huomasin että täällä on paljon keskusteltu näistä lasiaissamentumista ja pikaisesti kerron oman historiani. n. 16 vuotiaana aloin niitä ensimmäisen kerran näkemään ja hädissäni kävin parilla silmälääkärillä. tällöin niitä oli runsaasti mutta olivat läpinäkyviä, ja kun lääkäri sanoi ettei syytä huoleen ja totun niihin se piti paikkansa. yli 10 vuoteen en tajunnut niiden olevan olemassakaan. nyt sitten tasan vuosi taaksepäin niiden määrä lisääntyi runsaasti ihan hetkessä ja tilanne oli minulle toinen: lääkärit jatkoivat toki samaa tarinaa (mikä aiemmin piti paikkansa) että ne ovat vaarattomia ja ennenkaikkea niihin tottuu. koin turhaksi selittää heille (ensimmäistä käyntiä lukuunottamatta) että niiden määrä ja tummuus ratkaisee, tottuuko vaiko ei. toisaalta ymmärrän silmälääkäreitä, että jos heillä ei ole itsellä vastaavaa ongelmaa, niin tottakai he vastaavat siihen kuten heidät on koulutettu. nyt minulla on vuoden aikana hieman lisääntynyt samentumat, mutta mitään radikaalia ei ole tapahtunut. itseäni kiinnostais että mitä kautta näitä on tullut eri ihmisille? voisiko sellainen ihmeellinen välke (joku toistuu vain sulkapalloa pelatessa ja sumentaa n. 10 s kirkkaalla valoräiskeellä silmät kokonaan) olla syynä tähän. aloitin nimittäin sulkapallon pelaamisen n. 6 kk ennen ku oireet pahenivat. muistan että joskus vastaava välkkymistä on ollut useita vuosia sitten vaikka olisin istunut vaan rauhassa. lääkärit ovat kannustaneet pelaamisen jatkamiseen mutta itteä ei oikein innosta, koska luulen edelleen että nämä välkkeet ovat ainakin osasyy samentumiini. osaisikohan joku asiantuntija kommentoida tätä? kun vielä olen ajatellut lisää tapahtumia juuri niihin aikoihin kun oireet tulivat pahoiksi, niin tuli mieleen sellainenkin nolo juttu että pari viikkoa ennen sain sukupuoliherpeksen. tästä en ole muistanut aiemmin edes mainita lääkäreille, mutta ajattelin että voisikohan tuo vaikuttaa lasiaissamentumien syntymiseen? sen voin sanoa että silmälääkäreihin en enää rahojani tuhlaa (se toki ei ole heidän vikansa että näitä ei voida parantaa), mutta kun kommentit silmälääkäri nro kolmella ja nro neljällä olivat sellaisia, että haluaisinko puhua psykiatri (psykologi, tai mikä se nyt oli) kanssa, niin tajusin ettei tervesilmäinen lääkäri voi ymmärtää tätä ongelmaa. jollain lailla näihin on vuodessa tottunut (koska on pakko), mutta jos kysytään että miten tää on vaikuttanut niin : näön tarkkuuteen ei juuri mitenkään, mutta mielenterveydellisesti elämä ei ole enää samaa kuin vielä reilu vuosi sitten, jatkuvaa masennusta päivästä toiseen (mikä toki testillä todettiin lieväksi). kun ajattelen elettyä elämääni niin jaan sen kahteen jaksoon: aika ennen lasiaissamentumia ja sen jälkeinen aika. lopuksi haluaisin todeta että on valtavan turhauttavaa että ne jotka eivät halua pitää silmälaseja (olen myös likinäköinen), saavat siihen hoitoa, koska ulkonäköön vaikuttavia lääketieteellisiä juttuja kyllä tutkitaan, mutta me jotka tarvittaisiin oikeasti apua, niin kukaan ei edes kunnolla tutki asiaa.
lasiaissamentumista vielä
3
1664
Vastaukset
- max75
kaikki te joilla on näitä samentumia (tarkoitan siis näitä valtavia mustia lönttejä, ei mitään täysin kirkkaita nauhoja), niin miettikääpä sitä että kuinka mahtavaa elämä olis jos nuo jonain päivänä katoais silmistä ja näkis taas kirkkaasti (kuten minä vielä vuosi sitten). miltä maisemat näyttäis, kun niitä viitsis taas katsoa, ja kuinka helppoa oli tvn ja tietokoneen ruudun katsominen kun ei koko ajan tarvitsis "heilautella" silmiään edestakaisin että löytyis se mahdollisimman kirkas kohta. mä tuun ainakin paremmalle tuulelle, kun ajattelen sitä, että lääketiede kehittyy valtavaa vauhtia ja todennäköisyys sille on suuri, että esim. 10 v päästä nää on ihan yhtä helposti hoidettavissa ku lasereilla likinäön korjaus. eli en mä oikein täysin siihen usko ettei näistä koskaan pääsis eroon. tai siis on pakkoki uskoa, koska muuten tästä elämästä ei tulis mitään. mä en ainakaan pysty noihin sumentumiin sopeutumaan todennäköisesti täysin millään aikavälillä. niinhän se on että kun jotain menettää niin sit vasta tajuaa sen täysin terveenä elämisen mahtavuuden. eli nyt jos sais saman virheettömän näön takaisin, niin en usko että valittaisin mistään. ihmettelen että kukaan silmälääkäri ei ole keksiny tässä piilevää rahareikää. tosin netissä oon yhteen törmännyt joka toimii usassa. kävin kirjeenvaihtoaki tämän lääkärin kanssa ja ainaki se kovasti vakuutti että hänellä on maailman ainoana käytössä laserilla hoitomuoto, joka poistaa lähes 100 prosenttisesti samentumat. tiedä häntä. jos hän on ainoa maailmassa niin tuntuu aika oudolta jos toimenpide on todellakin niin toimiva. siinä ei siis tarvitse lasiaiseen koskea ollenkaan vaan se tehdään ikäänkuin vastaanottokäynnillä n. 20 minuutissa. kuulostaa liian uskomattoman hyvältä ollakseen totta? mutta mä ainaki olisin valmis luopumaan esim. oman asunnon hankinnasta yms. jos vaan saisin näköni takaisin. mikään rahallinen hinta tästä vaivasta eroon pääsemiseksi ei ole liian suuri. toivottavasti joku kohta tajuaa mitkä rikkaudet tässä hommassa odottaisi....!
- silmälääkäri
Kerroit, että sulkapalloa pelatessa tulee välkettä näkökenttiin. Se voi johtua äkillisistä pään liikkeistä pelatessa, jolloin lasiainen "ei ehdi mukaan" eli pyörimisliike lasiaiseen tulee vähän jäljessä ja kun pään/silmän liikesuunta muuttuu, on taas lasiainen vielä "vauhdissa" ja näillä mekanismeilla lasiainen aiheuttaa vetoa verkkokalvolle - tämä veto voi aiheuttaa mainitsemaasi välkettä.
Tätä oiretta voi esiintyä varsinkin silloin kun lasiainen on degeneroitumassa. Tämä on varsin yleinen ilmiö ja tapahtuu tavallisesti keski-iän jälkeen ja johtaa lasiaistiivistymiin ja -samentumiin, jotka enemmän tai vähemmän häiritsevät sen mukaan, kuinka keskellä näkökenttää ovat. Oletan nimimerkkisi perusteella, että olet noin 29-vuotias, joten sinun tapauksessasi tämä vaaraton lasiaismuutos on saattanut ilmaantua pari vuosikymmentä keskimääräistä aiemmin. Likinäköisillä nämä lasiaismuutokset saattavat myös ilmaantua muita aiemmin.
Toinen syy lasiaissamentumiin saattaa olla lasiaisverenvuoto, joka voi myös aiheutua mainitusta lasiaisen liikkeestä verkkokalvoon nähden. Tuolloin näkyy yhtäkkiä ilmestyviä langanpätkiä/verho/nokipisteitä, samaan tapahtumaan voi liittyä verkkokalvoreiän muodostuminen tai jopa verkkokalvon irtauma. Näiden mahdollisuuksien vuoksi olisi silmänpohjatarkastus silmälääkärissä suositeltava, mikäli sellaista sinulle ei ole vielä tehty, sillä mahdolliset verkkokalvoreiät voi hoitaa laserilla, jolloin verkkokalvon irtauman riski on pienempi.
Herpes tuskin vaikuttaa samentumiin sinun tilanteessasi. Harvemmin silmätulehdukset voivat myös aiheuttaa lasiaissamentumia, mutta tämän olisivat silmälääkärit kyllä huomanneet, eli tämä syy tuskin tulee sinun kohdallasi kyseeseen.
Epäilen myös mainitsemasi amerikkalaisen silmälääkärin "ainutlaatuista" lasermenetelmää. Arvaanpa, että kyseessä on ns. Nd:YAG-laseri, jolla voidaan "hajottaa" lasiaista siinä toivossa, että samentumat hajoavat pienemmiksi samentumiksi ja että niitä saadaan liikkumaan sen verran sivuun, että ne eivät ole enää keskeisen verkkokalvon edessä (jossa ne näkee keskeisen verkkokalvon paremman näöntarkkuuden vuoksi). Näitä lasereita löytyy "roppakaupalla" myös Suomesta, esim. keskus- ja isompien sairaaloiden silmäpoliklinikoilta.
Toinen keino lasiaissamentumien poistoon on ns. vitrektomia jossa poistetaan lasiainen (samentumineen) silmästä ja silmämunan täyttää sitten jälkikäteen kirkas neste. Mahdolliset komplikaatiot ovat kuitenkin huomattavat (verenvuoto -> uudet samentumat, verkkokalvon reikä -> verkkokalvon irtauma -> uusi leikkaus -> mahdollisesti näön pysyvä aleneminen tai harvoin jopa sokeutuminen jne). Eli komplikaatioriskit ovat melko suuret verrattuna saavutettavissa olevaan hyötyyn. Ja näin ovat sinua tutkineet silmälääkäritkin arvioineet, muuten olisit saanut jo lähetteen tähän toimenpiteeseen.
Toki samentumat voivat masentaa varsinkin kun haittaavat näköä, mutta tuskinpa siihen psykiatritkaan voivat auttaa, jos masennuksen syy on tämä silmävaiva. Eri asia olisi sitten, jos olisi muutenkin yleistä masennusta mukana pelissä.
Nuorilla ihmisillä on usein taipumus "fiksoitua" hieman liikaa yksittäisiin oireisiin ja vaivoihin, kun ikää tulee lisää sitä sitten tavallaan "rauhoittuu" ja huomaa, etteivät asiat olekaan aivan niin huonosti. Itsellänikin on ollut silmätauteja (jonka vuoksi sitten alasta kiinnostuinkin) ja ensimmäiset reaktiot sairastumiseen olivat hyvin yliampuvia, varsinkin kun lääketieteen opiskelijana saattoi lukea kirjoista vaikka kuinka kamalia mahdollisia tauteja asiaan liittyen. Tämä ei tietenkään sinua nyt lohduta, mutta yritä nauttia siitä mikä elämässä on hyvin. Lasiaissamentumat voivat myös aikaa myöten siirtyä sivummalle jolloin haitta vähenee - ilman hoitoon liittyviä mahdollisia komplikaatioita. - max75
silmälääkäri kirjoitti:
Kerroit, että sulkapalloa pelatessa tulee välkettä näkökenttiin. Se voi johtua äkillisistä pään liikkeistä pelatessa, jolloin lasiainen "ei ehdi mukaan" eli pyörimisliike lasiaiseen tulee vähän jäljessä ja kun pään/silmän liikesuunta muuttuu, on taas lasiainen vielä "vauhdissa" ja näillä mekanismeilla lasiainen aiheuttaa vetoa verkkokalvolle - tämä veto voi aiheuttaa mainitsemaasi välkettä.
Tätä oiretta voi esiintyä varsinkin silloin kun lasiainen on degeneroitumassa. Tämä on varsin yleinen ilmiö ja tapahtuu tavallisesti keski-iän jälkeen ja johtaa lasiaistiivistymiin ja -samentumiin, jotka enemmän tai vähemmän häiritsevät sen mukaan, kuinka keskellä näkökenttää ovat. Oletan nimimerkkisi perusteella, että olet noin 29-vuotias, joten sinun tapauksessasi tämä vaaraton lasiaismuutos on saattanut ilmaantua pari vuosikymmentä keskimääräistä aiemmin. Likinäköisillä nämä lasiaismuutokset saattavat myös ilmaantua muita aiemmin.
Toinen syy lasiaissamentumiin saattaa olla lasiaisverenvuoto, joka voi myös aiheutua mainitusta lasiaisen liikkeestä verkkokalvoon nähden. Tuolloin näkyy yhtäkkiä ilmestyviä langanpätkiä/verho/nokipisteitä, samaan tapahtumaan voi liittyä verkkokalvoreiän muodostuminen tai jopa verkkokalvon irtauma. Näiden mahdollisuuksien vuoksi olisi silmänpohjatarkastus silmälääkärissä suositeltava, mikäli sellaista sinulle ei ole vielä tehty, sillä mahdolliset verkkokalvoreiät voi hoitaa laserilla, jolloin verkkokalvon irtauman riski on pienempi.
Herpes tuskin vaikuttaa samentumiin sinun tilanteessasi. Harvemmin silmätulehdukset voivat myös aiheuttaa lasiaissamentumia, mutta tämän olisivat silmälääkärit kyllä huomanneet, eli tämä syy tuskin tulee sinun kohdallasi kyseeseen.
Epäilen myös mainitsemasi amerikkalaisen silmälääkärin "ainutlaatuista" lasermenetelmää. Arvaanpa, että kyseessä on ns. Nd:YAG-laseri, jolla voidaan "hajottaa" lasiaista siinä toivossa, että samentumat hajoavat pienemmiksi samentumiksi ja että niitä saadaan liikkumaan sen verran sivuun, että ne eivät ole enää keskeisen verkkokalvon edessä (jossa ne näkee keskeisen verkkokalvon paremman näöntarkkuuden vuoksi). Näitä lasereita löytyy "roppakaupalla" myös Suomesta, esim. keskus- ja isompien sairaaloiden silmäpoliklinikoilta.
Toinen keino lasiaissamentumien poistoon on ns. vitrektomia jossa poistetaan lasiainen (samentumineen) silmästä ja silmämunan täyttää sitten jälkikäteen kirkas neste. Mahdolliset komplikaatiot ovat kuitenkin huomattavat (verenvuoto -> uudet samentumat, verkkokalvon reikä -> verkkokalvon irtauma -> uusi leikkaus -> mahdollisesti näön pysyvä aleneminen tai harvoin jopa sokeutuminen jne). Eli komplikaatioriskit ovat melko suuret verrattuna saavutettavissa olevaan hyötyyn. Ja näin ovat sinua tutkineet silmälääkäritkin arvioineet, muuten olisit saanut jo lähetteen tähän toimenpiteeseen.
Toki samentumat voivat masentaa varsinkin kun haittaavat näköä, mutta tuskinpa siihen psykiatritkaan voivat auttaa, jos masennuksen syy on tämä silmävaiva. Eri asia olisi sitten, jos olisi muutenkin yleistä masennusta mukana pelissä.
Nuorilla ihmisillä on usein taipumus "fiksoitua" hieman liikaa yksittäisiin oireisiin ja vaivoihin, kun ikää tulee lisää sitä sitten tavallaan "rauhoittuu" ja huomaa, etteivät asiat olekaan aivan niin huonosti. Itsellänikin on ollut silmätauteja (jonka vuoksi sitten alasta kiinnostuinkin) ja ensimmäiset reaktiot sairastumiseen olivat hyvin yliampuvia, varsinkin kun lääketieteen opiskelijana saattoi lukea kirjoista vaikka kuinka kamalia mahdollisia tauteja asiaan liittyen. Tämä ei tietenkään sinua nyt lohduta, mutta yritä nauttia siitä mikä elämässä on hyvin. Lasiaissamentumat voivat myös aikaa myöten siirtyä sivummalle jolloin haitta vähenee - ilman hoitoon liittyviä mahdollisia komplikaatioita.kiitos vastauksestasi! onko se silmäpohjan tutkinta se toimenpide ku laitetaan tippoja että mustuainen laajenee, ja sitten ne vetää silmän päälle suoraan pintaan kiinni käsittääkseni jonkun linssin ja kirkkaalla valolla tarkistaa edestakaisin? jos tämä on tuo mainitsemasi toimenpide niin se on tehty 3 kertaa tänä vuoden aikana kun välkehdintää on ollut. lisäksi olen saanut laskea valon välähdyksiä laitteesta, jolla on tarkistettu näkökenttä, ja se on ollut ihan ok. eli onko nämä tutkimukset asianmukaiset tilanteeseeni nähden? että voin sen puolesta olla rauhallisin mielin että kaikki mitä ITSE voin on nyt tehty?
osaat selittää asiat näin postin välityksellä selkeämmin (olen lukenut aiempia vastauksiasi muille) kuin mitä kukaan tapaamani lääkäri vastaanotolla. yksi kyllä yritti piirtää kuvaa ja oli aidosti kiinnostuneen oloinen, mutta ihan kaikkea en tajunnut silmän anatomiasta. minulle ei ole väliä oletko aito silmälääkäri vai ei, mutta sen maallikkonaki tajuaa että osaat asiasi. ei noita vastauksia kukaan voi keksiä, sen verran iteki olen kärryillä. mutta oletko sitä mieltä että tilanteessani voi jatkaa surutta rakasta liikuntaharrastusta välittämättä näistä välkkeistä? itse pelaamista ne eivät haittaa, koska silloinkun kohtaus tulee, niin se kestää yleensä vain noin 10s per pelikerta. toki pelikaverit on vähän ihmeissään, ja pelin kulku saattaa yleensä tämän jälkeen kääntyä : ) (toimiva selitys tappioille).
ja sitten vielä kun on puhuttu tuosta lasiaisen irtoamisesta joka pitäisi olla hetken juttu, niin voiko se olla että minun kohdalla se on kestänyt jo vuoden verran tai enemmän? eli onko lasiaiseni nyt irronnut ja tarkoittaako se silloin sitä että kun irtoaminen tapahtuu niin sumentumat eivät enää voi pahentua?
entä mikä sinun käsityksesi on siitä että miksei tätä asiaa laajemmalti tutkita ja hoitokeinoa ei ole (ainakaan kunnollista)? rahaa varmasti potilailta löytyis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1741182
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45619Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä301554Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t225538- 51519
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502