ELÄINLÄÄKÄRIN TÖRKEYS

Aila

Ostin vähän yli vuoden ikäisen kääpiökoiran kasvattajalta n. 3v sitten. Heti osoittautui, ettei koira ollut ollut perhe- vaan, kennelkoira. Koira pissasi jalkaa nostaen jokapaikkaan, vaikka on narttu. Mitään kontaktia siihen ei saanut, se ei tuntenut nimeään, ei ymmärtänyt mitään ovikellosta, puhelimesta. Kulki edestakaisin jalkaa nostellen. Soitin kasvattajalle ja kyselin lisää koirasta. Hänen mukaansa koiralla on virtsatulehdus, jonka olen aiheuttanut, koska en ole pitänyt koiralla takkia päällä. Eläinlääkärissä virtsa tutkittiin ja todettiin puhtaaksi. Lääkäri ehdotti kastraatiota käytös häiriöihin. Aika sovittiin, kohtu ja munasarjat poistettiin. Hakiessamme koiraa odotti yllätys. Eläinlääkäri kysyi "minkä ikäisenä olette astuttaneet nartun". Koira oli tuolloin n. 1,5v. Sanoimme, ettei koiralla ole ollut pentuja. Eläinlääkäri totesi "sektiohaava sillä ainakin oli ennestään. Haukkui meidät pataluhaksi, kaksi vanhaa ihmistä. Tänään mieheni on täysi dementikko, jatkuvaa valvontaa vaativa ihminen. Itseltäni leikattiin lonkka ja olen ollut 2 viikkoa kotona. Koiran hoidosta ei tule mitään. Tilasin koiralle lopetus ajan eläinlääkäriin. ELÄINLÄÄKÄRI EI SUOSTUNUT lopettamaan tervettä koiraa, vaan kehotti minua hankkimaan sille uuden kodin. Kukaan ei ota koirakseen sisälle virtsailevaa, kovantyön jälkeen, vieläkin ongelmakoiraa, omine metkuineen. Mihin tämä johtaa? Pakoputki lopetuksiin ym, versioihin, mitkä ovat lailla kiellettyjä. Kun koiranomistaja tuo koiran lopetukseen, eläinlääkärin tehtävä on se suorittaa? Vai onko? Kun ihminen vie eläimensä lopetuspiikille rehellisesti maksaen, mielestäni eläinlääkäriltä on törkeää asiattomuutta, kysellä syitä tai antaa vaihtoehtoja. Hänen tehtävänsä, koulutuksensa mukaan on lopettaa eläin kivuttomasti.

39

15354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauri

      että koiralle löytyisi koti jossa sen kouluttamiseen löytyisi aikaa ja lujaa tahtoa.
      Siihen,onko lääkärin toiminta suotavaa vaiko ei,en ota mitään kantaa.

    • viiru

      ottaa yhteyttä vaikka kodittomien koirien järjestöihin esim. pelastakaa koirat, rescue tms.
      Tuollaisissa tilanteissa saattavat ottaa koiran vastaan, jos omistaja ei kykene huolehtimaan koirastaan.

    • utelias

      Hei

      Ei suoraan liity aiheeseen, mutta olen kiinnostunut tietämään mistä koira on hommattu??

    • Mopsi

      Piikki?
      Mikä ihmeen lopetuspiikki?
      Kyllä meillä päin on vuosisatojen ajan saatu
      (tarpeen vaatiessa, tietenkin) elukat hengiltä ihan omin avuin.
      Varmasti löytyy teidänkin tuttavista joku metsästystä harrastava, joka varmasti hoitaa homman helposti ja kivuttomasti.
      Eläinlääkärit ovat järjettömän kalliita.

      • Lauri

        metsästäjä varmasti hoitaisi homman pois ihan mielellään...


      • Riva
        Lauri kirjoitti:

        metsästäjä varmasti hoitaisi homman pois ihan mielellään...

        koira aikaa jollon eläinlääkärin lopetus piikki oli rikkaitten juttu.Oli tapa jos toinen viimeiselle matkalle.


    • Momo

      Eläinlääkärin tehtävänä on suojella elämää, ei tuhota sitä tarpeettomasti, joten ko. eläinlääkäri teki oikein kieltäytyessään tappamasta tervettä koiraa. Ehkä hän kuitenkin olisi voinut kieltäytyä ystävällisemmin.
      Ymmärrän, että olet ahdistunut tilanteesta, mutta toivon, että jaksat vielä yrittää saada koirallesi uuden kodin. Pienistä koirista on kysyntää.

      • oibnsrebu

        olen samaa mieltä. jos koira ei tottele ja käyttäytyy muutenkin huonosti, ei se heti tarkoita sitä että se pitäisi lopettaa. onhan ihmisiäkin jotka ovat idiootteja ja huonosti käyttäytyviä, mutta ei heitäkään tapeta. ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käyttöön, eläviä eliöitähän ne eläimetkin on.


    • Jus joo

      Tässä taisi tulla taas päivän pakina, eipä paha ollenkaan. Kannattaisi oikeasti harkita kirjan kirjoittamista, kun tuo mielikuvitus on niin mahrottoman hiano.

    • issu56

      että tietyissä tapauksissa ell. voi kieltäytyä lopettamasta koiraa. Ell. ei lopeta TERVETTÄ koiraa!



      Tietysti se poistuu tämäkin taas täältä.

      • ::))

        Voi.. mitä toive ajattelua!


      • issu56
        ::)) kirjoitti:

        Voi.. mitä toive ajattelua!

        se ei ole toiveajattelua, vaan eläinlääkäriystäviltäni kuultua faktatietoa!!


    • viiru

      hävisi mun kirjoitus, jossa ilmoitin, että kun olen avoni saannut puhuttua ympäri, saattaisin ottaa koiran tänne, koska osaan kouluttaa siitä sisäsiistin ja vieraita pelkäämättömän.
      Ihmettelen vain mitä epäasiallista kirjoitus sisälsi, kun se poistettiin.
      Vaikeaa auttaa, jos apua tarvitsevalle tarkoitetut viestit poistetaan.

    • *kiukku*

      Hittoako piti sitten mennä ostamaan sellainen ongelmakoira, jos ei kerran löydy halukkuuta sellaisen koulimiseen!?

      En voi uskoa, että olisitte hankkineet koiranne ns. apteekin hyllyltä! Vai näinkö siinä kävikin?

      Jokainen, joka ostaa itsellensä koiran, on mielestäni velvollinen tutustumaan koiraan ennen ostoa ja HARKITSEMAAN tarkkaan, onko valmis koko urakkaan! >:[

      Koira-parka. Eihän se ole tuon ressukan syytä, että sitä on kohdeltu väärin. :(

      Sitäpaitsi itseltäni löytyy kyllä kokemusta ongelmakoiran koulimisesta kunnon koiraksi. Se vaatii vain aika lailla työtä ja sinnikkyyttä ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä. Eikä kokemus ja taidotkaan aivan turhia ole.

      Miksette hakenut koiralle ammattiauttajan apua? (Eikä nyt ole kyse mistään hölynpölypsykiatriasta, vaan koirankouluttajasta.)

      Ja vielä siitä "törkeästä eläinlääkäristä"... Anna mun kaikki kestää! Eläinlääkärin tehtävähän on PELASTAA eläimen henki ja AUTTAA eläimiä parhaansa mukaan! Terveen koiran lopettaminen ei ole mielestäni hyvän eläinlääkärin etiikan mukaista.

      Yst.terv. Erittäin tuohtunut eläinten ystävä.

      • Aila

        kolme vuotta sitten tiennyt terveytemme romahtamisesta. Jos olisin tiennyt, en olisi tietysti meille koiraa ottanut. Surettaa niin nämä kirjoitukset ja se että ylipäätään tänne kirjoitin. Olen miettinyt kovasti tänään tätä asiaa ja päähäni putkahti tämmöinen asia vertaukseksi. Mihin johtaisi, jos abortti olisi lain vastainen? Laittomiin abortteihin, ihmishenkien menetykseen, epätoivottuina syntyviin lapsiin. Samaan lopputulokseen johtaa eläinlääkäreinen valikointi mikä eläin lopetetaan, mikä ei. Ampumisiin, hukuttamisiin, muihin epätoivoisiin yrityksiin saada eläin hengiltä. Eihän eläinlääkäriin uskalla eläintä viedä, koska siellä omistajaa haukutaan. ns. Kesäkissat lisääntyvät, ym lieveilmiöt. Oma koiramme on tänään nukutettu ikiuneen, häntä ei lopetettu käytöshäiriöidensä takia, meille hän oli silti rakas, vaan omien sairauksiemme takia. Kiitos ymmärtäneille.


      • issu56
        Aila kirjoitti:

        kolme vuotta sitten tiennyt terveytemme romahtamisesta. Jos olisin tiennyt, en olisi tietysti meille koiraa ottanut. Surettaa niin nämä kirjoitukset ja se että ylipäätään tänne kirjoitin. Olen miettinyt kovasti tänään tätä asiaa ja päähäni putkahti tämmöinen asia vertaukseksi. Mihin johtaisi, jos abortti olisi lain vastainen? Laittomiin abortteihin, ihmishenkien menetykseen, epätoivottuina syntyviin lapsiin. Samaan lopputulokseen johtaa eläinlääkäreinen valikointi mikä eläin lopetetaan, mikä ei. Ampumisiin, hukuttamisiin, muihin epätoivoisiin yrityksiin saada eläin hengiltä. Eihän eläinlääkäriin uskalla eläintä viedä, koska siellä omistajaa haukutaan. ns. Kesäkissat lisääntyvät, ym lieveilmiöt. Oma koiramme on tänään nukutettu ikiuneen, häntä ei lopetettu käytöshäiriöidensä takia, meille hän oli silti rakas, vaan omien sairauksiemme takia. Kiitos ymmärtäneille.

        taas viitsi? Mulla on niin pitkä kokemus koirista, muistakin kuin tästä nykyisestä, että ei ainakaan mulle nyt mene tämä läpi enään kyllä! Eilen kuvittelin olevan totta tämän, mutta..Ja taas olet samoihin aikoihin liikenteessä kuin eilenkin. Miksi et päiväsaikaan ota osaa keskusteluun, jonka voisi kuvitella olevan teille tärkeän asian??


      • *kiukku*
        Aila kirjoitti:

        kolme vuotta sitten tiennyt terveytemme romahtamisesta. Jos olisin tiennyt, en olisi tietysti meille koiraa ottanut. Surettaa niin nämä kirjoitukset ja se että ylipäätään tänne kirjoitin. Olen miettinyt kovasti tänään tätä asiaa ja päähäni putkahti tämmöinen asia vertaukseksi. Mihin johtaisi, jos abortti olisi lain vastainen? Laittomiin abortteihin, ihmishenkien menetykseen, epätoivottuina syntyviin lapsiin. Samaan lopputulokseen johtaa eläinlääkäreinen valikointi mikä eläin lopetetaan, mikä ei. Ampumisiin, hukuttamisiin, muihin epätoivoisiin yrityksiin saada eläin hengiltä. Eihän eläinlääkäriin uskalla eläintä viedä, koska siellä omistajaa haukutaan. ns. Kesäkissat lisääntyvät, ym lieveilmiöt. Oma koiramme on tänään nukutettu ikiuneen, häntä ei lopetettu käytöshäiriöidensä takia, meille hän oli silti rakas, vaan omien sairauksiemme takia. Kiitos ymmärtäneille.

        Juupajuu...

        Alkaa vähän tuntumaan siltä, että tässä on taas yks keksitty stoori...

        Vaikka uskon kyllä, että tällaista tapahtuu ihan oikeassakin elämässä.

        Sen takia kiukustuin niin helvetisti!

        Suututtaa ihmiset, jotka eivät kohtele eläimiä tasavertaisina, vaan pelkkänä omaisuutenaan.


      • närkästynyt
        Aila kirjoitti:

        kolme vuotta sitten tiennyt terveytemme romahtamisesta. Jos olisin tiennyt, en olisi tietysti meille koiraa ottanut. Surettaa niin nämä kirjoitukset ja se että ylipäätään tänne kirjoitin. Olen miettinyt kovasti tänään tätä asiaa ja päähäni putkahti tämmöinen asia vertaukseksi. Mihin johtaisi, jos abortti olisi lain vastainen? Laittomiin abortteihin, ihmishenkien menetykseen, epätoivottuina syntyviin lapsiin. Samaan lopputulokseen johtaa eläinlääkäreinen valikointi mikä eläin lopetetaan, mikä ei. Ampumisiin, hukuttamisiin, muihin epätoivoisiin yrityksiin saada eläin hengiltä. Eihän eläinlääkäriin uskalla eläintä viedä, koska siellä omistajaa haukutaan. ns. Kesäkissat lisääntyvät, ym lieveilmiöt. Oma koiramme on tänään nukutettu ikiuneen, häntä ei lopetettu käytöshäiriöidensä takia, meille hän oli silti rakas, vaan omien sairauksiemme takia. Kiitos ymmärtäneille.

        et kai sitä koiraa ole mennyt lopettamaan?! ratkaisujahan olisi ollut monia, esim. täälläkin joku olisi ollut valmis ottamaan sen (jos oli tosissaan), olisitte myös voineet hankkia kouluttajan.. oikeen kiukuttaa tuollanen, nythän te pääsitte helpolla koirasta eroon, mutta se ei ollut oikein koiraa kohtaan! olen aina ollut erityisen koirarakas ihminen, enkä minä hyväksy tuota sinun toimintaasi ollenkaan!

        luulisi ettei kukaan ihminen toimisi noin tyhmästi kuin sinä, eli tämän asian todenmukaisuus pistää epäilemään..


      • viiru
        närkästynyt kirjoitti:

        et kai sitä koiraa ole mennyt lopettamaan?! ratkaisujahan olisi ollut monia, esim. täälläkin joku olisi ollut valmis ottamaan sen (jos oli tosissaan), olisitte myös voineet hankkia kouluttajan.. oikeen kiukuttaa tuollanen, nythän te pääsitte helpolla koirasta eroon, mutta se ei ollut oikein koiraa kohtaan! olen aina ollut erityisen koirarakas ihminen, enkä minä hyväksy tuota sinun toimintaasi ollenkaan!

        luulisi ettei kukaan ihminen toimisi noin tyhmästi kuin sinä, eli tämän asian todenmukaisuus pistää epäilemään..

        olisin voinnut koiran hakea kauempaakin, kun olisi pari päivää saanut aikaa järjestellä asioita ja tarkoitin sitä myös.
        Seriffi oli poistanut aiemman kirjoitukseni koiran mahdollisesta sijoituksesta luokseni, joten en tiedä ehtikö "Aila" kirjoitustani nähdä.
        Olen kyllä todella pahoillani koiran puolesta, koska olisin sille pystynyt tarjoamaan pysyvän ja luotettavan kodin, tarvittaessa vaikka tapaamisoikeudella.


      • Anonyymi

        Tämä vastaus tulee myöhään, mutta mielestäni sekä koiran myyjä että ko. eläinlääkäri käyttäytyivät asiattomasti.


    • Helinä

      Ensinnäkin "Kukaan ei ota koirakseen sisälle virtsailevaa, kovantyön jälkeen, vieläkin ongelmakoiraa, omine metkuineen." ei pidä paikkaansa. Nyt on jo liian myöhäistä, mutta olen aivan varma että koiralle olisi löytynyt uusi koti! Luulempa että tässäkin tapauksessa oli kyse häpeästä, ei iljetä myöntää, että ollaan epäonnistuttu koiran kasvatuksessa. Ongelmasta on paljon helpompi päästä eroon äänettömästi, ilman että kukaan saa siitä tietää. Nythän siihen oli kirjoittajan mukaan "hyvä" syy. En yhtään väheksy sairauksianne, mutta jos te todella olette "kaksi vanhaa ihmistä", olisi kannattanut miettiä asiaa jo silloin 3v sitten, kuten sanotaan vanhuus ei tule yksinään. Teillä kuitenkin oli 3v aikaa etsiä koiralle uusi koti. On myöhäistä nyt tulla tänne hakemaan säälipisteitä. Apua saa jos sitä osaa pyytää.

    • /\__/\

      kilometrin päästä, että tämä kuuluu kategoriaan "maailman hauskimmat"...olettaisin. Eli turha tähän on vakavasti asennoitua.

      Tämä on just' sitä, mitä tuossa ketjussa "itseään huvittavat" yritän selittää, että sillai.

      • Helinä

        Mutta vaikka tämä olisikin tekaistu juttu, niin vastaavia todellakin tapahtuu! Siksipä näihin provoihinkin otan kantaa. Ehkä se pistää ihmiset, jotka oikeasti kamppailevat näiden ajatusten kanssa, miettimään ennen kuin tekevät päätöksensä.


    • Metsämies

      Olen sitä mieltä, ettet täältä saa vastausta ongelmaasi. Tänne kirjoittavat ihmiset syyttävät AINA omistajaa ongelmista.

      He myös syyttävät esim. lenkkeilijöitä koiranvihaajiksi, jos lenkkeilijä kohtaa irrallaan olevan ison koiran, joka kiinnostuu hänestä liiankin paljon.

      Näiden ihmisten mielestä ihminen tulisi lopettaa ennemmin kuin koira.

      Olisiko teillä joku tuttu, jolla olisi oikeus aseen käyttöön? Voisitte pyytää häntä lopettamaan koiran. Käy nopeasti ja kivuttomasti ja lopputulos on sama kuin eläinlääkärissä.

      Tai jos aseella lopettaminen tuntuu vastenmieliseltä, kääntykää toisen eläinlääkärin puoleen. Löydätte varmasti järkevästi ajattelevan ammattilaisen.

      Toivotan onnea!

      Metsämies

      • Helinä

        "Tänne kirjoittavat ihmiset syyttävät AINA omistajaa ongelmista." Tuota...ketä muuta niistä ongelmista voi syyttää kuin omistajaa? Omistajalla on kuitenkin aika suuri rooli koiran elämässä, vai oletko eri mieltä?

        Olen samalla kannalla sinun kanssasi tästä "lievästä" vaihamielisyydestä, mikä tällä palstalla vallitsee, mutta joskus on pakko turvautua vähän ronskimpaan tekstiin jotta asia menisi perille. Harmi vaan, ettei se kyllä tainnut tässä tapauksessa mennä perille silloinkaan. Ei tappamalla ratkaista ongelmia!

        Ja huom! Jos joku nyt tosissaan otti vinkkejä tuosta koiran lopetuksesta ampumalla, niin EI!!! Koiraa ei ammu mikään tuttu, jolla nyt vaan sattuu olemaan aseenkantolupa!!! Lopetuksen on tapahduttava nopeasti ja kivuttomasti, joten piikki on se oikea tapa! Ja siihenkin turvaudutaan ainoastaan TODELLISEN syyn seurauksena (koiran vakava sairaus, jolloin eläminen ei ole enää elämisen arvoista)!


      • Metsämies
        Helinä kirjoitti:

        "Tänne kirjoittavat ihmiset syyttävät AINA omistajaa ongelmista." Tuota...ketä muuta niistä ongelmista voi syyttää kuin omistajaa? Omistajalla on kuitenkin aika suuri rooli koiran elämässä, vai oletko eri mieltä?

        Olen samalla kannalla sinun kanssasi tästä "lievästä" vaihamielisyydestä, mikä tällä palstalla vallitsee, mutta joskus on pakko turvautua vähän ronskimpaan tekstiin jotta asia menisi perille. Harmi vaan, ettei se kyllä tainnut tässä tapauksessa mennä perille silloinkaan. Ei tappamalla ratkaista ongelmia!

        Ja huom! Jos joku nyt tosissaan otti vinkkejä tuosta koiran lopetuksesta ampumalla, niin EI!!! Koiraa ei ammu mikään tuttu, jolla nyt vaan sattuu olemaan aseenkantolupa!!! Lopetuksen on tapahduttava nopeasti ja kivuttomasti, joten piikki on se oikea tapa! Ja siihenkin turvaudutaan ainoastaan TODELLISEN syyn seurauksena (koiran vakava sairaus, jolloin eläminen ei ole enää elämisen arvoista)!

        Ampuminen on kivuttomampi kuin piikittäminen.
        Esim. metsästystä harrastava henkilö osaa suorittaa lopetuksen kivuttomasti.

        Piikittämisessä koira ihan "ulahtaa", kun ensimmäinen lihakset rauhoittava piikki työnnetään niskaan.

        Ammuttaessa järeällä metsästysaseella (esim. haulikko) filmi katkeaa siinä samassa, kun liipaisinta vedetään. Ammus tuhoaa keskushermoston välittömästi.


      • Helinä
        Metsämies kirjoitti:

        Ampuminen on kivuttomampi kuin piikittäminen.
        Esim. metsästystä harrastava henkilö osaa suorittaa lopetuksen kivuttomasti.

        Piikittämisessä koira ihan "ulahtaa", kun ensimmäinen lihakset rauhoittava piikki työnnetään niskaan.

        Ammuttaessa järeällä metsästysaseella (esim. haulikko) filmi katkeaa siinä samassa, kun liipaisinta vedetään. Ammus tuhoaa keskushermoston välittömästi.

        mutta kirjoitin "Olisiko teillä joku tuttu, jolla olisi oikeus aseen käyttöön?" Kuulostaa juuri siltä, että kuka tahansa jolla on lupa, olisi tarpeeksi taitava inhimilliseen lopetukseen. Luodin pitää osua juuri oikeaan paikkaan, jotta koira kuolee välittömästi. Ei mikään naapurin alkoholisoitunut setä sitä voi 100% varmuudella suorittaa. Olen nähnyt videonpätkän, jossa koiraa ammutaan useita kertoja ennen kuin koira lopulta kuolee. En halua kenellekään koiralle sitä kohtaloa. Ressukka yritti jokaisen luodin jälkeen nousta pystyyn kunnes viimein voimat loppuivat...


      • Metsämies
        Helinä kirjoitti:

        mutta kirjoitin "Olisiko teillä joku tuttu, jolla olisi oikeus aseen käyttöön?" Kuulostaa juuri siltä, että kuka tahansa jolla on lupa, olisi tarpeeksi taitava inhimilliseen lopetukseen. Luodin pitää osua juuri oikeaan paikkaan, jotta koira kuolee välittömästi. Ei mikään naapurin alkoholisoitunut setä sitä voi 100% varmuudella suorittaa. Olen nähnyt videonpätkän, jossa koiraa ammutaan useita kertoja ennen kuin koira lopulta kuolee. En halua kenellekään koiralle sitä kohtaloa. Ressukka yritti jokaisen luodin jälkeen nousta pystyyn kunnes viimein voimat loppuivat...

        Tulee mieleen setäni, joka aikoi ampua sikansa(siis joulupöytään) ja ampuikin sitä kärsään.
        Sika karkasi metsään ja sitä etsittiin koko päivä koirien kanssa, kunnes saatiin ammutuksi.
        Perkele! Vieläkin tulen vihaiseksi, kun muistelen tapahtunutta!

        Eli lopetukset VAIN ja AINOASTAAN sellaisille ihmisille, joita ei kammoksuta eläimen tappaminen ja joilla on siihen taitoa.


      • Helinä
        Metsämies kirjoitti:

        Tulee mieleen setäni, joka aikoi ampua sikansa(siis joulupöytään) ja ampuikin sitä kärsään.
        Sika karkasi metsään ja sitä etsittiin koko päivä koirien kanssa, kunnes saatiin ammutuksi.
        Perkele! Vieläkin tulen vihaiseksi, kun muistelen tapahtunutta!

        Eli lopetukset VAIN ja AINOASTAAN sellaisille ihmisille, joita ei kammoksuta eläimen tappaminen ja joilla on siihen taitoa.

        Nyt löytyi yhteisymmärrys!


      • rotsu
        Metsämies kirjoitti:

        Ampuminen on kivuttomampi kuin piikittäminen.
        Esim. metsästystä harrastava henkilö osaa suorittaa lopetuksen kivuttomasti.

        Piikittämisessä koira ihan "ulahtaa", kun ensimmäinen lihakset rauhoittava piikki työnnetään niskaan.

        Ammuttaessa järeällä metsästysaseella (esim. haulikko) filmi katkeaa siinä samassa, kun liipaisinta vedetään. Ammus tuhoaa keskushermoston välittömästi.

        Vaikka mieheni metsästää ja omistaa aseita,en antaisi hänen ampua kenenkään koiraa.Sitähän varten eläinlääkäri rauhoittaa koiran ennen kuin annetaan armopiikki....


      • sanotte...
        Metsämies kirjoitti:

        Ampuminen on kivuttomampi kuin piikittäminen.
        Esim. metsästystä harrastava henkilö osaa suorittaa lopetuksen kivuttomasti.

        Piikittämisessä koira ihan "ulahtaa", kun ensimmäinen lihakset rauhoittava piikki työnnetään niskaan.

        Ammuttaessa järeällä metsästysaseella (esim. haulikko) filmi katkeaa siinä samassa, kun liipaisinta vedetään. Ammus tuhoaa keskushermoston välittömästi.

        ...mutta kyllä se eläinlääkärin antama rauhoituspiikki on paras ratkaisu. Sen jälkeen koira ei enää stressaa, ja lopettaminen on kivuton.

        Olen joutunut eläintenhoitajan osassa seuraamaan muutamia lopetuksia, eikä yksikään koira ole "ulahtanut" rauhoittavasta pistoksesta.

        Jos tähtäät aseella mitä tahansa eläintä, se vaistoaa kyllä ja tajuaa, että mistä oikein on kyse. Ja takuuvarmasti tärisee pelosta.

        Eläinlääkärin tekemä eutanasia on rauhallinen ja kaunis tapa hyvästellä rakkaimpansa. Ilman suunnatonta pelkoa viime metreillä.

        Toivottavasti yksikään koira-parka ei joudu viimeisellä matkallaan tuntemaan pelkoa ja paniikkia, vaan saa vaipua ikiuneen rakkaimman ihmisensä pitäessä tassusta kiinni...


      • Helinä
        sanotte... kirjoitti:

        ...mutta kyllä se eläinlääkärin antama rauhoituspiikki on paras ratkaisu. Sen jälkeen koira ei enää stressaa, ja lopettaminen on kivuton.

        Olen joutunut eläintenhoitajan osassa seuraamaan muutamia lopetuksia, eikä yksikään koira ole "ulahtanut" rauhoittavasta pistoksesta.

        Jos tähtäät aseella mitä tahansa eläintä, se vaistoaa kyllä ja tajuaa, että mistä oikein on kyse. Ja takuuvarmasti tärisee pelosta.

        Eläinlääkärin tekemä eutanasia on rauhallinen ja kaunis tapa hyvästellä rakkaimpansa. Ilman suunnatonta pelkoa viime metreillä.

        Toivottavasti yksikään koira-parka ei joudu viimeisellä matkallaan tuntemaan pelkoa ja paniikkia, vaan saa vaipua ikiuneen rakkaimman ihmisensä pitäessä tassusta kiinni...

        Olen kyllä edelleen samaa mieltä kanssasi tuosta lopetusasiasta.

        Kun kirjoitit miten koira vaistoaa kohtalonsa jos sitä tähdätään aseella. No, uskon vakaasti että sama pätee myös piikkiin. Lapsena jouduimme lopettamaan amerikan cockerimme ja se tiesi aivan tasan tarkkaan mitä tulevan piti...Se alkoi käyttäytyä aivan kuin eri koira. Koiramme hyväksyi kohtalonsa ja käyttäytyi niin arvokkaasti ja rauhallisesti ettei sitä ollut tunnistaa samaksi koiraksi. Viimeisenä päivänä se teki asioita joita se ei ikinä ennen tehnyt (tuli syliin istumaan, antoi pusuja jne) Ennen lääkäriin lähtöä se kiersi koko asuntomme läpi ja sitten se vaikutti olevan valmis lähtemään. En mennyt mukaan, en siinä iässä pystynyt.


      • issu56
        Helinä kirjoitti:

        Olen kyllä edelleen samaa mieltä kanssasi tuosta lopetusasiasta.

        Kun kirjoitit miten koira vaistoaa kohtalonsa jos sitä tähdätään aseella. No, uskon vakaasti että sama pätee myös piikkiin. Lapsena jouduimme lopettamaan amerikan cockerimme ja se tiesi aivan tasan tarkkaan mitä tulevan piti...Se alkoi käyttäytyä aivan kuin eri koira. Koiramme hyväksyi kohtalonsa ja käyttäytyi niin arvokkaasti ja rauhallisesti ettei sitä ollut tunnistaa samaksi koiraksi. Viimeisenä päivänä se teki asioita joita se ei ikinä ennen tehnyt (tuli syliin istumaan, antoi pusuja jne) Ennen lääkäriin lähtöä se kiersi koko asuntomme läpi ja sitten se vaikutti olevan valmis lähtemään. En mennyt mukaan, en siinä iässä pystynyt.

        kokemuksia on mullakin.
        Kun synnyin, oli perheessämme collienarttu Molly, kasvoin sen rinnalla ja siitä tuli paras ystäväni. Molly sairastui syöpään kun olin 10v. ja leikattiin kahteen kertaan. Kolmannella kerralla ell. oli sanonut isoisälleni, että syöpä oli levinnyt joka puolelle, eikä mitään toivoa annettu. Muutamaksi päiväksi tuli Molly vielä kotiin. Se oli väsynyt ja haluton liikkumaan, eikä ruokakaan maistunut. Kun tuli se hetki, että sitä lähdettiin viimeiselle matkalle viemään, niin se muuttui silmissä. Jokaisen se kävi iloisesti häntä heiluen hyvästelemässä ja kuin nuoret tytöt konsanaan se hyppäsi autoon. Vanha sairas, niin rakas ystävä 12.5-vuotias.


      • *hoitsu*
        issu56 kirjoitti:

        kokemuksia on mullakin.
        Kun synnyin, oli perheessämme collienarttu Molly, kasvoin sen rinnalla ja siitä tuli paras ystäväni. Molly sairastui syöpään kun olin 10v. ja leikattiin kahteen kertaan. Kolmannella kerralla ell. oli sanonut isoisälleni, että syöpä oli levinnyt joka puolelle, eikä mitään toivoa annettu. Muutamaksi päiväksi tuli Molly vielä kotiin. Se oli väsynyt ja haluton liikkumaan, eikä ruokakaan maistunut. Kun tuli se hetki, että sitä lähdettiin viimeiselle matkalle viemään, niin se muuttui silmissä. Jokaisen se kävi iloisesti häntä heiluen hyvästelemässä ja kuin nuoret tytöt konsanaan se hyppäsi autoon. Vanha sairas, niin rakas ystävä 12.5-vuotias.

        Kyllä eläimet vaistoaa kaiken mahdollisen.

        Piikki on siis senkin takia armollisempi tapa, kuin aseella tähtäys.

        Oman rakkaani lähtö on vielä edessä päin. Toivottavasti ei vielä muutamaan vuoteen... Odotan kauhulla. Toivon, että saa kokea luonnollisen kuoleman, eikä tarvitsisi viedä lopetettavaksi...

        Vaikea asia, vaikkakin maailman luonnollisin.


      • Koirallinen
        *hoitsu* kirjoitti:

        Kyllä eläimet vaistoaa kaiken mahdollisen.

        Piikki on siis senkin takia armollisempi tapa, kuin aseella tähtäys.

        Oman rakkaani lähtö on vielä edessä päin. Toivottavasti ei vielä muutamaan vuoteen... Odotan kauhulla. Toivon, että saa kokea luonnollisen kuoleman, eikä tarvitsisi viedä lopetettavaksi...

        Vaikea asia, vaikkakin maailman luonnollisin.

        Meillä mummulassa koira oli ehtinyt jo kunnioitettavaan 18-vuoden ikään, kun lopulta oli jo lähes kuuro ja sokeakin. Eläinlääkäri kävi mummulassa kotona antamassa sen viimeisen piikin, ei tarvinnut koiraa lähteä viemään enään minnekkään. Siellä se nyt on levännyt puskansa alle haudattuna jo reilut kymmenen vuotta ja aina "kuolinpäivänä" mummu muistaa laittaa haudalle kynttilän.

        Uudellakin koiralla alkaa jo olla ikää reilut 12-vuotta, eli saattaa Turre saada seuraa pihan perälle aika piakkoin. Tuskin tämä nykyinen lemmikki jaksaa enää kauaa.


    • tyynerr

      oletko sä tosiaan noin typerä? EI TERVETTÄ KOIRAA LOPETETA.Tämän koiran voisi todellakin luovuttaa toiseen paikkaan. oikealla lähestymistavalla ja koulutusta yrittämällä tästä koirasta voisi tulla hyväkin koira. Jos olet vanha ja sairas miksi otit koiran?

      • kdrtvb

        pistää oikein vihaksi kuinka tyhmiä ihmiset voi olla. antakaa niille eläimille nyt mahdollisuus elää hyvä ja kunnollinen elämä.


    • tyynerr

      ja se että sanot kun ihminen maksaa rehellisesti TERVEEEN koiran lopettamisesta niin eläinlääkärin pitäisi vaan tehdä se? kyllä ihminen osaa olla itsekäs ja omahyväinen. Tekisin mitä vain jotta tämä koira saisi elää, sillä eläimet ovat maailman viattomimpia eliöitä maapallolla ja sitten tulee kaltaisesi julma ihminen ja tekee näin. törkeää.

    • vittujee

      kyl huomaa että suuret ikäluokat ollu asialla

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe