kuinka moni käyttää punaista maitoa? Itse siirryin nyt vuodenvaihteessa. Käytin kahvin kanssa Rainbow kouhukermaa, jossa pitkä päiväys, Se maksoi 0,99 euroa purkki. Kun taas kaiki kallistuu, ajattelin, että ihan hyvin voin laittaa kahviini punaista maitoa. Ja käyttää sitä myös puuron kanssa. Muuten en juo maitoa. Prismasta ostettuna punainen maito maksaa 1,17 euroa litra. Tulee siitä vähän säästöä. Kevytmaitoa en kahviini kelpuuta. Nouseekohan kolestroli nyt hirveästi?
punainen maito?
112
2733
Vastaukset
Mittauttamalla tiedät.
...nii ja punainen maito(laktoositon maitojuoma) vain riisipuuroon, muuotin rasvaton laktoositon lasi päivässä ja kahviin.
- maalla kasvanut
lusiina kirjoitti:
...nii ja punainen maito(laktoositon maitojuoma) vain riisipuuroon, muuotin rasvaton laktoositon lasi päivässä ja kahviin.
Se rasvaton maito on sitä kurria, mikä jää separoidessa tähteeksi, kun siitä on kerma otettu voin kirnuamiseen, eikä olisi tullut mieleenkään, että sitä olisi juotu tai juotettu lapsille ennenvanhaan. Siitä kurrista tehtiin sitten rahkaa uunissa ja siitä sai mukavia kokkeleita kirnupiimän sekaan. Kirnupiimä oli taas sitä, mikä jäi yli, kun hapankerma oli kirnuttu ja voikokkareet siilattu talteen.
Maito pitää olla maitoa, eikä kurria, jos siitä rahan maksaa. - L - L
maalla kasvanut kirjoitti:
Se rasvaton maito on sitä kurria, mikä jää separoidessa tähteeksi, kun siitä on kerma otettu voin kirnuamiseen, eikä olisi tullut mieleenkään, että sitä olisi juotu tai juotettu lapsille ennenvanhaan. Siitä kurrista tehtiin sitten rahkaa uunissa ja siitä sai mukavia kokkeleita kirnupiimän sekaan. Kirnupiimä oli taas sitä, mikä jäi yli, kun hapankerma oli kirnuttu ja voikokkareet siilattu talteen.
Maito pitää olla maitoa, eikä kurria, jos siitä rahan maksaa.Katsohan rasvattoman maidon tölkin tuoteselostetta ja vertaa punaiseen!
Puuttuu vain rasva! Kaikki muu tarpeellinen ja terveellinen on. - kurri+voi=maito
L - L kirjoitti:
Katsohan rasvattoman maidon tölkin tuoteselostetta ja vertaa punaiseen!
Puuttuu vain rasva! Kaikki muu tarpeellinen ja terveellinen on.Niin, siitä rasvasta on tehty voita... Samaa maitotonkallista myydään kurrina ja voina kovaan hintaan.
- bessie*
kurri+voi=maito kirjoitti:
Niin, siitä rasvasta on tehty voita... Samaa maitotonkallista myydään kurrina ja voina kovaan hintaan.
Mitä tarkoitat kovalla hinnalla? Onko rasvaton maito kalliimpaa kuin täysmaito?
- jätemaitoa
bessie* kirjoitti:
Mitä tarkoitat kovalla hinnalla? Onko rasvaton maito kalliimpaa kuin täysmaito?
Rasvattoman maidon ei pitäisi maksaa mitään muuta kuin lähinnä pakkauksen hinta, koska siitä irrotetut rasvat myydään erikseen kermana ja voina.
Liian pieni hintaero. - bessie*
jätemaitoa kirjoitti:
Rasvattoman maidon ei pitäisi maksaa mitään muuta kuin lähinnä pakkauksen hinta, koska siitä irrotetut rasvat myydään erikseen kermana ja voina.
Liian pieni hintaero.Liian pieni hintaero missä?
Sopisihan se minulle oikein hyvin, että rasvaton maito olisi edullisinta, vaikka periaatteessa olisin juuri rasvattomasta maidosta maksamaan enemmänkin.
Erilaisia villityksiä tulee ja menee, mutta "jätemaitoa" ei rasvaton maito suinkaan ole. Voivuoret pikemminkin olivat jätettä, jos kerran noin halutaan ajatella.
Ihmisten pitäisi osata vähän laskea, käyttää järkeään ja ravitsemusasioissa katsoa kokonaisuutta ja mennä tiede edellä.
Etenkin niiden, jotka ovat vastuussa lasten ravinnosta. maalla kasvanut kirjoitti:
Maito pitää olla maitoa, eikä kurria, jos siitä rahan maksaa.No minä en ennen vanhaan juonut lainkaan maitoa kun näin kerran et se tulee lehmästä. Nyt iän ja osteoporoosiuhan lisääntyessä olen hieman alkanut makustella. Mutta en rasvaista kun siitä jää rasvakalvo kitalakeen :).
- muistaako kukaan?
bessie* kirjoitti:
Liian pieni hintaero missä?
Sopisihan se minulle oikein hyvin, että rasvaton maito olisi edullisinta, vaikka periaatteessa olisin juuri rasvattomasta maidosta maksamaan enemmänkin.
Erilaisia villityksiä tulee ja menee, mutta "jätemaitoa" ei rasvaton maito suinkaan ole. Voivuoret pikemminkin olivat jätettä, jos kerran noin halutaan ajatella.
Ihmisten pitäisi osata vähän laskea, käyttää järkeään ja ravitsemusasioissa katsoa kokonaisuutta ja mennä tiede edellä.
Etenkin niiden, jotka ovat vastuussa lasten ravinnosta.Kun lapseni olivat pieni 70-luvulla meillä juotiin vain rasvatonta maitoa. Se oli silloin huomattavasti halvempaa kuin tavallinen maitoa. Myös kouluissa oli rasvaton maito. Missähän vaiheessa se on kallistunut tavallisen maidon tasolle tai yli? Pitäisi todella olla huomattavasti halvempaa. Nyt kukaan lapsista ei enää juo rasvatonta maitoa, samalla hinnalla saa tavallista.
- bessie*
muistaako kukaan? kirjoitti:
Kun lapseni olivat pieni 70-luvulla meillä juotiin vain rasvatonta maitoa. Se oli silloin huomattavasti halvempaa kuin tavallinen maitoa. Myös kouluissa oli rasvaton maito. Missähän vaiheessa se on kallistunut tavallisen maidon tasolle tai yli? Pitäisi todella olla huomattavasti halvempaa. Nyt kukaan lapsista ei enää juo rasvatonta maitoa, samalla hinnalla saa tavallista.
Edelleenkään en ymmärrä, miksi rasvattoman maidon pitäisi olla halvempaa kuin rasvaisempien maitojen? Ei kai se rasva siitä maidosta ihan itsestään, ilman työtä ja laitteita poistu?
Maitojen hintaeroja 70-luvulla en muista. Valintani olen aina tehnyt vastuuni tiedostaen ja asiallisten tietojen perusteella, hinta ei tiukempinakaan aikoina ollut se määräävin tekijä.
Olisihan se minustakin hyvä asia, jos hinnoittelulla ohjattaisiin kulutusta terveellisempään suuntaan, mutta epäilen että toimiakseen hintaeron pitäisi olla niin suuri, ettei se ole mahdollista.
Maitoa menee eniten niissä kouluissa, joissa on valinnan varaa. Hyvin monet juovat mieluiten rasvatonta maitoa.
Kun ilmeisesti et pidä rasvatonta maitoa "tavallisena" maitona, niin luulisi sinulle olevan aivan sama minkä hintaisen maidon jätät ostamatta?
Jos joku haluaa saada yhdestä maitolasillisestaan 3 grammaa ja vähän ylikin rasvaa josta kai kaksi kolmasosaa sitä kaikkein haitallisinta kovaa rasvaa, niin ihan sama minulle. Itse kuitenkin pidän raikkaamman makuisesta rasvattomasta maidosta ja otan sitten ne rasvat jossain jalostetummassa muodossa jos mieleni tekee. Onneksi on valinnan varaa. bessie* kirjoitti:
Edelleenkään en ymmärrä, miksi rasvattoman maidon pitäisi olla halvempaa kuin rasvaisempien maitojen? Ei kai se rasva siitä maidosta ihan itsestään, ilman työtä ja laitteita poistu?
Maitojen hintaeroja 70-luvulla en muista. Valintani olen aina tehnyt vastuuni tiedostaen ja asiallisten tietojen perusteella, hinta ei tiukempinakaan aikoina ollut se määräävin tekijä.
Olisihan se minustakin hyvä asia, jos hinnoittelulla ohjattaisiin kulutusta terveellisempään suuntaan, mutta epäilen että toimiakseen hintaeron pitäisi olla niin suuri, ettei se ole mahdollista.
Maitoa menee eniten niissä kouluissa, joissa on valinnan varaa. Hyvin monet juovat mieluiten rasvatonta maitoa.
Kun ilmeisesti et pidä rasvatonta maitoa "tavallisena" maitona, niin luulisi sinulle olevan aivan sama minkä hintaisen maidon jätät ostamatta?
Jos joku haluaa saada yhdestä maitolasillisestaan 3 grammaa ja vähän ylikin rasvaa josta kai kaksi kolmasosaa sitä kaikkein haitallisinta kovaa rasvaa, niin ihan sama minulle. Itse kuitenkin pidän raikkaamman makuisesta rasvattomasta maidosta ja otan sitten ne rasvat jossain jalostetummassa muodossa jos mieleni tekee. Onneksi on valinnan varaa."bessie*"
Kappas vain, sinähän seuraat aikaasi :)
"Käytän ruoan-laitossa paljon Luomu-voita ja Luomu-Rypsi-Öljyä.
Joten olen aikasti varma että Valion sininen Luomu-maito menee paljon punaisemmalle kuin teidän.
Ja silti loistaa nenäni punaisena pakkasella.
Lienee johtuu liukkaasta verestä.
Eikä veri tunnu tahmaavan muutenkaan."
H.- bessie*
hunksz kirjoitti:
"bessie*"
Kappas vain, sinähän seuraat aikaasi :)
"Käytän ruoan-laitossa paljon Luomu-voita ja Luomu-Rypsi-Öljyä.
Joten olen aikasti varma että Valion sininen Luomu-maito menee paljon punaisemmalle kuin teidän.
Eikä veri tunnu tahmaavan muutenkaan."
H."Kappas vain, sinähän seuraat aikaasi :)"
Niinpä teen, seuraa perässä vain sinäkin, voit oppia paljon uutta ja paljon sellaista vanhaakin mikä sinulta on jäänyt oppimatta.
Luomumaitoa valitsisin vain pakon edessä. Maitoon lisätty d-vitamiini on minusta hyvä asia. Ainoastaan eläinten hyvinvoinnin kannalta ajateltuna voisin valita luomumaidon, ja sen asian olen kyllä huolellisesti ajatellut.
Ymmärrän, että ihmiset pitävät voista, mutta minulle se on vain yksi rasva muiden joukossa. Harvoin tarvitsen. Esim. valkoisen kalan paistan ehdottomasti kaikkein mieluiten oliiviöljyssä, mutta voikin menettelee jos on joku täsmätarpeeseen hankittu ja täysin eltaantumaton jämä kotona. - en juo maitoa
Kun lapseni olivat pieni 70-luvulla meillä juotiin vain rasvatonta maitoa. Se oli silloin huomattavasti halvempaa kuin tavallinen maitoa. Myös kouluissa oli rasvaton maito. Missähän vaiheessa se on kallistunut tavallisen maidon tasolle tai yli? Pitäisi todella olla huomattavasti halvempaa. Nyt kukaan lapsista ei enää juo rasvatonta maitoa, samalla hinnalla saa tavallista.
Osta litra punaista maitoa ja sekoita 5 litraan vettä. Eikös se sit ole halpaa ja ei lasillisen rasvaprossakaan ole järin suuri. :-))))
- bessie*
en juo maitoa kirjoitti:
Osta litra punaista maitoa ja sekoita 5 litraan vettä. Eikös se sit ole halpaa ja ei lasillisen rasvaprossakaan ole järin suuri. :-))))
Minulleko, "en juo maitoa"?
Miksi ihmeessä minä tuollaista litkua tekisin? Juomassa (jos nyt kuka tuollaista pystyisi juomaan) olisi paljon (tarpeetonta) rasvaa edelleenkin, verrattuna helposti hyllystä otettavaan rasvattomaan maitoon, ja vähemmän niitä tarpeellisia ja hyviä aineita. Halvan peräänhän en tässä asiassa ollut alunperinkään, vaan maultaan hyvän ja helposti nautittavan kalsiumin, proteiinin ym. lähteen. - en juo maitoa
bessie* kirjoitti:
Minulleko, "en juo maitoa"?
Miksi ihmeessä minä tuollaista litkua tekisin? Juomassa (jos nyt kuka tuollaista pystyisi juomaan) olisi paljon (tarpeetonta) rasvaa edelleenkin, verrattuna helposti hyllystä otettavaan rasvattomaan maitoon, ja vähemmän niitä tarpeellisia ja hyviä aineita. Halvan peräänhän en tässä asiassa ollut alunperinkään, vaan maultaan hyvän ja helposti nautittavan kalsiumin, proteiinin ym. lähteen.Ei sinulle, vaan näille, jotka peräänkuulutti rasvattoman maidon kallista hintaa. :-)
- Anonyymi
maalla kasvanut kirjoitti:
Maito pitää olla maitoa, eikä kurria, jos siitä rahan maksaa.Ihan niin maidon on oltava maitoa eikä mitään litkua .
Itse käytön puuron kanssa punaista maitoa ja reilusti voita leivän päälle ei ole ollut haitaksi ainakaan tähän asti .
Kermaa usein kastikkeisiin niin antaa hyvän maun. - Anonyymi
L - L kirjoitti:
Katsohan rasvattoman maidon tölkin tuoteselostetta ja vertaa punaiseen!
Puuttuu vain rasva! Kaikki muu tarpeellinen ja terveellinen on.Rasvaa juuri tarvitaan että aivot toimii , keksivät nuo vähärasvaiset tuotteen jo 60 luvulla ja ihmiset seuraa niitä kun hai laivaa ,
- Anonyymi
bessie* kirjoitti:
Liian pieni hintaero missä?
Etenkin niiden, jotka ovat vastuussa lasten ravinnosta.Kas kun on oppi mennyt lujasti päähän rasvoista . Itse laitan reilusti voita leivälle ja käytän punaista maitoa , painoni on pituuteni nähden normaali eikä ole ollut kolesterolia, sillä sen verran liikun ehkä ettei mikään varastoidu . Kananmunaa ja rapuja ja majoneesia , ei kolesterolia ,
Kaikki höpötykset kolesterolista on hieman sekaisin , sillä hyvää kolesterolia ihminen tarvitsee , sitä huonoa ei ,mutta jokaisen oma asia mihin uskoo , en maksa rasvattomasta maidosta kun saan vettä kraanasta halvemmalla - Anonyymi
lusiina kirjoitti:
No minä en ennen vanhaan juonut lainkaan maitoa kun näin kerran et se tulee lehmästä. Nyt iän ja osteoporoosiuhan lisääntyessä olen hieman alkanut makustella. Mutta en rasvaista kun siitä jää rasvakalvo kitalakeen :).
Ei minulle ainakaan jää mitään kitalakeen maidosta
- Anonyymi
Minun lapseni 70 luvulla joivat kunnon maitoa , haimme maalaistalosta maidon . Lapsi tarvitsee rasvaa kasvaessaan joten en olisi mennyt pakottamallakaan juottamaan heille rasvatonta maitoa . Ovat olleet sitten terveitä myöskin , ei koskaan kukaan heistä ole ollut kouluista pois sairauden vuoksi . Ja kun on ollut kulkutauteja niin eivät koskaan saaneet niitäkään , ei edes koronaa mutta heidän kaikkien puolisot saivat . Lapsi kuluttaa energiaa niin paljon leikkiessään että rasva on kasvuikäiselle tärkeää , hoikkia ovat myös minun tyttäreni olleet vaikka saivatkin rasvaista maitoa koulu aikoina , mutta liikkuivat paljon ja olivat aktiivisia urheilussa kausittain .
Koska me asumme kylmässä pohjolassa niin energia on tarpeellista . Etelän maissa taas oliivi öljy on jokapäiväinen kuppi ruoka pöydässä koska se sopii . Heidän ilmastonsa paremmin kun voi . No kukin tietysti elää kuten se kullekkin sopii ja syö ja juo kuten haluaa, niin teen minäkin
En käytä maitoa mutta muistelen että sen pitäisi olla valkoista jotta se olisi käyttökelpoista...
- Anonyymi
Valkoista se tähän asti nimenomaan on ollut.
- Varmasti nousee
kolesterooli, mutta onko se haitaksi ? Koska sehän on suoja mekanismi sairauksille.
Niin puhutko nyt siitä punaisesta maidosta, joka on vanhanajan maito jonka rasvapitoisuus on n 4% ? - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kevytmaitoa sitä sinistä käytän puuron kanssa. Rasvatonta maitoa en saa alas ja ykkösmaito näköjään säilyy huonommin, eli ainut vaihtoehto kun maitoa kuluu vain lasillinen päivässä puuron kanssa.
Tokkopa tuo lasillinen 4% maitoa päivässä rasvaarvoja sen kummemmin nosta, eri juttu jos sitä vetäisi litratolkulla. - ...
En juurikaan käytä maitoa.
Ihminen erittäin harvinainen eläinrotu, se tosiaan usein juo täysikasvuisenakin maitoa. Muut eläimet käyttävät sitä pentuina ollessaan, ei vanhemmiten.
Kahviin kevytkeraa maun takia ja joskus piimää, erittäin poikkeuksellisesti joskus hampurilaiskioskilla maitoa. Ruokajuomana ehdottomasti parasta vesi, se ei rasvaa suuta, ei pilaa makuja. Maitotuotteita kuluu kyllä muuten, ruuanlaitossa voita ja just kermaakin, sekä tietenkin juustoja. Joskus viiliä, smetanaa tai jukurttia. Vaan juomana ei kulu.
Asiaan liittyy sellanenkin kummallinen seikka. Ite totuin kakarana juomaan lehmän maitoa. Siis tosi paksua ja rasvaista. Sitten jotenkin käynyt niin, sellaista ei saa mistään oikein, Joskus kaverilla käydessä oli tarjolla, eikä sitä meinannut saada juoduksi, vaikka muistelin hyväksi juomaksi. se vaan siis oli paksua ja rasvaista.
Täysin käsittämätön ilmiö on rasvaton maito. Sen merkitystä en ole tajunnut ollenkaan. Maidon näköistä vettä. ei maistu oikein miltään, mutta onnistuu pilaamaan ruuan maun täydellisesti. Mun käsittääkseni rasvaton maito on juuston valmistamiseen käytettävän aidon maidon jätelientä, jota kaupustellaan sitten ihmisille, koska maajussi saa siitäkin rahaa.
Kolesteroliin en ota kantaa. kuin sen verran, että jotain viistoista vuotta sitten kanaloilla alkoi mennä kehnosti, kun kananmunat julistettiin terveydelle vaarallisiksi kolesterolipommeiksi. Tänä päivänä kanaloilla menee paremmin, alettu mainostamaan kananmunien hienoja terveysominaisuuksia ja loistavaa ravintoarvoa...
Ostan erittäin harvoin maitoa kaupasta. Se on sitten sinisessä purkissa. Johtuu siitä, että koska sitä ei kulu paljoa, olemattoman harvoin siis juotavaksi, joskus ruuanlaitossa. Niin siis, ostan tarpeen mukaan, yleensä puoli litraa riittää. Puolen litran pakkauksena ei saa muunlaista maitoa. Johonkin kalakeittoon laitan juu puolikkaan litran sinisessä purkissa olevaa maitoa, lisäksi kermaa ja voita. Noin koostumukseltaan ja muutenkin vastaa käsittääkseni lähes lehmänmaitoa.
Niettä mun mielestä ei kannata tuijottaa jonkin yksittäisen elintarpeen vaikutuksiin terveysasioissa. Kolesteroli nyt on omanlaisensa juttu, ei se asia kiellä mitään maidon juomista, pitäisi kiinnittää mieluummin määrään, mitä maitoakin juo. Kohtuus kaikessa, pullo päivässä, olkoon sitten keskaria tai punaista maitoa.
=DW=- Varmasti nousee
Tuo on juuri sitä sinun kaipaamaa maitoa, sitä ei ole muuta kun pakattu litran purkkeihin, meillä päin Prisma vaan myy sitä.
Muistaakseni Valio joka tuota maitoa purkittaa ja myy kauppoihin.
Punaisessa 1litran tölkin kyljessä on teksti "Vanhanajan maito" ja selostuksesta löytyy tuo tieto: rasvapitoisuus on n 4%
Se toinen käsitelty punaisessa purkissa oleva maito on lämmitettyä litkua ja rasvapitoisuus on 3 -3,5%
- demeter1
Ennen juotiin rasvatonta maitoa, mutta sitten siirryttiin kevytmaitoon (sininen).
Punaista ostettiin aika tavalla nyt joulun aikaan, kun tein piimäjuustoa ja tietysti keitettiin riisipuuroa.
Mitä kolestroliin tulee, perimä taitaa olla suurin riski. Joku voi syödä mitä vain, olla ylipainoinen ja kolestroli pysyy silti matalana.
Itselläni oli lievasti kohonnut arvo viimeksi mitattaessa, mutta kun muut veriarvot olivat hyvät, lääkäri ei edes ehdottanut minulle statiineja, siis lääkitystä.
"Varmuuden vuoksi" syön kuitenkin punariisiä (luontaistuote) ja sillä lukemat pysyvät alhaalla...- demeter1
Paloma.se.co kirjoitti:
Toi punariisi?
Luontaistuote. Saa varmasti Ruotsistakin. Statiinia sekin on, mutta olisiko vähemmän haittavaikutuksia ? Ainakin se laski omat arvoni 5,9:stä alle viiteen vuoden aikana.
demeter1 kirjoitti:
Luontaistuote. Saa varmasti Ruotsistakin. Statiinia sekin on, mutta olisiko vähemmän haittavaikutuksia ? Ainakin se laski omat arvoni 5,9:stä alle viiteen vuoden aikana.
Tarvii käydä katsomassa, en ole koskaan kuullut aikasemmin. Kiitos neuvosta.
- ...
Paloma.se.co kirjoitti:
Toi punariisi?
Homehdetettua riisiä.
En ole perehtynyt aiheeseen, toi on niitä itämaitten luonnonparannusjuttuja. Joka tapauksessa se on jollain homeella pilattua riisiä, joka väriltään punaista, kaitpa sitä myydään luontaistuotteena. Väitetään olevan hyvää kolesterolille, mutta sivuvaikutuksista ei oikein muuta tietoa, että käy maksan päälle.
En suhtaudu negatiivisesti luontailääkkeisiin, suuri osa reseptikamastakin perustuu ihan luonnosta löytyviin aineisiin. Mun mielestä ongelma se, niitä ei ole tutkittu itsessään kunnolla ja kaikki tieto periaatteessa perimätietoa ja huhupuheita. Tähän vaikuttaa muuten yks asia paljon, nimittäin uskonnot. Suomessakin hävisi valtavasti perinteisiä ja kokemusperäisesti tutkittuja luonnonlääkkeitä krsitinuskon mukana. Siinä kun uskontoa levitettiin, hävitettiin kaikki shamaaniperintöä olevat luonnonlääketieteetkin, poppamiehistä kun nyt piti yjsinkertaisesti päästä eroon ja niitten mukana meni sitten perinteinen parannustaitokin.
Sama käynyt vähän kaikkialla muuallakin. Törkein esimerkki kai pohjois-amerikka. Eipä ole enää poppamiehiä, tilalla kovanrahan yksityissairaalat tai perceaukisille epämääräisiä julkisiapalveluita.
Nämät luonnon lääkeaineet pulpahtelevat usein muotiin, mutta lääkefirmojen, uskisten ja byrokratian taholta pidetään huolta, että niitten käyttö on vähäistä, vaikka niissä nimenomaan on terveydelle hyviä ominaisuuksia. Lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, varmasti luonnonkamoillakin. Luonnonkamoja vaan ei ole tutkittu ikinä oikein muuten, kuin lääketeollisuuden näkökulmasta. Otetaan joku yksittäinen aineosa, jota jalostetaan, aletaan valmistamaan epäluonnonmukaisesti ja myydään kalliilla hinnalla.
Ihminen pysyy terveenä ja elää aikansa ihan hyvin, ilman lääkkeitä, ihan luonnonantimilla. Toi punariisi siitäkin hupaisa muotijuttu, koska olet viimeksi nähnyt suomessa riisivainion???
=DW= - Syömällä minäkin
sain LDL -veriarvon putoamaan 3kk aikana 4 >1,9 , jätin kaikki maitorasvat pois siis aivan kaikki. Et niin helppoa se on.
- demeter1
... kirjoitti:
Homehdetettua riisiä.
En ole perehtynyt aiheeseen, toi on niitä itämaitten luonnonparannusjuttuja. Joka tapauksessa se on jollain homeella pilattua riisiä, joka väriltään punaista, kaitpa sitä myydään luontaistuotteena. Väitetään olevan hyvää kolesterolille, mutta sivuvaikutuksista ei oikein muuta tietoa, että käy maksan päälle.
En suhtaudu negatiivisesti luontailääkkeisiin, suuri osa reseptikamastakin perustuu ihan luonnosta löytyviin aineisiin. Mun mielestä ongelma se, niitä ei ole tutkittu itsessään kunnolla ja kaikki tieto periaatteessa perimätietoa ja huhupuheita. Tähän vaikuttaa muuten yks asia paljon, nimittäin uskonnot. Suomessakin hävisi valtavasti perinteisiä ja kokemusperäisesti tutkittuja luonnonlääkkeitä krsitinuskon mukana. Siinä kun uskontoa levitettiin, hävitettiin kaikki shamaaniperintöä olevat luonnonlääketieteetkin, poppamiehistä kun nyt piti yjsinkertaisesti päästä eroon ja niitten mukana meni sitten perinteinen parannustaitokin.
Sama käynyt vähän kaikkialla muuallakin. Törkein esimerkki kai pohjois-amerikka. Eipä ole enää poppamiehiä, tilalla kovanrahan yksityissairaalat tai perceaukisille epämääräisiä julkisiapalveluita.
Nämät luonnon lääkeaineet pulpahtelevat usein muotiin, mutta lääkefirmojen, uskisten ja byrokratian taholta pidetään huolta, että niitten käyttö on vähäistä, vaikka niissä nimenomaan on terveydelle hyviä ominaisuuksia. Lääkkeillä on sivuvaikutuksensa, varmasti luonnonkamoillakin. Luonnonkamoja vaan ei ole tutkittu ikinä oikein muuten, kuin lääketeollisuuden näkökulmasta. Otetaan joku yksittäinen aineosa, jota jalostetaan, aletaan valmistamaan epäluonnonmukaisesti ja myydään kalliilla hinnalla.
Ihminen pysyy terveenä ja elää aikansa ihan hyvin, ilman lääkkeitä, ihan luonnonantimilla. Toi punariisi siitäkin hupaisa muotijuttu, koska olet viimeksi nähnyt suomessa riisivainion???
=DW=Homehdutettua riisiä ? Tuota en ole kuullutkaan. Yleensä olen varovainen luontaislääkkeitten kanssa juuri tuon mahdollisen maksavaikutuksen vuoksi, mutta tästä en ole mitään tietoa hakenut, kokeillut vain.
Ja apteekin statiinit nyt ovat ainakin edullisempia ja korvattavuuttahan me loispummit aina jahtaamme..))
Aika tarkan syynin alla luontaislääkkeet tänä päivänä mielestäni ovat, ainakin mainonnan osalta ja omalla riskillähän niitä käytetään.
Näin se on mennyt: uskonto, mutta myös tiede, on sivuuttanut entisen parantajakulttuurin. Minusta kyllä shamanismia on yritetty jotenkin elvyttää - kursseja on ainakin järjestetty - ja onhan meillä vielä Kansanparannusinstituuttikin. Taitaa vain keskittyä enempi "niksautuksiin"... - varo vähän
Paloma.se.co kirjoitti:
Tarvii käydä katsomassa, en ole koskaan kuullut aikasemmin. Kiitos neuvosta.
Punariisin kanssa kannattaa olla varovainen, saattaa tuhota maksan, on aiheuttanut jopa kuolemia.
varo vähän kirjoitti:
Punariisin kanssa kannattaa olla varovainen, saattaa tuhota maksan, on aiheuttanut jopa kuolemia.
Oho, kiitos varoituksesta. Mulla on muutenkin maksan arvot huonot. (Ei johdu alkoholinkäytöstä.)
- varo vähän
Paloma.se.co kirjoitti:
Oho, kiitos varoituksesta. Mulla on muutenkin maksan arvot huonot. (Ei johdu alkoholinkäytöstä.)
Ole hyvä vaan, sisarelleni jopa egyptiläinen lääkäri suositteli punariisiä, onneksi otti asioista selvää eikä alkanut sitä syömään.
- demeter1
varo vähän kirjoitti:
Ole hyvä vaan, sisarelleni jopa egyptiläinen lääkäri suositteli punariisiä, onneksi otti asioista selvää eikä alkanut sitä syömään.
Hyvä kun kerroitte. Täytyypä pistää harkintaan. Mun maksa-arvot on toistaiseksi olleet hyvät... Tosin mittauksesta on jonkin aikaa,..
- fakta
... kirjoitti:
Homehdetettua riisiä.
=DW=Tiedän useita henkilöitä jotka käyttäneet luontaistuotteita ja maksa-arvot nousseet. Lääkäri suositellut näiden tuotteiden käytön lopettamista. Kaikkia ei ole tutkittu kunnolla ja eri ihmisille sopivuus erilainen.
- Anonyymi
Syömällä minäkin kirjoitti:
sain LDL -veriarvon putoamaan 3kk aikana 4 >1,9 , jätin kaikki maitorasvat pois siis aivan kaikki. Et niin helppoa se on.
jos oisit lopettanu kaike prosessoidun paskan ja sokerin ois ollu paljo parempi ja jos urheilet joka päivä sun ei tarvii vittu bähentää ldl tasoja
- Anonyymi
fakta kirjoitti:
Tiedän useita henkilöitä jotka käyttäneet luontaistuotteita ja maksa-arvot nousseet. Lääkäri suositellut näiden tuotteiden käytön lopettamista. Kaikkia ei ole tutkittu kunnolla ja eri ihmisille sopivuus erilainen.
Luonnon tuotteet eivät ole niin ” luonnollisia” kun mitä mainokset kertovat , ihan vaan aineita joita myydään purkissa Ja eivät tee muuta kun vahinkoa . Siis esim vitamiinit valmistetaan Siksi että jos niistä on puutetta. Niin silloin lääkäri kirjoittaa ainetta mikä puuttuu. Samoin esim maitohappo bakteerit vatsalle Ei niitä voi tabletti muodossa edes luulla auttavan koska maitohappo bakteerit ovat eläviä bakteereita , esim. Jogurtissa ja piimässä , ei tableteissa elä ne bakteerit .
Esim joku ottaa c vitamiinia että muka pirteänä pitää , ei ole niin. Jos ei sitä ole puutetta niin sen vaan virtsaa ulos , koska se ei ole käypä mitenkään ennalta ehkäisyyn , ainoastaa jos sitä,todella tarvitsee . Ja kokeissa huomataan puute .
- maitonaama
Punaisesta tölkistä käytän vain jouluna, perunalootaan ja riisipuuroon, vielä kun vähän lisää erikoiskermaa ja voita, niin johan tulee hyvää.
Kahvissa on kevytmaito parasta, rasvatonkin käy.
Mieluiten käyttäisn tinkimaitoa, itse kermaa erottelemalla tekisin mieleisiäni makuja, vaan nyt ei ole lähistöllä yhtään tilaa josta voisi ko. maitoa ostaa. Pitkään kevennetettyjä maitoja käyttäneenä siirryin punaiseen noin puolitoistavuotta sitten. Ei ole vielä ainakaan kolesterooliarvot huonontuneet, pikemminkin päinvastoin. (Syön statiineja) Juon maitoa satunnaisesti, lasin ruokajuomana tai illalla ennen nukkumaanmenoa ja kaadan tipan kahvin joukkoon, mutta kokonaiskulutus on korkeintaan pari desiä päivässä.
Rasvaton maito on kaameeta litkua mieluummin juon sitten selvää vettä.- LDL
Käytän pelkästään rasvatonta maitoa. En kolesterolin, joka on kunnossa aina ollut, vaan maun vuoksi.
- #:((((
Käytän koskenkorvaa
- Salmikki
Punaista maitoa käytän ainakin puuroihin ja pannukakkuun. Voita käytän myös ja juustojakin kuluu. Sinisen lehmän maitoa ruokajuomajana. Kahviin sitä maitoa mitä kaapistata löytyy ja kermaa jos sattuu olemaan. Rasvatonta en osta, koska en ole ikinä tottunut sen makuun.
Piti ihan katsoa labrakortista viimeisimmät kolestroliarvot viime kesäkltä ja siinä LDL eli huono kolestroli oli 2 ja HDL eli hyvä kolestroli 1,5. Kokonaiskolestroli alle >4.
Paino normaali.
Perintötekijöillä on varmaan vaikutusta tässä kolestroliasiassakin. - Oloneuvos*
Salmikki kirjoitti:
Punaista maitoa käytän ainakin puuroihin ja pannukakkuun. Voita käytän myös ja juustojakin kuluu. Sinisen lehmän maitoa ruokajuomajana. Kahviin sitä maitoa mitä kaapistata löytyy ja kermaa jos sattuu olemaan. Rasvatonta en osta, koska en ole ikinä tottunut sen makuun.
Piti ihan katsoa labrakortista viimeisimmät kolestroliarvot viime kesäkltä ja siinä LDL eli huono kolestroli oli 2 ja HDL eli hyvä kolestroli 1,5. Kokonaiskolestroli alle >4.
Paino normaali.
Perintötekijöillä on varmaan vaikutusta tässä kolestroliasiassakin.Ei ole mitään vaikutusta perintötekijöillä, vaan sillä mitä pistää suuhun.
Minulla on ollut korkeimmat kolesteroliarvot 8,5 HDL oli silloin jopa alle 1.
Popsin kuusi vuotta niitä "lumetabuja"kolesteroliarvojen paremmaksi saamiseen, eikä arvot laskeneetkaan sen kummemmin.
Kun vaihdoin ruokavalioa niin johan muuttuivat aivan muutamassa kuukaudessa, ja kokonais arvot laski alle neljään, ja HDL oli mittauksetta (verikokeessa) muistaakseni jotain 1,6 tai 1,7 ja LDL enää kun vain 1,9.
Et ei ole mitään tekemistä perinnön kanssa muuten, kun se että mitä ne vanhemmat perillisille on syöttänyt. - Anonyymi
No ei se punainen maito mitään kolesterolia lisää
Luomu-Valio-Sininen.
Klöntti luomu-Voita ja ripaus Luomu-Rypsi-öljyä.
Iso lusikallinen Luomu-Jauhoja ja mausteita.
Mausteita lukuun-ottamatta, sini-risti-merkillä.
Sopii tuohon kastikkeeseen lisukkeita hommata.
Homogenoimaton maito tekeytyy myös hyvin viiliksi.
HDL, tai LIDL-arvoja en ole mitannut.
Kotimaisia rasva-ketjuja vain.
H.Minä käytän ja tuskin mun kolesteroli siitä nousee. Juon sitä muutaman desin viikossa.
Onhan mullakin toi kolesteroli alle viis, mutta pitää ennemin katsoa ne hyvät ja pahat arvot, ku toi kokonaisuus tulos.
Mullakin hyvät on alle suosituksien ja pahat taas yli, mutta kokonaisuus arvo jotain 4,9.- ei kermoja*
Huonon kolesteroolin suositus arvo on alla 2,5.
Minullakin muuten olisi kolesterooli kohdallaan alle 5, mutta tuo huono tahtoo herkästi mennä yli suositusrajan.
Käytän punaista maitoa vain riisipuuroon. Kahviin sinistä. ei kermoja* kirjoitti:
Huonon kolesteroolin suositus arvo on alla 2,5.
Minullakin muuten olisi kolesterooli kohdallaan alle 5, mutta tuo huono tahtoo herkästi mennä yli suositusrajan.
Käytän punaista maitoa vain riisipuuroon. Kahviin sinistä.No mulla se huono oli joskus viimevuonna niin yli kolmen ja hyvä alle yhden. Et ihan persiilleen oli arvot.
Nyt en tiedä arvoja, kun olen lähes joka päivä monta kuukautta syönyt kourallisen saksanpähkinöitä. Liekö auttanut arvoihin vaiko ei.
- L - L
Punainen maito kahvimaitona. Jo pelkkä kevytmaitokin maistuu paksulle rasvattomaan tottuneen suussa.
Rasvatonta kittaan noin 1,5l / päivä.
Muuten käytän rasvoja pahemmin valikoimatta. Sapuskan teossa etupäässä öljyä.
Samoin salaattikastikkeessa.
Oliivilevitettä ja valkosipulivoita.
Sikaa ja broileria, vähemmän lehmää.
Sikanautaa kun se on halpaa.
Sian rasvasta teen perinteisen ruskean kastikkeen.
Makkaroita ja vastaavia lihajalosteita hyvin harvoin. Etupäässä kokolihaa.
Kolestrolit liikkuvat tasossa kokonaiskol. -5 ja HDL -2.
Parhaimmillaan 4,7 / 2,5.
Sekä sapuskatottumukset, että varsinkin liikunta vaikuttavat minulla kolestrolitasoihin ja jakaumaan. - Kurnaalia
Punanenmaito kohviin ja aamupuuron pohjaan puoliksi vedenkanssa . Rasvatonta kurnaalia en juo enää ollenkaan , kevymaitu on viel oikeeta maitua . Voita pittee olla
se on arvokast . Äit sano ko ol piikan talois jot emäntä syötyäns ko läht pyöräst otti voiköntin kätöseesä vei pois palkollisilt ko ei olt isse silmä tarkkan kassomas .
Meil on voita jokaisella syyää sit . - ......
Meillä ei käytetä minkään väristä maitoa. Yleensä jääkaapissa on maitolitra, muttei sitä tule mihinkään laitettua.
Vesi vanhin voitehista.
Hyvin on pärjätty.- hengissä vielä
Minä en juomalla juo maitoa koskaan. Ehkä piimää joskus, mutta enimmäkseen vettä. Jotkut ruuat kaipaavat maitoa kuitenkin, niinkuin kalasoppa, valkoiset kastikkeet, riisi-, mannapuuro, lätyt, pannari... Pullakaan ei oikein maistu oikealta veteen tehtynä, vaikka onistuu sekin. Ja silloin se pitää olla sitä oikeaa maitoa, eikä tislattua.
- hexa.
Maitoa juon ruokajuomana yleensä viikonloppuna, kun syön kotona. Se on rasvatonta, koska pidän sen mausta eniten, ykkösmaitokin on liian paksua. Arkena purkki viiliä korvaa maidon.
Parasta olisi käsittelemätön maito, tarkoitan pastöroimaton. Separaattorilla rasva erotettu vuohenmaito kaikkein paras. - Kurnaalia
Tietäjä ijänikunen kerto ettei ruuvan kans pitäs juua mitää , vain korkeintaan vähän vettä . Ei kuulema ainakaa maitoa , koska heikentää ruuan sulamista . Jos lokottaa
nestettä massa mahas velliytyy liikaa , tiukka massa jauhautuu paremmin . Voiphan sit tunninpäästä huuhtaista mahalaukkuaan jollain nesteel . Onhan tää nyt ihan järkeenkäypä juttu .- miten tuo on?
Sellaista minullekin on kerrottu. Kun sitten aloin utelemaan, että ovatko kaikki sopat siis epäterveellisiä, niin en saanut muuta vastausta kuin, että olen pahanmoinen saivartelija.
- L - L
Ei maidon juominen tarkoita välttämättä sitä, että se juodaan ruokajuomana.
Oma 1,5l/pv olisi yhtä läträämistä sapuskoilla!
Pöperön hyvä pureskelu saa syljen ptyaliinin aloittamaan sulatusprosessin eikä sitä ole syytä häiritä liikaa.
- Kurnaalia
Armeijassa oli testi (katsoin telkusta) miehille . Sama ruoka - annos syötiin soseutettuna ja ei soseutettuna . Pisimpään pois pysyi nälkä niillä jotka söivät
soseutettuna . Sanottiin että elimistö hyödynsi paremmin soseutetun ruuan .
Siispä annos tehosekoittimeen . Kiva homma hampaattomille .- hampaat käyttöön
Omaiseni, hampaaton, suuttui perin juurin, kun hänelle kiikutettiin sairaalassa soseutettua ruokaa. Saipahan limppukohtauksensa jälkeen samaa, kuin muutkin.
Aikoinaan tehtiin teski keskitysleireissä tarjotuista kasviksista.
Raa'at kasvikset ravitsivat keitettyjä paljon paremmin.
- mataleena 69
Maitoa juon leivän kanssa ja sen rasvattomana vuodesta 1966 alkaen. Silloin piti rasvaton maito Turussa hakea hallista, muualta ei vielä saanut. Ykkösmaito ja kevytmaito maistuvat inhottavilta, niistä jää semmoinen ketto kielen päälle. Aterialla en juo.
Ruoanvalmistuksessa käytän paksumpiakin maitoja tai kermaa. Kermajäätelöä syön iltapäiväkahvilla liki päivittäin.
Kolesteroli on viimeksi mitattu jonkun margariinin mainoskampanjassa marketissa, ei eroteltu "hyvää" ja "pahaa" kolesterolia tietenkään. Kokonaiskolesteroli oli 3.7. - L - L
Kolestrolin raja-arvot ovat mielestäni viitteellisiä, eivät jumalan sana.
Mitattu 11.12.2013
( suositellut raja-arvot )
FS-kol 5,5 ( < 5 )
HDL 1,71 ( > 1 )
Trigly 0,96 ( < 2 )
LDL 3,3 ( < 3 )
Syystä jonka tiedän lukemat ovat poikkeuksellisen kehnot mutta en ole tippaakaan huolestunut.
En muuta ruokailutottumuksiani mutta aerobista liikuntaa on syytä lisätä mutta pääasiassa muista syistä.- miten tuo on?
Sanopa sitten, kun näistä tiedät. Tarvitseeko ihminen kolesteroolia ollenkaan? Minulla on sellainen käsitys ollut aina, että tarvitsee, mutta tohtorini väitti muuta.
Minulla oli kumpikin kolesteroli alle suositusten ja kysyin tohtorilta, pitäisikö pitää paussi simvastatiinin kanssa. Hän nyrpisti nenäänsä ja pyöritti päätään ja sanoi kolesteroolin olevan jotain, mitä ei tarvitsisi olla ollenkaan. Käski jatkaa simvastatiinin nielemistä.
Vähän omapäinen kun olen, niin päätin lopettaa kuitenkin niitten ottamisen seuraavaan kontrolliin asti, eikä kumpikaan kolesteroolini ollut noussut muuta kuin just alarajalle asti. - L - L
miten tuo on? kirjoitti:
Sanopa sitten, kun näistä tiedät. Tarvitseeko ihminen kolesteroolia ollenkaan? Minulla on sellainen käsitys ollut aina, että tarvitsee, mutta tohtorini väitti muuta.
Minulla oli kumpikin kolesteroli alle suositusten ja kysyin tohtorilta, pitäisikö pitää paussi simvastatiinin kanssa. Hän nyrpisti nenäänsä ja pyöritti päätään ja sanoi kolesteroolin olevan jotain, mitä ei tarvitsisi olla ollenkaan. Käski jatkaa simvastatiinin nielemistä.
Vähän omapäinen kun olen, niin päätin lopettaa kuitenkin niitten ottamisen seuraavaan kontrolliin asti, eikä kumpikaan kolesteroolini ollut noussut muuta kuin just alarajalle asti.En leiki totooria mutta olen vakuuttunut tiedosta, että kolestroli on välttämätöntä solujen uudistumisen = hengissä pysymisen vuoksi.
Elimistö itse tuottaa kolestrolia ja mm. statiineilla yritetään hillitä nimenomaan tätä omaa tuotantoa.
Tietenkin ruokailutottumuksilla on oma, joskus ratkaisevakin vaikutuksensa.
Eräs tuttavani joka söi voita viikoittain vähintään kilon eli autaan tietämättömänä 10:n kokonaistasossa.
Rasvan vaihto pudotti lukeman 7:ään.
Bodarituttavani joka veti todella rankat treenit, popsi mm. päivittäin useita kananmunia ja kokonaiskolestroli oli 2,8. - Anonyymi
miten tuo on? kirjoitti:
Vähän omapäinen kun olen, niin päätin lopettaa kuitenkin niitten ottamisen seuraavaan kontrolliin asti, eikä kumpikaan kolesteroolini ollut noussut muuta kuin just alarajalle asti.Näistä asioista on niin montaa eri mieltä olevaa ja taika sana näyttää olevan ” luomu” siis luullaan että terveyskaupojen tavarat ovat luonnon tuotteita , ja niillä sitten mennään .
Ihmiset olivat terveempiä ennen. Kun ei tätä luomu höpötystä ollut vielä aloitettu,
Itse luotan professorin sanoihin näissä asioissa jolla on nuosikausien opettelu ollut tiedon antajaa ja itsekkin on tutkija . Kaiken mailman myytteihin usein takerrutaan ja tehdään niistä itselleen totuus . Autokin tarvitsee polttoainetta sttä aillä voi ajaa. Samoin on liikkuvat ihmisen kanssa , esim iyåhmiset joilla on työ missä on ajateltava paljon kuluttavat energiaa enemmän kun mitä he joilla on valmiit rutiinitjoka päivälle . Energiaa saa ruoka ainetpista eikä luomutuotteista , joita on kaupan hyllyllä . Moni kasvattaa omat kasvonsa ihan itse ja se jos jokin on sitä luomu tuotetta . Kun saa oman maan antimia
- Kurnaalia
Maito ja leipä on ruuan lisänä peruja siltä ajalta kun ruokaa oli niukemmin , myös ihmiset teki fyysisesti raskasta työtä ja energian tarve oli suuri . Nykyään riittää ateria salaatteineen vain keittoruoka kaipailee leipää . Maito ja ruisleipä yhdessä on
jo pieni ateria , varsinkin jos leivällä on esim.lihaleikkelettä. Tällä pärjää kevyttä puuhastelua tekevä immeinen jonkin tunnin . Maito mieluusti sitä kevytmaitoa tai punasta jos nyt joku sitä pystyy juomaan , punanenhan on kun kermaa . - Pirre*
Emme käytä punaista maitoa, kuin joulu piirakoihin, siis karjalanpiirakoihin, juomana maistuu liian rasvaiselle, kun on oppinut rasvatonta käyttämään vuosikymmeniä, miksi juotais rasvaa, sitä saamme jo liikaakin ruoastakin.
- maitoparta
Maidot haetaan serkun tilalta pari kertaa viikossa, kermat kuoritaan päältä ennen juomista.Ternimaidosta tehdään juustoa ja leivotaan.
Kokonaiskol 4,7
LDL 2,3
HDL 1,7
trigly 0,7 Käytän ruoan-laitossa paljon Luomu-voita ja Luomu-Rypsi-Öljyä.
Eikä veri tunnu tahmaavan muutenkaan.
H.- Hei kun keikuskelen
Oli vuosi 1981, jolloin lopetin maidon juonnin. Sen kommin en ole suuhuni maitoa pistänyt. Kahviin en ole ikinä laittanut mitään, pelkkää mustaa litkua oon kitannut.
Ruuan kanssa juon vettä. - Piimä.
rasvaton maito.
- kököttäjä
Käytän luomu-kevytmaitoa kahviin tilkan. Silloin tällöin juon rasvatonta maitoq lasillisen. Syön pääosin kasvis-kalaruokaa, joskus riistaa. Paheeni on suklaa, nykyisin tumma yli 60 %. Olen hoikka, kokesterolit pilvissä, se on geeneissä. Statiinilääkityksen sain, jolla arvot kohilleen, mutta niistä huono olo. Nyt annan mennä, so what-ajatuksella.K
- Kurnaalia
Kaupassa myytävä vanhanajanmaito on melkoista huljonkia ei ole niin laihaa lehmistä tullut ees köyhissä mökeissä . Kyllä se oli tuhtia juotavaa ja aina oli kermakerrospäällä joka sekoitettiin ennen kun kaadettiin . Nykyään maidolle tehdään
tuhat ja sata temppua ennenkun saadaan se hirveän monessa muodossa kaupanhyllylle , ei ihme jos elimistö ei tunnista ravinnoksi . - liikaa rasvaa?
Nyt olen jonkin aikaa käyttänyt kahviin punaista maitoa. Yllätyin, kun kahvin maku oli vahvempaa kuin kermaa käyttäessä. Tänä aamuna sitten viimeinkin laitoin kahvijauhoja pikkuisen vähemmän ja ihan hyvä kahvi tuli. Tuossahan tulee säästöä kahvijauhoihinkin!
- onononon....
Maitoa on, sillä siisti.
- .maitoaa
onononon.... kirjoitti:
Maitoa on, sillä siisti.
niin käytän minäkin
- ...nuuka
.maitoaa kirjoitti:
niin käytän minäkin
Laitan vettä punaisen mainon sekaan, siinä säästää
- nuukempi
...nuuka kirjoitti:
Laitan vettä punaisen mainon sekaan, siinä säästää
Minä laitan punaista maitoa veden sekaan ja säästän vielä enemmän.
- ..--
nuukempi kirjoitti:
Minä laitan punaista maitoa veden sekaan ja säästän vielä enemmän.
Minä sulatan taivaan lunta, ja juon, minä se vasta säästänkin.
- zz-zz.
..-- kirjoitti:
Minä sulatan taivaan lunta, ja juon, minä se vasta säästänkin.
Minä juon sadevettä, ei tarvitse edes sulattaa.
- ????
zz-zz. kirjoitti:
Minä juon sadevettä, ei tarvitse edes sulattaa.
ja minä pitkitän ketjua olemattomalla asialla.
- aarre-eno
???? kirjoitti:
ja minä pitkitän ketjua olemattomalla asialla.
Toisen roska, on toisen aarre.
- Maitonaama 1
Mie töpöttelen pumpulilla punasta maitoa poskiin , annan vaikuttaa 15 min huuhdon
pois . Uskoo ken tahtoo mutta ihoni on kuin lapsen peppu .- $¡¿¡
Aaaahhh !! Punasta maitoa ihanaaa
- laardi
Rasvanpelkääjät. Katselkaahan tuoteselosteita! Rasvaa on melkein jokaisessa elintarvikkeessa vihanneksia, juureksia, ei maitopohjaisia juomia ja suurinta osaa hedelmiä lukuun ottamatta.
Näkkileivästä alkaen meille syötetään rasvaa.
Punainen maito kahvissa on kuin itikan pissa itämeressä. - 12-2
Rasva on hyvä sokeritauti 2 vastaan.
Vanha totuus on hyvä kaikessa! - Ideanikkari
Punanen maito on ketjunsa ansainnut , se on juuri se ainoa oikea LEHMÄN maito .
Oikeasti pitäisi olla kerran vuodessa maitopäivä , maitokarnevaalit ! KYLLÄ maitokarnevaalit SUOMESSA . Nyt se on sitte keksitty . Se voisi olla kesällä kun lehmätkin on laitumella . Ja tietysti pitäisi olla oluttelttoja jossa saisi myös maitoa , viimeisten tutkimusten mukaan maito on hyvä krapulalääke .- aaaaahhhh
Tämä pitäisi ristiä punaisen maidon palstaksi
- Ideanikkari
Kolminkertainen eläköönhuuto punaiselle maidolle . Eläköön ! Eläköön! Eläköön!
(Nyt mie käyn nukkumaan) - Ideanikkari
Kuka muistaa ajan kun maito oli pakattu muovipussiin . Kyllä sitä kaikkea kummaa on ihmisille saatu kaupaksi . Pusseja sitten kerättiin ja leikattiin kuteiksi , näppärät naiset virkkasivat mattoja , ei taida olla niitä mattoja enää ehjänä. Meillä niitä oli saunassa ja pukuhuoneen puolella ,olihan pehmeä jalalle . Silloin ei ollut kun sinistä ja punasta maitoa ja joka mökissä oli muovinen kaadin johon pussi tökättiin ja kulmasta leikattiin pala pois . Nykyään en ole nähnyt että mitään nestettä olisi pakattu sillälailla . Ketähän se pakkaus palveli . Ei se kotioloissa ollut häävi .
Nykyään näppärät naiset virkkailee tölkin nipsuttimista salonkikelpoista tavaraa .
Minullakin on kullanvärinen iltalaukku .- Anonyymi
Minä muistan ajan kun tinkimaito haettiin maatalosta 3 litran kannulla aamuvarhain.
Niiden vuosien jälkeen sama kannu täytettiin lähikaupassa.
Pussikausi oli varsin lyhyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä muistan ajan kun tinkimaito haettiin maatalosta 3 litran kannulla aamuvarhain.
Niiden vuosien jälkeen sama kannu täytettiin lähikaupassa.
Pussikausi oli varsin lyhyt.Mattoja naiset teki niistä.
- 5-17
Rasva alentaa sokeria veressä d2 heille hyvä jos ei muita sairauksia.
- Kaupassa ”maitojuoma
Oikea maito on ”lehmänmaito”! Jos mahdollista, osta suora maataloustilalta.
Ja ”voi on aina voita! ” Margariini aiheuttaa tulehdusta elimistössä (mm. suolistossa ja verisuonissa), jonka seurauksena yleinen vastustuskyky heikkenee. Lisäksi margariinit lisäävät riskiä sairastua syöpään, sydän- ja verisuonitauteihin sekä suolistosairauksiin. Margariinin käytöllä on yhteys rintasyöpään, vatsalihavuuteen ja suoliston tulehdussairauksiin kuten haavainen paksusuolen tulehdus. Tulehduksellisista suolistosairauksista uhkaa tulla kansantauti vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä suolistosairauksista kärsii n. 40 000 suomalaista. On todettu, että linolihaponkäyttö kolminkertaistaa riskin saada haavaisen paksusuolen tulehduksen. Happoahan saa rypsistä, rapsista, auringonkukkaöljystä ja margariinista.
"Totuus kevytlevitteistä, margariinista ja teollisesti käsitellyistä rasvoista” http://medianvahtikoira.blogspot.fi/2012/01/totuus-kevytlevitteista-margariinista.html
”Maitoon lisätty d-vitamiini ja rasvaton maito” ???
D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini. Ja ikääntyvät tarvitsevat muita enemmän D-vitamiinia, koska elimistön vaste D-vitamiinille laskee ikääntymisen myötä, samoin kuin D-vitamiinin imeytyminen suolistosta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja valtion ravitsemusneuvottelukunta pitävät kiinni jääräpäisesti liian pienestä saantisuosituksesta, vaikka uudet tutkimukset puoltavat ja monet lääkärit vaativat sen nostoa.
Euroopan Unioni nosti kesällä 2012 D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lastenlääkäri, dosentti Outi Mäkitie vaatii palaamaan arkkiatri Arvo Ylpön suosittelemaan annosteluun, 100 µg päivässä, koska se ehkäisisi lapsia sairastumasta akuutteihin ja kroonisiin tauteihin ja suojaisi heitä pitkälle aikuisuuteen asti. Raskaana olevien naisten tarve on 100–150 µg päivässä (H U O M I O! nykyinen suositus on vain 10 µg). Infektioherkät hyötyvät 100 µg:n päiväannoksesta, osoittaa uusi ruotsalainen tutkimus.
KOLESTEROOLI
Rasvasta on tehty pelottava peikko. Kolesterolilla, niin hyvällä kuin "pahallakin" on suuri joukko elintärkeitä tehtäviä kehossamme. Ei ole olemassa yhtäkään tutkimusta, joka osoittaisi voin ja muun maaeläinrasvan aiheuttavan sepelvaltimotautia ja sydänkuolemia tai mitään muitakaan sairauksia. Eläinrasvat EIVÄT nosta huonoa eli LDL kolesterolia. Jos näin olisi, niin ihmiskuntaa ei olisi olemassakaan. Kolesteroli on ihmisen elintoiminnoille välttämätön rasvaliukoinen aine. Se on solukalvojen tärkeä rakenneosa, jota elimistö tarvitsee myös monien hormonien, D-vitamiinin sekä sappihappojen tuotantoon. Kolesterolia on kaikissa elimistömme osissa. Suurimman osan kolesterolista elimistö tuottaa itse.
Kolesterolia alentava lääkitys http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=164
Suomalainen terveys/ravitsemuspolitiikka! http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm
' - Anonyymi
En juo punaista maitoa, koska siinä on liikaa rasvaa.
- Anonyymi
Mun paheeni ovat juustot! Kahvin juon mustana. Mutta olen yrittänyt hokea itselleni että' rasvaton piimä on uusi juusto'. Camembert puhuu mulle jääkaapista! Älä jätä mua tänne! Kun laitat oven kiinni, tulee pimeää! Appenzelleriä ei onneksi haja-asutusalueen ainoassa kaupassa edes ole tarjolla!
- Anonyymi
Jo vuosikausia punainen kahvimaitona. Muuten käytän rasvatonta.
Rasvattomassa on samat suojaravinteet ja proteiini kuin punaisessakin.
Rasvatonta käytän viikoittain 7 tai 10 litraa riippuen siitä teenkö salievääni veteen vai maitoon. - Anonyymi
Ennen join kahvini mustana. Vissin 1 vuoden jo kahviini käyttänyt : oddly good Barista kaurajuomaa kahville!29.12.22. Maksoi Myllypuron ostoskeskus kaupassa Helsinki 92. 1l.1,99e. Yksin kun juon kahvini ja vain aamuisin ,ei kai kallista.Muutoin juon vettä ja illalla paljon vihreä Tee. terv. vanhanainen 30.12.22.
- Anonyymi
Eiköhän se aloittajan, ihan minkä värinen maito tahansa, ole jo hapantunut juomakelvottomaksi🤢
- Anonyymi
Punaisen tölkin maitoa kalakeittoon ja riisipuuroon.
Kahviin rasvatonta. - Anonyymi
Ei ole tullut käytettyä minkään väristä maitoa ainakaan noin 20 vuoteen. Ei minulla sitä vastaan varsinaisesti mitään ole mutta se vain jäi.
- Anonyymi
Vain kahvimaitona.
Muuten rasvatonta maitoa noin 10 litraa / viikko.
Täydennän viikottaista puutetta syömällä rasvatonta raejuustoa noin 1kg -1,5kg ja rasvatonta rahkaa myös noin 1,5kg.
Ja tietenkin emmentalia leikkeleenä ja käsipaloina.
Odottelen MTK:n ansioristiä vaikka vaimoni on laktoosihäirikkö.- Anonyymi
vain kahviin maitoa tilkka , ja se on oltava punaista maitoa . sininen kevytmaito on yhtä tyhjän kanssa kahvin-kera.
- Anonyymi
Pilallehan kahvi menee, jos siihen maitoa sotkee, viemäriin joutaa.
- Anonyymi
Eilen otin vahingossa Valion punaista maitojuomaa. Ehkä perinteistä punaista hiukan kalliimpaa, mutta katson seuraavan kerran kun tässä purkissa on se korkkihuononnus.
- Anonyymi
Vanha aloitus joistaven yleensä tykkää mutta vastaan silti. Lienenkö jo aiemmin vastannut🙄.
Aiemmin käytin Eila laktoositonta rasvatonta juomaa kahviin mutta siiten vaihdoin maunvuoksi siniseen. Käytän maitoa vain kahvissa.
Siili - Anonyymi
Ei nouse kolesteroli , sillä on peloiteltu ihmisiä liikaa eikä ole selitelty että kolestroleja on hyviä ja huonoja. Ensinnäkin ihmisen aivot tarvitsevat rasvaa , ja punainen maito on vaan hyväksi ikääntyneelle ihmiselle.
Meidän kunnan vahojen hoitokodissa juovat punaista maitoa ja oikeaa voita leivän päällä joka on pitänyt vanhuksia pirteämpänä , koska jos ivat kunnon maitoa käyttäneet koko elämänsä niin keho on siihen tottunut . Joten dietistitkin ovat muuttaneet hieman niitä ravinto juttujaan, aillä yhteen aikaan ihmiset eivät edes uskaltaneet syödä kananmuniakaan ettei vaan kolesteroli nouse huimiin lukemiin . Ihan rauhassa voi syödä munan päivässä eikä kolesteroliin vaikuta negatiivisesti .
Muista anoppini aikoinaan kun söi näkkileipää ilman mitään rasvaa päällä ja vettä ruuan kanssa ja kananmunia ei uskaltanut syödä ollenkaan , joten ravinto arvot laskivat ja meni muistamattomaksi , vaan kun alkoi syömään taas kunnolla niin hänestä tuli entinen iloinen ihminen , ja kauan eli , joten turhat peloittelut saa jättää omaan arvoonsa .- Anonyymi
Rasvan lisäys ruokavalioon paransi muistin?
Siili
- Anonyymi
Maitoa vain jouluaattona riisipuuroon ja silloinkin mieluiten valkoista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424535- 932159
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi781935Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421552Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1051402- 751326
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109