Vauvan syömisestä

pikkuäiti

Minulla on 9kk täyttävä tyttö, joka on koko kolmekuukautisen kiinteidensyöntihistoriansa ollut välillä huolestattavankin pieniruokainen. Olen mielestäni yrittänyt vaikka mitä saadakseni hänet syömään, onnistumatta. Tänään ystäväni ehdotti, että meille tulisi joku kokemusta omaava ammatti-ihminen näyttämään "miten kaikki menee". Vedin herneen nenääni ja tunnen nyt itseni epävarmaksi. Voiko mielestänne vanhempi tehdä jotakin väärin ja siten olla syyllinen vauvan syömättömyyteen? Olen kokeillut itse tehtyjä ruokia, kaupan ruokia, sekoituksia, eri lämpöisiä, koostumukseltaan erilaisia, leikkiä, laulua, eri lusikoita.. koskaan en ole syöttänyt väkisin.

4

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuodenäiti

Syötä väkisillä tai pidä nälässä, eikai yhen pennun syöttäminen noin vaikeaa voi olla?

• Lopeta hei!

Hei sinä vuodenäiti. Kirjoituksesi ovat naurettavia. Suosittelisin hankkimaan harrastuksen jos koet tarvetta käydä kommentoimassa typeriä kommentteja useisiin aloituksiin.

• Rentoudu!

On täysin normaalia, että tuon ikäiselle ei vielä kiinteät maistu. Joillekin maistuu, joillekin ei. Lopeta kikkailu ja tee ruokailuhetkistä mukavia ja rentoja. Anna lapsen syödä itse. Jos lapsi kasvaa suht normaalisti, ei tarvitse stressata.

• h43tdef

Nooo, sen ruokailun onnistumisestahan kertoo ennemmin se lapsen kasvu ja kehitys, kuin lautasella oleva soosimäärä. Jostain luin tutkimusta siitä, että vanhemmat helposti arvioi lapsen energian puolesta tarvitseman ruokamäärän väärin ts. liian suuria annoksia.

Meidän esikoinen on aina ollut pieniruokainen, mutta kyllähän tuo tuntuu tarvitsemansa energian saaneensa. Tasaista käyrää kasvaa, toki miinuskäyrillä, mutta paino on omalla tasollaan.

Kysele asiasta neuvolassa, anna lapsen syödä sormiruokaa, älä stressaa ruokailutilanteita ja pakkosyötä, lopeta mahdolliset viihdykkeet (lelut, telkkariohjelmat...) syömishetkistä, syö itse yhtaikaa... Ja ennenakaikkea älä välitä typerien kommenteista, sinä kyllä osaat sen homman, ei se mikään tekniikkalaji ole :DDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6319
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      379
      6125
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      5850
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3952
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2355
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2335
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      117
      1393
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1221
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      182
      1052
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      877
    Aihe