iäkän äiti

vanhapiiatar?

En ole omaishoitaja mutta kaipaisin kohtalotovereita iäkkäiden vanhempien lapsista.
En löydä sellaista palstaa.

Itse olen alle 40 ja äitini on jo iäkäs, hänellä on perussairaudet(diabetes II, verenpaine, ylipaino jne.) ja hän on luonteeltaan hankala ja muistikin huolettaa.

Ikätovereideni vanhemmat ovat vielä hyvässä kunnossa ja ovat vielä itse avuksi lapsilleen. Meillä on ollut päinvastoin jo vuosikymmen ainakin, minä saan huolehtia aika paljosta vaikka asuin pitkään toisella puolella suomea. Nyt huolettaa äitini sillä pelkään että hän ei saa enää kaikkia arjen asioita hoidettua itse. Hän alkaa myös sokeutua.

Siksi jätin työni ja muutin äitini taloon että saan olla apuna. En ole itse tällä hetkellä töissä sillä olen sairaslomalla masennuksen vuoksi. Terapiassa hoidatan masennusta ja aika paljon käsittelemme äitiä. Hän on ollut hyvin syyllistävä jo kun olin lapsi. Hän osaa olla hankala luonne. Asun mielelläni äitini kanssa ja huolehdin hänestä mutta hänen puheensa ahdistavat ja lisäävät masennustani. Miten tällaisen kanssa selviää? Yritän antaa hänen puheidensa olla mutta kohtuuttomat syytökset ja melkeinpä vainoharhaisuus ärsyttää ja loukkaa.

Esimerkiksi en saisi poistua asunnosta minnekään tai alkaa hirveä sota. Siivota en saisi mutta kuka voi asua pissojen ja paskojen keskellä. Esim. tänä aamuna pesin hänen vaatteitaan joita hän ei ollut pessyt aikoihin niin hän alkoi syyttämään minua että olen vienyt hänen vaatteensa roskiin ja estän häntä elämästä elämäänsä niin kuin hän haluaa.

Muita ihmisiä syytellään myös milloin mistäkin ja siksi en saisi olla tekemisissä muiden kanssa, en edes puhua puhelimessa kavereideni kanssa.

Välillä äitini on normaali mutta syytökset saattavat alkaa yhtäkkiä ja minua ihan pelottaa ne hetket jo valmiiksi.

Olen nyt sitten miehetön, lapseton ja homehdun tänne, onko tässä enää elämää minullakaan jäljellä. Voinko mennä mihinkään töihinkään? Äitini syyllistää minua jos en ole "hienossa työssä" että hän on minua lapsesta asti kouluttanut niin paljon ja uhrannut niin paljon. Itse voisin olla töissä missä vaan mutta äitini ei halua että pikkykylän ihmiset näkevät minut esim. palveluammatissa.

Mietin myös että miten voisin olla tukematta liikaa eli passaamatta liikaa. Olen huomannut että äitini alkaa hieman taantua kun teen kaiken hänen puolestaan.

Miten muut ihmiset selviävät ikääntyvien vanhempiensa kanssa?

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää edessä

      Olin aika pöyristynyt luettuani viestisi. Eikö elämässäsi nyt olisi tärkeintä hoitaa oma terveys kuntoon ja sitten työpaikka, jossa viihdyt. Mielestäni sinun pitäisi ehdottomasti muuttaa omaan asuntoon, vaikkapa lähelle äitiäsi ja sieltä käsin avustaa tarpeen ja voimiesi mukaan. Voit esim. ottaa siivoojan äidillesi ja ruokapalvelun kunnan kautta. Kokemusta on.

    • näin meillä.

      Äitini taantui myös noin vuosi sitten enen otti itse lääkkensä laittoi ruokansa ym,
      Aloin huomata outoja piirteitä, ei syönyt mitään jos en huolehtinut, muuttui sairalloisen nuukaksi, taitaa olla yleistä iäkkäillä.
      Otti liikaa lääkkeitä sai myrkytyksen, sen jälkeen jouti olemaan sairaalassa. Ei toipunut ennalleen, on välillä agressiivinen, syyttelee kaikesta . Olen yrittänyt pitää luonani, ei tule mitään, valvoo yöt nukahtaa aamun koitteessa kun itseni pitää herätä töihin.
      Hoitopaikka on haussa, mutta täyttä on hoitopikoissa, en tiedä jaksanko enää, mietin monesti kuinka tästä selviää, ei ole muita lapsia.

    • kokemuksen ääni

      Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä äidin omalääkäriin ja paikkakuntanne muistihoitajaan. Nimittäin, persoonallisuuden muutokset yhdessä muistin heikkenemisen kanssa ovat usein oire alzheimerin taudista. Välillä potilas on ihan normaali oma itsensä, sitten yht äkkiä hän muuttuu agressiiviseksi ja ihan omituiseksi.

      Muistihoitaja tekee potilaalle muistitestin, ja omainen täyttää kyselylomakkeen. Tuohon lomakkeeseen kannattaa vastata ihan rehellisesti. Ketään ei hyödytä tilanteen kaunistelu (vaikka kuinka hävettäisi äidin omituinen käytös), koska diagnoosi voi jäädä sen takia tekemättä ja lääkitys saamatta.

      Jos muistihoitaja ja lääkäri ovat sitä mieltä, että alzheimer saattaisi olla kyseessä, potila saa lähetteen pään magneettikuvaukseen, jolla asia todetaan. Jos tuo kyseinen sairaus sitten diagnosoidaan, saa potilas asianmukaisen lääkityksen. Muistia nuo lääkkeet eivät palauta, mutta tuovat helpotusta niihin käytöshäiriöihin. Potilas itse ei edes tiedä moisista ongelmista, hänelle on ihan sama saako hän lääkettä vai ei. Omaisille se kuitenkin tuo helpotusta, kun agressiivisuus vähenee.

    • vanhapiiatar?

      Olipa hyvä että löysin tämän tekstin vielä. Kiitos vastauksista, etenkin edelliselle!
      Otinkin tuollaisen muistihoitajan numeron ylös viimeksi lääkärillä käydessämme.

      Olen nyt täällä asunut muutaman kuukauden, ihan hyvin on mennyt. Äiti on piristynyt välillä, käymme reissuilla ja teemme muuta mukavaa. Minäkin pidän täällä asumisesta. Ihmettelen monien ihmisten suhtautumista tähän että asun äitini kanssa. Muissa maissa sukupolvet saattavat asua yhdessä ja pitää yhtä.

      Yritän pitää omaakin elämää, käyn reissuissa muualla asuvien kaverieni luona. Luultavasti tulevaisuudessa teen työkeikkareissuja ja tämä paikka on hyvä tukikohta. Minulla ei olisi varaa maksaa vuokraa tällä hetkellä omasta kämpästä, päivärahani tuskin riittää elämiseenkään. Soskusta en saa sillä minulla on omaisuutta.

      Äitini pärjää sillä lailla että ottaa lääkkeensä itse ja muistaa lääkärikäynnit. Mutta tuo pahapäisyys loukkaa minua välillä. Olen nyt siivonnut tätä asuntoa, täällä on huoneita jotka ovat olleet rojuja täynnä 20 vuotta niin että ei ole imurikaan mahtunut sinne. Tavaraa pitää siis viedä kaatopaikalle ja kirpputorille. Eilen äiti taas syyllisti minua siitä. Olen kuulema savustamassa häntä ulos omasta kodistaan ja että ystäväni ottavat hänen "arvokkaat" tavaransa. En siis antanut tavaroita ystävilleni vaan vein kaatopaikalle 30 vuotta vanhoja istuimia jotka olivat kunnon pölypesäkkeitä ja entisöijäkin sanoi että ei kannata entisöidä. Asunto mielestäni terveysriski, itselläni ainakin on keuhkot ihan kipeät pölystä ja äidillänikin on aina yskä.

      Äitini käytös on aina ollut tuollaista johtuen siitä että isäni on eristänyt hänet muista ihmisistä, äidilleni on kehittynyt oma sulkeutunut näkövinkkeli asioihin.

      Mutta ehkä on silti hyvä ottaa yhteyttä muistihoitajaan. Mutta entä jos äiti kokee senkin että yritän häntä savustaa ulos asunnosta?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe