Henkisen kirjallisuuden käsitteet?

Etsijäx

Hei!

Mietityttää henkisen kirjallisuuden/tekstien/mielipiteiden moninaiset käsitteet, jotka hämmentävät etsijää..

Mitkähän lukuisista käsitteistä tarkoittavat samaa asiaa ja eikö yksi ja sama kirjoittaja voisi käyttää yhtä käsitettä samasta asiasta kirjoittaessaan?

Olisi lukemista/ymmärtämistä helpottavaa, jos kirjoittaja kertoisi, mitä hän itse kirjoituksessaan kullakin käyttämällään käsitteellä tarkoittaa.

Monet ovat kirjoittaneet useitakin seuraavista käsitteistä samaan kirjoitukseen/kirjaan
Ego. Mieli. Egomieli. Anteeksiantamaton mieli. Egottomuus.
Jakautunut mieli. Ihmismieli. Itsekäs mieli.

Pieni itse. Todellinen itse.
Henkinen itse. Ei itse. Itse (isolla kirj.). itse (pienellä kirj.)
Minä. Minuus. Todellinen minuus. Psyyke. Valaistunut. Valaistumaton.

Sisäinen ääni. Sisäinen keho. Kärsimyskeho. Sisäinen lapsi. Ydin. Minuus. Korkeampi minuus.

Jumala. Äiti-Jumala. Jumala sinussa. Tarkkailija. Henki. Pyhä henki. Pyhä henki sinussa. Sielu. Yksilön sielu. Kollektiivinen sielu.

Yliminä. Elämä. Oleminen. Rakkaus. Mestari. Valo. jne. jne.

Mikähän mahtaa olla esim. Egon ja Mielen ero, vai onko se useimmilla kirjoittajilla kuitenkin se sama Egomieli?

Mietin, mikä on esim. erään kirjoittajan mainitsema "kirkastunut mieli" ja toisen kirjoittajan "pieni mieli" ja voiko mieli, ego tai egomieli kirkastua?

Joskus lukijana miettii, että onko kirjoittaja itsekään ihan oikeilla jäljillä, mutta luultavasti on - kirjoittamista olisi vain kannattanut ehkä hivenen tarkentaa ja käyttää mielellään samaa käsitettä samasta asiasta. Kirjoittaja voisi kirjoittaa, että hän ymmärtää/ajattelee vaikka egon ja egomielen samaksi, mutta käyttää tässä kirjassa vain sanaa ego.

Eräs kirjailija kirjoitti kirjaansa Itse ja itse, jotka olivat siis eri asioita - isolla kirjoitettu oli todellinen itse tämän fyysisen ihmisolemuksen “taustalla” ja pienellä kirjoitettu oli kai se ego. Oli hippusen haasteellista muistaa lukemistaan lauseista kumpikin "itse".

Eräs kirjoitti, että ihmisen olemuksesta seuraavaa ”Pinnalla on ego ja mieli, syvemmällä sielu ja henki” Siis eri asioita ego ja mieli? Eri asioita myös sielu ja henki?

Eräässä kirjassa luki, että “mielessäsi on pieni kohta, jota myös egoksi kutsutaan“.... Ja just silloin kun olin ajatellut, että ego ja egomieli on sama, niin selvisikin, että ego onkin pieni kohta mielessä.

Egon omaava ja valaistukseen pyrkivä etsijä kiittää kaikkia kommenteista ja avusta.:)

11

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~~~¨

      New age on juuri tätä käsitteiden ja teorioiden sekamelskaa. Itse vaihdoin lopulta Raamattuun.

      Jos tuota jotenkin selkiyttää voisi, niin periaatteessa ihminen jakautuu vain ruumiseen, sieluun (=mieleen) ja henkeen. Ego kuuluu sielun/mielen sisälle ja valaistumisella tarkoitetaan uskoon tulemista.

    • Etsijäx

      Kiitos, kun vastasit. On mielenkiintoista saada tietää muidenkin mielipiteistä tästä käsitteiden ja teorioiden sekametelisopasta. Onhan siellä asiaa, mutta se olennaisen löytäminen voi olla kovan työn takana.

    • eppu2

      Aloittajalle. Vaikuttaa siltä, että olet todellinen etsijä. Itselleni paljon selvyyttä toi asioihin,Myös Raamatussa kerrottuihin, kirja nimeltä Yhteydessä henkimaailman kanssa osia on 2. Tekijä. Johannes Greber. Alkutekstissä sanotaan, että se on korkean hengen sanelema ihmisille opetukseksi ja opastukseksi Jumalan luo. Kirjan tekijä on saksalainen katolinen pappi.

      • Etsijäx

        Kiitos eppu2 kun muistutit tuosta Greberin kirjasta. Olen lukenut sen ensimmäisen osan joskus 90-luvulla. Pitänee lukea tuokin. :)


    • Egot sekottaa

      Ego pitäisi selittää, ei sitä muuten ymmärrä. Psykologien ego on näet eri asia kuin rajatiedon ego . Buddhaisten ego on kolmas ego.

      • Egottajat.

        Ego siellä toinen täällä, kannattaa uhohtaa egot ihan kokonaan, ei tässä normaalissa elämässä tarvitse mitään egoja mietiskellä.


    • blog

      Tästä linkist saat moneen kysymykseesi vastauksen. Kirja on Ihmeiden Oppikurssi,.

      http://laulavalootus.webs.com/ihmeidenoppikurssi.htm

      Gary Renard kirjoissaan Maailmankaikkeus katoaa, Kuolematon Todellisuutesi ja Rakkaus ei ole unohtanut ketään, perinpohjin selvittää sanojen merkityksiä ihan käytännön elämässä, miten ne ilmenevät.

      Myös hänen videoitaan löytyy youtubesta, jossa selvittää sitä egoa. Hän ei puhu kuitenkaan psykologian kirjoista tutusta egon määritelmästä.

      Selvennys 2:sta eri mielestä, joiden välillä toimii Pyhä Henki. Pienellä kirjoitettu minä, on aina egomieltä ja siihen samaistumista. Sen egon ääni kuuluu selvemmin ja aina ensimmäisenä. Se on se osa mielestä, joka tuomitsee ja arvostelee, niin muita kuin itseäänkin.

      http://www.pinterest.com/pin/92112754851332010/

      Unohda itsesi sivuilta löytyy myös mielenkiintoisia blogeja.

      http://www.unohdaitsesi.fi/node/94

      • Omituista porukkaa.

        Vai että oikein ihmeiden oppikurssi, kannattaisi jätää nämä ihmeet vähän vähemmälle ja keskittyä ihan vaan todellisuuteen.

        Aikuiset ihmiset leijuu jossain satumaailmoissa.


      • blog
        Omituista porukkaa. kirjoitti:

        Vai että oikein ihmeiden oppikurssi, kannattaisi jätää nämä ihmeet vähän vähemmälle ja keskittyä ihan vaan todellisuuteen.

        Aikuiset ihmiset leijuu jossain satumaailmoissa.

        Kirja ei ole satukirja, vaan itseopiskelu kurssi, jossa nostetaan pöydälle kaikki uskomukset. Käsitellään ja kyseenalaistetaan kaikki se, mitä pidetään normaalina, mutta jotka luovat erillisyyttä, ihmisten välistä eripuraa, vihaa, toisten arvostelemista ja tuomitsemista. Josta seuraa mielen epätasapaino ja rauhattomuus.

        Se on se ihme, kuten kirjan nimi jo osoittaa, kun egon ajattelumallia ei enää seurata. Kirja keskittyy tähän todellisuuteen ja käytännön harjoitteluun. Yhä useampi ihminen on löytänyt kirjan. Lukijakunta lisääntyy jatkuvasti. Joillakin on mennyt muutama vuosi, että ovat edes hyväksyneet kirjaa. Se egomieli, joka on meissä kaikissa vastustaa, koska sen näyttämät ja tarjoamat keinot ovat uhattuna.

        Itselläni kävi niin, että olin kokeillut kaikkea mahdollista, mitä tämä maailma tarjoaa. Mikään niistä ei tuonut pysyvää rauhaa mieleen. Apu oli tilapäistä. Tämä kirja lähti tarkastelemaan kaikkea ihan eri näkökulmasta ja antoi vielä työkalutkin. On vain kyse valinnasta. Kirja kysyy "Oletko mieluimmin oikeassa, kuin onnellinen?"

        Echart Tolle, jos henkilö on tuttu, puhuu aivan samasta asiasta kirjoissaan. Hän kertoo sen vain helppotajuisemmin.


      • Etsijäx
        blog kirjoitti:

        Kirja ei ole satukirja, vaan itseopiskelu kurssi, jossa nostetaan pöydälle kaikki uskomukset. Käsitellään ja kyseenalaistetaan kaikki se, mitä pidetään normaalina, mutta jotka luovat erillisyyttä, ihmisten välistä eripuraa, vihaa, toisten arvostelemista ja tuomitsemista. Josta seuraa mielen epätasapaino ja rauhattomuus.

        Se on se ihme, kuten kirjan nimi jo osoittaa, kun egon ajattelumallia ei enää seurata. Kirja keskittyy tähän todellisuuteen ja käytännön harjoitteluun. Yhä useampi ihminen on löytänyt kirjan. Lukijakunta lisääntyy jatkuvasti. Joillakin on mennyt muutama vuosi, että ovat edes hyväksyneet kirjaa. Se egomieli, joka on meissä kaikissa vastustaa, koska sen näyttämät ja tarjoamat keinot ovat uhattuna.

        Itselläni kävi niin, että olin kokeillut kaikkea mahdollista, mitä tämä maailma tarjoaa. Mikään niistä ei tuonut pysyvää rauhaa mieleen. Apu oli tilapäistä. Tämä kirja lähti tarkastelemaan kaikkea ihan eri näkökulmasta ja antoi vielä työkalutkin. On vain kyse valinnasta. Kirja kysyy "Oletko mieluimmin oikeassa, kuin onnellinen?"

        Echart Tolle, jos henkilö on tuttu, puhuu aivan samasta asiasta kirjoissaan. Hän kertoo sen vain helppotajuisemmin.

        Kiitos blog.

        Ihmeiden oppikurssi on hyllyssä ja sitä aina välillä selailenkin ja olen enimmäkseen samaa mieltä kirjoitusten sisällöstä. Ihan asiaa, mutta olisi kivempi lukea sitä tiivistetymmässä muodossa. Myös Echart Tollen tekstit tuttuja ja pidän hänen tavastaan kirjoittaa..

        Gary R:n Maailmankaikkeus katoaa on myös hyllyssä puoleen väliin luettuna. Ostin sen heti silloin kuin se ilmestyi markkinoille. Jotenkin oli negatiivista testiä, mutta ehkä luen sen joskus loppuun. Odotin kirjalta, että se olisi huomattavasti myönteisempi. Olen vähän ihmetellyt kun sitä on niin kovasti kehuttu. Ehkä ne parhaat tekstit löytyy sitten kirjan loppupuolelta.:)


      • eppu2
        Etsijäx kirjoitti:

        Kiitos blog.

        Ihmeiden oppikurssi on hyllyssä ja sitä aina välillä selailenkin ja olen enimmäkseen samaa mieltä kirjoitusten sisällöstä. Ihan asiaa, mutta olisi kivempi lukea sitä tiivistetymmässä muodossa. Myös Echart Tollen tekstit tuttuja ja pidän hänen tavastaan kirjoittaa..

        Gary R:n Maailmankaikkeus katoaa on myös hyllyssä puoleen väliin luettuna. Ostin sen heti silloin kuin se ilmestyi markkinoille. Jotenkin oli negatiivista testiä, mutta ehkä luen sen joskus loppuun. Odotin kirjalta, että se olisi huomattavasti myönteisempi. Olen vähän ihmetellyt kun sitä on niin kovasti kehuttu. Ehkä ne parhaat tekstit löytyy sitten kirjan loppupuolelta.:)

        Kun luen henkisiä kirjoja ja, jos vastaan tulee jotakin, jota en sisäistä/tajua, jätän sen ikäänkuin aivoihin lepäämään.
        Ihmeiden oppikurssista on ollut lukusarjaa Ultrassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe