Siteet vs. tampooni

Ongelmaksiko?

Eli oon kuullut, että tampoonista irtoava nukka voi kerääntyä ja niitä sit jouduttas jossain vaiheessa jopa leikkeleen pois, näin siis jatkuvassa käytössä. Siteet taas tekevät minulle ihottumaa, vaikka pesen alapääni joka kerta vessassa käydessä (siis menkkojen aikana). Onko muilla vastaavia kokemuksia/tietoja? Pitäiskö siirtyä kangasvaippoihin ;).

18

3507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu

Ne on nimeltään kestositeitä, eikä mitään vaippoja... Tässäpä sinulle linkkejä tietämieni kotimaisten jälleenmyyjien sivuille. Siteet löytyy usein jonkun "äidille" tms. otsikon alta:

http://www.saunalahti.fi/nettiemo/netshop.htm (lunapads ja ecosoft; divacup, mooncup ja keeper)
      http://www.pehmopeput.fi/etusivu.htm (ella's house, imsevimse ja mother of eden; divacup)
      http://www.kvak-kvak.fi/ (kotimaisia kot-kot-siteitä)
      http://www.pikkuparatiisi.fi/
      http://kotisivu.suomi.net/pumpulipuu/ (kotimaisia: nassikat-liitimet ja pikkuparatiisi)
      http://samsara.wysiwyg.fi/verkkokauppa/ (ecosoft ja luonnonsienitamponeja)
      http://www.ruohonjuuri.fi/ (ecosoft, natracare, ja luonnonsieni tamponit)
      http://www.jutta.fi (imsevimse)
      http://www.nassikat.com (liitimet)
      http://www.igulee.fi (kot-kot –siteet)

Ja TSI-ohjeita:

http://www.luontoliitto.fi/nuukuusviikko/2001/side.htm Tämä on muistaakseni yksiosainen side.

Kaksiosaisen siteen (voi tehdä eripaksuisia imuosia erilaista vuotoa varten) ohjeet löytyy englanniksi:

http://www.diapersewing.com/clothpads.htm
      http://pacificcoast.net/~manymoons/howto.html

• Ongelmaksiko?

noitahan vois kokeillakin. Niin tamponeja kuin siteitäkin.

• vai niitä

Itse olen käyttänyt periaatteessa aina tamponeja, silloin joskus kun kuukautiset alkoivat, käytin muistaakseni vain ensimmäisen kerran siteitä. Silti kun viimeksi kävin gynellä, niin kaikki paikat oli erinomaisessa kunnossa, eli mitään nukkaa ei kyllä ollut jäänyt. Käytän OB:ta ja olen kokenut ne erittäin miellyttäviksi. Siteitä en suostu käyttämään, sillä ne ovat todella epämiellyttäviä, varsinkin kun on tottunut tamponeihin.

• Ongelmaksiko?

itsekin olen käyttänyt tamponeja useita vuosia, siksipä pelko heräsikin kuin kuulin. Ei minullekkaan mitään havaintoja olla tehty ku olen käynyt gynellä, mutta pelokas on pelokas.

Muistan joskus jostain lukeneeni tai kuullut että tamppoonit voisivat aiheuttaa tulehduksia. Mutta luulisi että jos niitä vaihtaa usein ja muutenkin huolehtii alapäähygieenistä niin ovat ihan hyviä. Itse en ole koskaan niitä osannut käyttää. Tuntuvat koko ajan, voi olla että jos on niukka vuoto niin silloin eivät ole parhain vaihtoehto.

Voisiko tuo ihottuman tulo olla liiallisen pesun tulos. Myös nämä muoviset siteet (esim. always) hautovat, halvat vuokkoset ovat minusta parhaimpia.

• Ongelmaksiko?

Lukenut olen itse ainakin nuista tulehduksista, mutta niitä nyt en pelkää ku oon niin hygieeninen, kuten sanoit, ehkä liiankin - ihottumaksi asti. Tosiaan, hautominenkin saattaa olla syynä tuolle ihottumalle. Ajattelin kokeilla nuita kestositeitä, vaikka enemmän olenkin tampoonien ystävä. Kiitos vastauksestasi.

• Minttu
        Ongelmaksiko? kirjoitti:

Lukenut olen itse ainakin nuista tulehduksista, mutta niitä nyt en pelkää ku oon niin hygieeninen, kuten sanoit, ehkä liiankin - ihottumaksi asti. Tosiaan, hautominenkin saattaa olla syynä tuolle ihottumalle. Ajattelin kokeilla nuita kestositeitä, vaikka enemmän olenkin tampoonien ystävä. Kiitos vastauksestasi.

Se tamponien mahdollinen nukkaamisongelma on käsittääkseni vain meidän niukkavuotoisten ongelma: Kun imuteholtaan liian suuri tamponi ei pysty imemään itseään verestä täyteen, se imee emättimen seinämät kuiviksi ja jää kiinni seinämiin. Sitten pois vetäessä tamponi repii limakalvoja ja siitä saattaa myös jäädä nukkaa sisään. Kun tamponi on täynnä verta pois otettaessa, silloin tätä ongelmaa ei mielestäni tule.

Kannattaa tutustua myös kuukautiskuppeihin jos tamponien nukkaaminen epäilyttää. Kuppeja myy ainakin Nettiemo ja Pehmopeput.

• siitä
        Minttu kirjoitti:

Se tamponien mahdollinen nukkaamisongelma on käsittääkseni vain meidän niukkavuotoisten ongelma: Kun imuteholtaan liian suuri tamponi ei pysty imemään itseään verestä täyteen, se imee emättimen seinämät kuiviksi ja jää kiinni seinämiin. Sitten pois vetäessä tamponi repii limakalvoja ja siitä saattaa myös jäädä nukkaa sisään. Kun tamponi on täynnä verta pois otettaessa, silloin tätä ongelmaa ei mielestäni tule.

Kannattaa tutustua myös kuukautiskuppeihin jos tamponien nukkaaminen epäilyttää. Kuppeja myy ainakin Nettiemo ja Pehmopeput.

En ole koskaan kuullut moista nukka-asiaa. Minun järkeni sanoo, että jos sinne seinämiin jää nukkaa, eiköhän se tule veren mukana jossain vaiheessa pois. En ole koskaan kuullut mistään nukan pois leikkaamisesta. Olen käyttänyt tamponeja hetkinen, lasketaanpas, ... 30 vuotta.

• zat
        Ongelmaksiko? kirjoitti:

vielä mistä olet kuullut/lukenut tuosta nukkaantumisjutusta?
        Kyllä minunkin järkeni sanoo että mahdollinen emättimeen jäänyt nukka tulee veren tai valkovuodon mukana pois. Todella kummalliselta kuulostaa myös ajatus että se jotenkin varastoituisi emättimeen vuosien varrella ja pitäisi poistaa leikkauksella. Jos tamponien jäljiltä jotain nukkaa sattuisikin jäämään, niin silloinhan se aiheuttaisi oireilua heti, ei vasta joskus vuosien päästä.

Ja pitää kai vielä lisätä että olen itse käyttänyt tamponeja vuosien ajan eikä ole ikinä ollut ongelmia vaikka välillä on tullut käytettyä liian vahvaa imukykyä. Noista satunnaisista kauhujutuista huolimatta uskon että tamponit ovat ihan turvallinen kuukautissuoja jos ne vaihtaa tarpeeksi usein ja huolehtii alapesuista. Ja minusta ne ovat myös miellyttävämpiä kuin siteet. Mutta jokainen tehköön miten parhaaksi näke...

• Minttu
        zat kirjoitti:

vielä mistä olet kuullut/lukenut tuosta nukkaantumisjutusta?
        Kyllä minunkin järkeni sanoo että mahdollinen emättimeen jäänyt nukka tulee veren tai valkovuodon mukana pois. Todella kummalliselta kuulostaa myös ajatus että se jotenkin varastoituisi emättimeen vuosien varrella ja pitäisi poistaa leikkauksella. Jos tamponien jäljiltä jotain nukkaa sattuisikin jäämään, niin silloinhan se aiheuttaisi oireilua heti, ei vasta joskus vuosien päästä.

Ja pitää kai vielä lisätä että olen itse käyttänyt tamponeja vuosien ajan eikä ole ikinä ollut ongelmia vaikka välillä on tullut käytettyä liian vahvaa imukykyä. Noista satunnaisista kauhujutuista huolimatta uskon että tamponit ovat ihan turvallinen kuukautissuoja jos ne vaihtaa tarpeeksi usein ja huolehtii alapesuista. Ja minusta ne ovat myös miellyttävämpiä kuin siteet. Mutta jokainen tehköön miten parhaaksi näke...

Enpä huomannutkaan tuota "vuosien myötä kerääntymistä". Valkovuoto puhdistaa kyllä normaalisti kaikenlaiset nukat emättimestä, jos kaikki toimii normaalisti. Käsittääkseni systeemi on se, että valkovuotoa alkaa erittyä normaalia enemmän silloin, jos emättimessä on jotain epänormaalia.

Ennemminkin kuvittelisin tulehduksien aiheutuvan siitä emättimen seinämien kuivamisesta & rikkoutumisesta, jolloin mahdolliset pöpöt saattavat päästä tekemään tepposiaan. Minullakaan (vaikka on aina niukat kuukautiset ja siten tuota poisto-ongelmaakin ollut) ei ole koskaan ollut minkäänlaisia tulehduksia koko sinä yli kymmenenä vuotena mitä olen tamponeja käyttänyt. Aika harvinaista kai se on, että tamponit sinällään tulehduksia aiheuttaisi, jos vain on puhtaat kädet niitä laittaessa.

• Eulalia

Muistelisin jossain ulkomaisessa lehdessä kerran väitetyn mainoksessa että heidän tamponinsa on parempi kuin jonkun muun, koska heidän tamponinsa ei nukkaa (kun siinä on joku verkko päällä!) Mutta tuollaista leikkelyjuttua en ole kyllä kuunaan kuullut.

Nuorena käytin super-lajin tampaxeja, mutta jostain syystä (en muista miksi) jättäydyin täysin regulariin, ja vuodon ensimmäiset päivät tapaavat olla sellaista haipakkaa että kun tamponin ottaa pois niin melkein verisuihku roiskuu perästä, eli ei kyllä ainakaan kiinni takerru... Loppupäivinä voi sitten olla vähän niukempaa, ja jos tamponin kanssa on esim. asetusongelmaa, niin suosittelen sipaisemaan liukuvoidetta hivenen asettimen kärkeen. Eiköhän se sitä poisottoakin helpota.

Nykyään käytän Lidlin Siempreä, kun tampaxit alkoivat tulla jo hävyttömän kalliiksi.

Siteitä käytän öisin, ja aamuisin kutittaakin sitten kyllä niin per... Hautoo. Mutta kun ei yöllä huvita nousta vaihtelemaan mitään...

Aikoinaan peloteltiin jollain tampoonisyndroomalla, mikä on tulehdus jossa lykkää korkean kuumeen. Käsittääkseni se on todella harvinainen yliherkkyystila, mutta niin vain on tainnut olla syypää siihen että vaikuttaa siltä kuin 90 % naisista nykyään käyttäisi siteitä. Mutta minä vaan en, yäk, ala vaippoja päivisin käyttämään.

• Elli

Tamponien käyttö ei ole hiipunut toksisen sokkioireyhtymän pelossa, vaan koska markkinoille tulee jatkuvasti entistä ohuempia ja käytönnöllisempiä siteitä. Suurella osalla aikuisia naisia kuukautiset ovat niin runsaat, että tamponin lisäksi on kuitenkin käytettävä sidettä ohivuodon pelossa.

• Eulalia
        Elli kirjoitti:

Tamponien käyttö ei ole hiipunut toksisen sokkioireyhtymän pelossa, vaan koska markkinoille tulee jatkuvasti entistä ohuempia ja käytönnöllisempiä siteitä. Suurella osalla aikuisia naisia kuukautiset ovat niin runsaat, että tamponin lisäksi on kuitenkin käytettävä sidettä ohivuodon pelossa.

Niin, kun minä aloittelin tämän menstruoijan historiani, niin kyllähän ne siteet olivat sellaisia kamalan paksuja mötiköitä. Mutta sikäli kuin olen noita uudemman mallin siteitä kokeillut, niin eivät nekään kauhean ihanalta tunnu. Paljon on vielä tuotekehittelijöillä töitä...

Tulee vaan mieleen että millaisissa töissä naiset oikein ovat, kun eivät ehdi vessaan tamponeita vaihtamaan, vaan pitää koko päivä lilluttaa haisevaa ja veristä sidettä housuissaan...? (En nyt tarkoita pottuilla, tuli vaan mieleen että ehkä ne ohilirahtelut tapahtuvat kun yritetään oikein pitkään pärjätä sillä yhdellä tamponilla.)

• Minttu
        Eulalia kirjoitti:

Niin, kun minä aloittelin tämän menstruoijan historiani, niin kyllähän ne siteet olivat sellaisia kamalan paksuja mötiköitä. Mutta sikäli kuin olen noita uudemman mallin siteitä kokeillut, niin eivät nekään kauhean ihanalta tunnu. Paljon on vielä tuotekehittelijöillä töitä...

Tulee vaan mieleen että millaisissa töissä naiset oikein ovat, kun eivät ehdi vessaan tamponeita vaihtamaan, vaan pitää koko päivä lilluttaa haisevaa ja veristä sidettä housuissaan...? (En nyt tarkoita pottuilla, tuli vaan mieleen että ehkä ne ohilirahtelut tapahtuvat kun yritetään oikein pitkään pärjätä sillä yhdellä tamponilla.)

Kyllä joillain naisilla ihan oikeasti on niin runsaat kuukautiset, että kaikista imukykyisinkään tamponi ei riitä kuin tunniksi kerrallaan ja silloin kyllä varmaan on fiksuinta pitää vielä sidettä varalla.

Eulaliankin kannattaisi ehkä kokeilla kestositeitä. Ovat ainakin minun mielestäni mukavamman tuntuiset kuin tavalliset siteet, vaikkei sitä allergiaa olisikaan.

• Tepa
        Eulalia kirjoitti:

Miten sinua haittaa, että toiset käytävät siteitä kuukautissuojana? Ilmeisesti kuulut niihin keski-ikäisiin tanttoihin, joiden elämän tärkein asia on toisten ihmisten jatkuva kyttääminen ja aiheeton arvostelu. Oman typeryytesi sinä näytät keksimällä tuollaisia juttuja ihmistä, jotka tekevät asioita toisin kuin sinä.

• Eulalia
        Tepa kirjoitti:

Miten sinua haittaa, että toiset käytävät siteitä kuukautissuojana? Ilmeisesti kuulut niihin keski-ikäisiin tanttoihin, joiden elämän tärkein asia on toisten ihmisten jatkuva kyttääminen ja aiheeton arvostelu. Oman typeryytesi sinä näytät keksimällä tuollaisia juttuja ihmistä, jotka tekevät asioita toisin kuin sinä.

En tarkoittanut tosiaankaan että siitä pitää noin hermostua, ajattelin vain että se olisi syy. Työelämää nykyään korostetaan joka paikassa kuinka se on niin helvetin hetkinen että.

Voi sanoa että onko se se syy tai voi olla sanomatta. Mutta päreitään ei kannata polttaa. Ei tällaisesta asiasta.

• heini

Ei varmaan kande pestä alapäätä joka vessassakäynnin yhteydessä kuukautisten aikana... Limakalvot saattaa ärsyyntyä liiasta pesemisestä ja vielä enemmän, jos käytät saippuaa, mitä ei yleensäkään kannata käyttää alapesussa. Pari kertaa päivässä alapesu riittää hyvin kuukautisten aikana.

• Anonyymi

No ei todellakaan sisälle mitään jää kun veren mukana tulee pois,ihan myyntikikkoja on kaikki nukkamattomat jne.
        Samoin on kyllä ärsytykset ja allergiat ihan nuorten/neitsyiden ongelmia,kun alotatte sen aktiivisen seksielämän niin miehenvehje hoitaa kyllä kaiken kuntoon,sinne se on tarkotettukkin eikä muuhun.
        Liika peseminen tai kaikenmoislla sauvoilla pelaaminen kyllä saattaa aiheuttaa kuivumista jne,toki jos itte menette märäksi tarpeeksi tulee siinäkin kaikki vierasaine pois.
        ihmiset on totutettu aivan liikaa pesemiseen jasen värkinkin hoitamiseen päivittäin.
        itse en ole tarvinnu kun huuhtelu nkun sen aika on ja sitä miehen kalua,siksi se olemassa on ei koristeeksi miehen jalkovälissä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Millainen sun kaivattu on

kuvaile kolmella sanalla tai tavalla.
      Ikävä
      112
      2435
    2. Poliisioperaatio Paltamossa?

Kuka ja mitä? Kertokaa.
      Paltamo
      22
      2363
    3. Unkari lopettaa Pride-marssit lailla

Pride-marsille osallistumisesta yli 500 euron sakko https://www.hs.fi/maailma/art-2000011107644.html
      Maailman menoa
      397
      1740
    4. 50-vuotias lapsitähti Sami Pilvilä kuollut

En kyllä lainkaan muista tuollaista kaveria. Hän voitti Lapsitähti-kisan vuonna 1986 ja osallistui vuonna 1987 Syksyn Sä
      Maailman menoa
      8
      1333
    5. Totuus on että säikähdin

Sun rakastumista. Yhtäkkiä tuli vain niin paljon tunteita että tutustuminen meni perseelleen. Sitten tein sen mitä tein
      Ikävä
      67
      1099
    6. Jos ajattelet lähtöä

Niin annat minulle lopullisen rauhan.
      Ikävä
      23
      1070
    7. Jotenkin mua loukkaa se

Että on joku tosi tärkeä asia, jonka jätät mulle kertomatta. En tiedä jätätkö muiltakin, mutta ainakin multa. Tunnen sen
      Ikävä
      39
      1046
    8. Martinalta ulostulo Stefanista

Seiska: ulostulo Stefan Thermanista. Viktoria on onnekas, että hänellä on Eskon kaltainen isä. - Mitä sit Isabellalla e
      Kotimaiset julkkisjuorut
      232
      1043
    9. Mikä on ollu irl

Paras hetki kaivattusi kanssa
      Ikävä
      52
      998
    10. TUULIVOIMA ILLAN ANTI

Tuulivoima illan tärkein anti oli, että kaupunginjohtaja Rusanen ei ole tehnyt yhtään mitään. Hän laittoi kaiken syyn tu
      Kiuruvesi
      59
      901
    Aihe