Kissanpennulle raakaa jauhelihaa ?

Coconu

Kissani on tällä hetkellä noin 5 kk vanha. Olen syöttänyt sille Latzin Juniori ruokaa, Whiskasin junior kuivaraksuja ja silloin tällöin kissanmaitoa. Joskus olen antanut myös pienen palan raakaa jauhelihaa. Kissasta lähtee todella paljon karvaa ja olenkin miettinyt voisiko se johtua ruokavaliosta.. Ajattelin kokeilla "raakaliha-dieettiä" eli siis antaa kissalle ruoaksi raakaa jauhelihaa (kuivaruoan lisäksi).

Onko parempi aloittaa ruokavalio muutos pikkuhiljaa tai sekoittaa jauhelihaa muun ruoan joukkoon? Ettei mene vatta sekaisin liian suuresta määrästä.. Ja kuinka kauan tätä totuttamista tulisi jatkaa, viikon vai enemmän?

Ja onko jotain muuta jota pikkukissalle voisi antaa, mikä olisi vähän lähempänä kissan luontaista ruokavaliota?

37

3005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • threeam

      Jos luontaista ruokavaliota tavoittelet niin unohda kaikki latzit ja whiskasit. Nauta tai sika ei kuulu kissan luomuruokavalioon, vaan kissa saalistaa pieneläimiä, lintuja ja jyrsijöitä. Kana ja kalkkuna on hyviä lihoja kissalle. Ihanteellista olisi jos oikeita hiiriä saisi päivittäin syödä, mutta taitaa olla melko tyyristä ostaa eläinkaupasta kassillinen jäätyneitä hiiriä.

      Kissa tarvitsee luuta enemmän kuin koira, joten olisi hyvä jos joka päivä antaisit rouskuteltavaksi broilerin kaulan tai siiven (vaikka pilkottuna aluksi jos kissa ei pysty kokonaisena syömään).

      Pikkuhiljaa kannattaa aloitella, vaikka teelusikallinen lihaa ruuan sekaan. Jos ei mene maha sekaisin niin vaikka muutaman päivän välein lisäät lihan määrää. Suosittelen tosiaan ostamaan mahdollisimman lihapitoista nappulaa ja märkäruokaa. Viljatonta ja sokeritonta ehdottomasti. Hyviä merkkejä ovat mm. Applaws, taste of the wild, canagan ja porta 21.

      Tulipa pitkä selostus :D

    • Coconu

      Onko noita ruokia myynnissä ihan eläinkaupoissa/lemmikkikaupoissa (esim. Musti ja Mirri) vai saako niitä eläinlääkäriltä?

      Ja saako noita broiskun luita jostain myös vai ihan vaan ruokakaupasta.

      Onko toi jauheliha sitten ehdoton nou nou, kun sain tutulta jtn hirven jauhelihaa vähän ja nyt se on ollut pakastimessa koko ajan. Ei viitsisi pois heittää

      • threeam

        Eläinkaupasta saa lihoja ja kyseisiä nappuloita. Broiskun siipiä löytää joskus isoista marketeista mutta eläinkaupasta tulee halvemmaksi ostaa.

        Ei ne muiden eläinten lihat ole pieninä määrinä pari kertaa viikossa annettuna vaarallisia, mutta sian/naudan liha on liian rasvaista kissalle. Sisäelimet kuormittuu jos pääsääntöisesti syöttää.


      • Misi et myös söisi itse hirvén jauhelihaa; siihen voi sekoittaa jonkin verran sikaa niin ei ole niin väkevän makuista. Jos ei kelpaa, voit lahjoittaa minulle; kun ei tuskin koskaan ole saanut riistaa...


      • threeam kirjoitti:

        Eläinkaupasta saa lihoja ja kyseisiä nappuloita. Broiskun siipiä löytää joskus isoista marketeista mutta eläinkaupasta tulee halvemmaksi ostaa.

        Ei ne muiden eläinten lihat ole pieninä määrinä pari kertaa viikossa annettuna vaarallisia, mutta sian/naudan liha on liian rasvaista kissalle. Sisäelimet kuormittuu jos pääsääntöisesti syöttää.

        Kissan ruokavaliossa saa olla suht runsaasti rasvaa mikäli kissa ei ole lihava. On puppua ettei saa antaa sikaa tai nautaa. Moni rotukissojen kasvattaja syöttää jatkuvasti esim, possun sydäntä. Itse syötän lihakaupassa jauhettua sikaa. hyvälaatuista nappulaa ja seitiä. Halvat viljapitoiset nappulat eivät ole hyvää kissanruokaa. Kissa on lihansyöjä, ei hiilihydraattien mutustaja. Tarjoan eri astiasta lihan kuin nappulat .Kissani ovat terveitä ja menestyneitä näyttelyissäkin


    • harm1

      Hei vaan, kissa on puhtaasti lihansyöjä. Tuskin menee kuralle lihasta. Itse olen
      antanut raakaa lihaa heti luovutusikäisestä asti. Ostin sydäntä, kieltä, munuaisia
      sekä raakaa jauhelihaa.Lihapitoinen ruoka pitää kissan vatsan juuri sopivan kovalla.
      Voit huoletta antaa ihan normaali määrän lihaa heti kerralla, jos et heti uskalla,
      aloita totuttelu vaikka näin: 1 päivä 1 tl, 2 päivä 2 tl ja niin edelleen. Viikko kyllä
      riittää kyseiseen totutteluun. Lisää myös vaikka rypsiöljyä ruokaan noin muutama
      tippa, pitää turkin hyvässä kunnossa. Itse annan varsinkin näin talviaikaan pellava-
      öljyä, ota sitä myös itsekkin. Se on pahan makuista ja meillä eivät syö jos laitan
      ruoan joukkoon. Annan sitä teelusikalla suoraan suuhun. Irvistelevät kylläkin.
      Syörän myös markettien sekä eläinkauppojen pussimärkäruokia. Lihojen kanssa on puljaamista,koska pilaantuvat tosi pian , kissa on vielä tosi tarkka
      ruokansa suhteen. Laitan pakastimeen aina pieniä annoskokoja syötäväksi.
      Pitää vaan aina muistaa nostella niitä sulamaan. Meillä ei nääs ole mikroa.
      Ja halvemmaksi tulee tuo kaupasta ostetut lihat ja on terveellistä. Varsinkin
      markettien pussiruoka on täyttä sontaa, koska sisältävät paljon viljaa ja lihaa
      on ole nimeksikään. Kissoilla pitää välttää viljatuotteita ei ole hyväksi, voivat
      aiheuttaa virtsakivien tuloa. Eli raakaa lihaa on parasta kissalle. Itse annan
      kanafilesuikaleita nekin raakana, myös rypsiporsasta. Toivottavasti tästä oli
      sinulle apua.

      • farafara

        Possu pitäisi kyllä kypsentää.


      • farafara
        farafara kirjoitti:

        Possu pitäisi kyllä kypsentää.

        Kuka tarvitsisi myös virikkeitä? Kissan kiipelypuu (katosta lattiaan) aivan uuden veroinen. Tarjoa ja hae;kaupassa maksavat 400 euroa!!!


      • Maatiainen
        farafara kirjoitti:

        Possu pitäisi kyllä kypsentää.

        "Possu pitäisi kyllä kypsentää."

        Miksi?


      • farafara kirjoitti:

        Possu pitäisi kyllä kypsentää.

        Ei possua tarvitse kypsentää kissoille. Kesysioissa joita kasvattettavat siat ovat , ei Suomessa ole trikiiniä ja yersinia bakteeri ei tiettävästi sairastuta kissoja ja sen riski on muutenkin aika pieni.


    • Lillen-Emo

      Aika ihme huolia? Kestääkö kissan vatsa OIKEAA RUOKAA, eli raakaa lihaa, luita, sisäelimiä. KYLLÄ KESTÄÄ!

      Latzit japatsit on teurasjätettä johon on sekoitettu homeista pullaa, jos jostain kissan maha menee sekaisin niin tuosta.

      Raan ruuan pitää olla monipuolista, sika/nauta jauheliha ei ole hyvä perusta ruokinnalle. Kissalla on lihamylly suussaan se ei tarvitse jauhettua ruokaa. Perus hyvä diettin on broilerin siivet, koivet, porsaan sydän, munuaiset,kieli, nauta/sika halvimmat ruhon osat ei paistit.

      Itse ostan broilerin siivet ruokakaupasta (Prismasta), taitaa olla Atria-merkistä. Ne eivät ole eläinkaupan pakaste lihoja kalliimpia, ja eivät ole pakasteita, ja varmsti hygieenia tasoltaa korkeampia.

    • Norjalainen kolli

      Meijän kollin herkkua on sian sydän. Edullista ja ravitsevaa. Myös kaikki muut ihmisravinnoksi kelpaavat lihat maistuvat. (Halvimmat jauhelihat ja tonnikalat eivät) Ja jauhettua maksaa silloin tällöin. Kalsiumin vuoksi olen antanut ihan normi juustoa, muut maitotuotteet ei tahdo maistua. Raaka kananmuna on myös hyväksi turkin kiillolle.

      • 1913

        Kalsiumin lähteeksi kannattaa antaa broilerin kauloja tai siipiä. Juustossa on laktoosia ja ihan liikaa rasvaa kissalle.


      • fanfaron
        1913 kirjoitti:

        Kalsiumin lähteeksi kannattaa antaa broilerin kauloja tai siipiä. Juustossa on laktoosia ja ihan liikaa rasvaa kissalle.

        APUA EI!
        Kananluut voivat rikkoa kissan suolistoa!!!


      • ota selvää
        fanfaron kirjoitti:

        APUA EI!
        Kananluut voivat rikkoa kissan suolistoa!!!

        Höpöhöpö. Ei hiirenkään luut suolistoa riko. Sitä paitsi siivet ja kaulat ovat suurimmaksi osaksi rustoa.


      • Kukkopilli
        fanfaron kirjoitti:

        APUA EI!
        Kananluut voivat rikkoa kissan suolistoa!!!

        "Kananluut voivat rikkoa kissan suolistoa!!!"

        Kypsennettynä kyllä, kun haurastuvat. Mutta raakana -ei kai?


      • Broilerin emo
        Kukkopilli kirjoitti:

        "Kananluut voivat rikkoa kissan suolistoa!!!"

        Kypsennettynä kyllä, kun haurastuvat. Mutta raakana -ei kai?

        kypsennettynä ehkä joskus harvoin, raakana EI KOSKAAN


    • Norjalainen Narttu

      Raakasta kamunasta saisi antaa vain keltuaista. Valkuaisessa on avidiinia joka sitoo B-vitamiinia, en tiedä kuinka monta (kymmentä) raakaa kannanmunaa kissan pitäisi syödä että saa b-vitamiini puutoksen.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Avidiini

    • Norjalainen kolli

      Kissaliiton oppaassa (http://www.kissaliitto.fi/media/2013/05/Kissanomistajan_opas_2012_web.pdf) ollaan tätä mieltä:
      "Rasvat: Rasvainen ruoka on kissan mielestä maittavaa
      eikä runsasrasvaisen ravinnon ole todettu olevan
      haitallista kissalle. Kissan on saatava tietty määrä
      eläinperäisiä rasvoja saadakseen aineenvaihdunnalleen
      välttämättömät rasvahapot. Niiden puutteesta
      kärsivällä kissalla esiintyy mm. ihon ja karvapeitteen
      huonokuntoisuutta sekä lisääntymishäiriöitä. Lihassa
      olevan rasvan lisäksi voi kissan ruoka-annokseen tarvittaessa
      lisätä esim. nokareen vähäsuolaista voita.
      Kissa saa rasvaa myös kermasta ja juustosta. Ongelmatilanteissa
      suurin hyöty kuitenkin saadaan omega-
      3 ja -6 -rasvahappoja sisältävistä valmisteista."

    • Coconu

      Kiitos vinkeistä! Kävinkin Mustista ja Mirristä ostamassa kokeiluun pienen Canagan kuivaraksupussin ja hyvin kelpasi kissalle. Myös Porta 21:n märkäruokaa kokeilin. Kissanpennuille tarkoitettua ruokaa löysin annospusseissa ja sekin näytti maistuvan.

      Purkissa (á400g) oleva ruoka näytti vaan hieman erikoiselta verrattuna annospussin sisältöön, mutta kissalle kelpasi molemmat.

      Pitäisi vielä kokeilla noita sisäelimiä tai muita lihoja.

      • Hyvä juttu

        Hienoa! Muistathan kuitenkin katsoa tarkasti että ostat täysravintoa. Portan ruuat on usein täydennysravintoa eli niitä ei tulisi syöttää pääasiallisena ruokana, etenkään pennulle.


    • hiiret parasta

      Olet syöttänyt kissallesi varsin laadukasta ruokaa. Latz on tutkitusti huippuravintoa kissalle. Lisää asiasta voit lukea linkistä:

      www.kuluttaja.fi/tuote/valinta.aspx?ID=25a75fde-326c-43ef-b12a-d806b6101b8d&referer=/fi-fi/testit/

      Parastahan olisi, jos antaisit kissan itse saalistaa ruokansa. Näin talvella se on hieman haasteellista, mutta keväästä myöhäiseen syksyyn kissa on täysin kykenevä saalistamaan ravintonsa omin pikku tassuin.

      • hahhaha

        Sinulla aina tuo sama tylsä virsi.. xD elämään kyllästynyt raukka! :D


      • heh heheh
        hahhaha kirjoitti:

        Sinulla aina tuo sama tylsä virsi.. xD elämään kyllästynyt raukka! :D

        Ja sinä lapsukainen et vieläkään osaa keskustella asiasta. Pahoittelen, että olet idiootti. XD


    • syyskisuli1

      lukekaa Mirjam Nummisen kirja.Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää.kertoo paljon ruokinnasta ja sisältää ruoka-reseptejäkin.

    • Raaka-Arska

      Mutta kissalle ei tarvitse erikseen paistella murekkeita, jos on eläkkeellä oleva mummosihminen ja aikaa on niin voihan sitä joskus murekkeen raapasita, mutta kyllä se liha ja kala kelpaa kissalle raakanakin ja jauhamatta.

    • kattikarvatnmahakipe

      Kissan luonnollinen ruoka on hiiriateria, lintuateria, kenties etana.
      Kala ei oikeasti kuulu kissan luontaiseen ruokavalioon, koska hankala on kissan kalaa metsästää. Sammakko voisi onnistua.

      Kissa ei pysty hyväksikäyttämään kasvisöljyä, vaikka tuolla ketjussa sellaista ehdotetaan. Nimenomaan eläinrasva, sianrasva on hyvä, mutta ei tietenkään ainoana. Lihavat hiiretkin, mutta niitä on hankalampi hankkia. Liharuokavalio on tarkka kalkin määrästä, syöhän kissa luonnossa eläimen luineen päivineen.
      Kissa ei oikeasti syö kasviksia eikä viljaa, mitä nyt heinää nakertaa joskus.
      Teollisissa valmisruuissa on vitamiinit lisätty, varmasti nappuloissa parhaiten.

      Eläinkaupasta ostettavat lihat tuskin on "laadukasta" osaa ruhosta, vaan jauhettuja nahkoja, rustoja, kalvoja, ellei jopa höyheniä. Itse olen niitä testaillut koiralle ja ainakin osa haisee teurasjätteeltä, mitä varmasti ovatkin (tiedän teurasjätteen hajun).
      Itse annan pakasteen kautta kierrätettyjä kananlihoja, raakana, possunlihaa raakana ja joskus vähän nauttaa tai muuta lihaa (varovasti). Lihan mahdollinen toksoplasma kuolee pakastetttuna.
      Liha ei saa olla ruoan pääaines, ellei sitten todella tiedä, miten ravinto koostetaan että kalkki-fosforisuhde on oikea eikä tietentahtoen hanki kissalleen osteoporoosiluita.

      Kissan turkki voi irrota myös karvanvaihdon takia. Karvanvaihto ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Karvaa irtoaa silloin jopa kädellä nyppimällä tukuittain.

    • El Meri

      kyllä kissa kalastamaan oppii, kala on kovinkin luontaista ruokaa kissalle.
      http://www.youtube.com/watch?v=KG3mVpB3XX4.

      Niin paitsi tietysti kermaperze sisäkissoille jotka ovat syöneet aplawsia tai latzia koko ikänsä

      • El Meri

        http://www.youtube.com/watch?v=2IjSCHQSPrM

        Suurin ongewlma kissan kalastuksessa on se että se ei voi sukeltaa kalanperään (korviin menee vettä), mutta rannaltahan se käy näppärästi. Kissa ei myöskään opi kalastamaan jos sille ei opeteta että järvestä saa sapuskaa.


    • fanfaron

      Hei!

      Raaka jauheliha pitää olla nautaa ei sikaa tai sekotetta; sika pitää aina kypsentää. Ei joka päivä myöskään samaa vaan vaihtelevasti erilaista kotiruokaa ja muutenkin kannattaa kaikkia ruokia vaihdella, ettei kasva nirsoksi ja yksipuoliseksi syöjäksi. Jos on herkkävatsainen niin vähitellen vaihtoa, utta jos ei , niin ei mene maha sekaisin. Raakaa munuaista voi antaa, MUTTA ensin pitää liottaa, paloitella, liottaaa ja pakastaa ja vasta sitten. Sydäntä voi antaa ilman kommervenkkejä. Myös kalaa voi antaa, järvikaloja ei raakana.
      Myös kermaviili, maustamaton jukurtti) on hyvä pitää ruokavaliossa kalsium jne tulevat sitä kautta. Kun mulla sattui kerran olemaan maitoa, lorautin pienen määrän kissan kostean ruuan joukkoon, ei ole mennyt vatsa sekaisin, vaikka on jo 6-vuotias. Ei kuitnkaan isoa määrää maitoa, koska kissat ovat yleensä laktoosi-intolerantteja ainakin nykymaidolle, suoraan lehmästä saadulle ehkeivät, kun maalla oli niinkin paljon navettakissoja.

      • 169

        Millä tavalla lehmä kuuluu kissan ruokavalioon?


    • kisulirakas

      Kun mun kissanpentu tekee jotain oikein mä annan sille raakaa jauhelihaa. Ja mä annan sille aina latzia , Wiskas junior ruokaa, kitekat junior ruokaa ja sitten joskus herkkupaloja ja muroja jos ei oo muuta.Mutta mun kissanpentu on nimeltään: Poju ja se raapii jalat,kädet,kaulan ja lankarullat repaleiksi.Mä olen ihan ihmeissäni kun mä luulin että kissanpennut on kilttejä. Mut Poju aina tekee mun kaa läksyjä niinkun meidän entinen kissa joka karkas ja luultavasti kuoli :´(

    • Korjaaja

      Ei sianlihaa, eikä mitään muutakaan lihaa, tarvitse kypsenttä, jos liha on kotimaista. Kaloista hauki, ahven, kiiski ja made, olivatpa järvestä tai merestä, on kypsennettävä tai pakastettava ennen kissoille antamista, muut voi antaa raakoina.

    • Perus ruokavalio

      Onhan ne jotkut kissat syöneet kuollutta mummoakin.

    • viellä elossa

      ja varmaan jotku kuolleet mummot on syönyt kissojakin

    • kiskis3

      Kokeileppas porsaansydäntä, pieneksi paloiteltuna, on mun kissojen herkkua :)

    • Bhattain kolli

      ei tartte paloitella, kissa tykkää raadella.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe