aikataulu määräsi,
ei muuten ollut työpaikkaa.Ei tullut kysymykseen jaksamiset ja väsymykset.
Joku oli laatinut aikataulut,esim Tanska jossa laskettiin 80 km keskinopeus,ilaman
taukoja. Maassa oli voimassa k:autoille 60 km nopeusrajoitus.Ei kuljettajan puheita
kuunneltu.Tämähän on yleis-maailmallinen ongelma,eikä Suomalainen.
Kyllä nykyiselläkin järjestelmällä saa takin tyhjäksi,jos ajojärjesteliä niin haluaa.
Nykyisellä järjestelmällä saa luvan nukkua, joka työ-ajan päätteksi.Olen itse kokenut
mitallin molemmat puolet.Näkyvää työtä tulee nykyisin enemmän kuin ennen. - A Ahne
Ja pointti oli siis... kirjoitti:
Rautalangasta vielä eli mikäli kuljetusala olisi menneiden vuosikymmenien aikana omatoimisesti noudattanut edes pikkasen työ-ja lepoaikoja ei nykyistä lainsäädäntöä olisi tehty näin tiukaksi tai tiukasti valvotuksi. Kuljettajien ahneus ja "Minun on pakko saada tunteja enemmän kuin työkaverini"-periaate on aiheuttanut tämänhetkisen tilanteen. Ahneella on paskainen loppu vai miten se sanonta menee?!
Se on satua. Kuka sen on tutkinut ! Kaikki asiat vain oletetaan ja ne keksitään jotta saadaan rahastettua mahdollisimman paljon . Onko tämä sitä todellista ahneutta.
- Ahneella paskainen loppu
A Ahne kirjoitti:
Se on satua. Kuka sen on tutkinut ! Kaikki asiat vain oletetaan ja ne keksitään jotta saadaan rahastettua mahdollisimman paljon . Onko tämä sitä todellista ahneutta.
Työ-ja ajoaika-asetuksilla pyritään saamaan liikennettä turvallisemmaksi. Eteenkin raskaankaluston pyörimiset metsiin ja ojiin ovat senverran jokapäiväistä tragediaa että jos wannabe-rekkakuskit saataisiin ratin takana pysymään enemmän aikaa silmät auki niin voisi nuo rekka kaatunut-tie poikki nostotöiden takia-uutiset edes vähän vähentyä. Kalliiksi tulee rekka-apinoiden tuottamat tuhot yhteiskunnalle ua vain siksi että silmät ristissä ajetaan ja tunteja ahnehditaan. Kaveri kun ei saa tienata enempää!!!
- ergterg treger g
"On se kumma ettei yhtä ammattiryhmää saada tauoille ja levolle kuin tiukoilla säännöillä ja ankarilla rangaistuksilla! Normiduunarit venyttävät kaikkia mahdollisia taukoja ja lähtevät kotiin lepäämään heti kun se on työajan mukaan mahdollista"
Monessa normityössä on oltaVA töissä se 8h
Esim itse olin joskus Keskolla siivoomassa. työpäivään kuului 2 puolen tunnin taukoa, toinen oli palkaton
Eka tauko oli usein noin tunnin, toka noin 1,5 tuntia.
Ja työpäivän lähennellessä loppua, oltiin jo 30 minuttia ennen taas kahvihuoneessa valmistelemassa lähtöä. ja LÄHDETTIIN KOTIIN NIIN AIKAISIN KUIN VOI
Ja silti joskus tuli hallilla tylsää, kun ei ollut hommia.
Nykyjään olen ollut kuljettajana reilu 5 vuotta, kotiin pääsee kun työt on tehty, palkka vakio.
Mielummin siis lähden kotiin nukkumaan 45 minuttia AIKAISEMMIN kuin että tuhlaan sen 45 minuttia istuskelemalla autossa tai huoltoasemalla.
Mutta esim Itellan ajossa (myös alihankkiat) on määrätty työaika, ja jos se loppuu esim 21:00 ja olet talleilla 19:00 niin siinäs odotat 2 tuntia... harvassa paikassa näin on, ja siksi on motivaatio ajaa kovaa ja sujuvasti - 123132
ergterg treger g kirjoitti:
"On se kumma ettei yhtä ammattiryhmää saada tauoille ja levolle kuin tiukoilla säännöillä ja ankarilla rangaistuksilla! Normiduunarit venyttävät kaikkia mahdollisia taukoja ja lähtevät kotiin lepäämään heti kun se on työajan mukaan mahdollista"
Monessa normityössä on oltaVA töissä se 8h
Esim itse olin joskus Keskolla siivoomassa. työpäivään kuului 2 puolen tunnin taukoa, toinen oli palkaton
Eka tauko oli usein noin tunnin, toka noin 1,5 tuntia.
Ja työpäivän lähennellessä loppua, oltiin jo 30 minuttia ennen taas kahvihuoneessa valmistelemassa lähtöä. ja LÄHDETTIIN KOTIIN NIIN AIKAISIN KUIN VOI
Ja silti joskus tuli hallilla tylsää, kun ei ollut hommia.
Nykyjään olen ollut kuljettajana reilu 5 vuotta, kotiin pääsee kun työt on tehty, palkka vakio.
Mielummin siis lähden kotiin nukkumaan 45 minuttia AIKAISEMMIN kuin että tuhlaan sen 45 minuttia istuskelemalla autossa tai huoltoasemalla.
Mutta esim Itellan ajossa (myös alihankkiat) on määrätty työaika, ja jos se loppuu esim 21:00 ja olet talleilla 19:00 niin siinäs odotat 2 tuntia... harvassa paikassa näin on, ja siksi on motivaatio ajaa kovaa ja sujuvastiJOS muuten keskolla olisi ollut sama systeemi, eli kotiin pääsee kun on hommat tehty (Eli lattiat ajettu pesukoneella, pahvit kerätty, roskikset tyhjennetty ja muovit paalattu) niin taatusti en olisi pitänyt yhtään taukoa päivän aikana, saati odotellut kahvihuoneessa, olisin vain pari kertaa päivän aikana hakenut kahvihuoneesta mukin mukaan pesukoneeseen, ja juonut siinä ajaessa
- Ötyä..
On se kummaa mitä muuta ammatiryhmää poliisit kyttää nukkuuko ne.....Henkilöautolla saa huristella mailman tappiin asti...pitäiskin lähteä Espanjaan autolla .kun huomenna lähden olen 2pv päästä perillä auringorannalla.Lomille lomssss
- Kummallista on joo
Eikö olekin kummallista että poliisit tekevät sitä työtä joka heilLe on LAISSA MÄÄRÄTTY?? Oletko muuten tietoinen ettei henkilöautojen ajamisesta ole määrätty mitään tuntimääriä ja siksi poliisi ei niitä valvo??! Toisaalta laki kieltää vösyneenä ajamisen tai muuten huonon ajokunnon alaisena.
- rahtii vuosii
Pääosn tottakin mitä täällä kirjoitettu.
Monen mielestä ei saa enää ajaa tarpeeksi. Laillisesti työpäivä on aina 15h pitkä viisi kertaa viikossa. Käsittäen ajamista päivälle 9-10h pvälle. Poliisit ei siihen koskaan puutu. Pääasia että on 9h lepoa yössä. Helppoa kuin mikä,, illalla 21.00 seis ja aamulla 6.00 lähdetään.
Tuntejakin tulee viikossa 75 ja kilometrejö vuodessa kertyy helposti 110000. Kaikki tämä laillisesti.
Ahkerimille tuo ei riitä ollenkaan. Toisaalta kyllä jotain on pielessä kuljetuksissa kun vaaditaan kuljettajalta 200tkm vuosisuoritetta. Voin kertoa että silloin ei jää perheelle aikaa. Laillisellakin työllä perheelle jäävä aika on vähäistä.
Onneksi nuoret on nykyään viisaampia ja eivät halua pilata terveyttään kuorkisa. Aiemmin vanhat patut ajoivat viikkoja yhtä putkeen ja yöpyivät autossa. Tosin monelta meni ja menee tetveys 40 - 50 iässä. - Osaa ne
Ihmisiä väsyttääkun sillepäälle sattuu ajoi tai ei kuskit kyllä tietää koska on hyvä pitää tauko ja syödä jne..onsitten direktiivejä tai ei.
- ei ymmärrä
.Pointti oli siinä ,että väsymys ja virkeys tila ei ole jostain kellon näyttämästä ajasta riippuvainen,jos kello näyttää päivällä 15.00 ja pitää lain mukaan silloin jäädä 9 h rekan hyttiin makaamaan,niin mistä se kello voi tietää väsyttääkö minua juuri silloin.
Kertokaapa tämä tyhmälle.
Olen alusta saakka ollut sitä mieltä,että nykyinen laki lisää stressiä ja kiirettä,sekä pakottaa entistä enempi ajamaan väsyneenä.kun ihminen ei voi levätä silloin ,kun tarve olisi vaan levätä pitää epämäärisenä aikana kellon ollessa jotakin epämääristä aikaa x vaikka ei väsyttäisi yhtään.
On tää hienoa kommentissa on taas yksi sairas laissa oleva epäkohta joka lisää onnettomuusriskiä,
Laki on silloin täysin epäonnistunut,jos sitä joudutaan rikkomaan sen takia ,että parantaisimme turvallisuutta liikenteessä. - Sitä niittää mitä kylvää
ei ymmärrä kirjoitti:
.Pointti oli siinä ,että väsymys ja virkeys tila ei ole jostain kellon näyttämästä ajasta riippuvainen,jos kello näyttää päivällä 15.00 ja pitää lain mukaan silloin jäädä 9 h rekan hyttiin makaamaan,niin mistä se kello voi tietää väsyttääkö minua juuri silloin.
Kertokaapa tämä tyhmälle.
Olen alusta saakka ollut sitä mieltä,että nykyinen laki lisää stressiä ja kiirettä,sekä pakottaa entistä enempi ajamaan väsyneenä.kun ihminen ei voi levätä silloin ,kun tarve olisi vaan levätä pitää epämäärisenä aikana kellon ollessa jotakin epämääristä aikaa x vaikka ei väsyttäisi yhtään.
On tää hienoa kommentissa on taas yksi sairas laissa oleva epäkohta joka lisää onnettomuusriskiä,
Laki on silloin täysin epäonnistunut,jos sitä joudutaan rikkomaan sen takia ,että parantaisimme turvallisuutta liikenteessä.Miten rekka-Pertit tänäpäivänä osaisivat tai ymmärtäisivät koska väsyttää tai pitäisi pitää taukoja kun ne eivät sitä menneitten vuosikymmeninkään aikana ymmärtäneet siis silloin kun lakipykälät ei ketään oikeasti kiinnostaneet??? Jos kuskit itse saisivat päättää milloin tauot pitää tai milloin heitä väsyttää niin tilanne palaisi entiseen malliin. Ei se ratissa nukkuminen ennenkään ole saanut porukkaa tauolle tai nukkumaan vaan pyörät pysyivät pyörimässä siitäkin huolimatta että välillä pyöri myös koko kalusto vatsapuoli ylöspäin milloin ojassa milloin puun kyljessä.
Sinä voit viisaudessasi kertoa että miten se laki pitäisi muuttaa että se jokaista rekka-Spedeä tyydyttäisi??! - ???
Sitä niittää mitä kylvää kirjoitti:
Miten rekka-Pertit tänäpäivänä osaisivat tai ymmärtäisivät koska väsyttää tai pitäisi pitää taukoja kun ne eivät sitä menneitten vuosikymmeninkään aikana ymmärtäneet siis silloin kun lakipykälät ei ketään oikeasti kiinnostaneet??? Jos kuskit itse saisivat päättää milloin tauot pitää tai milloin heitä väsyttää niin tilanne palaisi entiseen malliin. Ei se ratissa nukkuminen ennenkään ole saanut porukkaa tauolle tai nukkumaan vaan pyörät pysyivät pyörimässä siitäkin huolimatta että välillä pyöri myös koko kalusto vatsapuoli ylöspäin milloin ojassa milloin puun kyljessä.
Sinä voit viisaudessasi kertoa että miten se laki pitäisi muuttaa että se jokaista rekka-Spedeä tyydyttäisi??!no olisko vaikka sillein että päivällä tehdään työt ja yöllä nukutaan, siis näissä pitkän matkan ajoloissa. nythän jos näin tekee niin on joko rikollinen tai loppuviikosta on pari kuormaa ajamatta. lyhyemmillä reiteillä tai muuten vaki ajoissahan sitä kuskia voidaan vaihtaa välillä ja kalusto voi pyöriä vaikka yötä päivää.
- sakwau
Sitä niittää mitä kylvää kirjoitti:
Miten rekka-Pertit tänäpäivänä osaisivat tai ymmärtäisivät koska väsyttää tai pitäisi pitää taukoja kun ne eivät sitä menneitten vuosikymmeninkään aikana ymmärtäneet siis silloin kun lakipykälät ei ketään oikeasti kiinnostaneet??? Jos kuskit itse saisivat päättää milloin tauot pitää tai milloin heitä väsyttää niin tilanne palaisi entiseen malliin. Ei se ratissa nukkuminen ennenkään ole saanut porukkaa tauolle tai nukkumaan vaan pyörät pysyivät pyörimässä siitäkin huolimatta että välillä pyöri myös koko kalusto vatsapuoli ylöspäin milloin ojassa milloin puun kyljessä.
Sinä voit viisaudessasi kertoa että miten se laki pitäisi muuttaa että se jokaista rekka-Spedeä tyydyttäisi??!Sinähän viisas olet ,typerä kylväjä, Tämä palsta on meille eikä suinkaan tuollaiselle pelkälle paskan jauhajalle ,joka vain osaa nimitellä Suomen hienointa ammattikuntaa...,mistä sinä tiedät mitään ,kuinka oli ennen ? Joten ole hyvä ja mene omalle palstallesi ,perskulen kiusanhenki....
- Rekkakuskit on parhaat!
sakwau kirjoitti:
Sinähän viisas olet ,typerä kylväjä, Tämä palsta on meille eikä suinkaan tuollaiselle pelkälle paskan jauhajalle ,joka vain osaa nimitellä Suomen hienointa ammattikuntaa...,mistä sinä tiedät mitään ,kuinka oli ennen ? Joten ole hyvä ja mene omalle palstallesi ,perskulen kiusanhenki....
Rekkakuskit Suomen hienoin ammattikunta??!! Hehheh. Viikon paras vitsi. Mahtaa olla todella hieno ja ihmeellinen ammattikunta kun eräälle kaverillekin Kela suositteli autohommia kun niitä pääsee tekemään kuka tahansa kun mitään kummempaa koulutusta ei vaadita ja muut3n töitä völttelevät kaveritkin niitä jaksaa tehdä. Juu ja kun katsoo keskivertorekka-spedeä niin jo ulkoinen olemus kielii kyllä että kovin ihmeellisestä ammatista täytyy olla kyse. Ja kun tsiigailee mediaa ja ympäri metsiä ja ojia makaavia rekkojen romuja niin ei niitä ihan tavikset kykene hallitsemaankaan.
- !!!
On aivan sama mihin aikaan vuorokaudesta ne pakolliset tunnit nutku koska ajoaikaa on viikossa aina yhtä paljon. Jos nukut yöllä ei niitää ajoja jää yhtään sen enmpää ajmatta kun niiden ajamiseen on käytettävisä ihan yhtä monta tuntia kuin jos nukuisit päivällä. Enkä ole kyllä koskaan kuullut että yöllä nukkuminen tekisi autonkuljettajsta rikollista!
- saksanseisojavoimaa
ehdotan ,että kokonaistyöaika 16 tuntia ja sen saa käyttää jokainen miten lystää ajat tai kuormaat ei väliä ,tauot pidetään normaalisti.
Tämän saisi ylittää 17 tuntiin ,sillä edellytyksellä ,että pääsee kotiin lepäämään.
Lepoajaksi riittää varmasti jokaiselle se 7- 8 tuntia vuorokauteen.Tehdään satamissa ja tehtaillaki monesti 2 vuoroa putkeen ajellen koneita ja autoja.
tämän voisi tehdä 5 päivänä viikossa sovittelu vapaa miten kuljettaja ja työnantaja parhaaksi näkisi.
Tämä kaikki tietenkin edellyttäisi kuljettajan suostumusta,eli lakiin kirjattaisiin vain lisä pykälä.eli jokainen saisi tehdä sen nykyisen 13-15 h jos niin haluaa
väitän että aika moni autossa nukkuminen jäisi pois. - ???
ei tuo luetun ymmärtäminen näytä olevan sun ihan vahvimpia puoliasi!
- Ei ole vaikeaa!
??? kirjoitti:
ei tuo luetun ymmärtäminen näytä olevan sun ihan vahvimpia puoliasi!
Miten se että nukkuu yöllä vähentään edessä olevia työtunteja? Mulla ainakin vuorokaudessa on aina yhtä monta tuntia nukuin sitten päivällä tai yöllä! Kyllä on logistiikkaketjussa pahasti suunnittelu päin persettä jos nukkumisen takia jää ajot ajamatta! Pitkällä reiteillä toinen kuski nukkumaan jonnekin lepopaikkaan niin kuskinvaihto onnistuu ihan helposti. Se on vain järjestelykysymys jos HALUTAAN ajaa laillisesti ja saada kuskitkin lepäämään!
- ???
Ei ole vaikeaa! kirjoitti:
Miten se että nukkuu yöllä vähentään edessä olevia työtunteja? Mulla ainakin vuorokaudessa on aina yhtä monta tuntia nukuin sitten päivällä tai yöllä! Kyllä on logistiikkaketjussa pahasti suunnittelu päin persettä jos nukkumisen takia jää ajot ajamatta! Pitkällä reiteillä toinen kuski nukkumaan jonnekin lepopaikkaan niin kuskinvaihto onnistuu ihan helposti. Se on vain järjestelykysymys jos HALUTAAN ajaa laillisesti ja saada kuskitkin lepäämään!
siten se vähentää että jos haluaa aina nukkua yöllä tarkoittaa se aina yli pitkää taukoa töiden välissä. olisiko se sinusta mukava viettää ylimääräistä aikaa vaikka 3 tuntia per päivä odotellen että voi taas lähteä liikkeelle tai sitten illalla odotella jotta se uni tulisi kun ei voi enää ajaakkaan? jos taas nukut niin pitkään kuin nukuttaa aina yöllä ja sen lopun ajan teet töitä minkä se ihminen muutenkin olisi valveilla vapaa-aikanakin, niin silloin olet rikollinen. sitten kun tehdään nyky lainsäädännön mukaan näitä asioita eli pidetään ne minimilevot niiden töiden välissä, niin tarkoittaa se sitä että tiistai iltana olet jo yövuorossa ja yritä siinä sitten päivällä saada nukuttua.
sitten kun kerran noin viisas olet niin voit varmasti kertoa meille muillekkin että missä sen vaihtomiehen pitäisi olla jotta ne pitkän matkan vuoron vaihdot onnistuisivat sillein jouhevasti vaikkapa irtoperä hommissa?
- näinon
Itsekin alalla olevana sanoisin että kyllä tämä digikorttihomma ym. kuitenkin hyvään suuntaan on mennyt vaikka aluksi vastusti niin perkeleesti itselläkin.
Ei tarvitse pahvikiekkojen kanssa pelleillä kun on siru koneessa ja näkee minuutilleen itsekin ajoajat.
Jos on ajot suunniteltu niin perseelleen että loppuviikosta joutuu ajamaan rikkeen kortille että ehtii kotiin niin silloin ajan, lähtekööt kortti ratsiassa.
Voin mä sitten maata himassakin muutaman kuukauden ihan lepomielessä.
Ei noita vanhoja ukkoja muuten saa kuriin. Jos tälläkään alalla ei mitään kehitystä tapahtuisi, ajettaisi vieläkin 25 tuntista päivää Vanajalla :)- ojalan laskuoppi keskisu
Ja v..... käteen,Suomalainen isäntä ja renki yhtä tyhmiä.Naapurin paskarattaassa lukee hienoin kirjaimin ihan oma nimi, niin eikös mennä tiputeta hieman hintaa alas päin jotta saadaan itelle sekin millä joku koettaa ees jotenkin pärjätä.No sitten joku huru ukko kuskiks jolla ei ole ees pienintäkään tajua mitä on omille kengille kuseminen kuhan saa vaan ajaa!!! Ja hetken päästä ollaan ihan kimpassa sossun luukulla voivottelemassa kuinka huonosti meni ja kaikki meni..Ei olis tarvinnu kun hieman laskea ja pysyä helevetin kaukana siitä mihin ei ole kykyä ja päätä,,eli ojalan laskuopin sisäistämiseen..Ja näille helevetin uuvateille tekee hyvää kun ratsataan joka ikinen päivä ja kahteen kertaa.Joten jos joskus olis mietitty edes ihan vähän mihin soppaan lusikkaansa työntää niim ei tarvis kitistä.digi on ihan ok ja jokainen puukengän kuluttaja sen tajuaa,jos ei meni jakeluun niin istuu siihen veijo esson baarin valittaja pöytään ja vaihtaa alaa!!
- uuno numero 1
no jooo ,taas joku urpo Sorjonen jakaa mielipiteitään.
- ojalan laskuoppi keskisu
Niin tekee ja sua nyppii oikein kunnolla.olitko tänään ratsiassa ja tuli itku pitkästä aikaa koko päivästä.
- 8-18 klo
Sanoisin mikä ero on päivällä ja yöllä ! Kaupat ovat AUKI koettakaa sitten ehtiä kun pitää päivällä huilailla. Jaa siinä sitten lakienpuitteissa. Muuten kannatan kaikenlaisia digipiirtureita ja kilometrimaksuja jne auton seurantaa vaikka NOPEUTTA mua ei haittaisi vaikka joku kuvais mun ajoni kunhan sen kerkeis vain tekeen järkevästi tehtyä aukioloajalla. Muuten on puolenpäivän hommia.
- Järki HOI
Näistä pakollisista kursseista ! kun ennakoivan ajon kurssi on pakollinen 5v välein niin miksei se 1 päivän ajanhaaskuu riitä vaan pitää käydä se 5 kertaa niin saa sitten vasta kuljettaa 5 vuotta. Sama asia kun kaikki kävisi joka koulutuksen 5 kertaa peräkkäin ( toki saa valita muitakin kursseja mutta ne eivät ole pakollisia ), en toki kiistä sitä ,että se ei rupeaisi varmaan muistamaan ,mutta järjenkäyttö pitäisi olla sallittua nyky-yhteiskunnassa. ( vai onko tämä puhdas rahastus ) Ajo ja lepoajat ovat pahasti pielessä jne ei 99% kuskit tekisi mitään väärää vaan huilaisivat varmaan ja pitäisi taukoja jokatapauksessa vaikkei koko säädöstä olisi. Kuljettaja huolehtii varmaan myös omasta turvallisuudesta, onko kukaan miettinyt sitä.
- järki jäi
ei tässä poliisi ja holhous valtiossa kukaan mieti mitään ,kaikki otetaan brysselistä vastaan mitä tulee.
Pitäis jokaisen sanoa joka onnettomuudessa ,että nykyinen laki laittaa väsyneenä ajamaan.
Eiköhöhän johonki vaikuttais.ku kaikki raportoidaan ylös.Eikä ole kaukana totuudesta.Ainakin kiirettä ja stressiä lisää ihan 100 varmasti - ay on...............
Ei ennen työaikalakeja kukaan muu hanttiin laittanut paitsi demarit ja muut ay jäärät kateuttaan.Kun eivät itse pystyneet kun nypläämään pitsiä,niin ei annettu muidenkaan rauhassa tehdä työtänsä.Kuljetus ala oli miesten ala ja heikot sortuivat tai lopettivat kun eivät pystyneet huristelemaan.Sitten ay jäärät rupesivat savustamaan niitä jotka pystyivät ja halusivat tehdä työtä.Demareitten ja muitten kommareitten ajatteluun ei mahdu,että jos ei itse pysty,niin joku toinen pystyy.
Tulokset näkyvät jo selvästi.Ala on alipalkattu ja säännöstellään eniten ja ihmisen vapaus on viety.Työnatajien palkkakulut ovat nousseet niin korkealle kyseisten lakien takia,että kohta ei ole palkan maksajia.Ennen maksettiin 2miehelle ja nyt maksetaan 4 miehelle.On turha syyttää yksin taksoja ja hintojen polkemista.
Enne elätti perheensä erittäin hyvin ja toimeentulo oli samaa luokkaa kun kunnalääkärillä.Nykyään jos ajaa sallitut tunnit,niin joutuu tekemään kahta työtä,että elää edes itse kunnolla ja palkka on tes 10%.
Harrastuksena ratin pyöritys on mukavaa ja hyvin kerkiää tekemään toistakin työtä ja jää paljon vapaa aikaakin. - Soss
Politikka tai puoluekinastelu sivuun sillä jos politikoot yrittää vain ajaa oman seuransa etuja jää asiat hoitamatta. Lakiin pitää tulla turvallisuutta parantava ehdotus esim Ajoaika kuorma-autolla klo 6-21 ja jos kursseja pitää käydä niin 1kpl pakollisia ennakoivanajonkursseja varmasti riittää samoin kuin rahastus sekin maksaa lähes 160€ 1 työpäivä palkkakuluineen eli apaut 300€ matkakulut riippuen kurssipaikasta. Kyllä moni puree hammasta kun nämä asiat on pielessä ja sitten työt tehdään yöllä yms jolloin on juuri väsymys parhaimmillaan .Ihminen on virkeimmillään 6-21 koittakaapa yrittää sinä aikana nukkua. Sehän on nähty lapsesta saakka.
