isoäidille omaishoitajaksi

qwertyuiopååpo

Voiko isoäidille ruveta omaishoitajaksi...? Hän on pälle 80v eikä halua mennä vänhainkotiin, enkä minäkään häntä sinne haluaisi... On ollut sielä kerran hoidossa sydän leikkauksen jälkeen... Eikä kyllä viihtynyt yhtään.. Ei syönyt sielä mitään ja oli vaan koko ajan huoneessaan, ei halunnut liikkua mihinkään, kun oli niin harmissaan kun hänet sinne väkisin laittoivat... Tällä hetkellä hän on sairaalassa ja sieltä on ehdoteltu takaisin vanhainkotiin menoa... Mutta ei hän sinne taaskaan itse halua.. Hänellä ei montaa vuotta enää ole elinaikaa... Haluaisin viettää viimeiset hetket hänen kanssaan, kun mulla ei muitakaan läheisiä ole...

23

995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaishoitaja.

      Minkä ikäinen olet? Jos käyt vielä koulua, voi olla että et voi alkaa hoitajaksi mikäli isoäitiä ei voi jättää siksi aikaa yksin kun olet poissa.
      Lisäksi voit varautua hyvin sitovaan aikaan, omat menot on unohdettava paitsi kolme päivää kuukaudessa saa vapaata.
      Vanhukset nukkuvat monesti vähän ja ovat öisin levottomia.
      En halua peloitella, kyllä omaishoitajuus antaakin paljon, tunnet olevasi tarpeellinen vanhukselle, hän saa olla kotona ansiostasi.
      Mieti tarkkaan mihin olet alkamassa, laitospaikkoja ei ole aina saatavilla sitten jos aloitat omaishoidon.

      • qwertyuiopåopo

        Olen 31v.. Koulut on käyty ja olen työtönkin tällä hetkellä... Että sen puoleen on mulla aikaa...


    • Elä elämäs

      Sun ikäisenä pitää katella miehiä,eikä mummoja hoitaa.Älä mene siihen suohon!

      • qwertyuiopåopå

        Mies on jo ja lapsikin, että ei tarvi... Ja isoäiti on mulle tosi tärkeä ihminen, oon elänyt hänen kanssa koko lapsuuteni, enkä halua häntä vanhainkotiin, kun hän ei itseklään sinne halua... Hän pystyy kävelemään ja syömäänkin kotona ihan hyvin... Eniä mä kestä jos hän kuolee kun on mulle niin tärkee, että edellinen kommentoija voi painua helvettiin vittuilemasta...


      • kaikkea hyvää teille
        qwertyuiopåopå kirjoitti:

        Mies on jo ja lapsikin, että ei tarvi... Ja isoäiti on mulle tosi tärkeä ihminen, oon elänyt hänen kanssa koko lapsuuteni, enkä halua häntä vanhainkotiin, kun hän ei itseklään sinne halua... Hän pystyy kävelemään ja syömäänkin kotona ihan hyvin... Eniä mä kestä jos hän kuolee kun on mulle niin tärkee, että edellinen kommentoija voi painua helvettiin vittuilemasta...

        Hoida vain mummoa joka on sinulle tärkeä.
        Miehen ja lapsen olisi hyvä myös olla asiassa mukana, lapselle voi olla hyväksikin mummon kanssa oleminen, mikäli hän ei ole kovin dementoitunut.
        Kun hän voi vielä itse liikkua syödä ja käydä vessassa ei kovin hankalaa ole. Hänen tilansa voi huonontua nopeastikin (toivottavasti ei) silloin voi katsoa asiat uudelleen kuinka jatkaa.


      • omaishoitaja
        kaikkea hyvää teille kirjoitti:

        Hoida vain mummoa joka on sinulle tärkeä.
        Miehen ja lapsen olisi hyvä myös olla asiassa mukana, lapselle voi olla hyväksikin mummon kanssa oleminen, mikäli hän ei ole kovin dementoitunut.
        Kun hän voi vielä itse liikkua syödä ja käydä vessassa ei kovin hankalaa ole. Hänen tilansa voi huonontua nopeastikin (toivottavasti ei) silloin voi katsoa asiat uudelleen kuinka jatkaa.

        Omaishoitajan työ on 24/7. Raskasta henkisesti, mutta palkitsevaa. Hoida ihmeessä mummoasi, jos siltä tuntuu. Ymmärsin, että asutte kaikki kimpassa. Hae omaishoidontukea. Huomio, että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen. Hoidin itse miestäni kotona. Hänen aurinkoinen olemuksensa sai jaksamaan. Hän nukkui rauhallisesti pois syksyllä. Nyt katuisin, jos en olisi häntä kotona hoitanut. Jaksamista


      • Raskas taakka
        qwertyuiopåopå kirjoitti:

        Mies on jo ja lapsikin, että ei tarvi... Ja isoäiti on mulle tosi tärkeä ihminen, oon elänyt hänen kanssa koko lapsuuteni, enkä halua häntä vanhainkotiin, kun hän ei itseklään sinne halua... Hän pystyy kävelemään ja syömäänkin kotona ihan hyvin... Eniä mä kestä jos hän kuolee kun on mulle niin tärkee, että edellinen kommentoija voi painua helvettiin vittuilemasta...

        "Hän pystyy syömään ja kävelemään," no jos myönnetään korvaus,tiukat kriteerit nykyään.Pelkän vanhuuden takia ei saa korvausta,pitää olla joku valvontaa tai hoivaa vaativa sairaus.


      • minä omaishoitaja
        qwertyuiopåopå kirjoitti:

        Mies on jo ja lapsikin, että ei tarvi... Ja isoäiti on mulle tosi tärkeä ihminen, oon elänyt hänen kanssa koko lapsuuteni, enkä halua häntä vanhainkotiin, kun hän ei itseklään sinne halua... Hän pystyy kävelemään ja syömäänkin kotona ihan hyvin... Eniä mä kestä jos hän kuolee kun on mulle niin tärkee, että edellinen kommentoija voi painua helvettiin vittuilemasta...

        "aloittajalle" ,kielenkäytöksesi vuoksi ,olisin sitä mieltä että sinulla ei tule olemaan ehkä sitä kärsivällisyyttä ,jota omaishoitajuus vaatii.


      • ulla-m
        minä omaishoitaja kirjoitti:

        "aloittajalle" ,kielenkäytöksesi vuoksi ,olisin sitä mieltä että sinulla ei tule olemaan ehkä sitä kärsivällisyyttä ,jota omaishoitajuus vaatii.

        Samaa mietin minäkin.
        Voihan yrittää, mutta vaatii kärsivällisyyttä ja omista tarpeista tinkimistä omaishoito aina tuo tullessaan.
        Tukea on vaikea saada, riippuu paljon siitä missä asuu. Meillä taitaa olla kriteerinä joko omaishoito tai vuodeosasto. Jos on omatoimisuutta, tukea ei tahdo saada.


      • kerbiaiaiaiaia
        omaishoitaja kirjoitti:

        Omaishoitajan työ on 24/7. Raskasta henkisesti, mutta palkitsevaa. Hoida ihmeessä mummoasi, jos siltä tuntuu. Ymmärsin, että asutte kaikki kimpassa. Hae omaishoidontukea. Huomio, että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen. Hoidin itse miestäni kotona. Hänen aurinkoinen olemuksensa sai jaksamaan. Hän nukkui rauhallisesti pois syksyllä. Nyt katuisin, jos en olisi häntä kotona hoitanut. Jaksamista

        Höpsis. Alin ryhmä omaishoitajista käy töissä normaalisti kun hoidettava ei paljoa hoitoa vaadi. Mulla yksi ystävä joka sai aivoinfarktin, puhe meni ja toisen puolen käsi ei toimi. Mies käy töissä ja saa omaishoidontukea sen minimin reilut 300 euroa kuussa.

        Tähän ryhmään tämän ketjun kyselijäkin korkeintaa pääsee.

        Itse ole 24/7 omaishoitaja.

        Omaishoidontuki ei vaikuta työttömyyskorvaukseen mitenkään, sitä ei Kela ota huomioon tulona. Työkkäri kyllä tekee kaikkensa jotta saa omaishoitajat pois tuen piiristä, tarjoaa töitä Utsjoelta ja viittä kurssia päällekkäin.


    • en viitsis

      Pisteitä jaellaan sen mukaan mihin pystyy,ja se on tiukka seula.,a korvauskin aivan mitätön,jos toinen osaa kävellä ja syödä!!!
      Ei omaishoito myönnetä koska toinen "vaan" vanha!
      Oma perhe etusijalle,ja käyt mummoasi katsomassa,miks pitää solmia omaishoitosopimus,sekin velvoittaa moneen asiaan!Vaikea saada hoitoon mummoa esim.Matkustaminen hankalaa,kun jonkun pitää sijaistaa sinua kun olet poissa.Mummon tai sinun sairastuessa,mitäs sitten....eiei...

      • qwertyuiopåopå

        No juu anteeksi kielen käyttöni.. Harmittaa vaan kun ei ymmärretä miten tärkeä asia mulle on... Ei oo kivaa kun ei ole ollut vanhempia, kuin ihan pienenä ja isoäidin kanssa elänyt lapsuuteni... Olen niin hajalla hänen takiaan.. Eikä hän varmaan vielä niin huonossa kunnossa ole että voisi alkaa omaishoitajaksi jos se niin tarkkaa on... Hän jotenkuten pystyy kävelemään käy vessassa ja keittiössä syömässä.. Lähimuisti vaan on alkNut vähän pätkimään, ei oikeen muista ottaa aina lääkkeitään... Mutta voisin hänen kanssa ainakin olla kotona jos sillä verukkeella sitten pääsee pois vanhainkodista...


      • minä omaishoitaja
        qwertyuiopåopå kirjoitti:

        No juu anteeksi kielen käyttöni.. Harmittaa vaan kun ei ymmärretä miten tärkeä asia mulle on... Ei oo kivaa kun ei ole ollut vanhempia, kuin ihan pienenä ja isoäidin kanssa elänyt lapsuuteni... Olen niin hajalla hänen takiaan.. Eikä hän varmaan vielä niin huonossa kunnossa ole että voisi alkaa omaishoitajaksi jos se niin tarkkaa on... Hän jotenkuten pystyy kävelemään käy vessassa ja keittiössä syömässä.. Lähimuisti vaan on alkNut vähän pätkimään, ei oikeen muista ottaa aina lääkkeitään... Mutta voisin hänen kanssa ainakin olla kotona jos sillä verukkeella sitten pääsee pois vanhainkodista...

        Uskotko että hän lähtis sinne vanhusten talolle jos lupaat että hän saa tulla sun tykös niin usein kun haluaa. Hänhän vois nukkua sun tykönäki ja olla monia päiviä ja sitt mennä taas sinne omaan asuntoonsa. Mie uskon ettei sun mummoskaan ehkä aina jaksai asua lapsiperheessä. Ja sinä ja perheesi tarvitsette omaa oloa myös.Lapsellasi kun alkaa kaverit laukkomaan niin uskon että mummo sekoilee enämpi...Ajattele tarkoin,uskon että teidän välit pysyvät paremmin hyvinä jos teillä on vähän väli matkaa.
        Ymmärrän sinun kiintymyksen täysin ,enkä ala-arvioi sinun tunteita.....
        Hän on auttanut sinua ja nyt on sinun vuoro tehdä viisas ratkaisu hänen hyvin voinnin kannalta.


      • qwertyuiopåop
        minä omaishoitaja kirjoitti:

        Uskotko että hän lähtis sinne vanhusten talolle jos lupaat että hän saa tulla sun tykös niin usein kun haluaa. Hänhän vois nukkua sun tykönäki ja olla monia päiviä ja sitt mennä taas sinne omaan asuntoonsa. Mie uskon ettei sun mummoskaan ehkä aina jaksai asua lapsiperheessä. Ja sinä ja perheesi tarvitsette omaa oloa myös.Lapsellasi kun alkaa kaverit laukkomaan niin uskon että mummo sekoilee enämpi...Ajattele tarkoin,uskon että teidän välit pysyvät paremmin hyvinä jos teillä on vähän väli matkaa.
        Ymmärrän sinun kiintymyksen täysin ,enkä ala-arvioi sinun tunteita.....
        Hän on auttanut sinua ja nyt on sinun vuoro tehdä viisas ratkaisu hänen hyvin voinnin kannalta.

        Siis hänellä on oma asunto minne hän menisi... tässä meidän lähellä ja minä voisin mennä esim sinne...


    • anti olla

      hmm,jos täällä jo alat haistatteleen kun joku kehoittaa harkitsemaan,ajattele miten sitten kun et pääse mummos takia mihinkään......

      • qwertyuiopåopå

        Kuka täälä on mitään kehoittanut harkisemaan... KÄSKETTIIN vaan keskittymän miehiin...


      • qwertyuiopååpo
        qwertyuiopåopå kirjoitti:

        Kuka täälä on mitään kehoittanut harkisemaan... KÄSKETTIIN vaan keskittymän miehiin...

        Mulla on muutenkin aikaa tehdä töitä vielä monta kymmentä vuotta... Ei ne työt niin tärkeitä tässä elämässä ole.... Aikaa on vaikka kuinka paljon...


    • juujuu237882

      joopajoojooo,aika lyhyt pinna

      • qwertyuiopååpo

        juujuu... Mulla ei ole edes pinna palanut,vaikka sanoinkin oman mielipiteeni... Kai nyt oman mielipiteen saa sanoa...Mites sulla,paloko pinna,kuin jankutat tuota samaa koko ajan? Ihme kettuilua palsta tämä kyllä on...


    • osanotto

      Raskasta tämä omaishoitajuus,pakko purkaa täällä,teretulemast porukkaan!

      • qwertyuiopååpo

        Ok ok kiitoksia...;)


    • minä omaishoitaja

      Kerrohan täällä kuiteski ,kuinka tilanne siellä etenee.
      Toivottavasti mummus viel saa monia vuosia elin aikaa, vaik eihän se meidän kädessä ole....halauksia koko perheelle..

    • juu,u

      Jos sinusta itsestäsi tuntuu että jaksat ruveta omaishoitajaksi nii tottakai ryhdyt sitten, otat kuntaan yhteyttä että haet omaishoitajan tukea, saat kaavakkeen jonka käyvät läpi ja varaavat sitten tapaamisen sinun ja isoäitisi kanssa. Älä välitä noista tyhmistä kommenteista, mitä luultavammin suurin osa ei tiedä edes mitä omaishoitajuus on ja osa ei ymmärrä että aina ei voi edes päättää onko omaishoitaja vai eikö. Tälläi ajatellen että olen itse omaishoitaja, ikäluokaltani samanikäinen kuin sinäkin ja ei tässä noita miehiä paljon katsella, kun olen omanlapseni omaishoitajana. Eli teet juuri niinkuin se sinulta itsestäsi tuntuu. Omaishoitajan palkkio ei vaikuta työttömyysturvaan, mutta asumistukeen kylläkin. siellä se lasketaan palkaksi., mutta sinulla tätä ongelmaa ei ole kirjoituksista päätellen. Osa työvoimatoimistoista vaatii todistuksen että olet omaishoitajana ja voit vastaan ottaa työosoituksia tai kursseja, sen saat kunnalta, mutta itseni kohdalla tämä ei toteudu vaikka ovatkin tietoisia että olen omaishoitajana. Onnea ja paljon voimia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3110
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1592
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1390
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      80
      1277
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      270
      1201
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      857
    Aihe