Välipala-vinkkejä!:)

Heittäkääs äidit jotain hyviä välipala-vinkkejä :) Neiti on 1v 5kk, ja usein on välipalalla viiliä marjoilla, erilaisia kotitekoisia rahkoja tai luonnonjog. marjoilla ja hedelmillä tai pelkkiä hedelmiä ja välillä jyrsii leipää :) Kaivattais vaihtelua :D

19

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain ehdotuksia

      No itse tehtyä kiisseliä, Talk-muruja jugun tai maidon ja marjojen kanssa, pieni munakas, jossa esim. kasviksia, rahkaa ja marjoja tai hedelmiä, vähän terveellisemmib tehtyä pannaria tai lettuja (täysjyvävehnäjauhoja ja leseitä mukaan, ei sokeria)... Oliko noissa jotain sopivaa?

      • Jotain ehdotuksia

        Sori, rahkahan teillä olikin tuossa...


      • Jotain ehdotuksia kirjoitti:

        Sori, rahkahan teillä olikin tuossa...

        Kiitti :)! Kiisseliä syödään lähes aina puuron kanssa niin en ole laittanut sitä välipalalle :)


      • kysympä vaa

        Mitäs noi tommoset talk-murut on?


      • Joitain ehdotuksia
        kysympä vaa kirjoitti:

        Mitäs noi tommoset talk-murut on?

        Vähäsuolaisia, sokerittomia täysjyvätalkkunajauhosta (kaura, ohra, ruis) tehtyjä muroja. Löytyy ainakin isompien markettien hyllystä.


      • höh.
        Joitain ehdotuksia kirjoitti:

        Vähäsuolaisia, sokerittomia täysjyvätalkkunajauhosta (kaura, ohra, ruis) tehtyjä muroja. Löytyy ainakin isompien markettien hyllystä.

        Niinmitäs miinustamista noissa Jotain ehdotuksia -nimimerkin jutuissa oli?

        En ole niiden kirjoittaja, vaan kunhan ihmettelen. Ihan asiallisia välipaloja mielestäni.

        No tässä niille vaihtoehtoja, joilla saa varmaan plussaa: Kellogg's Frosties-muroja rasvattomalla maidolla, tavallista pannaria sokerihillolla ja kermavaahdolla, Paula-täplävanukasta, riisipiirakkaa Floralla, pari suklaapatukkaa ja Cokis päälle.

        Vitsi vitsi.


    • yksäiteee

      mites ihan murot, maissi tai riisimurot, maidon, jukurtin tai sen kiisselin kanssa? hedelmäsoseita voi antaa isommallekkin lapselle.. tuskin lapsi kovin äkkiä kyllästyy, me aikuiset vain kuvitellaan niin. kasviksiksia ns. sormipaloina, eli porkkanaa, tai pehmeitä kurkkua, kesäkurpitsaa, bataattia. sormipalat menee usein paremmin, kun ovat kivoja, pysyvät kädessä ja mahtuvat hyvin suuhun. sormipalat on nimensämukaisesti pitkittäin suikaleiksi leikattuja, paksuuden voi itse määritellä, näin ne ovat mukavampia syödä. näitä paloja voi leikata valmiiksi jääkaappiin pakastusrasioihin tai minigrip pusseihin, josta niitä on helppo ottaa vaikka reisuun (kauppaan, kerhoon jne.. ) samalla voi laittaa hedelmiäkin, rypäleitä, meloonia, omenaa, banskua pieninä paloina omiin rasioihinsa, ja näin saa välipaloihin vaihtelua, kun laittaa tarjolle vain paria kolmea erilaista. ja ilta-ja aamupalallakin voi tarjota lisäksi eri rasioista hedelmiä ja kasviksia. leipääkin voi vaihdella päivittäin, eri makuja eri päiville, niin ei sekään ala kyllästyttämään. hedelmäpalojen syömisapuna voisi käyttää haarukkaa, niin lapsi oppii siinä samalla hienomototiikkaakin.
      kiisseli voi välillä olla maitokiisseliä hillosilmällä tai marjojen kanssa. mites vispipuuro tai pannari/pikkuletut joita saa valmiinakin, mikäli ei jaksa itse alkaa keittämään/paistamaan. vispipuuro säilyy kylmässä useita päiviä, eli kerralla voi keittää enempikin, eikä sen tarvitse olla puolukkaa, vaan mikä tahansa muukin marja käy, ja vaikka omenasose. itse keitin herukkamehusta. jos nyt ajattelen, mitä välipaloja valmistin ollessani kotona lapseni kanssa, ja sen jälkeen työssäni päiväkodin keittiössä, niin leipää taisi joka välipalalla olla, ja lisäksi vaihdellen marjakiisseliä, muroja, rahkoja, hedelmäsalaattia, kasviksia, viiliksiä, jukurttia, pannaria, vispi tai mannapuuroa, maito-ja joskus suklaakiisseliä.. periaattessa siis ihan perus välipaloja, eikä niihin tainnut kukaan lapsista kyllästyä

      • Huh miten kiva vastaus, kiiiitos :)!! Eikä meilläkään mistään kyllästymisestä ole kyse, hyvin aina uppoaa vaikka olis useastikin samaa, mut ajattelin vaan et olis kiva maistattaa lapsella erilaisia makuja ja juttuja, mut tuntuu etten millään aina keksi et mitä olis kiva antaa :) Ja meillä on nyt vasta alkanut tulla hampaita paremmin, niin tähän saakka on ollu hyvinkin pehmosia välipaloja niin niissä nyt ei hirveesti oo ollu vaihtoehtoja :D


      • Olitpa nänyt vaivaa kun noin pitkästi kirjoitit, mutta nappasin kuule ihan paperille ylös kivoja ideoita :)!


      • Joitakin ehdotuksia
        peltsi3 kirjoitti:

        Huh miten kiva vastaus, kiiiitos :)!! Eikä meilläkään mistään kyllästymisestä ole kyse, hyvin aina uppoaa vaikka olis useastikin samaa, mut ajattelin vaan et olis kiva maistattaa lapsella erilaisia makuja ja juttuja, mut tuntuu etten millään aina keksi et mitä olis kiva antaa :) Ja meillä on nyt vasta alkanut tulla hampaita paremmin, niin tähän saakka on ollu hyvinkin pehmosia välipaloja niin niissä nyt ei hirveesti oo ollu vaihtoehtoja :D

        Hmm, jäin vain miettimään, että eihän näissä tässä ketjussa mainituissa välipalavaihtoehdoissa ole kuin raaka porkkana ja omena, joita ei oikein vähähampainen lapsi voi kunnolla syödä. Meillä lapsi on syönyt itse alusta asti (eikä soseita lainkaan), vaikka eka hammas tuli vasta 8 kk iässä ja senkin jälkeen seuraavat hitaahkosti. Ikenillä pystyy hienontamaan vaikka mitä.


      • yksäiteee
        Joitakin ehdotuksia kirjoitti:

        Hmm, jäin vain miettimään, että eihän näissä tässä ketjussa mainituissa välipalavaihtoehdoissa ole kuin raaka porkkana ja omena, joita ei oikein vähähampainen lapsi voi kunnolla syödä. Meillä lapsi on syönyt itse alusta asti (eikä soseita lainkaan), vaikka eka hammas tuli vasta 8 kk iässä ja senkin jälkeen seuraavat hitaahkosti. Ikenillä pystyy hienontamaan vaikka mitä.

        omenaa voi raastaa, joko ihan raastimen hienoimmalla reikäpuolella tai kaaputtaa puolikkaasta omenasta lusikan kärjellä sellasta mossoa :) se maistuu takuulla sellasenaan, tai sitten yhdistää banskuun tai vaikka jukurtin kanssa. porkkanakin saattaisi mennä hienon hienona raasteena.
        yksi mikä jäi kirjaamatta, on mun pojan yks suosikki vieläkin, eli rahkaa, kermavaahtoa, hienonnettua banaania ja säilykemandariinia. mandariinit menee hienoksi kun käsivatkaimella sekoittaa kermavaahtoseokseen. ei paljo tarvi sokeriakaan lisäillä, kun hedelmistä tulee makeutta. oman (ja lapsen) maun mukaan voi ainesosia muutella melkeimpä loputtomiin.


      • yksäiteee kirjoitti:

        omenaa voi raastaa, joko ihan raastimen hienoimmalla reikäpuolella tai kaaputtaa puolikkaasta omenasta lusikan kärjellä sellasta mossoa :) se maistuu takuulla sellasenaan, tai sitten yhdistää banskuun tai vaikka jukurtin kanssa. porkkanakin saattaisi mennä hienon hienona raasteena.
        yksi mikä jäi kirjaamatta, on mun pojan yks suosikki vieläkin, eli rahkaa, kermavaahtoa, hienonnettua banaania ja säilykemandariinia. mandariinit menee hienoksi kun käsivatkaimella sekoittaa kermavaahtoseokseen. ei paljo tarvi sokeriakaan lisäillä, kun hedelmistä tulee makeutta. oman (ja lapsen) maun mukaan voi ainesosia muutella melkeimpä loputtomiin.

        Heh, oon tehnyt ihan samaa, eli rahkaa, kermavaahtoa, banaania ja mandariinia :D Maistuu kyllä itellekin :D


      • Joitakin ehdotuksia
        yksäiteee kirjoitti:

        omenaa voi raastaa, joko ihan raastimen hienoimmalla reikäpuolella tai kaaputtaa puolikkaasta omenasta lusikan kärjellä sellasta mossoa :) se maistuu takuulla sellasenaan, tai sitten yhdistää banskuun tai vaikka jukurtin kanssa. porkkanakin saattaisi mennä hienon hienona raasteena.
        yksi mikä jäi kirjaamatta, on mun pojan yks suosikki vieläkin, eli rahkaa, kermavaahtoa, hienonnettua banaania ja säilykemandariinia. mandariinit menee hienoksi kun käsivatkaimella sekoittaa kermavaahtoseokseen. ei paljo tarvi sokeriakaan lisäillä, kun hedelmistä tulee makeutta. oman (ja lapsen) maun mukaan voi ainesosia muutella melkeimpä loputtomiin.

        No sehän nyt on itsestäänselvää, että raasteena voi tarjota! :D Tarkoitin, että paloina ei välttämättä onnistu (kuten tuossa yhdessä vastauksessa oli ehdotettu), mutta muuten hampaattomalle tai vähähampaiselle lapselle voi tarjota vaikka mitä, ikenillä hienontaminen onnistuu mainiosti ja kehittää samalla suun motoriikkaa mm. puheenkehitystä ajatellen.

        Itse en ole kovin mielelläni tarjonnut lapselle säilykkeitä vieläkään, kun niistä purkeista joka tapauksessa liukenee haitallisia aineita säilykkeeseen jonkin verran. Samasta syystä en kyllä itsekään juuri tölkkihedelmiä käytä. Eipä satunnaisesta syömisestä varmasti haittaa ole, mutta kun tuntuu että nykyään haitallisia aineita ja kemikaaleja saa joka tapauksessa sieltä sun täältä, niin mielelläni vältän ne, jotka on helppo välttää.


    • toimii.
    • Miiamariia

      Moikka.
      Täältä tuli itsellekkin paljon kivoja ideoita välipaloille. Meilläkun syö kaikki kotonaolijat sen välipalan niin isommat tuppaa (minä itse varsinkin) kyllästymään jos aina samaa.

      Yksi mitä en ainakaan pikaisella lukemisella huomannut tulleen on riisivanukas. Teen iste riisivanukasta parikertaa kuussa (on aikaa vievä mutta sen arvosta) ja tarjoan sen kanssa sitten hedelmää tai marjoja. Joskus laitan jotain keittoja tai soseita aina sen mukaan mitä olen tehnyt tai mitä kotona sattuu olemaan. On erittäin maitsuva välipala ja niitä harvoja jota muksut toivoo mahdollisimman usein tehtäväksi.

      Ohjeita löytyy netistä ja niitä voi vähän soveltaa omaan makuun. Itse teen usein tämän ohjeen mukaisesti, tosin sitruunan jätän pois ja laitan vanilijasokerin tilalta vanhanajan vanilijakastikejauhetta 1/2pussia ja sokeria vähemmän. http://juhlatar.vuodatus.net/lue/2012/06/kylma-riisivanukas

    • kyrsii kyrsii

      Syanidi ja arsenikki ovat aika hyviä välipaloja. Niiden jälkeen ei tarvitse enää miettiä seuraavia välipaloja. Helpottaa elämää kummasti?

      Kyllähän pelkän leivän kyrsiminen alkaa jyrsiä.

      • tumputi tumputi

        Kas kun et ehdottanut että pyydä ukkoas heittämään mällit ruokakuppiin, niin tulee vaihtelua ja samalla ehkäisykin hoidetuksi. Sitten vain hilloa sekaan ja nam.

        Ihme provoja täällä nykyään.


    • Hieno juttu kun joku viittii tämmösenkin kivan ketjun tulla pilaamaan mauttomilla jutuilla, lapsellisuus huipussaan! Mut kiitos muille, toi riisivanukaskin kuulostaa kivalta :)!!

    • Anonyymi

      Tämä viimeisin ABC tempaus Haapavesi, mitä missä , milloin, välipala Mielikuvien Moottoriöljyt?
      Syövän esikartanot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5841
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2017
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1775
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe