Suntion työ.

Lahtisuntio

Ajattelin kopioida kesäisen oman blogikirjoitukseni tänne, se ehkä auttaa selkiyttämään suntion työnkuvaa. Lukekaa ajatuksella! :)

Kello on puoli seitsemän aamulla. Herätyskello soi, on aika nousta ylös ja lähteä töihin. Laitan kahvin tippumaan, puuroveden kiehumaan ja haen lehden.
Juotuani kahvit ja syötyäni käyn vielä suihkussa, hyppään pyörän selkään ja ajan noin kolmen kilometrin työmatkan työpaikalleni.

On kesäinen aamu, ja kello on kymmentä vaille kahdeksan kun saavun seurakuntakeskuksen pihaan. Aurinko pilkahtelee kuusen oksien heiluessa, linnut laulavat ja ilma on yöllisen sateen jälkeen raikas ja kostea.
Tunnen olevani siunattu. Lukitsen pyöräni, ja kaivan suuren avainnipun repustani, suuri se on siksi koska siinä ovat kolmen eri kiinteistön avaimet.

Astelen sisään aulan läpi, kattoikkunoista tulvii kaunis auringonvalo, joka heijastuu valkeasta laattalattiasta ja pöytäpinnoista.
Aulasta on näkymä lasien läpi myös kirkkosaliin. Kiviset kierreportaat alas, ja henkilökunnan sosiaalitilaan. Vaihdan jalkaani työsandaalit, ja ylleni työliivin jossa on kiinni minun oma nimineulani.

Seuraavaksi menen siivouskomerolle, kostutan mopit ja siivouspyyhkeet, siivoan keittiön, vessat, aulan, ja kerhohuoneen.
Sytytän valot kirkkosaliin. Kattoikkunoista lankeava auringonvalo osuu seinien vaaka-paneeleihin lämmittävästi. Keskikäytävältä katselen itsekseni hiljaa alttariseinää. Kuuntelen hiljaisuutta mikä kirkkosalissa on kello yhdeksältä ja rukoilen hiljaa mielessäni.

Kello kahdeltatoista alkavaan konfirmaatiomessuun on valmistauduttava aamutöiden jälkeen, tarkistan vielä, että kirkkotekstiilit ovat suorassa ja että kynttilöitä on oikea määrä. Alttarilla mikrofonin ja kusifiksin on oltava suorassa linjassa. Vaihdan uudet kynttiät, alttarille. Sytytän tulen lähetyskynttelikköön sekä sytytän myös yhden kynttilän lähetystyön hyväksi.

Haen sakastin takaa olevasta huoltohuoneesta kärryllä ehtoollistarvikkeet, pöytäliinat ja pikarit. Laitan kaiken kirkkosalissa oikeille paikoilleen. Täytän viinikannut ja käyn hakemassa jääkaapista sulatetun alkoholittoman viinin omaan pieneen kannuunsa. Testaan vielä äänentoiston. Kaikki on kunnossa! Kello on yksitoista, voin pitää kahvitauon. Ennen sitä käyn kuitenkin vielä vaihtamassa ylleni tumman puvun, johon kiinitän nimineulani. Tunnen olevani tärkeässä virassa. Nautin työstäni.

Väkeä alkaa virrata kirkkoon, pappi sanoi että konfirmaatioryhmä on tälläkertaa erityisen suuri, joten kirkkokansaakin on enemmän. Kun kello on puoli kaksitoista, kirkkosali pullistelee jo väkeä. Sytytän kynttilät alttarille. Varmistan vielä että kaikki on kunnossa, kolehtilaput pankkiin olen täyttänyt jo toissapäivänä.

Autan pappeja pukeutumisessa, käyn säätämässä kanttorille peiliä uruista, sekä käyn vielä kertaamassa rippikoululaisille miten kulkueessa mennään. Pappi pitää rukouksen. Käyn laittamassa kellot soimaan. Kirkkokansa hiljenee, ja kun kanttori alkaa soittaa, kulkue lähtee liikkeelle. Istun kanttorin vieressä urkukorokkeella. Kuten aina.
Papin johdantosanojen jälkeen alkaa alkuvirsi. Kirkkosali on täynnä, noin viisisataa henkilöä. Laulaessani herra kädelläsi ja katsellessani kynttilöiden palamista ja minua nuorempia rippikoululaisia tunnen olevani siunattu kun saan tehdä tätä työtä.

3

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaateavustaja

      Haa, voisin mielellään auttaa naispappeja pukeutumaan.

    • Riituäiti

      Kyllä olen kateellinen sinulle ja toisaalta taas onnellinen puolestasi.
      Itse olen haaveillut jo monta vuotta kyseisestä työstä, katsellut koulutusta yms.
      Itse olen osastonhoitajana päivittäistavarakaupassa, ollut nuoresta asti, jo 30-vuotta!
      Parasta työssäni on juuri asiakkaiden kohtaaminen ja heidän ongelmiensa ratkaiseminen. On ihanaa olla avuksi! Miinuspuolia en viitsi edes ruveta luettelemaan koska niitä on niin paljon. Ainoa asia mikä saa minut pysymään työssäni on säännöllinen työaika 07.00-15.00 ja viikonloput pääsääntöisesti vapaat.
      Mutta kyllä kärsin, henkisesti ja fyysisesti, työ on todella rankkaa ja paineita tuloksen tekemisestä kyllä riittää aina vain enemmän.

    • Lähihoitsu

      Hyvä kirjoitus :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      1976
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1974
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      978
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      944
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe