Lastujärvi

Moisio..

Mites toi lastujärvi tossa kauriimmaan tykönä.. Voiks siel käydä uimassa tai kalassa. Onks siinä mitää mökkejä rannalla. Ihme järvi ku on iha tossa vieressä mut ei siitä ikinä kukaa mitää puhu.

12

3832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jää viilee

      Viileetähän se vesi on mutta kyllä sinne voi pulahtaa,aivan vapaasti.

    • turenki445

      Se on sellainen kirkasvetinen mutta mutapohjainen ja matala järvi, uimakelpoinen järvi vallan hyvin. Kalassa siellä voi myös käydä ja on melko hauki rikas järvi joten ei muuta kun kalaan! Mökkejä siellä on muutamia.

      • helsinginpoika

        Oletko itse käyny siellä kalassa? Oon menossa sinne kalaan viikon päästä nii onko siellä jotain hyviä kaisllikkoja missä voisi olla haukea


    • kauriinmaankalastaja

      On Lastumeressä komeita ahveniakin itsellä suurin 850g toissa kesänä.

      • maksa3

        Kyllä näin on. Isoja ahvenia jonain vuosina paljon. Välillä tosin happikato tappaa osan kaloista mutta oja tuo keväisin uusia.


      • shakalakalaka

        Lastumeri?


    • Sekin selvisi

      Vaikka olen janakkalalainen, niin en tunne Turenkia. Olenkin ihmetellyt, missä ovat ne Lastijärvi ja Sammaljärvi, joista silloisen kunnalliskodin johtajan Hanna Tammisen poika kertoo päiväkirjassaan (lehdessä Elämää ja ihmisiä Tervakoskella eilen ja tänään 2004). Ilmeisesti tuo Lastijärvi on kopioitu virheellisesti hänen kansakoululaisen käsialalla kirjoittamastaan päiväkirjasta ja kyse on Lastujärvestä. Hän sanoo siitä näin: "Minä laitoin onkeni kuntoon kun luulin huomiseksi pääsevänä lähtemään Lasti(u)järvelle ongelle." Eli ainakin toista sataa vuotta siellä on kalastettu.

      Mutta missä on se Sammaljärvi, josta hän kirjoittaa: "Kävimme Sammaljärvellä, ongimme ja teimme kerppuja ja toimme marjoja, joita siellä olikin niin kelvottomastri."

      Jos haluat lukea mitä muuta hän kertoo tuon ajan elämästään Turengissa, siis 1898-1900, oli mm. sammuttamassa Ison Hiiden vanhemman asuinrakennuksen tulipaloa, niin lehti on kirjastossa. Käy siellä lukemassa.

    • turenki445

      Sammaljärvi onheinäjoen ja mallinkaisten(kerkkola) välissä, suht lähellä iso järveä..

    • uimaranta olis kiva

      Lastujärven rannalla on asutusta ja mökkejä.
      Kauriinmaa-Lintuvuori kuntopolulta sen näkee ja sinne voi piipahtaa. Siellä on joutsen pesinyt useita vuosia. Tosin pariskuntia on ollut vain 1-2.
      Olisi mukava, jos paikkaa, jossa nyt on muutama vene, vähän ruopattaisiin. Sitten voisi mennä uimaan. Vaan ei taida kunta haluta lisää uimarantoja. Aiemmin Lastujärvellä on ollut uimaranta. Rannan paikka on ollut ainakin kahdessa kohtaa. Nykyään ne paikat ovat mökkiläisillä, eikä yleisessä käytössä.
      Joinain vuosina järven rannalta voi löytää vähän lakkoja.
      Lastuvuorelta on komeat näköalat Lastujärvelle, sammoin Kyterinmäeltä.
      Lastujärvi löytyy Janakkalan osoitekartasta
      http://www.janakkala.fi/fi/janakkalan_kunta/kuntaesittely/kartat/?id=163

    • kiitos linkistä

      Uimaranta kyllä taatusti häiritsisi joutsenia, Lähtisivät ehkä rauhallisimmille vesille.

      Sammaljärvi löytyi samasta kartasta. Sinne on aika pitkä matka, mutta 1900 kuljettiin hevosella ja pojat kävivät siellä tietysti polkupyörällä. Kun samassa jutussa poika kertoo, että he ravustivat joesta, niin ei varmaan tarkoita Puujokea, vaan jotain pienempää? Ja sitten kävivät uittamassa laivoja jossain suolla. Missähän se on mahtanut olla? Melko vetelä kuitenkin koska poika putosi kainakoitaan myöten suosilmäkkeeseen.

    • Kala dyyd

      Onko lastijärvellä mahdollista laskea venettä?

    • hjvhhh

      .......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2107
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1246
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1157
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1155
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe