Multa jäi jouluna akkuun 12,41 volttia jännitettä. Kysessä on agm-akut.
Olen jostakin lukenut että jos akku on pitkään alle 80% latauksessa niin sen käyttöaika lyhenee. Miten on, nyt ei paista aurinko, onko akuissa virtaa keväällä lainkaan?
Akku pilalle 12,41V ?
15
951
Vastaukset
- näin on
Ei oo akku pilalla, ja jos helmikuun lopulla meet käymään, niin akku on tupaten täynnä sähköä.
- riskiä on
Akku on jonkinlaisessa vaarassa vahingoittua pysyvästi jos se on noin alhaisessa varauksessa viikkotolkulla
- Lataa se
Mitä horiset sehän on oikea jännite.
jos on jotain 10 v silloin on vaaravyöhykkeellä.
Lataa se heti. - No-no-man
Eipä taida nyt sähköä tulla akkuihin kun on niin kova pakkanen. Vaikka aurinko paistaa, niin pakkanen paukkuu - no sähköä.
- pakkas ukko
ei kai se pakkanen siihen vaikuta vai mitä ?
No kyllä vaan vaikuttaa. Jollei latauslogiikassa ole lämpötilakompensaatio akku ei pakkasessa lataudu!
- pakka-akka
LonelyBird kirjoitti:
No kyllä vaan vaikuttaa. Jollei latauslogiikassa ole lämpötilakompensaatio akku ei pakkasessa lataudu!
Kais se kuitenkin 14,4 voltilla lataa ja sitten ylläpitoa 13,6 volttia eli enemmän kuin 12,41 volttia
- Pakkas-johto
Ainakin vesiputket jäätyvät pakkasella jos ei ole lämpöeristettyjä. Käsittääkseni paneelitkaan ja siitä lähtevät johtot eivät myöskään ole eristettyjä.
- akkuja
Nyt en oikein ymmärrä.. Jos kyse on 12 voltin akuista (nimellisjännite), niin tuo kyllä kuulostaa jo ihan hyvältä lepojännitteeltä. Ainakin jos ihan kylmiltään mittaisin autosta, niin alkaisin jo epäillä mittarin olevan rikki jos menee paljon yli tuosta.
Latausjännitteet ovat sitten asia erikseen. 14,4 volttia on sitten se ns "yläraja", jonka jälkeen jännitteen nosto saa aikaan 6 kennoisessa lyijyakussa lähinnä nestehukkaa.
Ja agm-akkujen koko idea on nimenomaan siinä että kestävät paremmin purkamista. Ihan vaan ohimennen mainitsen.- mgnyt
12,4V jännite tarkoitaa että varaus on jotain luokkaa 70% -riippuen lämpötilasta missä mitattu, ja alkaa olla siinä rajoilla että olisi hyvä ladata
- akkuja
mgnyt kirjoitti:
12,4V jännite tarkoitaa että varaus on jotain luokkaa 70% -riippuen lämpötilasta missä mitattu, ja alkaa olla siinä rajoilla että olisi hyvä ladata
Okei, hieman tarkistin muistin virkistämiseksi noita kennojännitteitä, ja normaalia auton akkua voi tuolla jännitteellä jo harkita lataavansa.. Tosin samalla huomasin, että AGM-akuilla suositeltava alaraja olisi 1,5 volttia per kenno, eli 9 volttia 6 kennoiselle akulle.. Pitempiä aikoja ajatellen, voisi toki jättää vähän enemmänkin sitä latausta sinne.
- riskiä on
akkuja kirjoitti:
Okei, hieman tarkistin muistin virkistämiseksi noita kennojännitteitä, ja normaalia auton akkua voi tuolla jännitteellä jo harkita lataavansa.. Tosin samalla huomasin, että AGM-akuilla suositeltava alaraja olisi 1,5 volttia per kenno, eli 9 volttia 6 kennoiselle akulle.. Pitempiä aikoja ajatellen, voisi toki jättää vähän enemmänkin sitä latausta sinne.
Akun lepojännitteen ja varaustilanteen mukainen suhde näkyy esim. tässä:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.eurosolar.fi%2Faurinkoenergiaopas%2F14s.pdf&ei=s5r5UuPlOajp4wTijoDoDA&usg=AFQjCNH5AcajquwOGN39LKeyh7RNuCo-jA&bvm=bv.61190604,d.bGE
Jos lepojännite on kerrankin edes lyhyesti laskenut alle 12 V (30 - 35% varaustila) niin se on vaurioitunut pysyvästi eikä sitä pystytä korjaamaan. Se ei täyty enää, ja sen itsepurkautuminen suurenee huomattavasti eli se tyhjenee varastoinnin aikana itsekseen ilman kuormaa. Kokemusta on. Tämä on riippumatta siitä onko se AGM vai mikä muu tahansa.
Jos AGM-akun lepojännite on laskenut alle 1,5V per kenno, ei muuta kuin heti vaihtoon.
Jos akku on viikkotolkulla selvästi alle täyden varaustilan vaikka yli 50%, AGM ei vaurioidu yhtä herkästi kuin halpa kuorma-autoakku. Kova pakkanen saattaa kyllä silloinkin halkaista akun. - akkuja
riskiä on kirjoitti:
Akun lepojännitteen ja varaustilanteen mukainen suhde näkyy esim. tässä:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.eurosolar.fi%2Faurinkoenergiaopas%2F14s.pdf&ei=s5r5UuPlOajp4wTijoDoDA&usg=AFQjCNH5AcajquwOGN39LKeyh7RNuCo-jA&bvm=bv.61190604,d.bGE
Jos lepojännite on kerrankin edes lyhyesti laskenut alle 12 V (30 - 35% varaustila) niin se on vaurioitunut pysyvästi eikä sitä pystytä korjaamaan. Se ei täyty enää, ja sen itsepurkautuminen suurenee huomattavasti eli se tyhjenee varastoinnin aikana itsekseen ilman kuormaa. Kokemusta on. Tämä on riippumatta siitä onko se AGM vai mikä muu tahansa.
Jos AGM-akun lepojännite on laskenut alle 1,5V per kenno, ei muuta kuin heti vaihtoon.
Jos akku on viikkotolkulla selvästi alle täyden varaustilan vaikka yli 50%, AGM ei vaurioidu yhtä herkästi kuin halpa kuorma-autoakku. Kova pakkanen saattaa kyllä silloinkin halkaista akun.No, ei se lasikuitu kyllä paljoa pakkasessa auta.
Jos lyijyakun varaus on pohjalukemissa, niin rikki on varastoituneena lyijyn pinnalle muodostuneeseen sulfaattikerrokseen.. Eli suomeksi sanottuna siinä akkunesteessä ei hirveästi ole happoa silloin, eli on miltei pelkkää vettä ja jäätyy jotakuinkin niinkuin veden voisi olettaakin jäätyvän.
Tuossa linkkivinkissä ei muuten sanota missään kohtaa että kyse olisi mistään tietystä akkutyypistä.. Puhutaan vain "aurinkokennoakusta", mitä ikinä se tarkoittaakaan, jotenkin tuntuu että joku yrittää kaupitella halvimpia mahdollisia kiinalaisakkuja kuin ne olisivat jotain erikoisakkuja. Jos siellä ei ole yhtään mitään muuta kuin lyijylevyjä happokylvyssä, niin se ei kyllä ole "aageeämmää" nähnytkään.
Absorbant Glass Mat:in koko idea on siinä, että sulfaattia ei päästetä paakkuuntumaan, jolloin niitä sulfaattirakeita olisi lähestulkoot mahdonta saada hajoamaan pelkällä latausvirralla.. Kun sulfaatti pysyy siistinä kerroksena lyijylevyn pinnassa, saadaan se hajoamaan sähkövirralla ja lataus onnistuu.
Kunnollista aurinkosähköön tarkoitettua akkua ei varmaan edes kunnolla pystyisi käyttämään autossa, kun CCA tahtoo jäädä pieneksi, syystä että ne on optimoitu mieluummin kapasiteetin kuin kylmäkäynnistysvirran ehdoilla, autonakuilla tuo optimointi menee juuri päinvastoin, mistä syystä niitä ei kannata liian paljon vertailla keskenään.
- Jamo89
Ootteko nyt ihan tosissanne täällä noitten juttujenne kanssa?
- akku-ukko
Suurempi ongelma kuin jännite on se, että akkua ei käytä pitkään aikaan. Akkua pitäisi purkaa ja ladata säännöllisesti, jolloin kennot pysyvät kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278