Eli lapsi ollut sijoitettuna avohuollon tukitoimena kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla alle puoli vuotta. Kertyykö näiltä ajoilta itsenäistymisvaroja lainkaan?
Itsenäistymisvarat
14
771
Vastaukset
- Sossuun
Sijoittajan on kerrytettävä itsenäistymisvaroja sijoitetun asiakasmaksuista ja pidettävä kirjanpito. Pyydä sijoittajalta kirjanpito ja etsi lastensuojelulaista mistä tuloista varoja on kerrytettävä. Ainakin elatusapua tai -tukea lapsellesi on ollut jonkin tahon maksettava. Jokainen lapsi on oikeutettu saamaan elatusapua tai elatustukea. Lapsilisästä ei kerry itsenäistymisvaroja.
- liian vähän
Mulla piti olla itsenäistymisrahaa tuhansia, vaan ei ollut johonkin ne hukkui. Koskaan ei kerrottu siitä, tekisi mieli vielä vuosien jälkeen alkaa kaivamaan asiaa rahaa kertyi kuitenkin paljon enemmän mitä sain. 2000€ sain...
- Kysykää kirjanpito
Pyydä kirjanpito kirjallisesti. Ja tilitys. Niistä selviää. Ellei vanhempasi maksaneet sinulle elatusapua, niin sossun on ollut kunnan varoita maksettava sijoitetun ylöspito tai haettava elatustuki Kelasta molempien vanhempien osalta, tuo tuli voimaan muistaakseni 2008. Ei ole ollenkaan mahdotonta pikemminkin sääntö on, että sossut yrittää hankaloittaa sijoitetun tulevaisuutta kaikkien käytettävissään olevin voimavaroin.
- Kyselijäää
Tuleeko itsenäistymisvaroja automaattisesti, kun on ollut sijoituksessa? Mä oon ollu yhteensä vajaa 3,5-vuotta, tosin ei putkeen vaan 4eri sijoitusta.
Mun sossun piti kysyä entisen asuinkaupungin sossuilta sitä itsenäistymisvara-juttuja, mut ei oo vastausta 1,5-vuoden aikana kuulunut. Ei oo sen nyk.sossun kanssa ollut asiasta mitään puhetta,,,
Tuon alla olevan tekstin mukaan niitä pitäs saada, eikö vaan??
Sijoituksen aikana kunnan on varattava rahaa lapsen tai nuoren itsenäistymistä varten. Lastensuojelu säästää varat lapselle tai nuorelle sijoituksen aikana tulevista tuloista tai tuista. Jos lapsella tai nuorella ei ole tuloja, kunnan pitää antaa itsenäistymisvarat omista rahoistaan. - pitäisi maksaa
Itsenäistymisvaroja kertyy jo alle puolen vuoden sijoituksista. Sosiaalitoimi tosin maksaa ne miten sattuu, tiedän tapauksen jossa ítsenäistymisvarat tulivat tilille 24 vuotiaana, ihan yllätyksenä, vaikka lain mukaan pitäisi tulla ennen 21 ikävuotta.
- Tietämätön ap
Ok. Kiitoksia vastauksista. Elatusmaksut sijoitusten aikana on maksettu sijoittavalle kaupungille. Sossu sanoi, ettei varoja kerry, kun molemmat sijoitukset ovat olleet alle puoli vuotta kerrallaan, ja sijoitusten välissä yli vuosi aikaa.
- pitäisi maksaa
Lisään vielä, ettei alle puolen vuoden sijoituksista suurta summaa kerry, mutta kyllä se raha kerääntyy jokaisesta kalenterikuukaudesta.
- tietämätön ap
Mistähän tätä asiaa pitäisi alkaa selvittämään, jos varoja kuitenkin on olemassa ja sossu sanoo ettei ole, eikä suostu mitään maksamaan, vaikka tosiaan elatusmaksutkin on kaupungille sijoitusten ajalta mennyt
- pitäisi maksaa
Kysele johtavalta siellä lasun puolella tai sitten jos olet toimeentulotuki asiakas niin oman alueesi johtavalta. Sosiaalitoimi voi yrittää vedota siihen, ettet kuulu jälkihuollon piiriin, kun huosta kestänyt alle puolivuotta. Sekin on kuitenkin harkinnan varainen päätös, ja silti estä itsenäistymisvarojen saamista.
Esimerkkitapauksessa josta kerroin, nuori oli 4 kk:tta ja sai itsenäistymisvarat, tosin pikkuisen myöhässä. - tietämätön
Kiitoksia vastanneille. Kyllä nuorelle tuon mukaan kuuluisi varoja tulla, kun 4 kk:denkin sijoituksesta on tullut. Sossun kanssa en ala vääntämään. Saa asianajaja selvittää.
- 467
Minä sain asiakaspalaverissa VÄLITTÖMÄSTI tiedonkun paljonko on kertynyt, kun tytön ikä läheni 18 vuotta. Sossu kävi kopioimassa. Riippuu näköjään ihan sossusta, mitä kertovat ja maksavat! Ja maksettiin heti kun tyttö halusi.
- entinen sijoitettu
Olin sijoitettuna 14-vuotta. Jälkihuolto loppui 4-vuotta sitten , en saanut itsenäistymisvaroja juuri mitään. Vieläkö voin kysellä niiden perään tai pyytää mustaa valkoisella tiedon mitä siellä on ollut talletuksissa. Tuntuu, etten ole saanut sitä mitä olisi pitänyt. Eikös minulla ole oikeus vielä näin jälkikäteenkin tietää asioista, voisinhan sossuun muutenkin mennä pyytämään, että saisin lukea omat tietoni niin eikö tuokin tieto minulle kuulu. Onko jotain lomaketta millä tuota asiaa selvittää?
- Hei!
Kannattaa pyytää kopiot kaikista kertyneistä asiakirjoista. Erittele pyyntöön lisäksi kirjanpito itsenäistymisvarojen osalta, koska jos on epäiltäviä epäselvyyksiä, niin sossu saattaa tekeytyä muistamattomaksi. Kopiot on ilmaisia kerran.
Tietopyyntöön on valmiita lomakkeita, mutten itse käyttäisi niitä ja omin sanoin on ihan yhtä pätevä.
Turvallisinta on laittaa pyyntö kirjallisesti. Sähköpostina käy, siitä jää itselle todiste. Selvitä sijoittajakuntasi sosiaaliviranomaisen voimassaoleva sähköpostiosoite. Johtavan sosiaalityöntekijänkin käy. Mikäli toimitat paperiversiona, niin pitää viedä henkilökohtaisesti paikalle kahtena kappaleena ja pyytää kuittaus omaan kappaleeseen, näin itsellesi jää todiste asiakirjapyynnöstä.
Kirjoitat "Pyydän kopiot... , hyvä olisi merkitä määräpäivä ja alle omat yhteystietosi.
Ehkä jollain toisella kirjoittajalla on vielä lisää neuvoja Sinulle.
- entinen sijoitetulle
Ei tietääkseni ole mitään lomaketta, mutta voit itse muotoilla paperille pyynnön, että huostaanottosi ajalta selvitetään itsenäistymisvarojen kertymä ja onko se laskettu ja maksettu oikein aikanaan. Alle paikkakunta, päivämäärä ja allekirjoitus. Voi olla käsin tai tietokoneella tehty, ihan sama. Samalla paperilla voit pyytää, jos haluat jotain vanhoja kirjauksia luettavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194387Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271919
- 221757
- 341743
- 651719