Mitä sanoo laki

tiedonjanoa

Mielenkiinnosta kysymys,että mitä jos joku tuo lapsensa koirapuistoon kysymättä muilta ja toisen koira sattuu puremaan lasta puistossa sairaalareissun arvoisesti.Kuka vastaa ja kenelle?


Ei ole omalle kohdalle sattunut ja toivottavasti ei satukaan.

49

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhemman vastuu

      Eipä ole kyllä omallekkaan kohdalle sattunut mutta sanoisin ettei koiranomistaja ole tuollaisessa tilanteessa vastuusta.

      Suomessa koiranomistaja on vastuussa koiransa muille aiheuttamista vahingoista vain jos hänen katsotaan tuottaneen tuon vahingon eli toiminut jotenkin moitittavasti kuten laiminlyönyt koiransa kiinnipidon tai valvonnan tilanteessa jossa laki sitä vaatii.

      Koiran ollessa vapaana sallitulla alueella kuten koirapuistossa omistaja on vastuussa koirasa puremista vain jos hän jättää koiransa valvomatta puistoon tai tuo puistoon koiran jonka hän tietää koiran osoittaneen aggressiivista käyttäytymistä ennenkin.

    • Ehkäpä näin

      Riippuu myös siitä miksi puree. Aggressiivista koiraahan ei saa tuoda puistoon. Mutta jos koira juoksee ympäriinsä ja "vahingossa" nappaa lapsesta kiinni niin on varmaan vanhempien vastuulla.

    • 2 koiran omistaja

      Koiranomistaja on vastuussa koirastaan aina, koirapuistossakin. Joskus olen joidenkin aikuisten nähnyt lapsia tuovan puistoon, mutta he ovat jälkikasvunsa perään katsoneet ja käyttäytymistä neuvoneet.

      Vahinkoja kuitenkin voi sattua, jos lapset esim. juoksevat ja herättävät koiran/koirien saalistusvietin ja koira kaataa lapsen. Aggressiiviset ja arvaamattomat koirat eivät puistoon kuulukaan.

      • Etlari

        Koiranomistaja ei vastaa koirapuistossa jossa koira juoksee vapaana. Tuottamus pitää olla. Ei veturinkuljettajakaan vastaa vahingosta jos joku työntää autonsa kiskoille.
        Koira on kytkemättömänä aina oikukas ja yllättävä. Tervejärkinen koira ei kylläkään lapsia pure. Mutta koirapuistossa ei asiattomia saa kuljeskellakaan niinkuin esim. pieni lapsia hiekkaleikkejä vetämässä. Tosi-pässi vanhempi, joka työntää taaperonsa koirien sekaan koirapuistoon.


      • Pohtiituosta

        Niin siis kyllähän tervejärkinenkin koira saattaa purra, myös lasta. Lapsi on koiralle pieni ja arvaamaton ihminen etenkin jos se ei ole pienestä saakka tottunut - eikä lähelläkään kaikki ole, tai jos lapsi härnää - mitä lapset myös joskus tekevät. Lapset saattavat sännätä halaamaan tai yllättää koiran takaapäin, ja kyllä, näissä tilanteissa koira saattaa purra. Koira on eläin, joka käyttäytyy kuten eläin käyttäytyy, säikähtäessään tai ahdistavaan tilanteeseen joutuessaan. On vaarallista olettaa, että koira ei jotenkin erikoisesti lasta pure missään tapauksessa, jos on terevjärkinen. Koira ei ole kytkemättömänä sen oikukkaampi eikä yllättävämpi kuin mitä sen luonne on, mitä sille on opetettu ja mitä sen vaistot sanoo. Riistaviettinen lähtee kyllä härnäämiseen mukaan, mutta hippaleikissä koira ei ota kiinni käsin ja jotkut luulevat että kiinni saa ottaa. Mitä nuorempi sitä isompi erehtymisen vaara: nehän painivat keskenään joskus hurjastikin. Siinä missä koiran nahkaan ei tule poskessa roikkumisesta naarmuakaan, ihmisen iho menee rikki. Joskus sattuu väärinkäsityksiä ja vahinkoja. Etenkin tuommoisessa paikassa, missä koirat saattavat olla kiihdyksissä ja vauhdissa jo muutenkin.

        Ihminen inhimillistää koiraa, kun kuvittelee tämän aina ja poikkeuksetta erittelevän lapset. jotkut rodut kyllä selkeästi esim. paimentavat lapsia, jotkut paimentavat näykkimällä. Jotkut omaavat vahvan suojeluvietin ja se kohdistuu nimenomaan lapsiin, mutta jotkut eivät erityisemmin lapsista välitä.
        Lapsi on kytkemättömänä yllättävä ja oikukas! Mutta lapsi on itselleen vaarallinen, jos ei osaa käyttäytyä eläinten kanssa. Aina kun ei jälkikäteen huutelu korjaa enää mitään.
        Samalla tavalla jotkut antavat pennun tai pienen koiran lapsen talutettavaksi ja vastuulle, unohtaen että silloin lapsen pitäisi myös pystyä tarpeen tullen suojelemaan koiraansa, vastata sen käytöksestä (kaikki koirat eivät myöskään ole armollisia pennuille aina) ja ottaa muut huomioon. Ei riitä että "jaksaa pitää" koiran.

        Tämä oli vain pohdintaa tuosta yhdestä kohdasta. Voisin itse ottaa lapsen mukaan koirapuistoon, mutta ainoastaan niin että pystyn häntä valvomaan, ohjeistamaan sekä olemaan itse tapahtumista vastuussa (eli ettei kädet olisi niin täynnä, että joko koira tai lapsi jää valvomatta!). Ja että hän on sen ikäinen, että ymmärtää missä on ja kun säännöt eläinten kanssa selitetään, ne menee jakeluun :) Taaperoa en joo tosiaankaan tunkisi koirapuistoon, ellei olisi toista aikuista mukana, joka vahtii koiria, kun minä katselen taaperon kanssa koiria - ja saan sen myös napattua kevyesti vaikka syliin ja pois tieltä, jos jotakin sattuu.


      • äitijakoiraihminen
        Etlari kirjoitti:

        Koiranomistaja ei vastaa koirapuistossa jossa koira juoksee vapaana. Tuottamus pitää olla. Ei veturinkuljettajakaan vastaa vahingosta jos joku työntää autonsa kiskoille.
        Koira on kytkemättömänä aina oikukas ja yllättävä. Tervejärkinen koira ei kylläkään lapsia pure. Mutta koirapuistossa ei asiattomia saa kuljeskellakaan niinkuin esim. pieni lapsia hiekkaleikkejä vetämässä. Tosi-pässi vanhempi, joka työntää taaperonsa koirien sekaan koirapuistoon.

        Koiralle lapsi on ihminen, joka voi olla myös uhka. Itse olen kakaroita ajanut pois koirapuistosta kun juoksevat huutavat koiria kohti, ihan sen takia että oma koirani on välissä jos minua kohti juoksevat ja huutavat, eikä takuulla epäröi hampaita käyttää vaikkei iso olekaan. Samoin olen ajanut lapsiperheitä pois puistosta kun ovat lastensa antaneet tahalleen kaatuilla koirien päälle, siinä voi tulla hampaasta tai pahimmassa tapauksessa se alimmainen on muutaman kilon chihu.

        Sitten on myös se fakta olemassa, koirapuistossa voi koirilla tulla rajuja yhteenottoja vaikka ovat toisten kanssa puistoilleet ennenkin, esim. pieni keppi tai risu voi saada tunteet kuumaksi, ja tappelu on pystyssä. On niitä tappeluita tullut niinkin ettei mitään syytä tunnu olevan, koirat tokenee siitä, vaan tokeneeko lapsi, varsinkin jos se altavastaaja on lapsen perheen koira. Ne on hurjan näköisiä ja kuuloisiakin usein nuo tilanteet vaikkei verta kukaan valuisikaan.


    • Koirapuistoilija

      Kyllä se taitaa niin olla, ettei koira missään tilanteessa saa purra. Mielestäni on kummaa, että pohditaan kuka on korvausvelvollinen, kun kyseessä on kuitenkin terveys. Jos oma koirani purisi koirapuistossa, velvollisuuksista huolimatta korvaisin kaiken. Poislukien tietysti tilanteet, joissa koiraa on vaikka ärsytetty tai kiusattu. Omistaja on vastuussa koirastaan aina ja sen tulee olla hallinnassa vaikka olisi irtikin. Lapset yksinään eivät koirapuistoon kuulu, vaan mielestäni tulevat aikuisen kanssa. Aikuisen velvollisuus on kertoa lapsille kuinka käyttäydytään ja kun kukin pitää huolen omasta tontistaan, ei vahinkoja satu.

      Mtta siis, mielestäni koiran omistajakorvaa jos koira puree lasta puistossa.

      • äiti ja koira

        Koirapuisto = koirapuisto, leikkipuisto = lasten puisto. Lapset voivat tulla puistoon, jos osaavat käyttäytyä, jos eivät niin ulos. Itse meinasin niska-perseotteella yhden kurittoman kakaran jo nakata puistosta, yritti heittäytyä pienten koirien päälle. Jos lapsi esim. juoksee ja kiljuu koiran omistajaa tai koiraa kohti, voi koira käydä kiinni. Koirapuistossa ollaan pitkälti omalla vastuulla, joten miettiä sopii tuoko lapsiaan, jotka eivät hallitse itseään.


      • IsäJkl

        yksikään lapsi ei saa mennä koirapuistossa koiran luo, vaan vanhemman on neuvottava tietämättömälle lapselle että koira tulee luokse jos tuntee hänet turvalliseksi. jos leikkiessä sattuu niin ihan omaan piikkiin menee, ollaan kuitenkin KOIRAPUISTOSSA eikä missään lasten leikkipuistossa! mutta ketäs lastenleikkipuistossa syytetään kun pieni tyttö kaatui kun juoksi toisen kanssa ja törmäsivät? EI KETÄÄN. Vahinkoja sattuu mutta koirat ovat paljon voimakkaampia ja nopeampi liikkeissään kuin pienet lapset. Muistakaa se.


      • enmaksaisimitään

        Minun mielestä ei. Periaatteessa tietenkään koira ei saisi purra (eikä kyllä yleensä ilman syytä purekaan), mutta kun se riski on aina olemassa, jos ei olla ihan naiiveja. Silloin kun ollaan koirapuistossa on siellä koiria, jotka leikkii. Niillä on vauhti päällä ja ne saa olla vapaasti koiria. Saattaahan ne ihan vaan riehuessaan kaataa lapsen!
        Niille saattaa keskenään tulla huomaamatontakin pientä kinaa, mitä ihminen ei pistä merkille, mutta jos tähän menee vaikka lapsi härnäämään tms. väliin, saattaa se olla ärsytys ja ei koiran omistajalla ole mitään korvausvelvollisuutta. Ei hän ole siellä vahtimassa sekä koiraansa että muiden lapsia. Ei se mene niin että aina maksetaan: voihan lapsi lyödä koiraa, yllyttää, huudella ja ärsyttää ja olenpa joutunut kerran sanomaan kotonani, että mikäli teidän pojat heittelee kiviä koiran päälle, alan pitää sitä vapaana. Kun vanhemmat väittivät, etteivät mahda poikien käytökselle mitään, kun nämä olivat heitelleet koiraa kivillä. Vastasin, etten minäkään mahda enää koiran käytökselle mitään ja ikävää, jos jotain sattuu. En tule maksamaan senttiäkään eikä koiraani lopeteta, teki se mitä tahansa ja piste. Kuulostaa julmalta, mutta ihminen on mitä on, eli tyhmä. Ystävällinen puhe ei mennyt perille eikä minun tarvitse sietää koirani rääkkäystä avuttomien vanhempien takia. Sen sijaan tämä uhkaus meni perille. Jostain kumman syystä, pojat uskoivat sen jälkeen puhetta että ihan oikeasti, ei kannata, koska ensi kerralla se koira on vapaana. Yhtään kiveä ei enää lentänyt, mutta maksoin itse koirani päähän tulleen vekin. Jotenkin en jaksaisi millään sitä lapsellista oletusta, että ihmisen lapset ovat pyhiä ja vanhemmat virheettömiä. Itse koen sen ihan kokemuspohjalta todella huonoksi ideaksi, että tuodaan lapsia koirapuistoon. Kyllä siellä on oikeus olla myös niille ei-perhe-koirilla, koska se paikka on varattu koirille. Ja on tosi väärin muita koiranomistajia kohtaan pakottaa nämä tilanteeseen, missä heillä on tavallaan kuitenkin vastuu niin koirastaan kuin toisen lapsista, kun he ovat tulleet vaan koiraansa ulkoiluttamaan.

        Iso osa lapsien puremisista on ikävä kyllä heidän itsensä aiheuttamia, eli heidän vanhempiensa neuvojen huonoutta tai puutetta. Näin ei saa sanoa, mutta näin se vaan monesti on. On paljon vanhempia, joilla jopa on koira, eivätkä he silti ohjeista lastaan oikeastaan lainkaan tai sitten juuri näillä inhimillisyyksillä: kyllä koira lapsen erottaa ja lapsi on koiralle eri asia. Kaikille ja poikkeuksetta juu... Jotkut eivät kiellä edes vieraan koiran härnäämistä hippaan: riistaviettinen koira siihen joka on tottunut rajuihin leikkeihin... Kyllä se kiinni ottaa, mutta ei kädellä. Hippa!

        Minä en ainakaan korvaisi yhtään mitään. Minusta on kuitenkin väärin, että koira ei saisi olla eläin missään tilanteessa, vaikka vanhemmat ja lapset olisivat täysiä apinoita. Ja tämä ei tarkoita etteikö koirat pitäisi sosiaalistaa myös lapsiin, totta kai pitää ja kannattaakin. Peruskiltti ja hyväkäytöksinen koira on turvallisempi. Mutta jotain rajaa. Jos lapsen tuo koirille tarkoitetulle leikkialueelle, joka on nimenomaan koirille ja myös niille isoille ja riehakkaille, on ihan itse siitä myös vastuussa, 100%:sti.


    • blingblong

      Itsekin olen samaa pohtinut. Pitäs kyllä selvittää. Nyt joku laki-ihminen olis avuksi :) mun mielestä hyvin käyttäytyvät lapset ovat tervetulleita. Pakko kyllä myöntää, että itseäni harmittaa, kun nään jonkun saapuvan puistolle lapsen kanssa. Stressaan, koska sitten saan silmä kovana tuijottaa koirieni tekemisiä. Syke pilvissä joka kerta, kun lapsi nappaa kepin maasta tai alkaa juoksemaan. Koirani ovat kilttejä, mutta ikinä ei voi luottaa koiraan täysin, kun on lapsi läsnä.

    • koirien puisto

      Eikö nyt edes YHTÄ paikkaa löydy, jossa koira voi olla vapaasti ilman kurittomien kakaroiden käyttäytymistä!!!

      Koirapuisto on koirille. Leikkipuistot lapsille.

      • hau-hau

        Samaa mieltä ja olen usein miettinyt...Meidän koirapuistossa kun käy parikin tapausta joiden vanhemmat antaa tehdä siellä mitä vain. Itsellä isokokoinen pentu, joka tykkää lapsista niin kovasti että innostuu helposti heidän kanssaan leikkimään. Toinen näistä tapauksista härnää ja riehuttaa koiraa aina tahallaan, vaikka olen sanonut sekä lapselle että äidilleen ettei tyttö tekisi niin kun innokas pentu juoksee tytön helposti vahingossa kumoon jos hän oikein sen villitsee. Äitinsä ei tee mitään joten ainut vaihtoehto on ottaa koirani kiinni/poistua kun saapuvat -onko tämä reilua kun olemme KOIRApuistossa?!


    • Lapsi = ihminen, koira puree ihmistä = koirankusettajan vika kun ei osaa kouluttaa koiraansa, ja lööpeissä: on hamstrannut tappajarakkeja. Jotenkin noin se sitten menee.

      Kouluttakaa koiranne.

    • Puistokielto

      Ei tarvitse selvittää. Koiran purema yleisellä paikalla on aina omistajan vastuulla. Mutta lasten paikka, sen enempää kuin humalaisten, tai aggressiivisten koirien paikka ei ole koirapuisto. Ja tämän ymmärtää jokainen vastuuntuntoinen vanhempi/koiranomistaja.

    • kukas se tuokaan

      Yleensä jos joku tuo lapsen koirapuistoon, on hänellä koirakin mukanaan -on siis koiranomistaja. Vaarantaa lapsen turvallisuuden koiran kustannuksella -onhan koissulin päästävä juoksemaan vapaana - lapsi on koiraperheessä yleensä lauman alin jäsen ja sellaisen turvallisuus on koissulimussukan rinnalla sivuseikka.

    • Lapset POIS

      EI LAPSIA KOIRAPUISTOON!!! TAI SITTEN VOIN TUODA SEURAAVAKSI KOIRANI LASTENLEIKKIPUISTOON!! TÄMÄ ON AIVAN SELVÄ ASIA!!!! ENKORVAISI AINAKAAN MITÄÄN!! MONET LAPSET TULEVAT SILLOINKIN KUN ON KIELTÄNYT, SIINÄ VAIHEESSA EI MUN ONGELMA MITÄ KÄY!!!!!!!!!!!!!

      • ...

        Tosi järkevästi ylhäällä selitetty, "eri asia jos koiraani on kiusattu" kun kerran se on koiran syy muissa tapauksissa miten todistat sen kerran kun lapsi onkin kiusannut koiraasi.... FTF

        LAPSIA EI LEIKKIPUISTOON!! Samaa mieltä!! Itse nostan vaikka itse ne kakarat ulos sieltä, mun koirat kilttejä mutta pelkästään keskenään juostessaan kaatavat aikuisenkin helposti niin en ota mitään vastuuta jos lapsia sinne tulee.. kun niiden paikka ei siellä ole! Koirapuistot on luotu koirille, niinkuin nimikin sanoo!! Turha lässyttää muuta


    • Lisääpuistoja

      Heh -lapsia ei leikkipuistoon!!! Sit vaan kaikki koiranomistajat valtaamaan leikkipuistoja koirille, leikkipuistoja rakennetaan myös lapsettomien pulittamilla verovaroilla huomattavasti enemmän kuin koirapuistoja. Aletaan vaan käyttämään koiria juoksemassa irti jossakin leikkipuistossa porukalla ja systemaattisesti niin eipä ne mammavalaat kovin kauaa jaksa urputtaa vaan siirtyvät kakaralaumoineen ja poikimisesta levinneine ahtereineen muualle juoruilemaan.

    • näinsemenee

      Koira on lainmukaan ESINE. Ihminen ei ole esine. Jos koirasi käy lapsen päälle, se on ihan sama oletko koirapuistossa vai missä. Sinä koiranomistajana maksat viulut. Koira on vähäpätöinen mitä tulee lakiin, pelkkä esine. Prioriteeteissa ihminen huipulla, koira alimpana, vähäpätöinen. Jos koira käy ihmisen/lapsen kimppuun, joko sinä maksat viulut. Pahimmassa tapauksessa saat eläintenpitokiellon/sakot/tai pahin koirasi lopetetaan :( Näin se menee lainmukaan...Joten AINA tarkkana koirien kanssa, vaikka ne kuinka olis niille suunnatussa tilassa nikö koirapuistossa!

      • liisajakaisa

        Käyppä lukemassa koirapuistoja koskevat säännöt, löytyy jokaisesta puistosta.


      • ihanselkeää
        liisajakaisa kirjoitti:

        Käyppä lukemassa koirapuistoja koskevat säännöt, löytyy jokaisesta puistosta.

        Näytäpä se kohta koirapuiston säännöistä, joka menee Suomen lain edelle. Ja vaikka ei menisi Suomen lain edelle, niin näytä se kohta, missä sanotaan, että koirapuistoon saa viedä koiran, joka PUREE lasta ilman, että koiranomistaja on velvollinen viulut maksamaan. Aloituksessa oli puhe nimenomaan puremisesta, mikä ei mene koirapuistojen sääntöjen mukaisesti omaan piikkiin, kuten esim. se menisi, että koira vahingossa juoksisi lapsen kumoon. Jollei lapsi ole ensin esim. lyönyt koiraa karahkalla, niin aivan taatusti olet korvausvelvollinen puremasta eikä muuta sanota missään kohdassa koirapuistojen säännöissäkään. Koirien väliset nahinat ovat toinen juttu, ja niistä koirapuistojen säännöissä on maininta mitä tulee omaan vastuuseen, mutta lasta ei koira saa purra edes koirapuistossa, vaikka joku pölkkypää olisi lapsen sinne tuonutkin. Vasta sitten voitaisiin keskustella muusta, jos lapsi olisi omalla toiminnallaan "ansainnut" pureman.


      • itsepuolustus

        Suomen laissa ei ole itsepuolustus kielletty, koirallakin on oikeus puolustaa itseään. Sama asia kuin hätävarjelu


      • huhhuhhtaas

        Olisi kiinnostavaa nähdä tämä pykälä :D Joku voi ottaa nämä ihan todesta.. Sinulla ei ole oikeutta lyödä kotiisi tunkeutuvaa ihmistä, ellei tämä todistettavasti (ja tämä täytyy jälkikäteen pystyä todistamaan käräjillä) uhkaa sinua. Jos rosvo pystyy todistamaan, että oli vain pöllimässä telkkaria eikä mitään pahaa sinulle tahtonut, saatat hyvinkin saada tuomion pahoinpitelystä.. Omaisuuttaan ei saa puolustaa väkivalloin, henkeään ja terveyttään saa ja tässäkin saa käyttää vain mahdollisimman vähän voimakeinoja.

        Vaikka onkin kiva ajatella, että lapset ovat kakkosluokan kansalaisia ja niitä jotkut tekee ihan vain muiden kiusaksi, lapsella on täsmälleen samat oikeudet, kuin aikuisella. Joten teidän mielestä koiranne saa purra ihan ketä tahansa ihmistä koirapuistoisssa? Suomessa lain mukaan kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, joten tällainen ikävä homma kuin lapsuus ei poista ihmisoikeuksia. Koiralla on ihan yhtäläinen oikeus purra hermoille käyvää lasta, kuin sinulla lyödä omaasi/jonkun muun lasta, ja tarkennukseksi, tällaista oikeutta ei ole.

        Henkilökohtainen mielipide on, että koirapuistoon mentäessä olisi kohteliasta kysyä, voiko lapsi tulla, jos se ei jollekin käy, niin lapsi ei tule puistoon ja lapselle pitäisi olla selvää, että tämä on koirien leikkipuisto, ei lapsen. Lapsen oikeutta tulla esim koirapuistoon ei kuitenkaan voi rajata säännöissä, kuten ei voida kieltää lasta tulemasta mihinkään muuhunkaan paikkaan, paitsi anniskelualueisiin kohdistuvat rajoitukset. Jos lapsen tulon koirapuistoon haluaa väkisin estää, kannattaa koirapuistoon perustaa baari... Mutta en minä nyt ymmärrä sitäkään, että jonkun mielestä on ihan ok, että koira puree lasta missään ympäristössä, jos tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto oman koiran käytöksessä kannattaa huolestua ja hakea apua.


      • Vanhempikorvaa

        Ikävä nyt vaan kertoa sinulle että olet väärässä. Koiran omistaja ei ole yleensä vastuussa koiran aiheuttamista vahingoista muille koirapuistossa, jos koiralla ei ole aikaisempia merkkejä agressiivisuudesta. Jokainen on koirapuistossa omalla vastuulla jolloin myös rahallinen vastuu on ihan jokaisella itsellään. Jos viet lapsesi puistoon, otat tietoisen riskin että lastasi saatetaan purra, ihan vain vahingossa tai tahallaan, joten myös itse korvaat lapsellesi aiheutuneet vahingot. Koira on eläin, joten siltä ei voi olettaa inhimillistä tilanne tajua ja kun itse väenväkisin änget lapsesi paikkaan jossa koirat juoksevat irti, niin otat suuren riskin. Loppupeleissä eläin on aina arvaaton. Tässä vielä lainaus vakuutus- ja rahaneuvontapalvelun sivuilta: "Melko yleisesti kuvitellaan, että koiran omistaja on korvausvastuussa kaikista koiran
        aiheuttamista vahingoista. Näin yksinkertainen asia ei kuitenkaan ole.
        Päinvastoin kuin esimerkiksi Ruotsissa, koiran omistaja ei meillä ole
        automaattisesti korvausvastuussa kaikista koiransa muille aiheuttamista vahingoista.
        Korvausvastuun syntyminen edellyttää koiran omistajan tuottamusta. Tuottamuksella
        tarkoitetaan sitä, että henkilö on toiminut jollain tapaa moitittavasti, kuten
        esimerkiksi laiminlyönyt koiran kiinnipidon tai valvonnan tilanteessa, jossa
        lainsäädäntö sitä edellyttää tai se muutoin olosuhteiden vuoksi olisi ollut tarpeen.
        ...
        Suljetulla pihalla,
        koirien harjoituspaikassa ja aidatussa koirapuistossa koiraa voidaan pitää
        kytkemättömänä, mutta tällöinkin koiran pitää olla haltijansa valvonnassa.
        ...
        Mikäli koira on vapaana alueella, jossa se on luvallista, ei omistaja yleensä ole
        vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista. Mikäli omistajalla kuitenkin on ollut
        erityistä syytä epäillä koiransa voivan aiheuttaa vahinkoa, hänen on pidettävä
        koiransa kytkettynä. Tällainen erityinen syy voi olla mm. koiran aikaisempi
        aggressiivinen käytös tai taipumus karkailla vilkkaasti liikennöidyille teille."

        Eli jos omistaja ei ole ollut koiran kanssa huolimaton, koira on normaalisti hyväluonteinen eikä ole aiemmim ollut agreassiivinen, ei omistaja ole vastuussa koska hän ei riko mitään lakia.


    • 200915

      Mielenkiinnosta kysyn, että mitä sitten jos koira puree aikuista? Onko aikuinen eri asia, kuin lapsi? :D

    • petteri-irma

      Jokainen koirapuiston käyttäjä on siellä omalla vastuulla. Oma vasta pentu hyppii lasten päälle, voi saada pahaa jälkeä aikaiseksi kokonsa vuoksi.....voi,voi...koirapuisto ei ole Irma-Pettereiden leikkipaikka vaan tarkoitettu nimensä mukaisesti koirille.

    • LaistaEnTiedä

      joten täytyypä tutkia. Järjen käyttö sen sijaan on sallittua ja ei todellakaan ainakaan pieniä lapsia koirapuistoon. Teini ikäinen jo menettelee, jos on koira-ihmisiä ja hallitsee tilanteen. Koirapuistossa koirat leikkivät, juoksevat, jahtaavat, painivat jne. Lapset omassa puistossaan kiljuvat, juoksevat jne. Eivät sovi yhteen. Koiralla jahtaamista, luonnon sanelemaa kiinniottoa. Koirilla oma yhteinen kieli ja osaavat toimia sen mukaan. Kaikki, joihin iso koira esim. törmännyt takaa päin polvitaipeisiin tietävät kuinka mukavalta se tuntuu. Tarpeeksi iso kun puskee päälle, niin se tuntuu ja pitkään. Pienelle muksulle jo se voisi olla kohtalokas ja pahasti voi käydä ihmisellekin ja eipä tuo luontokappale sillä pahaa tarkoita. Joskus pienet koiratkin ovat jääneet jalkoihin tai puristuksiin ja huuto on kamala. Näitä sattuu varsinkin jos kenttä on ns. sekakenttä, jossa isot ja pienet sekaisin. Yleensä kaikki toimii hyvin, mutta auta armias joskus on ollut aika hurjan näköistä menoa myös lasten osalta. Esim. puistossa puita ja tuodaan muksuja parikin mukana ja ne sitten kiipeää puihin tai esteen päälle tms. Koirat perässä ja vaara tilanne on valmis. Varsinkin, jos koirat alkavat hyppiä perään tai jäävät odottamaan, jotta alas sieltä. Voi olla jo saalistusvietti päällä. Jopa omat pienemmät rekkuni intoutuvat helpolla jahtileikkiin ja meno on kovaa. Toki ovat aika ketteriä väistämään, mutta kyllä meitäkin on päästy yllättämään. Onneksi tähän mennessä selvitty pienillä lihaskivuilla, tärähdyksillä jne. Joskus lähdetty jopa pois, kun on jääty törmäyskurssille liikaa. Pahimmalta tuntuu, kun tungetaan aitaukseen vaunujen tai pulkan kera. Todella pieniä taaperoita voidaan tuoda ja todella ison riskin ottaa (yleensä äiti) lapsensa kanssa. Kaikki koirat eivät ole tottuneet lapsiin ja jopa pelkäävät muksuja. Jos itsellä ei ole lapsia, niin harvoin koiraa saa tarpeeksi sosiaalistettua hyväksymään mitä tahansa täysin vieraalta lapselta. En tiedä mitä toinen koirani tekisi tilanteessa, jossa esim. 1-5 vuotias juoksisi ja tarraisi kaulaan kiinni. Itse kyllä pidän tarkasti lenkillä jne. huolta, että pienet lapset eivät käsiojossa ole tulossa halailemaan koiriani. Toisesta koirastani voisin "ehkä" mennä takuuseen, ettei tekisi mitään, olisi vaan tyytyväinen. Toinen taas voisi kokea tilanteen tosi uhkaavana tai sanoisinko epämiellyttävänä ja ahdistuisi moisesta ja silloin voisi ainakin puraista. Nää on näitä eläin maailman asioita. Jätetään siis lapset lapsien leikkipuistoon ja annetaan koirien temmeltää omassaan. Eläin ei ajattele kuin ihminen. En suosittele leikkipuistoa ihmislapsille, enkä oikein liian pienille koiralapsillekaan.

    • Suositeltavia

      Siis...koiran "leikkisä ja vahingossa tapahtuva"takaapäin päälle juoksu voi olla kohtalokas ihmisellekin, saati sitten lapselle??? Mikäs sinä itse olet ollut lapsena??? Koiralauman alin jäsen eli pentu??? Siis koiran jälkeläinen ei ole koiralapsi vaan koiranpentu...jollaiselle minäkään en toki suosittele leikkipuistoa. Lapsille, siis ihmisten jälkeläisille olen leikkipuistoa tähän asti pitänyt ihan suositeltavana, mutta nähtävästi koiranomistajat haluavat leikkipuistotkin isojen ja komeitten koizzulimurulimussukoittensa käyttöön koska eivät niitä suosittele ihmislapsille eikä koiranpennuille.

    • lapsiajakoiriaperheessä

      Lapseni saa oman koiram, ja ihan takuulla, jos hän haluaa sen (kanssamme) koirapuistoon viedä, ei kukaan häntä sieltä ulos heitä. Sopii yrittää kyllä. Hän saa mennä näyttelykehiin, jos haluaa, hän kelpaa koulutusryhmiin, joka paikkaan, mikä koiraharrastukseen hänen kohdallaan sitten tulee kuulumaankin. Toki meidän aikuisten on oltava kuskina. Ja tietysti ollaan muutebnkin tukena.Mutta ikänsävuoksi häntä eisuljeta jostainkoirapuistosta pois. Hän ei myöskään menen koiransa kanssa leikkipuistoihin, eikä uimarannoille. Tietystikkään. Ja hän tasan tarkkaan tietää, mihinkoiran kanssa voi mennä. Mutta koirapuistosta ei ole kellään oikeutta häntä ajaa pois. Hän on muuten ahkeroinut koirapuistotalkoissakin. Ja on aina valmis lähtemään niihin, kun kutsu käy. Omalla. Aikuiset sieltä aikatavalla tosin ovat puuttuneet! Kun valmista pitäisi saada.

    • dfghyujikolp

      Vaarallisen koiran omistaja maksaa."Vaarallisen eläimen vartioimattajättäminen" silloin kyseessä.Omistajan on se estettävä.Eli jos sulla on vaarallinen eläin,älä päästä sitä lasten luo.Jos meet puistoon jonne tulossa lapsia,ota koirasi kiinni ennen,ja kiikuta kotiin.Jos koirasi on vaaraksi muille, suosittelen kuonokoppaa.

      • koirapuisto

        Ei kun lasten paikka ei ole koirapuisto. Se koirapuisto, mikä on vaikeinta tajuta ? Itse ainakin sanon aina lapsille etteivät tule, jos joku tulee lapsen kanssa käsken katsoa perään ja sanon suoraan ettei koirani ole ollut lasten kanssa juuri yhtään, eikä tule olemaan kun omat ja sukulaisten lapset on jos isompia.


      • 814

        Lapsi on ihminen. Jos on mahdollista, että koira käy ihmiseen kiinni, niin sitä ei voi päästää irti edes koirapuistossa. Irti päästäminen on sakotettava teko nimikkeellä vaarallisen eläimen vartioimatta jättäminen.


      • pysysinäkinpois

        Onko koira vaarallinen jos joku kakara juoksee kohti keppi kädessä ? Koiria varten on koirapuistot tehty ei lapsia.


      • 146
        pysysinäkinpois kirjoitti:

        Onko koira vaarallinen jos joku kakara juoksee kohti keppi kädessä ? Koiria varten on koirapuistot tehty ei lapsia.

        Kyllä koira on vaarallinen, jos se käy keppi kädessä juoksevaan lapseen kiinni sen sijaan, että osaisi ottaa lapsen käytöksen leikkinä.


    • FaktaaPerheellisille

      Älkää roudatko niitä lapsianne koirapuistoon, niille on ihan omat puistonsa. Kiitos.

      • kuppikahvia

        Asia on hyvin yksiselitteinen :

        Jokainen koiranomistaja on vastuussa lemmikistään ja sen tekemisistä. Jos koira esimerkiksi puree toista koiraa, vastuu on omistajalla. Samoin muista koiran aiheuttamista aineellisista vahingoista (esim.vaatteiden repeäminen).

        Yleensä jokaisen koirapuiston säännöissä on suunnilleen yllämainittu teksti.

        Lainkin mukaan omistaja vastaa kaikista lemmikin tekemisistä, myös koirapuistossa.

        Tietenkin on typerää, jos pieniä lapsia tuodaan puistoon. Mikään laki ei varmaan sitä kuitenkaan kiellä. Silloin vastuullinen koiranomistaja ottaa koiransa kiinni siksi aikaa kun lapset poistuvat. Jos näyttää siltä, että on jatkuvasti tälläisiä häiriötekijöitä, kannattanee vaihtaa puistoa tai keskustella lasten vanhempien kanssa aiheesta.


    • mistä_näitä_riittää

      omistajahan on lähtökohtaisesti vastuussa koiransa tekemisistä mutta jos kyseessä on koirapuisto joka on aidattu alue koirille vapaasti juosta niin kyllä silloin on vastuu sen lapsen vanhemmalla. Pienillä lapsilla ei mielestäni ole mitään asiaa koirapuiston aidatulle alueelle. Sanoisin siis että vanhemman vastuulla.

    • ParempiKatsoaKuinKatua

      Lain mukaan koiran omistaja/haltija on aina vastuussa lemmikkinsä tekemisestä oli se sitten irti koirapuistossa tai ei. Järjestyslain 14 §:n mukainen velvollisuus pitää koira kytkettynä taajamassa ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa. Mikäli koira aiheuttaa vapaana – tai kiinni – ollessaan vahinkoa, eläimen omistaja tai haltija on velvollinen korvaamaan vahingon siten, kuin vahingonkorvauslaissa (412/1974) säädetään. Metästyslaissa ja yleisessä järjestylaissa on näistä maininta. Jokainen voi tarkastaa asian täältä

      • koirapuistoseon

      • vapaanaru

        Tuosta tulikin mieleen (velvollisuus pitää koira kytkettynä), että nykyisien talutusremmien pituus on yhtä kuin: vapaana. Kuinka se koira voi olla hallittavissa, kun narua on 10 metriä välissä? Kuka on vastuussa, kun koira hyökkii ihmisten päälle tai jää pyöräilijän ym. alle?


      • ainoinpitkiä

        Tuosta tulikin mieleen, että pyörässä lain mukaan pitää olla soittokello sitä käyttää hyvin harva ja tarpeeksi ajoissa, ei jää koira pyörän alle, jos pyöräilijä käyttää kelloa, ei jää lapsetkaan. En tiedä mistä löydät 10 metriä pitkillä naruilla ulkoilijoita ? En ole koskaan nähnyt sellaista, jäljestysliinassa on metrejä mutta niitä käytetään muualla kuin yleisillä teillä.

        Kannattaa siirtyä käveleen jos ei osaa koiraa ohittaessa edes hidastaa.


      • vapaanaru

        Kannattaa siirtyä lelukoiraan, jos ei ole taitoja kouluttaa koiraa pysymään vierellä kävelemässä. Ei nyt vaan ole oikein, jos kävelytien keskellä kävelee omistaja ja toinen koira pitkässä narussa ristiin toiselle puolelle ja toinen koira toiselle puolelle. Eli tie on suljettu kokonaan. Voi kyllä kelloa soittaa ja hidastaa, siitä ei ole kysymys, vaan siitä, että liikenne olisi sujuvaa täällä jalkapelillä kulkevienkin keskuudessa. Autoliikenteessäkin omat sääntönsä ja autokoulu käytävä. Entisaikaan ainakin jo kotona ja koulussa opetettiin, että jalankulkija kulkee jalkakäytävällä tien oikeaa reunaa. Ja silloinhan se on sujuvaa, kun vastaan tullaan vasenta reunaa. Mutta kun nämä omistajat ja lemmikit kävelee missä sattuu ja narut risteilee missä sattuu, niin eihän se voi toimia kenenkään kannalta. Sujuvuutta ja sääntöjä vain ja hyvällä mielellä kaikki kevääseen :) Ihan normaaleja yhteiskunnan käyttäytymissääntöjä nämä vaan ovat, ei sen kummempia.


      • liianvaikeatajuta

        Nykylain mukaan jalankulkija kävelee joka oikeaa tai vasenta reunaa. Koirani kanssa kuljetaan vasenta, näen vastaantulevat pyöräilijät helposti ja takaa tulevat voivat ohittaa oikealta. Mutta joskus meidän pitää sieltä vasemmasta siirtyä oikealle esim. risteyksissä, jos pyöräilijä on osannut rinkuttaa sitä kelloa, tiedän että sieltä tulee joku ja olemma koiran kanssa valmiita väistämään. Koirani ei todellakaan kulje jalkani vieressä vaan haistella rauhassa puita ja pensaita.


    • Asijainajaja

      Onks koirapuistojen säännöissä k-18 ikäraja ihmisille ? Jos ei niin kuka tahansa teini voi koiraansa siellä ulkoiluttaa. Koirapuistossa koira ei saa ihmistä vahingoittaa oli aikuinen tai lapsi. Täyttää vaarallisen koiran tunnusmerkistön pahimmassa tapauksessa. Vartioimatta jättäminen ja vahingonteko vois tulla kyseeseen.

      Ympäristöä ei voi hallita.

    • jossainmeiänkinoltava

      Joo mut entäs jos perheeseen kuuluu äiti, kolme alle kouluik. lasta ja kaks isoo koiraa. Eikä oo sitä omaa taloo ja pihaa. Mites järjestät koissuille ees vähän vapaana juoksemista jos et saa lapsia ottaa mukaan koirapuistoon??? Aina on joku valittamassa, koirapuistossa lapsista ja leikkipuistossa koirista. Kumpi pahempi???

      • voijestas

        Käy silloin kun siellä ei ole muita, tai sitten kait niillä lapsilla isäkin on ? Ainakin minun lapsilla on....Jos ei lapsiaan osaa kasvattaa niin että pärjäävät ihmisten ja koirien kanssa, niin mites nuo koirat sitten ? Pienet koirat on yleensä aktiivisempia kuin isot.


      • faktojakehiin

        Koirapuisto on pahempi, jos odotetaan että vapaana juoksevat ja leikkivät koirat alkaa väisteleen toisten kakaroita.


    • tyseyeysese

      Koira lopetetaan ja omistaja saa sakot. Koirapuiostoon ei saa viedä piskejä, jotka purevat kaikkia muita. Luulisi asian olevan myös koiranomistajien etu, ettei koirapuistoissa ole luonnevikaisia rakkeja puremassa ihmisiä ja toisia koiria.

      Itse antaisin omistajalle vuoden työsiirtolassa ja koiran lopetus paikan päällä, sekä kansallinen hätätiedote verenhimoisesta hullusta rakista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe