Olihan hauska yllätys tuossa herkän kauniissa ruukkukasvissa.
Sen kukittua jo kolme viikkoa jouluisen pöydän somisteena, olin katsellut sitä,ettei se kauaa jaksa enää.
Jäin kuitenkin ihmettelemään kukkien emissä tapahtunutta muutosta !
Keskelle oli muodostunut kuin tähtisikermänä siemenpalkoja, ihan pulleita ja vihreitä:D No, nehän otin talteen, ja katselin jo sateista pikkupihaani, josko ne antaisin mennä maahan,...
Päätin kuitenkin antaa niiden kuivua,...ja kypsyä,.. kevätkylvöön asti
Oletteko tytöt muut huomanneet tuon joulukukan olevan itsepölyttyvä ja kehittävän siemenkotia?
Jouluruusun simenkodat riemastuttaa
40
820
Vastaukset
Äsh,...siemenkodat tietenkin, kokeilen nyt kirjautuneena kun ei äsken onnistunut :)
- miranda ...
sini-sirkku
Käsitinkö oikein, että otit ne vihreinä irti? Olisin itse antanut niiden "kypsyä" kukinnosaan ja sitten vielä kuivattanut.
Mikäli puhumme samasta kasvista, niin tyttäreni on istuttanut niitä keväällä maahan ja ne kukkivat kesälläkin, mutta nyt heillä ei ollut niitä.
Jaa, luin huonosti, siis päätit kuitenkin niiden antaa kuivua, mutta vihreinäkö?
Mitäs tässä jaakailemaan, kun odottele kevättä, sillä nyt kuitenkin tulee talvi tännekkin ja ne siemenet ei ehdi..mahdollisesti..tai mistä minä tiedän, mutta keväällä minä laittaisin ne vasta itämään ja senkin tekisin sisällä, katsoakseni, että itääkö ne?
Minusta on ollut hauskaa idätellä esim. paprikan. kurkun ja tomaatin siemeniä aivan kaupan tuotteista. Jotkut itää ja toiset ei. Onkohan silloin jotenkin käsitelty nämä tuotteet?
Olen lukenut joskus, että Afriikan nälkäisille toimitetaan viljaa, mutta se on niin käsitelty, että se ei idä, siis ei voi saada uutta satoa niistä siemenistä ja tämä olisi vain siksi, että tämä "köyhäin apu" jatkuisi näiden toimittajien (Amerikkalaisten) kukkaroon????
Oma lapsenikin on ollut Boliviassa vuoden tällaisella (joku apu) hommeleissa, joita hän kuvasi, että opetimme heitä porkkanan viljelyssä, siis miten voi viljellä ruokansa muullakin, kuin kokaiinilla.
Toisaalta hän kertoi myös, kun olivat menneet sinne raunio Intiaani kylään (en viitsi hakea tätä nimeä), että hänellekin oli annettu kokalehtiä pureskeltavaksi, koska se korkeus teki muutoin huonon olon.
Joo, joo, jatketaanpas juttua...tämän luin kirjasta, mutta ei nämä keskustelut muuten jatku. miranda ... kirjoitti:
sini-sirkku
Käsitinkö oikein, että otit ne vihreinä irti? Olisin itse antanut niiden "kypsyä" kukinnosaan ja sitten vielä kuivattanut.
Mikäli puhumme samasta kasvista, niin tyttäreni on istuttanut niitä keväällä maahan ja ne kukkivat kesälläkin, mutta nyt heillä ei ollut niitä.
Jaa, luin huonosti, siis päätit kuitenkin niiden antaa kuivua, mutta vihreinäkö?
Mitäs tässä jaakailemaan, kun odottele kevättä, sillä nyt kuitenkin tulee talvi tännekkin ja ne siemenet ei ehdi..mahdollisesti..tai mistä minä tiedän, mutta keväällä minä laittaisin ne vasta itämään ja senkin tekisin sisällä, katsoakseni, että itääkö ne?
Minusta on ollut hauskaa idätellä esim. paprikan. kurkun ja tomaatin siemeniä aivan kaupan tuotteista. Jotkut itää ja toiset ei. Onkohan silloin jotenkin käsitelty nämä tuotteet?
Olen lukenut joskus, että Afriikan nälkäisille toimitetaan viljaa, mutta se on niin käsitelty, että se ei idä, siis ei voi saada uutta satoa niistä siemenistä ja tämä olisi vain siksi, että tämä "köyhäin apu" jatkuisi näiden toimittajien (Amerikkalaisten) kukkaroon????
Oma lapsenikin on ollut Boliviassa vuoden tällaisella (joku apu) hommeleissa, joita hän kuvasi, että opetimme heitä porkkanan viljelyssä, siis miten voi viljellä ruokansa muullakin, kuin kokaiinilla.
Toisaalta hän kertoi myös, kun olivat menneet sinne raunio Intiaani kylään (en viitsi hakea tätä nimeä), että hänellekin oli annettu kokalehtiä pureskeltavaksi, koska se korkeus teki muutoin huonon olon.
Joo, joo, jatketaanpas juttua...tämän luin kirjasta, mutta ei nämä keskustelut muuten jatku.Kukkien varret olivat jo nuutuneet, osittin ruskeatkin, joten leikkasin jättäen 34 sm varrenpätkän mukaan). Saas nyt nähdä kypsyykö ne lämmössä ja kuivassa.
- sama*
sini-sirkku kirjoitti:
Kukkien varret olivat jo nuutuneet, osittin ruskeatkin, joten leikkasin jättäen 34 sm varrenpätkän mukaan). Saas nyt nähdä kypsyykö ne lämmössä ja kuivassa.
3-4 sm
Tiedän aika vähän, mutta olen kyselemässä kyllä neuvoja. Nyt sellaista, että onko kukaan saanut amarylliksen säilymään niin, että sen voisi istuttaa keväällä kukkapenkkiin?
- amar-yllis
MInä ainakaan en ole oppnut, vaikka nytkin amaryllis on aivan ihastuttavassa kukassa. Kymmenkunta kukkaa ja nuppua yhteensä. On se vain komea kukka, mutta kun minulla ei ole viherpeukaloa.
Monilla muilla on.
- anopin kikat
Molemmat voi istuttaa ulos.
Jouluruusut hieman varjoisaan paikkaan, siemenet voi laittaa kypsinä multaan, mutta ne pitää antaa kypsyä suoraan siinä kasvissa.
Amarylliksen sipulit me anoppini kanssa laitomme keväällä kompostiin vahvistumaan, syksyllä leikattiin kasvaneet varret, laitettiin pimeään ja kun kukkanuppu alkoi ilmestyä sipulista, se tuotiin valoon ja aina ne jouluksi saatiin kukkimaan.
Anoppini oli oikea viherpeukalo!
Kaikki joulukaktuksetkin istutimme keväällä ruukkuineen ikkunan alla olevaan kukkapenkkiin ja ne kukkivat ihan villisti heti joulukuun alusta asti.
Amppelissa ulkona koko kesä, sekin kukittaa kasvin kun tuo sisälle.- ruusufani
Mullapa kukkii jouluruusu puutarhassa. Istutin sen sinne joskus keväällä.
- kukkiiko jo ruusutki
ruusufani kirjoitti:
ruusufani
Näinhän se on nyt "kesällä" kun talvi ei ole vielä saapunut meille. Mutta minäpä olen poiminut kanttarelleja jouluaattona tyttäreni kanssa v.2006, kun muutin tänne Hämeeseen. Silloinkin oli lumeton Joulukuu.
On minulla kuviakin Vapusta Munkkiniemen rannasta, kun työntelin ekaa lastani siellä jäällä ja vuosi oli 1966!
Tuleekohan ne tropiikin helteet vain tänne Suomeen, kun Amerikka ja Eurooppa kärsii kylmyydestä? ruusufani kirjoitti:
Itselläni ei ole viileää paikkaa säilyttää nuutunutta kasvia, paitsi varasto 5°, jos en onnistu nyt, kokeilen koko kasvin istuttamista ensi vuonna.
No, joulu on ohi tältä vuodelta,...loppuhommelit sain tehtyä, jääkaapit sun muut,.. ja eikun uusiin haasteisiin!
- ruukkutarhuri
Minä olen amarylliksen ja pelargoniat syksyllä kuivattanut.
Ylos maasta, mullat karistellaan ja ja kääritään sanomalehteen, pahvilaatikkoon ja viileään kellariin keväällä maalis-huhtikuussa esille, kuivat pois ja purkkiin, se on siinä. - Ramoona*
Helleborus niger eli jouluruusu on aina ensimmäinen joulukukkani, ja monet kerrat olen siitä täälläkin kertonut. Se ei ole ollenkaan ruusu, vaan leinikkikasvi. Siihen liittyy kaunis legenda. Pieni kylmän maan tyttönen halusi antaa lahjan vastasyntyneelle Jeesus-lapselle, mutta hänellä ei ollut mitään annettavaa. Hän puhkesi kyyneliin, ja joka kyyneleestä kasvoi pieni kukka hankien keskelle. Tämähän on ensimmäisiä kukkijoita keväällä, pilkistää jo lumen keskeltä. Pidän jouluruusuani hengissä kevääseen asti ja istutan suojaisaan paikkaa pensaan alle, peittelen syksyllä varisseilla lehdillä ja lisään hiekkaa, ettei märkyys vaivaa. Läheskään kaikki eivät lähde kasvuun, mutta kannattaa kokeilla. Minulla on yksi uskollinen vähän vaaleanpunerva yksilö.
Amarylliksiä olen kyllä hyötänyt lähinnä ostosipuleista ja joskus vanhoistakin, mutta niistä tahtoo tulla liian pitkiä varreltaan. Bauhausin tarjoukset ovat halpoja, mutta ostan usein erikoisemman värisen kerrotun ja suurikukkaisen sipulina. Myös tasetteja kokeilen välillä. Pitkät hontelot amarylliksen vanat voi katkaista, ovat maljakossakin tosi kestäviä ja upeita.
Olen huolestuneena silmäillyt, alkaako sipulikasvien versoja nousta pintaan,kun on näin lauhaa. Viikonlopuksi luvattiin kyllä jo pakkasia.
Oikeastaan amarylliksena myytävä joulukukka on ritarinkukka.- Väärä paikka!
Legendassa esiintyvä kasvi ei kasva niillä Punaisen meren sijaintiseuduilla. Tarinat ovat syntyneet huomattavasti pohjoisempana, jossakin jossa maa saa talvisin lumivaipan.
- --------------------
Väärä paikka! kirjoitti:
Legendassa esiintyvä kasvi ei kasva niillä Punaisen meren sijaintiseuduilla. Tarinat ovat syntyneet huomattavasti pohjoisempana, jossakin jossa maa saa talvisin lumivaipan.
Sinain niemimaan vuorilla sataa lunta. Kuvat Lähi-idästä hiljattain olivat hyvin lumisia.
Ramoona* onkin oikein kukkien spesialisti: hauskaa lukea tietopuolista asiaa!
Mietin tuossa, etten ole koskaan ostanut itse joulukukkia kotiin, ja vasta toisen kerran sain jouluruusun, joten tuttu se ei ollut.
Nuo hyasinttikorit ja jtähdet ilmestyvät kävijöiden mukana useimmiten , mutta kaunein oli tuo herkkä jouluruusu nyt.
Ihmettelin ettei se jaksanut pidempään kukkia, runsaasta kukkamäärästä huolimatta, se kun aukaisi jo toisena päivänään täällä kaikki ihanat kukkansa apposen auki.
Omat huonekasvini olen pelkistänyt mieluiseen kakstusaselemaan ja vihersisustamista ajatellen sopiviin.
Kliivia ja st.Paulia ainoita kukkivia lajikkeita.- 13+18
http://www.penan.net/puutarha/jouluruusu.htm
Selma Lagerlöf kertoo jouluruusun tarinan - fiiuliin*
Kylläpäs tuli kaunis kukkainen olo silmieni eteen lukiessani näin pimeänä aikana kauniista kukista.
Ihan oikeasti näin kaikki teidän kukkanne ja aivan kateeksi kävi kun huomasin että useimmat täällä olijat eivät ole ainoastaan hyviä "kirjailijoita" vaan muöskin kukkatarhureita.
Minä onneton kun en saa mitään kukkia onnistumaan, en sisällä enkä ulkona.
Nyttenkin kuoli poikani tuoma joulutähti, se oli saanut liikaa vettä.
Tytär joka kirjailee ja laskee tilejä kasvihuonella toi mitä kauneimman valkoisen amarylliksen, Oli ihan pieni saadessani sen, nyt on venynyt niin kovin että taidan tehdä tuon konstin että leikkaan varret ja pistän maljakkoon.
Kukan varsia kukkineen on tosi paljon, taitaa tarvita useampia maljakoita.
Mikä mahtaa olla sellaisen vesikasvin nimi jota kastellaan ainoastaan itse kukkavarsikkoon.
Sain kerran sellaisen äitienpäivänä, valkoisen kans, nyt toinen tyttöni toi samanlaisen punaisena kukkivan jossa on valkoiset "laet".
Nyt taisi tulla jo liian paljon höpötettyä omista asioistani.
Hyvää Vuoden jatkoa. Nyt on aika monia hybridilajeja, erikoisuuksinakin, mutta pimeys saa sipulikukkien varret pyrkimään valoon.
Ramoona* saattaa tuntea kasvin jo kuvauksestasi, itselläni tuli orkidea mieleen,...
Onhan tuo aikaa ja mielenkiintoa vaativaa seurata kukkienkin tarpeita, kehityyhän siinä toki, mikäli aika riittää kaikkeen:)
Hyvää jatkoa kevätkauteen sinullekin fiuliin, ja
kirjoittaville palstalaisillemme §(* . *)§- Ramoona*
En ole mikään huonekasvien asiantuntija, taidankin heittää pallon Katleijalle.
Liialla kastelulla monen kukan juuret tuhoutuvt, ja joulutähti on arka vedolle, muutenhan se kestää vaikka kesään asti ja viherkasvina vuosikaudet.
En osaa arvailla tuota vesikasvia. Varsinaisia vesikasveja, kuten lummetta, olen kyllä nähnyt akvaariossa, mutten ruukussa ta maljakossa. Varsikkoon kastelukin jää arvoitukseksi. Vedessä voi kyllä kasvattaa sipulikukkia, niin että vain juuret saavat kosketuksen veteen. Hyasintti on oikeanlaisessa maljakossa aika taiteellisen näköinen, pitää vaan pestä sipulit niin, ettei multaa jää veteen. Fiiulin ja Ramoona
En kyllä keksi mikä tuo fiiulinin kukka olisi. Kysy fiiulin tytöltäsi ja kerro meillekin.
Ei kai se ole azalea, joka tykkää päältä suihkuttelusta, mutta multapaakkukin sillä kaipaa jopa upotuskastelua.- Olka hyvät
Tässä teille, kun ette osaa nostaa !
- sini-sirkku ek
No nythän ponnahti tämäkin ketju esiin:) Olinkin jo unohtaa sen olemassaolon, kun mietin kysyä tuosta inkivääristä.
On se sitten elinvoimainen kasvi, kun oltuaan jääkaapissa jo kk. käytin sitä maustamiseen, ja jätin juurakon tiskipöydälle pikku vadille, mihin laitan sipulinpuolikkaan ym. seuraavaa käyttöä odottavaa.
Kattoikkuna antaa nykyistä päivänvaloa ja kohdevalokin vadin yläpuolella, ja niin työntää inkivääri mitä komeinta pikkurillin paksuista vihreää itua.
En ole sitä koskaan viljellyt, kun oudoksun hieman sen makua, viiliin ja kakkuihin voin sirotella joskus, vaan oiskohan jollakin kokemusta sen ulos istuttamisesta? - kukkii
Tarkoitatko Fiiulii ehkä orkideaa.
Moni vain suihkuttaa kukkaa, ei koskaan liota astiaa.
Onko mullan tilalla kaarnaa ja hiiltä?
Jos on, niin kyseessä on orkidea.- kukkamuorikka
Taitaa olla tuo jouluruusu ihan muotikukka, kun minäkin sain sellaisen. Katsoin hintoja, että aika kallis oli, joten taidan kokeilla istuttamista keväällä.
Onkohan tuo Fiiulin kukka vesikasvi vaan tosiaan vaikka orkidea. Mutta luulisi että kaikki sen tuntee, tosin niissä on vaikka mitä lajeja.
Tulisit Fiiulin kertomaan, oliko mikään arvaus oikei.
- fiiuliin*
Ei se ole orkidea, katseli tuolta netistä ja löysin hieman samanmuotoisen kukan joka mulla on. Se netissä ollu kukka oli Kliivia, mutta muuten samanlaiset lehdet, kukka on erilainen ja minun kukassani ei ole mukulaa.
Otin omastani kuvankin kameraan, mutta en tietenkään saa sitä näytille, kun kamera ei ole oikein kunnossa,
Kunhan poika taas ilmestyy, kyllä hän mulle kameran kuntoon pistää,voin se liittää sitten vaikka omaan profiiliini.
Niin... sen kukan kuvan tietenkin, en poikaani kameroineen.heh- katleijanen!
Ihan kiva jos sen kuvan saat profiiliisi. Jäi ihan vaivaamaan, mikä se kukka on. Selasin koko kukkakirjanikin läpi ja mietin mitä kaikkia kukkia joulukukiksi ostetaan, ei vaan selvinnyt.
- uteli-jaana
katleijanen! kirjoitti:
Ihan kiva jos sen kuvan saat profiiliisi. Jäi ihan vaivaamaan, mikä se kukka on. Selasin koko kukkakirjanikin läpi ja mietin mitä kaikkia kukkia joulukukiksi ostetaan, ei vaan selvinnyt.
Kävin lukemassa sen fiiuliin viestin ja hän kertoo saaneensa sen äitienpäivänä. Ei tullut mitään mieleen minullekkaan. Ei vesikasveja yleensä kukkakaupassa myydä.
- katleijanen!
uteli-jaana kirjoitti:
Kävin lukemassa sen fiiuliin viestin ja hän kertoo saaneensa sen äitienpäivänä. Ei tullut mitään mieleen minullekkaan. Ei vesikasveja yleensä kukkakaupassa myydä.
uteli-jaana
Juu, äitienpäiväkukkia minäkin, nyt lipsahti vahingossa joulukukat tuohon.
- fiiuliin*
Enkö kirjoittanut, että sain kerran samanlaisen valkoisen kukan äitienpäivävänä?
Nyt sain jouluna punaisena samanalaisen, tässä on vain valkoiset latvukset kukissa..
Minun mielestäni nykyisin käytetään samanlaisia kukkia sekä kevät että talvi juhlinnoissa, muutamaa toki lukuunottamatta, kuten joulutähteäkin.
Se valkoinen kasvoi ylivanhaksi, ja kasvaessaan sen alkukukka luhistui mutta sieltä juurakosta tuli kaksi uutta vesaa.
Ne vesat sitten heitin pois , oli niin ruma kun se emokukka kuoli vanhuuttaan. kukkia ylös
- laidan yli
Palstanvaltaajan ketjut ovat kuin käenpoika, joka työntää muut reunan yli. Palsta kuihtuu ja yksipuolistuu.
Ei kiinnosta etsiä muita ketjuja toiselta sivulta esiin eikä se edes kannata,sillä palstanvaltaaja innostuu lisäämään omia arkistoketjujaan ja nostelee niitä mielettömästi parilla kolmella sanalla näkyviin.
Ei normaalijärkisellä ole asiaa tällaiseen. Good bye! - vahinko kun
ennen innokkaat ja hyvät kirjoittajat siirtyneet taka-alalle tai tykkänään pois. Pitäisi vaan kaikkien tehdä aloitteita ja vetää yhtä köyttä. On vaan muukin porukka aika eriseuraista täällä. Turha kaataa kaikkea jonkun moninikin niskaan. Jotkut kun ei kirjoita kuin kahvipirtissä ja jotkut ei taas koskaan siellä. Jotkut kun ei ikinä vastaa joidenkin ketjuun ja joidenkin ketjuun taas aina. Eikä ole kyse siitä ettei aihe kiinnosta. Katsokaapas mikä ketjut täälläkin vetää, onko niissä mitään aihetta ? On vaan mieluisa aloittaja.
- Kotipuutarhuri
Minulla kukkii vain kaktukset nyt. Joulukukkia ei tullut hankittua.
Joko olette siemenluetteloita tutkineet. Helmi-maaliskuulta pitää alkaa kasvattamaan jo joitakin taimia.
- *Kukkahame*
Minun joulukaktus kukki yhden kukan joulun alla ja nyt joka latva kasvattaa nuppuja, jopa kaksikin samassa latvassa.
Oliko unohtunut kastelu määräaikana vai mikä tämänkin aiheutti.
Parempi myöhemmin kun ei koskaan.
Siemenistä sen verran kun ystävättärellä oli amppeli samettiruusu, sain useamman siemen'pesän' häneltä.
Kun sitten seuraavana kesänä laitoin itselleni kasvamaan, olivat kukat aivan eriväriset ja niitä oli paljon enemmän kuin siinä alkuperäisessä.
Viime kesä jäi väliin ja edellisen vuotiset siemenet laitan nyt keväällä saa sitten mielenkiinnolla odottaa mitä väriä ovat kukat.- Ramoona*
Värien vaihtelu kukissa onkin oikea luonnon ihme : myös orvokit siementävät ja kukkivat seuraavina vuosina eri väriyhdistelminä, samoin akileijat. Harjaneilikoilla on sama ominaisuus ja entäs lupiinien kameleonttileikki ! Kerään kukkien siemeniä talteen ja laitan sieviin pusseihin, näin saa mieluisia kukkalahjojakin. Krassien ja kehäkukkien siemeniä on monet pussilliset myös jemmassa.
Ensimmäiset kylvökseni ovat jo helmikuussa herneen versot ja vihanneskrassit, kaupan yrttiruukut laitan isompaan multatilaan ja nostan ikkunalle. Ostin tyttärelle valolla varustetun miniyrttikasvattamon lahjaksi, ´jota voi pitää keittiön työpöydällä ja taidanpa ostaa itsellenikin. Samettiruusut yleensä minäkin
esikasvatan siemenistä, muut kyllä ehtivät hyvin suoraan ulos kylvettyinä. Nämäkin ovat hyviä tuholaisten torjujia, istuttelen sinne tänne, kasvimaallekin. Kasvimaan laidassa pitää ehdottomasti olla myös kehäkukkaa.
Helmikuussa pitäisi kylvää paprika, jos siitä haluaa kesällä satoa, ja maaliskuulla jo tomaatitkin. Tahtoo vaan tulla turhan honteloita tomaatin taimistani, pitäisi voida säädellä valoa ja lämpötilaa. Mutta kivaa tämä viherpeukalointi on, valoa kohti ollaan menossa.
- vähän vihertävä
Orvokit myös muuttaa väriä, kun kasvavat itsekseen siemenistä, pienempiä kylläkin ne uudet kukat. Joskus minäkin tomaatitaimia kasvatin, mutta kun niitä pitää koulia mota kertaa, en parvekkeelle muutaman takia viitsi. Aina ostan pari tainta kasvusäkkiin, yleensä minitomaattia.
- Makriina ek
Minun jouluruusuni teki itsemurhan ja retkahti kuoliaana purkista. Saman se teki edellisenäkin vuonna, nyt kuitenkin yritin pitää sitä kauempana pattereista ja juottaa säännöstellen, mutta ei. Me emme ole sydänystäviä.
Meillä Amaryllis teki juuri toisen kukkasen uuteen varteen, paljon komeampi kuin se Joulunen.
Kun on vain parisenttiä lunta ja pakkasta, nuo kukkaset antavat lisäväriä pimeyteen.- Pönttö-Öriläs
LateVaan kirjoitti:
Meillä Amaryllis teki juuri toisen kukkasen uuteen varteen, paljon komeampi kuin se Joulunen.
Kun on vain parisenttiä lunta ja pakkasta, nuo kukkaset antavat lisäväriä pimeyteen.Jouluruusun kyllä tiedän, vaan en ole sitä koskaan ostanut.
Minulla kukki jouluna punaiset kaktukset ja nyt eilen huomasin että toissa pääsiäiseksi ostamani valkea kaktus oli avannut ensimmäisen kukan mökötettyään tässä välillä puolitoista vuotta. Se on täynnä nuppuja.
Myös santut pukkaavat kukkavarsia.
Mieheni mielestä asumme viidakossa eli kukkia liikaa. Olen toista mieltä näiden viherkasvien ja kukkien seassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078