Lihan syönnistä

Kummastellen

Joissain opetuksissa sanottiin, että lihan syönnissä ei ole mitään väärää, jos ko. eläintä ei ole teurastettu juuri tätä tiettyä ruokailijaa varten.

Mutta eikö siinä kummiskin kerää itselleen pahaa karmaa, jos ostat sen paketin jauhelihaa lähikaupasta ja syöt sen, koska se eläin silti joutui kuolemaan sen jonkun ostajan takia, ketä ei silloin teurastus hetkelle vielä tiedetty.

Jos oikein muistan jollakin mantralla pystyi tyynnyttelemään sen eläimen sielua, mutta se taisi tepsiä vain seitsemän päivää eläimen pois menosta...

11

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h0709

      Karmaa taisi kertyä mielen puheen ja ruumiin teoilla. Teurastaminen on murha mutta kautta historian on elimistömme tarvinnut helpon proteiinilähteen. Liha on sellainen. Se lihapaketti kuitenkin on kaupassa.

      Kasvissyönti itsesssään on suositeltavaa jo ilmastonmuutoksen takia, mutta ei mikään pakko edes itse Dalai Laman mukaan. Hänen mukaansa puhdas kasvissyönti vie kokemattoman kasvissyöjän meditaation sekaisin.

      Osoitat kuitenkin mielestäni tervettä muötätuntoa kaikkea elollista kohtaan huolinesi. Tämä osoittaa sinun olevan oikealla polulla :)

    • ettäjotta

      Kaikenlaista säkin pohdit, eiköhän se nyt ole aivan itsestäänselvää, että ostamalla sen jauhelihapaketin osallistut tuottamaan tuotantoeläimille kärsimystä, eikä eläinten julma kohtelu ole buddhalaisen etiikan mukaista. Suosittelen lukemaan Bodhipaksan vegetarismi kirjan.

    • Ravintotietous

      Suuri osa buddhalaisista Suomessa ei ole ituhippejä. Kultainen keskitie myös lihan kanssa, kasvipainotteinen ruoka suomalaisille talvella sopivaa. Jaksatte paremmin. Lihaa ei tartte kokonaan jättää.

      Jos jätätte punaisen lihan kokonaan, niin korvatkaa puuttuva aines karnosiinilla. Karnosiinia ei saa riittävästi muusta kuin punaisesta lihasta.

      "Ihminen on sitä mitä syö JA ajattelee".
      - tämä on nykyaikaistettu slogan

      • roskaa!

      • Ravintoprofetiaa
        roskaa! kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Karnosiini

        Wikipediasta: Sata grammaa naudan pihvilihaa sisältää noin 125 mg karnosiinia
        - suurinpirtein tuon verran tuon verran tarvitset karnosiinia päivässä.

        Otapa karnosiinipilleri, jos et syö lainkaan punaista lihaa.


      • roskista
        Ravintoprofetiaa kirjoitti:

        Wikipediasta: Sata grammaa naudan pihvilihaa sisältää noin 125 mg karnosiinia
        - suurinpirtein tuon verran tuon verran tarvitset karnosiinia päivässä.

        Otapa karnosiinipilleri, jos et syö lainkaan punaista lihaa.

        En ole syönyt punaista lihaa tai muutakaan lihaa enkä karnosiinipillereitä noin viiteentoistavuoteen ja silti voin ihan hyvin lukuunottamatta sitä, että vietän aikaani suomi24:ssä.


    • Lihakimpale-ilo

      Kasvissyönnin ja muutenkin hyvän elämäntavan etuja on selkeä ja kirkas mieli, hyvä terveys, sekä energinen ja kevyt olo.

      Ainakin itselläni tulee hyvä mieli jos voi jotenkin olla hyödyksi. Uskon että lihansyönnin pois jättäminen auttaa tyyntymään ja saamaan paremmin mielensä ja tunteensa hallintaan. Lihansyöntihän lisää agressiivisuutta. Paljon lihaa syövien kasvoissakin on petomaisia piirteitä enemmän, jos on silmää nähdä.

      Voi itse miettiä mikä vahingoittaa ja mikä ei.

      • Kalafani

        Syön vai rauhallisten eläinten lihaa. Kuten kalojen.


      • Kalafani

        Tiikerihain lihaa en söisi.


      • 3+7
        Kalafani kirjoitti:

        Syön vai rauhallisten eläinten lihaa. Kuten kalojen.

        Viisasta, niin varmaan buddhakin teki, kun ei käynyt latomassa ketään turpiin ja patsaissakin jaksaa poseerata aina niin tyynenä, vaikka lihaa pistelikin naamaan.


      • anni-baali
        Kalafani kirjoitti:

        Tiikerihain lihaa en söisi.

        miks ihmistä ei sais syödä??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe