Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kotityöt

ei meillä ainakaan

Miksi nykyajan lapsia ei voi opettaa tekemään kotitöitä? Onko lapsille niin vaikeaa oppia siivoamaan omaa huonetta. Kaikki on sekaisin ja roskia on lattiat täynnä ja kaikenlaisia tavaroita lattioilla. Luulisi, että lapset oppivat pienestä järjestämaan tavaroita ja siivoamaan huoneensa kerran viikossa viikonloppuna, kun ei ole koulua.

8

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti ja 4 lasta

      Kyllä meillä lapset tekee kaikkia kotitöitä.
      Sunnuntaisin imuroidaan, pestään lattiat, pyyhitään ovet , wc:t jne.kesällä matto pyykillä.
      mites ne muuten oppisivat siivous rutiinit.
      Tiskaaminen on joka päiväistä hommaa.

      • ei kotitöihin

        Lapset käy koulussa ei heidän tarvitse rankan päivän jälkeen vielä kotitöitä tehdä.


      • Tekosyitä nolla
        ei kotitöihin kirjoitti:

        Lapset käy koulussa ei heidän tarvitse rankan päivän jälkeen vielä kotitöitä tehdä.

        No just. Aikuisetkin käy töissä. Lapset pitää opettaa lapsesta saakka, että kaikkien kuuluu tehdä kotona osansa. Kaksikymppiset ei enää opi ja näitä uusavuttomia nuoria ja aikuisia on jo liikaa. Meillä lapset ovat kykyjensä mukaan siivonneet kotona ( tyttö poika) leikkiensä jäljet, vieneet tiskit ja pyykit niille kuuluville paikoille. 7 v vanhasta ovat siivonneet huoneensa( lelut, imurointi, pölyt, lattian pesu) kerran viikossa. Iän karttuessa ovat opetettu vaihtamaan myös lakanat sekä pesemään pyykkiä. Nykyään (15 ja 18 v) imuroivat kerran viikossa, huoneen siivous lakananvaihtoineen kerran viikossa sekä pesevät myös 1 koneellisen pyykkiä/ viikko. Heillä on hyvin aikaa tähän, samoin jaksamista. Molemmat osaavat myös laittaa ruokaa kun heitä on siihenkin opetettu.

        Minä en keksi mitään tekosyytä, miksi lasten ei tarvitse osallistua kodin töihin? Näin he oppivat huolehtimaan itsestään ettei tarvitse äidille tuoda pyykkejä pestäväksi sitten isona.... Liian monta parisuhdetta myös kaatuu siihen, että toinen osapuoli ei tee kotona mitään osaamattomuuttaan/ laiskuuttaan. Näissä asioissa vanha viisaus pätee, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.


      • ei meillä ainakaan
        Tekosyitä nolla kirjoitti:

        No just. Aikuisetkin käy töissä. Lapset pitää opettaa lapsesta saakka, että kaikkien kuuluu tehdä kotona osansa. Kaksikymppiset ei enää opi ja näitä uusavuttomia nuoria ja aikuisia on jo liikaa. Meillä lapset ovat kykyjensä mukaan siivonneet kotona ( tyttö poika) leikkiensä jäljet, vieneet tiskit ja pyykit niille kuuluville paikoille. 7 v vanhasta ovat siivonneet huoneensa( lelut, imurointi, pölyt, lattian pesu) kerran viikossa. Iän karttuessa ovat opetettu vaihtamaan myös lakanat sekä pesemään pyykkiä. Nykyään (15 ja 18 v) imuroivat kerran viikossa, huoneen siivous lakananvaihtoineen kerran viikossa sekä pesevät myös 1 koneellisen pyykkiä/ viikko. Heillä on hyvin aikaa tähän, samoin jaksamista. Molemmat osaavat myös laittaa ruokaa kun heitä on siihenkin opetettu.

        Minä en keksi mitään tekosyytä, miksi lasten ei tarvitse osallistua kodin töihin? Näin he oppivat huolehtimaan itsestään ettei tarvitse äidille tuoda pyykkejä pestäväksi sitten isona.... Liian monta parisuhdetta myös kaatuu siihen, että toinen osapuoli ei tee kotona mitään osaamattomuuttaan/ laiskuuttaan. Näissä asioissa vanha viisaus pätee, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

        Minäkin opin pienestä pitäen siivoamaan kotona. Aina, kun lopetimme leikkimisen kavereitteni kanssa niin lopuksi minä ja kaverit laitoimme leikkikalut pois lattioilta niille osoitettuihin paikkoihin. Kukaan ei narissut siitä. Olin kova siivoamaan lapsena ja se on säilynyt minulla vielä hyvin. Kun tulin esim. koulusta ja isä luki päivän lehtiä olohuoneen sohvalla niin minä hyökkäsin heti ensimmäiseksi takki päällä laittamaan lehdet suoriin pinkkoihin. Isä valitti vain, että laitan lehdet takaisn pinkkaan, kun olen lukenut ne ensin. Veljeni sanoi minulle, että on se kumma, kun et kerkiä koulusta tultua edes takkia ottamaan päältä pois, kun alat jo siivoamaan. Isän vaatteita oli arkkutuolissa, jonka veljeni oli tehdyt ja minähän ne järjestin aina ja motkotin isälle siitä ja isä totesi, että ei kai täällä tarvitse olla kuin armeijassa, että vaatteet täytyy olla hyvin viikattuna. Että näin minä opin siivoamaan.


    • Lattianluuttuaja 116

      Niin nykyisin kuin ennenkin osa lapsista opetetaan ja oppii tekemään kotitöitä, osa ei. Minusta on ihan höhlää, että luulet kotitöiden opettamisen laiminlyömisen olevan joku nykyajan ilmiö. Porsaita on aina ollut keskuudessamme ja tulee aina olemaan. Samoin siistejä ihmisiä.

      • 10+14

        Kyllä varmaan kaikki oppii, mutta osa ei vain viitsi.


    • äiteekans

      en ole koskaan vaatinut omaltani että tekisi kotitöitä ja nyt 21 vuotiaana hän on pedantti. luulen sen johtuvan siitä että on kasvanut siistissä kodissa ja tottunut että tavarat on paikallaan ja on puhdasta.

    • YH-78

      Täällä on hyvä kirjoitus. Minä tunnen monta ihmistä jotka teettävät kotitöitä pimeästi ja valittavat kun julkiset palvelut eivät pelaa. Ja kotona kotitöiden reilu jakaminen on tärkeää myös.

      "Tuhannet ihmiset teettävät remontit pimeästi maksamatta veroja tai matkustavat ilman matkalippua silloin, kun kiinnijäämisen mahdollisuus on pieni. Luulen, että ainakin jotkut näistä ihmisistä päivittelevät samaan aikaan julkisen terveydenhuollon jonoja ja koulujen opetusryhmien suuria kokoja."

      http://www.hs.fi/elama/Kuka täyttää suomalaisten yhteisen löylyämpärin/a1390963816164

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe