Matkustaminen Yhdysvaltoihin

leipääjakarkkia

Olen matkustamassa USAan yksin tuttava perheeni luokse. Tuliaiseksi pitää tietenkin viedä karkkia ja ruisleipää. Kannattaako niistä ilmoittaa lentokoneessa annetussa lomakkeessa? Viime kerralla en ilmoittanut, koska kysyin lentoemännältä kuuluuko leivästä ilmoittaa, hän sanoi epäilevästi että ei. Silloin kaikki meni hyvin.

Nyt kuitenkin kun olen matkustamassa yksin ja "nuori nainen menossa maahan 2 kuukaudeksi", tuntuu että se on viranomaisista epäilyttävää ja ottavat minut kuulusteluihin ja tutkivat matkalaukut yms. Tämänhän tietenkin haluaisin välttää, vaikka mitään laitonta en ole maahan menossa tekemään!

Jos olette matkustaneet Yhdysvaltoihin pidemmäksi aikaa kertokaa kokemuksianne maahantulosta? Ovatko virkailijat olleet epäileväisiä suhteenne?

10

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipääjakarkkia

      Sitten vielä yksi kysymys:

      Olen lukenut että omat tiedot pitää ilmoittaa johonkin TSA:lle? Riittääkö se jos kirjaan tietoni British Airwaysin sivuille? Lähettävätkö ne tietoni sitten eteenpäin?

    • Itse olen ilmoittanut suht ympäripyöreästi vain että candys ja summaksi olen laittanut esim $30. Yksinäisenä naismatkustajana olen joutunut lisäkuulusteluihin tasan kerran joten sitäkään ei kannata pelätä. Omat oleskeluni ovat kestäneet 2 viikosta 3 kuukauteen ja niitä on ollut yhdestä kahteen vuodessa viimeisen neljän vuoden aikana.

      Kun olet täyttänyt tietosi BA:n sivuilla, niin se kyllä riittää. Itsekin olen matkustanut pari viimeistä kertaa BA:n lennoilla ja kaikki on hoitunut hienosti.

      Hyvää matkaa :)

      • leipääjakarkkia

        Kiitos vastauksestasi! Hyvä kuulla etteivät he välttämättä ota maahan saavuttaessa "silmätikuksi" jos on pidemmänkin aikaa :)
        Vielä yksi kysymys sinulle; Oletko siis vienyt myös leipää mutta ilmoitit vain karkeista lentokoneessa saatuun lomakkeeseen? :)


    • Kyllä olen. Karkit on hyvä yleisnimike. Sen ainoan kerran kun jouduin kuulusteluun, niin minulla oli jopa pullo kuoharia matkalaukussa. Tuima setä, joka saattoi minut kuulustelu huoneeseen jopa kysyi matkalaukun sisällöstä ja kerroin rehellisesti. Setä vaan naurahti kuoharin kohdalla ja sanoi että se on ihan ok.

      Mulla ei ole matkalaukku koskaan lukossa, eikä sitä ole kertaakaan edes avattu. Tietenkään minulla ei ole siellä mitään sellaista, mitä maahan ei saa viedä.

      Täältä voit tarkistaa sallitut ja kielletyt elintarvikkeet
      https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/82/~/travelers-bringing-food-into-the-u.s.-for-personal-use

      • kokemustenkaraisema

        Onkin erinomainen idea ettei lukitse laukkua. TRA avaa sen jos laukussa jotain mielenkiintoista ja silloin usein jotain hajoaa, esimerkiksi laukussa olevat hihnat tms. Korvauksia voi saada omasta matkavakuutuksesta jos se kattaa matkatavarat, ei muuten.


      • 14+12
        kokemustenkaraisema kirjoitti:

        Onkin erinomainen idea ettei lukitse laukkua. TRA avaa sen jos laukussa jotain mielenkiintoista ja silloin usein jotain hajoaa, esimerkiksi laukussa olevat hihnat tms. Korvauksia voi saada omasta matkavakuutuksesta jos se kattaa matkatavarat, ei muuten.

        Kiitos teille! Matkalaukun olen yleensä pitänytkin auki, mutta pakko myöntää, että harkitsin tälle matkalle sen lukkoon laittamista :D


      • nytlopetan
        14+12 kirjoitti:

        Kiitos teille! Matkalaukun olen yleensä pitänytkin auki, mutta pakko myöntää, että harkitsin tälle matkalle sen lukkoon laittamista :D

        Vielä jos kysyn että entäs sinapin laita? Saako sitä viedä,tuolta sivulta en löytänyt sitä


      • nytlopetan kirjoitti:

        Vielä jos kysyn että entäs sinapin laita? Saako sitä viedä,tuolta sivulta en löytänyt sitä

        Miksipä ei saisi, en usko että siihen on mitään estettä. Ihan hyväähän se jenkkisinappikin on, joten kannattaako sitä kantaa täältä asti.
        Minne päin Yhdysvaltoja ole menossa. Joissain kaupungeissa kun on mahdollista ostaakin ihan suomalaisia elintarvikkeita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe