Piiskaava ylikessu

Kirjeenkantaja

Olin armeijassa 70-luvulla, silloin siellä oli vielä tiukka komento. Käytiinhän me joskus kaupungilla iltalomilla ja minäkin otin ensimmäisiä kännejä. Koska en ollut asiaa harjoitellut, niin viina meni kuin halko päähän ja siitä tuli melko lennokas olo. Olisiko ollut toinen kerta vapaalla ryyppäämässä, kun paluumatkalla sain päähäni kokeille, kuinka ylös yletyn potkaisemaan. Koska lähettyvillä ei ollut seinää, niin kokeilin laakiani katulyhtyyn. Jalka nousi mahtavan ylös, mutta ylhäältä helisi lasia ja muuta kappaletta alas ja lamppu sammui.

Joku rupesi väittämään, että heti sen jälkeen, kun olin potkaissut valot katuun, ajoi meidän joukkuejohtaja ohi Datsunillaan. Minä laulelin siihen rentona miehenä, että ohi on, ohi on…, vaikka todellisuudessa pelko tuntui kiertelynä siellä että täällä. Onneksi auto ei palannut, vaan hävisi sinne minne mekin olimme matkalla.
Keskiviikkoiltana päivystäjä tuli sanomaan, että minun piti ilmottautua iltalomille ja viedä kirje meidän joukkueenjohtajalle, joka asui vain hivenen matkan päässä kasarmialueelta. Minä lähdin innoissani matkaan ja yritin keksiä mielessäni jotakin mukavaa paikkaa mihin menisin postikeikan jälkeen.
Kohta soitinkin jo ovikelloa ja itse ylikessu tuli avaamaan. Minut kutsuttiin sisälle, se oli aika yllättävää. Myös se hämmästytti, kuinka iso ja roteva tuo 25-vuotias kaveri oli, kun häntä tarkasteli ihan lähituntumalta.

Eikä siinä tarvinnut kauaa ympärilleen tuijotella, kun päästiin jo asiaan. Syy kutsulleni tuli selväksi. Ylikessu oli nähnyt, kun särjin katuvalon. Mutta hän ei ollut puuttunut asiaan, koska ei halunnut komppanianpäällikön tietävän, että meidän joukkueen miehet kulkevat kaupungilla juopottelemassa. Tunsin syvää kiitollisuutta hänen ratkaisustaan ja sanoinkin hänelle, kuinka reiluna pidin hänen menettelyään.
Kohta hän jatkoi:
– Minulla on ollut tapana rangaista sinunlaisiasi huligaaneja täällä, niin ettei niistä jää mitään merkintöjä papereihin.
Hän kävi hakemassa eteisen komerosta koivupiiskan ja määräsi minut heittämään housuni alas. En minä sellaiseen suostunut ja rupesinkin tekemään lähtöä. Mutta hän painoi eteiseen johtavan oven kiinni ja asettui seisomaan sen eteen. Pakko myöntää, että koin olevani melkoisen tukalassa tilanteessa.
– Olette ilmeisesti ihan oikeassa, kun ette housujanne laske, ei sellaisesta housunsa laskijasta varmasti sotilasta tulekaan. Eikä se haittaa, minä kyllä teiltä housut saan laskettua ja annanpahan sitten vähän kovemmalla kädellä siitä edestä.
Minua ei ole yli 10 vuoteen piiskattu ja koin muutenkin olevani aikuinen, elikkä minun piti olla vapaa kaikesta tästä. Kuitenkin minua huolestutti, hän oli minua monta vuotta vanhempi ja vastaavasti saman verran voimakkaampi. Olisi hän ollut minua riskimpi, vaikka olimme olleet saman ikäisiä. Huoneessa oli paljon pyttyjä, joten hän harrasti jotain urheilua. Toivoin, että se ei olisi paini. Joka tapauksessa en ollut ihan varma kuinka kävisi, jos hän on asiansa kanssa tosissaan.

Asia alkoi selvitä kyllä siinä samassa. Hän nappasi minut vasempaan kainaloonsa niin, että selkäni taipui luokille. Asento oli hankala, en nähnyt kuin hänen jykevät hartiansa ja tunsin tiukan puristuksen ympärilläni, senkin minä tunsin, kuinka vyötäni päästeltiin auki. Kohta kylmä ilma hulvahti paljaalla ihollani, enkä minä ollut tehnyt vielä mitään. Seuraavana asetuin mahalleni hänen syliinsä, no en tietenkään vapaaehtoisesti. Pian sitten tiesinkin, miltä tuntuu saada 19-keäisenä piiskaa joukkueenjohtajaltaan. Se sattuu aivan valtavasti. Kun vielä huomaa, että sitä riittää ja eikä sitä pysty estämään, niin lopulta pääsee itkukin. Sen jälkeen tulee vielä muutama räpsäys harvakseltaan ja sitten rangaistus on suoritettu.

En minä kuitenkaan pois päässyt, vaan me keitimme kahvit ja otettiin viinaakin. Ja puheltiin kaikenlaista.

16

1509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähetti ruotuun

      Hienoa tekstiä. Kirjoittaja on varmaankin syntyisin siltä ajalta, jolloin vielä piiskaa yleisesti annettiin, eli 50-luvulta. Myöhemmin sellaiset puuhat on jo laissa kielletty.

      Ihmisillä on monenlaisia fetissejä ja piiskan saaminen on varmaan sieltä harmittomimmasta päästä.

      Jatka tarinaa...

    • ryyppäämässä kahvit

      Olin ryyppäämässä armeijassa 70-luvulla ja otettiin viinaakin. Pian sitten tiesinkin, miltä tuntuu saada 19-keäisenä kahvit niin, että selkäni taipui luokille. Sen jälkeen otettiin viinaakin. Ylikessu oli nähnyt, kun hän hulvahti paljaalla ihollani ihan lähituntumalta.

    • poika12345

      Hienoa. Piiskan saaminen on monien toive, siis varmaa niiden jotka ovat viettäneet 1950 - 1960 luvulla lapsuuttaan. Tuolloin yksi kasvatuskeino oli piiska. Se oli siellä ovenpäällä muistuttamassa, että sitä saa, jos tekee tuhmuuksia.

      Nolointa oli varmaan se, kun kaverit tiesivät tästä piiskakasvatuksesta, mutta heilläkin se oli ihan tavanomaista.

    • remmi paikallaan

      Kyllä piiska ja remmi on heilunut, paljaille pakaroille, vielä 90-luvun puolivälissäkin.Meidän perheessä se oli ainakin enemmän sääntö kuin poikkeus, veljesten kohdalla.
      Ei siinä mutinat auttaneet kun faija päätti - aina syystä- että nyt on "voitelun tarvetta.
      Itse olin jo lähempänä seisämäätoista, kun isukki hoiteli paljaat pakarani, remmillä oikein juhlakuntoon. Itsepä olin syyn siihen antanut.
      Veljesten kanssa juteltu, asioista jälkeenpäin ja yhtä lukuunnottamatta, kaikki olivat sitä mieltä, että kotimme kasvatusmetodit olivat aivan oikeat.
      Korostan vielä että koskaan meitä ei vihassa piiskattu ja jos piiskaukseen päädyttiin siitä aina keskusteltiin etu- ja jälkikäteen.

      • Masokismet

        En voisi kuvitella kiduttavani lapsiani.
        Joka vitsaa rakastaa, vihaa lapsiaan.

        Quantanamossa mm. on ollut tuota ja tuon tapaista meininkiä, mutta ei enää nykyään Suomessa. Suomessa pahoinpitely on nykyään pahoinpitelyä.

        Se, että jotkut saavat kiksejä, miettessään piiskaa saadessaan, on ihan ok, mutta joka lapsiaan alkaa räimiä, sille kuuluu se, mikä pahoinpitelijöille kuuluu. Se ei ole mielipideasia. Se on laki, joka puhuu.


    • että näin

      Etköhän nyt vähän liioittele - vertaus kidutukseen tai quantamoon, menee reippaasti yli . Piiskaa on kasvatuskeinona käytetty ja tullaan käyttämään - toiset lapset/nuoret tarvitsevat, kovin erillaisia menetelmiä. "Remmi paikallaan" kirjoitti lyhyesti mutta ytimekkäästi kotikuristaan jota heillä oli ollut - kokenut sen vielä oikeudenmukaiseksi.
      Netti on täyttä vastaavia kirjoituksia, joissa ihmiset selvittävät etteivät olisi kasvaneet "ihmisiksi" ilman ankaraa kotikasvatusta, vaan olisivat nyt ties missä.
      Toki toisenlaisiakin komentteja on ja se on tietysti ikävää.
      Kunnon selkäsauna on palauttanut "järjen" moniin touhuihin ja poisopettanut näistä.
      Jos puhe ei mene päähän perille, on se sinne laitettava pakaroiden kautta - ja näitähän riittää. Selkäsauna ei ole kidutusta! Jos sinä pärjäät kaikkien lastesi kanssa puhumalla niin hyvä. Mutta on syytä muistaa että samassa perheessä, kasvaneet lapset ovat kovin erillaisia, toisille menee töppäilyt ja kokeilut (jotka toki kuuluvat nuoruuteen - ne vaarallisemmatkin) ohi pelkällä keskustelulla, mutta on myös niitä jotka eivät ota opikseen, vaikka kuinka keskusteltaisiin - silloin on otettava kovemmat otteet käyttöön.
      Suomessakin nämä pikkurikolliset ja "mä teen mitä haluan tyypit" olisivat paljon vähemmässä jos asiohin puututtaisiin, ajoissa. Ja kos koti ei siihen pysty, asia voisi olla viranomaisten hoidossa, aivan laillisesti. Ensimmäisenä tulee mieleen poliisien valtuuksien lisääminen.
      Samoin oikeudellista vastuu ikärajaa meillä tulisi laskea huomattavasti. 15v. voi tehdä mitä vain - tietäen ettei joudu muuhun vastuuseen kuin ehkä kukkahattutädin paapomaksi. Sopiva ikä olisisi aluksi, mielestäni pudotettava n. 13v. , silloin vielä (ehkä) pystytään vaikuttamaan nuoren kehitykseen positiivisesti.

    • Piiskaa vahingossa?

      Olin varmasti jo 16 täyttänyt, kun isä tuumasi jostakin teostani, että sietäisin saada selkäsaunan moisesta. Ei sellainen puhe paljoa hetkauttanut, koska edellisestä kerrasta oli varmaan jo 3-4 vuotta aikaa. Enkä minä muutenkaan suostuis moiseen hommaan.

      Ei huoltaja vaikuttanut edes hermostuneelta asian suhteen ja kun hän sitten tuli muka piiskaa antamaan, niin minä torjuin sellaiset yritykset helposti, jopa useamman kerran. Silloin arvelin, että kyseessä oli pelkkä leikki tai härnäys. Joka tapauksessa minulla ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia hänen torjumisessaan.

      Sitä nujuamista jatkui aika pitkään ja sellaisen havainnon tein, että vastapuoli tiukensi tyyliään koko ajan. Joten päätin, että kun seuraavan kerran pääsen irti hänen hyökkäyksestään, niin minun on viisainta lähtä pois tilantesta ja antaa asian rauhoittua. Varsinaisesti minulla ei ollut vieläkään mitään hätää.

      Ihan kuin minä olisin nukahtanut tai ollut tajutonna hetken välillä, niin yllättävältä tuntui, kun havahduin siihen, että minulta nykäistiin housut alas ja olin joutunut sellaiseen otteeseen, josta en pystynyt irrottautumaan. Lopputuloksena sain kunnon selkäsaunan.

      Jälkeenpäin olen miettinyt, että kuinka se oikein tapahtui. Testasiko isä minun voimiani ja väsytti vastapuolen siinä samalla ja järjesti asian näin oveluudella. Vai hallitsiko hän hermosna ja hämäsi minua, koska on harrastanut nuorena painia ja osasi hoitaa homman kotiin. Töpeksinkö minä puolustuksessa niin, että hän ei malttanut olla käyttämättä tilannetta hyväkseen.

      Joka tapauksessa selkäsauna tuli, vaikka en ollut sen mahdollisuuteen uskonut. Ei se kipu, mutta se häpeä söi miestä pitkän aikaa.

    • syystä

      Ei se vahingossa tullut - kyllä taidot ja voimat hallitseva, piiskaa keveästi 16-20 miehen"alun.
      Kokemusta on.

      • Epäilevä-Tuomas

        Kuinka vanha olit itse silloin?


      • Napoleonkompeksi

        Epäillä sopii, jos jossakin on oikesti riski kaveri, niin se on tempperamentiltaan niin leppoinnen, ettei ryhdy ketään kurittamaan.


      • Pika-armeija

        Minä en käynyt armeijaa. Yhtä kaveria se tuntui jatkuvasti jurppivan. Ongelmaan olisi kuulema löytynyt apu, jos minulle olisi annettu kunnolla selkään, niin kyllä minä olisin armeijaan mennyt.

        Minä tietenkin aloin ilakoimaan, että silläkö tavalla Suomen armeijan miehet on saatu kokoon. Se oli liikaa, kaveri hermostui kunnolla ja ilmoitti antavansa minulle kunnolla remmiä. se kuulema palauttaisi minun maailmankuvan kohdalleen.

        Kaveri ei ollut mikään kovin iso kooltaan,mutta tiesin hänet melkoisen riskiksi tyypiksi. mikä sai sydämmeni läpättämään ja yritin selittää , että vitsiähän tässä lauottiin. Se oli myöhäistä, kaveri oli tehnyt päätöksensä ja oli jo minussa kiinni. Rimpuilin ja selitin, mutta pyöritys jatkui armottomana. Minulta riisettiin vyö housuista. enkä tehnyt muuta kuin marisin avuttomana, koska oli sälälläni hänen reisiensä päällä, pää vasemmassa kainalossa ja käteni hankalasti hännen jalkojensa välissä. Tunsin kuinka minulta vietiin vyö, avattiin farkut ja niitä hivutettiin alas, mutta itse makasin voimattomana kuin keskenkasvuinen aikamiehen otteessa.

        Oli melkoinen helpotus, kun hän käänsi minut mahalleni, koska nyt hän ei nähnyt enää kaikkein pyhimpään. Mutta samassa remmi alkoi laulaa ja minä yritin karkuun huonolla tuloksella. Lopuksi en enää pyristellyt vaan annoin hänen piiskata, siinä toivossa, että homma loppuu kunhan en riehu. Mutta ei loppunut. Minulta pääsi lopulta itku, silloin homma rauhoittui.

        Kohta kaveri selittää, että hänen oli ihan pakko piiskata, koska nuppi olisi muuten hajonnut ja sitä paitsi tämä oli minulle aivan oikein. Minun oli pakko myönnellä kaikkiin hänen hulluihin teorioihinsa, koska hänellä oli vielä vyöni ja koko olemus oli sen näköinen, että lisää voisi helposti tulla.

        Monta asiaa minä siinä opin. Selkäänsä voi saada aika helposti ja se sattuu aikuisenakin. Hullulla on hullun voimat. Mieluummin yksi selkäsauna kuin puoli vuotta armeijassa.


    • niin siinä kävi

      18v.

      • Jo iso poika

        Kuka ja millainen oli tuo piiskaaja, ei varmaankaan oma isä?


      • 18 v, ei piiskattu

        Tarkoitatko tosiaan, että sinut on vielä oikeasti piiskattu 18-vuotiaana? Vai harrastitteko vai piiskaleikkejä?


    • Mies varjosta

      Niinhän se tietenkin on, että toisilla on papua ja voimaa, toiset taas ovat niin heikkoja, että heistä tuskin varjoa jää. Tosin jätkästä ei aina päällepäin näe, kenellä on voimaa ja kenellä ei. Mutta selkäsaunan ottaa se, joka pelkää enemmän ja uskoo sen saavansa.

    • ..sen vanhana taitaa

      Minua kasvatettiin kotona huomattavan vanhaksi kurissa ja herran nuhteessa. Kun sitten menin armeijaan, niin vastassa oli melkoinen joukkueenjohtaja, jota pelkäsin kunnolla. Tosin parikymppisenä pelkäsin kaikkia miehiä, jotka vaikuttivat yhtään agressiivisilta. Ilmeisesti kotona opittu tapa. Jos alokasaikana tuli jossakin töppäiltyä, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että nyt tuli remmistä. Näin joskus jopa unta, että tuo ylikessu oli piiskan kanssa kimpussani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      249
      2246
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1866
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1555
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      131
      1320
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1180
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1145
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe