Myin omakotitaloni eräälle pariskunnalle v. 2009.
Kaupat tehtiin pankissa ja kaupanvahvistaja oli paikalla.
Kyselin Väestörekisterikeskuksesta tietojani muuhun tarkoitukseen.
Huomasin, että niissä minä yhä edelleen "omistan" ko. kiinteistön.
Käsittääkseni lainhuuto olisi pitänyt hoitaa ostajan toimesta kuuden kuukauden kuluessa kaupanteosta. Sen jälkeen maksetaan sakkoa ( kaksinkertainen varainsiirtovero).
Pitääkö minun toimia vai annanko asian olla?
Olenko velvollinen ilmoittamaan asiasta? Minne?
Kiinteistön lainhuuto jätetty hoitamatta
12
2103
Vastaukset
- Lain Kuiskaus
Ehkä olisi ystävällistä ilmoittaa niille ostajille.
Periaatteessa voisi olla mahdollista, että sinä hakisit esim. kiinnityksen tuohon tai myisit sen toiseen kertaan (rikoshan se tietysti olisi). Ostajahan ei nyt voi saada kiinnitystä tuohon kiinteistöön.- näinhän
Sinun ei tarvitse toimia etkä ole velvollinen ilmoittamaan asiasta minnekään. Päinvastoin, kuten Lain Kuiskaus totesi, voisit, jos ihan härski olisit, käyttää tilaisuutta hyväksesi. Mutta kun olisi ihan järjellistä ja tärkeää, että lainhuudot ovat ajantasaisia, niin voisit vinkata ao maanmittaustoimistolle lainhuudon hakemisen laiminlyönnistä. Ao. maanmittaustoimisto selviää Maanmittauslaitoksen nettisivuilta.
- kaikkea kanssa
Minulla on vastaavanlainen ongelma. Kiinteistökaupat tehtiin toukokuun lopussa tänä vuonna. Eli siis minä ostin kiinteistön. Lähetimme melkein välittömästi (pari viikkoa) Maanmittauslaitokselle vaadittavat paperit eikä lainhuuto ole vieläkään suortettu. Maanmittauslaitos lähetti paperit takaisin lähetteellä, jossa luki, että tietomme ovat kirjatut heidän sähköiseen rekisteröintiin ja asia käsitellään mahdollisimman pian ja että lasku tulee sitten jne.
Nyt on jo marraskuun puoliväli. Aikaa lainhuudon tekemiseen on enää kaksi viikkoa. Se ei vieläkään ole tapahtunut. Minä en siis käytännössä omista kiinteistöä, vaikka olen sen maksanut.
Kyselin Maanmittauslaitokselta kahteen otteeseenkin, että mikä viivyttää niin sanoivat, että heillä on ruuhkaa.
Mitä sitten tapahtuu kun määräaika kuudesta kuukaudesta on kulunut? Kuuden kuukauden kuluttua kaupoista lainhuuto on tehtävä. Minä olen toiminut niin kuin on pitänyt, mutta Maanmittauslaitos on hidas.
Jos marraskuun viimeiseen päivään mennessä ei lainhuutoa ole tehty niin joudun maksamaan korotettuna varainsiirtoveron ja mitä vielä kaikkea.
Toisin sanoen, olen asunut puoli vuotta talossa, jonka olen maksanut, mutta jota en omista.- Väärinkäsityksiä.
Väärinkäsitys tässä, onneksi. Lainhuudon HAKEMINEN ratkaisee, se milloin lainhuutohakemus sitten maanmittaustoimistossa ratkaistaan on sivumpi seikka. Olennaista on, että lainhuutoa HAETAAN kuuden kuukauden määräajassa. Jos se ratkaistaan yli kuusi kuukautta kaupanteon jälkeen, ei merkitse mitään. Tai merkitsee se sitä, että maanmittaustoimistossa on ruuhkaa, mutta ei muuta. Pääasia, että hakemuksesi on vireillä.
"Toisin sanoen, olen asunut puoli vuotta talossa, jonka olen maksanut, mutta jota en omista. "
Ei, kyllä omistusoikeus on siirtynyt heti silloin, kun se kauppakirjan ehtojen mukaan on siirtynyt. Omistat talon kyllä, se että lainhuutoa ei ole vielä myönnetty ei muuta omistusoikeutta mihinkään.
"Jos marraskuun viimeiseen päivään mennessä ei lainhuutoa ole tehty niin joudun maksamaan korotettuna varainsiirtoveron ja mitä vielä kaikkea."
Ei näin. Olet hakenut lainhuutoa ajoissa, vain se merkistee. Lainhuutoa ei "tehdä" vaan ostaja hakee sitä ja sitten maanmittauslaitos ratkaisee. - hjhjhjhjhj
Väärinkäsityksiä. kirjoitti:
Väärinkäsitys tässä, onneksi. Lainhuudon HAKEMINEN ratkaisee, se milloin lainhuutohakemus sitten maanmittaustoimistossa ratkaistaan on sivumpi seikka. Olennaista on, että lainhuutoa HAETAAN kuuden kuukauden määräajassa. Jos se ratkaistaan yli kuusi kuukautta kaupanteon jälkeen, ei merkitse mitään. Tai merkitsee se sitä, että maanmittaustoimistossa on ruuhkaa, mutta ei muuta. Pääasia, että hakemuksesi on vireillä.
"Toisin sanoen, olen asunut puoli vuotta talossa, jonka olen maksanut, mutta jota en omista. "
Ei, kyllä omistusoikeus on siirtynyt heti silloin, kun se kauppakirjan ehtojen mukaan on siirtynyt. Omistat talon kyllä, se että lainhuutoa ei ole vielä myönnetty ei muuta omistusoikeutta mihinkään.
"Jos marraskuun viimeiseen päivään mennessä ei lainhuutoa ole tehty niin joudun maksamaan korotettuna varainsiirtoveron ja mitä vielä kaikkea."
Ei näin. Olet hakenut lainhuutoa ajoissa, vain se merkistee. Lainhuutoa ei "tehdä" vaan ostaja hakee sitä ja sitten maanmittauslaitos ratkaisee.Kiitos vastauksestasi. Tuo täsmennys tuli kyllä tarpeen, koska itsekin käsitin lainhuutoa hakiessani, että juuri noin se menee, eli se ratkaisee milloin on hakemuksen tai ilmoituksen jättänyt, eikä suinkaan se milloin maanmittauslaitos asian käsittelee, mutta sitten sain useammalta taholta (epäviralliselta taholta) sellaista infoa, että maanmittaushallituksen pitää tehdä päätös puolessa vuodessa viimeistään ja että omistusoikeus kiinteistöstä on vasta sitten virallisesti minun kun olen saanut päätöksen maanmittauslaitokselta.
- näinpä on
hjhjhjhjhj kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Tuo täsmennys tuli kyllä tarpeen, koska itsekin käsitin lainhuutoa hakiessani, että juuri noin se menee, eli se ratkaisee milloin on hakemuksen tai ilmoituksen jättänyt, eikä suinkaan se milloin maanmittauslaitos asian käsittelee, mutta sitten sain useammalta taholta (epäviralliselta taholta) sellaista infoa, että maanmittaushallituksen pitää tehdä päätös puolessa vuodessa viimeistään ja että omistusoikeus kiinteistöstä on vasta sitten virallisesti minun kun olen saanut päätöksen maanmittauslaitokselta.
Juu, olet saanut "epävirallisilta tahoilta" väärää tietoa. "Väärinkäsityksiä" on antanut oikeat tiedot. Lainhuuto tarkoittaa kiinteistön omistusoikeuden kirjaamista viralliseen ja julkisesti luotettavaan rekisteriin. Rekisterikirjaus sinänsä ei luo eikä poista omistusoikeutta. Kirjauksen viivästymisestä voi tosin koitua hankaluuksia, jos sinulla on tarve hakea kiinteistöösi kiinnityksiä tai syntyy tarve myydä se saman tien edelleen. Mutta siinä tilanteessa varmaan maanmittaritkin ymmärtävät ohittaa hakemusjonon ja saattavat rekisteröinnin ajan tasalle.
- Anonyymi
Vanha ketju, mutta voisikohan täältä joku auttaa?
Ostin ensikertalaisena 2 varastotilaa, toisen joulukuussa toisen tammikuussa.
Pankki on mukana 50% lainaosuudella, osakekirjat kanissa pankilla lainan loppuun asti.
Nyt ostajana olen ihmetellyt, kun en pysty tekemään lainhuutoa. Eli myyjä ei ole ilmeisesti lähettänyt tietoja maanmittauslaitokselle. Kiinteistövaihdannan palvelussakin lukee, ei kesken eräisiä asiakirjoja.
Hölmö kysymys, mutta saanko nämä tiedot vasta, kun olen maksanut pankin loppuvelan vai onko myyjä jättänyt hoitamatta asioitaan.
Näin ensikertalaisena on kyllä aika ulalla asioita. Olen ostanut pari kiinteistöä ilman velkaa ja niistä on pystynyt hakemaan lainhuudot parin päivän sisään kaupasta.- Anonyymi
Kiinteistön ostaja on yksinomaan vastuussa lainhuudattamisesta. Hakemus siitä on tehtävä 6 kk kuluessa kaupan syntymisestä.
Ostajan on syytä olla huolellinen kaupat tehdessään, että hän saa myyjältä kaiken tarvittavan dokumentaation, jotta voi lainhuutoa hakea ja se myönnetään.
Jos lainhuudon myöntäminen on viivästynyt, voit tietenkin kysyä ao. viranomaiselta, minkä vuoksi asiaa ei ole ratkaistu. - Anonyymi
Sinulla on kauppakirja aka luovutuskirja, jossa on kaupanvahvistajan tarkistus ja allekirjoitus. Lue se kauppakirja läpi.
Lainhuudatukseen on aikaa yleensä 6 kk, ellei siinä ajassa toimita, seuraa veronkorotus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiinteistön ostaja on yksinomaan vastuussa lainhuudattamisesta. Hakemus siitä on tehtävä 6 kk kuluessa kaupan syntymisestä.
Ostajan on syytä olla huolellinen kaupat tehdessään, että hän saa myyjältä kaiken tarvittavan dokumentaation, jotta voi lainhuutoa hakea ja se myönnetään.
Jos lainhuudon myöntäminen on viivästynyt, voit tietenkin kysyä ao. viranomaiselta, minkä vuoksi asiaa ei ole ratkaistu.Kyllä, mutta eikös myyjän pitäisi ilmoittaa kiinteistövaihdannan palveluun omistuksen vaihto ensin?
Ostajahan ei pysty hakemaan lainhuutoa, ennen kuin myyjä tekee omistajan vaihdosta ilmoituksen.
Itsellä ainakin on nämä palkit harmaana/ei voi klikata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on kauppakirja aka luovutuskirja, jossa on kaupanvahvistajan tarkistus ja allekirjoitus. Lue se kauppakirja läpi.
Lainhuudatukseen on aikaa yleensä 6 kk, ellei siinä ajassa toimita, seuraa veronkorotus.Nykyisin kaupanvahvistaja ei ole enää pakollinen, vaan MML:llä on sitä varten erillinen palvelunsa netissä.
Herää kysymys, onko koko kauppasumma maksettu ja milloin omistusoikeus on sovittu siirtyväksi. Onko luovuttajalle jäänyt oikeus pidättää oikeus panttikirjaan kunnes kiinteistö on maksettu?
Luovutus- tai saantokirjahan pitää toimittaa lainhuuto-hakemuksen liitteenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta eikös myyjän pitäisi ilmoittaa kiinteistövaihdannan palveluun omistuksen vaihto ensin?
Ostajahan ei pysty hakemaan lainhuutoa, ennen kuin myyjä tekee omistajan vaihdosta ilmoituksen.
Itsellä ainakin on nämä palkit harmaana/ei voi klikata.Omistusoikeus ei ole siinä tapauksessa siirtynyt, etkä tietenkään voi hakea lainhuutoa, koska et ole kiinteistön omistaja. Ole yhteydessä myyjään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3192422Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi2682254Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.231459Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano511377- 871291
Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta451256- 1021236
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose1641234- 821231
Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e901194