sopiva ikä

minä1234

en ihan tiedä mihin genreen tää kysymys kuuluis :D mutta,

mikä teidän mielestänne ois sopiva ikä perustaa perhe / hankkii lapsia?

täällä keskustellaan perheistä, mut entä mitä ihailette / ihailisitte elämässä, johon ei kuuluisikaan lapsia? vai onko teidän mielestänne sellaista vaihtoehtoo :D

28

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12/32

      Vähintään 12 vuotta parisuhdetta ja 32 vuotta ikää on se oikea. Tämä perustuu siihen, että suhde ja elämänkriisit kaatavat perheet yleensä.

      Jos joku haluaa elää ilman lapsia ja pystyy siihen kaiken sosiaalisen paineen keskellä, niin nostan hattua. Arvostan todella!

      • Tälläästä...

        "Suhde ja elämänkriisit kaatavat perheet yleensä"

        Varsinkin sana "yleensä" iski minun silmään eli ei kaikki eroa. Sillä ei yhtään mitään ole merkitystä onko seurustellut 5v vai 12v ja onko 25 vai 32. Nehän kaatuu kaikesta huolimatta tekisi mitä ihmeitä siinä parisuhteessa ja vaikka olisi 15v seurustellut, niin eroja tulee. Niin se vain on.

        Minun mielipide on tämä: Lapsen saamiselle ei ole mitään tiettyä ikää saada. Tietenkin yli 20v on hyvä ja parisuhdetta enemmän, kun vuosi takana ennen lapsien haaveilemista.

        Sama kun ei seurustele ollenkaan, kun se kaatuu joka tapauksessa.


      • Rakkaus lumivalkoine
        Tälläästä... kirjoitti:

        "Suhde ja elämänkriisit kaatavat perheet yleensä"

        Varsinkin sana "yleensä" iski minun silmään eli ei kaikki eroa. Sillä ei yhtään mitään ole merkitystä onko seurustellut 5v vai 12v ja onko 25 vai 32. Nehän kaatuu kaikesta huolimatta tekisi mitä ihmeitä siinä parisuhteessa ja vaikka olisi 15v seurustellut, niin eroja tulee. Niin se vain on.

        Minun mielipide on tämä: Lapsen saamiselle ei ole mitään tiettyä ikää saada. Tietenkin yli 20v on hyvä ja parisuhdetta enemmän, kun vuosi takana ennen lapsien haaveilemista.

        Sama kun ei seurustele ollenkaan, kun se kaatuu joka tapauksessa.

        Kyllä se vain on niin, että mitä enemmän vuosia, sen parempi. Ei ne pitkät suhteet kaadu niin helpolla. Parempi olla ikääkin ainakin 30v. Mutta tasan 30 vuotiaana lapsenteko voi olla ikäkriisin epätoivoista laastarromistakin samoin kuin nuorempien hölmöt lapsilukijoitaan, ja iso virhe.


      • Tälläästä...
        Rakkaus lumivalkoine kirjoitti:

        Kyllä se vain on niin, että mitä enemmän vuosia, sen parempi. Ei ne pitkät suhteet kaadu niin helpolla. Parempi olla ikääkin ainakin 30v. Mutta tasan 30 vuotiaana lapsenteko voi olla ikäkriisin epätoivoista laastarromistakin samoin kuin nuorempien hölmöt lapsilukijoitaan, ja iso virhe.

        Tietenkin parempi, että on seurusteltu enemmän kun pari vuotta ja iällä ei minusta ole merkitystä,jos on jo alle 30v perustamaan perheen niin ketä sen pitäisi haitata. Ei kenenkään toisen elämä mene siitä pilalle,jos toinen haluaa lapsia alle 30v ja alle 12v seurustelun jälkeen..


      • Ggggffhhjj
        Tälläästä... kirjoitti:

        Tietenkin parempi, että on seurusteltu enemmän kun pari vuotta ja iällä ei minusta ole merkitystä,jos on jo alle 30v perustamaan perheen niin ketä sen pitäisi haitata. Ei kenenkään toisen elämä mene siitä pilalle,jos toinen haluaa lapsia alle 30v ja alle 12v seurustelun jälkeen..

        Kyllä siitä valinnasta monen elämä kärsii. Onneksi nykyaikana ollaan viisaampia ja tiedetään sekä myönnetään se tosiasia.


    • Palijon nähäny

      Nuorena vain luulee tekevänsä järkeviä päätöksiä, mutta ei se haittaa, kun yleensä virheet voi korjata niin ei se koko elämänkaareen vaikuta. Lapset ovat ikuista ja niiden kanssa on elettävä sitten uudessakin suhteessa, jos sellaiseen ikinä pääsee kun ero entisestä tulee. Ikävä kyllä lapset ovat vain pelinappuloita ja tiellä uudessa suhteessa, ja nekin kärsii siinä.

    • Empiristi

      30 - 40v naiselle, miehelle 34 - 44v, suhteen ikä päälle 10 vuotta.

    • Ei lapsena

      Keski-iän kynnyksellä.

    • n22v09

      Siinä parin kympin huonommalla puolella, jaksaa touhuta muksujen kanssa vielä niin ei ole ihan muumio kun jättävät kotipesän :)

      Ihailisin siinä varmaan tätä vapautta tehdä juuri niinkuin tykkää.

      • ei vaan näin

        Ei vaan lähempänä 40 vuotta mieluummin. Ei jaksaminen ole silloin vielä huonontunut paristakympistä, mutta on jo varmemmin varallisuutta, työtä ja pitkään kestänyt parisuhde.


      • 35 !
        ei vaan näin kirjoitti:

        Ei vaan lähempänä 40 vuotta mieluummin. Ei jaksaminen ole silloin vielä huonontunut paristakympistä, mutta on jo varmemmin varallisuutta, työtä ja pitkään kestänyt parisuhde.

        Niin se on. Ja on niitä elämän taitoja, niin ei ole lapsilta pois se turha touhotus ja levottomuus.

        Vastaus: 35v on aika hyvä.


    • minä1234

      Tänne onkin tullut hyviä pohdintoja!
      Omasta mielestäni ei ole mitään suoraa "oikeaa ikää", vaan eikö se oikea aika sitten koita kun oma elämä suht mallillaan, opinnot suurin piirtein takana ja muutenkin elämänkokemusta vuosien varrelta.

      En tiedä miten kysymyksen asettelisin, mutta minkälaisia etuja lapset mielestänne elämäänne antavat?

      Uskoisin oman elämäni olevan jollain tapaa merkityksellisempää ja tavallaan tahtoisin kokea sen suuren selittämättömän rakkauden omaa lastansa kohtaan.

      • rjewtg

        Sanoisin, että metsään menee jos lähtee tekemään lapsia siitä näkökannasta mitä lapset voivat antaa minulle. Lapset eivät saa olla elämän tarkoitus ja "tyhjyyden täyte", sillä sitä paikkaa ne eivät mitenkään voi kenenkään elämässä täyttää. Voisinkin lisätä kirjoittamiini asioihin: sitten kun omalla elämällä on jo itsessään tarkoitus, ilman niitä lapsiakin. Kannattaa enemmänkin lähteä siitä ajatuksesta, mitä itsellä on antaa lapsille. Pääsääntöisesti asema on nimittäin niin, että lapsi saa ja vanhempi antaa, niin materiassa kuin rakkaudessa.

        Jos nyt jollain tapaa voisin pohtia, mitä lapset ovat tuoneet elämääni lisää niin: rakkautta, onnea, unettomuutta, oman ajan vähenemistä, huolta, surua, turhautumista, iloa, leikkiä, rutiinia, vastuuta, rahanmenoa, väsymystä jne Lista on loputon :) Mutta missään nimessä en ketään suosittelisi hankkimaan lapsia vain jotta saisi kokea selittämätöntä onnea ja rakkautta, vaan enemmänkin halusta kasvattaa, huolehtia ja ottaa vastuuta toisesta. Lapsi ei ole sinua varten, vaan sinä häntä varten, ja jos sitä ei tarpeeksi ajoissa tajua, niin ongelmia tulee varmasti. Ne pienet onnellisuuden palatkin nimittäin eivät riitä aina, kun olet nukkunut yön huonosti, et ole kerennyt käydä suihkussa tai tehdä mitään omia juttuja ja taapero paiskaa ruuat päin naamaasi virnuille pirullisesti :) Vanhemmuus on maailman kiittämättömintä touhua, ja samalla niin tärkeää!


      • +30v

        ETUOTSALOHKOT kehittyvät 30 vuotta ja sitten vasta ihminen on valmis itselleen ja muille edullisin päätöksiin. Lapsi ennen 30v ikää on peruuttamaton virhe. Virhe - koska on peruuttamaton,


    • rjewtg

      No ihmiset on eri ikäisinä valmiita eri juttuihin. Jotkus pärjäävät vanhempana vallan mainiosti jo 22 -vuotiaina, kun taas toisten tulisi vielä 30-vuotiaana jättää lisääntyminen muille. Enemmän kuitenkin merkkaa se missä elämänvaiheessa ja -tilanteessa on, eikä niinkään se ikä lukuina.

      Minun mielestä tärkeimpitä asioita ennen lasten tekoa ovat nämä: Pitää olla sinut itsensä kanssa ja omata elämänhallintaa (ts kykyä pitää rutiineista ja taloudesta huolta), parisuhteella pitää olla ikää ainakin 3-4v, talouden pitää olla suht kunnossa (esim toinen töissä), koulut on hyvä olla ainakin loppusuoralla, ja viimeisenä muttei vähäisimpänä: nuoruuden biletysinnon pitää olla jo taaksejäänyttä elämää, eikä kiinnostusta rikolliseen elämään tulisi olla.

      Mitä vanhemmaksi olen tullut (nyt 32v), sitä pidemmäksi tuo lista on kasvanut. On tullut nähtyä aika ikäviäkin kohtaloita, kun tuttavapiirissä on tehty lapsia nuorena ties mille autovarkaille ja huumeidenkäyttäjille. Mutta kyllähän monet saavat niitä lapsia nuorina, ja pärjäävät aivan hyvin vaikka em. asiat ei ole kunnossa. Silti minun mielestä on sulaa tyhmyyttä tehdä tieten tahtoen lapsia, kun esim seurustelua on takan vain vuosi, ja molemmilla koulut kesken ja baarit kiinnostaa joka viikonloppu.

      • Tale...

        Kyllä on hullua hankkia lapset ennen 30 ikävuotta. Joku ihme sotien jälkeinen traditio? Muualla maailmassa muutetaan kotoa siinä iässä missä Suomessa tapellaan elatusmaksuista.


      • rw39o
        Tale... kirjoitti:

        Kyllä on hullua hankkia lapset ennen 30 ikävuotta. Joku ihme sotien jälkeinen traditio? Muualla maailmassa muutetaan kotoa siinä iässä missä Suomessa tapellaan elatusmaksuista.

        Muualla on muualla, täällä on täällä.


      • pharao
        Tale... kirjoitti:

        Kyllä on hullua hankkia lapset ennen 30 ikävuotta. Joku ihme sotien jälkeinen traditio? Muualla maailmassa muutetaan kotoa siinä iässä missä Suomessa tapellaan elatusmaksuista.

        Jos ei kolmikymppisenä ole aikuinen ja tee järkeviä päätöksiä, niin ei mene hyvin.
        Sellaisen kannattaa unohtaa lapset tulevaisuuden suunnitelmista.


    • jöhkhök

      Olen yli kolmekymppinen, tässä on odoteltu sitä vakituista työtä, jota ei vieläkään ole.

      • Tale...

        Ei sitä ole kenelläkään. Jos on, niin tuulinen. Kannattaa elää sen mukaan että pärjää sitten työttömänäkin.


    • aesrg

      Sanoisin, että oikea ikä on ihmisestä riippuen n. 25-35-vuotta. Alle 25-vuotias usein liian nuori ja yli 35-vuotias liian vanha, toki on yksilöllisiä eroja. Sopeutuminen vauvaelämään ei välttämättä ole helpompaa 40-vuotiaana kuin 20-vuotiaana.