- Anonyymi
Ennen ajettiin vajaa viikossa90h pidettiin 10 päivää vapaata ei ollut purku eikä lastaus aikojen kanssa ongelmia nyt saattaa auto stopata klo 12 päivällä kuorma päällä tai sitten tyhjänä toisessa päässä suomea töitä saa jatkaa klo 21 mutta kaikki paikat on jo kiinni että jäi 1 päivän ajot taas tältä viikolta ajamatta tämän auton kohdalta mutta verot ja kulut ei pidä taukoja vaan vetää täydet 24 tuntia että tämmönen hienolaki meillä
- Anonyymi
Viikossa 90 h viikossa eli 5 työpäivässä pitää tehdä työtä 18 h per päivä. Työpäivän pituus on järkyttävä. 6 tuntia/per päivä lepoaika koko työviikkona. Olen pesunkestävä vanhan liiton mies 40 vuotta alalla ja olen nähnyt näitä "ikiliikkujia" tuolla tienpäällä kultaisella 80-90 luvuilla ennen digipiirturiaikaa. Käveliviä tzombieita ,terminaaleissa joivat ainoastaan kahvia, ei voinut syödä koska alkaa väsyttämään ja pakko painaa pitkää päivää. " Olen tässä painanut 48 h putkeen " On oikein kehumisen aihe.... missä mennään. Tuliko kiitosta työnantajalta?
Tuliko todella hyvä eläke? Kannattiko painaa todella pitkää päivää? No ei todellakaan, mitään kiitosta ei kukaan näistä veteraaneista ei ole "Uhrautumisestaan kuljetusalalla" ei ole saaneet. Moni vielä suostui kaikenmaailman kikkailuhin palkan maksun osalta ja näin edes eläke ei kertynyt. Eli mennessä ajassa ei ole mitään hyvää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikossa 90 h viikossa eli 5 työpäivässä pitää tehdä työtä 18 h per päivä. Työpäivän pituus on järkyttävä. 6 tuntia/per päivä lepoaika koko työviikkona. Olen pesunkestävä vanhan liiton mies 40 vuotta alalla ja olen nähnyt näitä "ikiliikkujia" tuolla tienpäällä kultaisella 80-90 luvuilla ennen digipiirturiaikaa. Käveliviä tzombieita ,terminaaleissa joivat ainoastaan kahvia, ei voinut syödä koska alkaa väsyttämään ja pakko painaa pitkää päivää. " Olen tässä painanut 48 h putkeen " On oikein kehumisen aihe.... missä mennään. Tuliko kiitosta työnantajalta?
Tuliko todella hyvä eläke? Kannattiko painaa todella pitkää päivää? No ei todellakaan, mitään kiitosta ei kukaan näistä veteraaneista ei ole "Uhrautumisestaan kuljetusalalla" ei ole saaneet. Moni vielä suostui kaikenmaailman kikkailuhin palkan maksun osalta ja näin edes eläke ei kertynyt. Eli mennessä ajassa ei ole mitään hyvää.Tuttua juttua kahvipöydissä taukopaikoilla yhä edelleen,mutta onneksi nykyään todella harvoin.Ajellaan ajoaika täyteen ja sitten otetaan kortti pois . Tulostetaan piirturista paperit ja aloitetaan "uusi työpäivä" työpäivän päätteeksi tulostetaan kuitti ja oletetaan ,että ratsiassa (joita on liian harvoin) selitetään ,että kortti on hävinnyt. Kun tämän jälkeen kuski taas laittaa korttinsa piirturiin ja ajelee ja kun osuu ratsiaan niin ei auta selitellä ,sillä poliisin valvontakortti paljastaa ,että on ajettu ilman korttia. Ilman korttia voi ajella sen jälkeen kun on käynyt Ajovarma Oy:n toimipisteessä tekemässä ilmoituksen ,että kortti on hävinnyt. Kun uusi kortti on tilattu niin järjestelmässä on tästä asiasta maininta. kenenkään aivan turha kertoa ettei tiennyt asiasta sillä nämä asiat on helposti saatavilla Traficomin sivuilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384