    • nuori nainen -95

      Mun mielestä ainakin henk.kohtasesti on tosi tyhmää ajatella, että lapset kannattaa ehdottomasti hankkia vasta 30v, koska muuten menee esim. elämä pilalle. Itse olen 18-vuotias nuori nainen, joka on vauvakuumeillu jo pitkän aikaa. Olen myös seurustellut reilut 2 vuotta, josta kihloissa olemme olleet puoli vuotta.

      Itse olen sitä mieltä, että jos sitä toista oikeasti rakastaa, ja tietää että haluaa olla hänen kanssaan koko loppuelämän, niin ei sitä myöskään sitten eroa. Ihmisistä on vaan tullut niin kärsimättömiä, ja heti jos vaikeudet jatkuvat omassa mittakaavassa liian pitkään heti ensimmäinen vaihtoehto on erota ja lähteä etsimään uutta kumppania. Itsekkin olen kasvanut avioeroperheessä.

      Itse olen kokenut jo pitemmän aikaa olevani valmis äidiksi. Monen korvaan tuon kuuleminen sanoo heti, että onko tuo tyttö ihan hullu?! Mieleen tulee kaiken maailman moraalisaarnat mitä voisi sanoa.

      Minä kuitenkin uskon, että jokainen joka vain itse tuntee sisimmässään olevansa valmis äidiksi ja on valmis suureen elämänmuutokseen voi olla valmis äidiksi ja voi olla hyvä äiti. Kyllähän sitä entisaikaankin hankittiin lapset tosi nuorena, eikä siitä mitään haittaa ollut.

      Minä karsastan enemmän niitä 35v mammoja, jotka sitten kun on saanut monta vuotta bilettää, matkustaa, opiskella, tehdä töitä jne. rupeavat sitten keski-iän kriisin kynnyksellä hiessa pumppaamaan vauvaa, koska nyt on ns. "viiminen mahdollisuus".

      Tutkimuksetkin osoittavat, että nuorella naisella synnytys menee helpommin kuin keski-ikäisellä/sitä lähenevällä. Kyllä sitä opiskella, työskennellä ja matkustella kerkee sitten vanhempanakin. Rohkeasti vaan omien fiiliksien mukaan! :)

      • Mansikkamäki

        Jos on hyvässä parisuhteessa lapset kannattaa tehdä opiskeluaikana, muuten helposti käy niin ettei työelämässä ole sopivaa ajankohtaa, määräaikaiset sopparit, kova kilpailu jne..


      • Mansikkamäki
        Mansikkamäki kirjoitti:

        Jos on hyvässä parisuhteessa lapset kannattaa tehdä opiskeluaikana, muuten helposti käy niin ettei työelämässä ole sopivaa ajankohtaa, määräaikaiset sopparit, kova kilpailu jne..

        Lisäys 25-26v. oli ihanneikä 2008 tehdyssä tutkimuksessa johon oli vastannut naiset ja miehet.


      • 12/32
        Mansikkamäki kirjoitti:

        Lisäys 25-26v. oli ihanneikä 2008 tehdyssä tutkimuksessa johon oli vastannut naiset ja miehet.

        Oliko nuo vastanneet itse näitä vastikään perheen perustaneita 25 - 26 vuotiaita jotka ovat nyt eronneet ;) Se oli vauvabuumia tuohon aikaan vielä ja moni teki silloin elämänsä virheen meidänkin tuttavapiirissä :) Nyt ovat etsimässä kumppania treffipalstoilla :)


      • Mansikkamäki
        12/32 kirjoitti:

        Oliko nuo vastanneet itse näitä vastikään perheen perustaneita 25 - 26 vuotiaita jotka ovat nyt eronneet ;) Se oli vauvabuumia tuohon aikaan vielä ja moni teki silloin elämänsä virheen meidänkin tuttavapiirissä :) Nyt ovat etsimässä kumppania treffipalstoilla :)

        Just, minun kaveripiirissä ei, liikut ehkä huonossa seurassa. Toiset arvostaa parisuhdetta perhe-elämää tavataan ystäviä lapset mukana, toiset tapaa kavereita vaan pubissa ja illanvietossa, johtaa eroon.


    • 12/32

      32v alkaa olla hyvä! Suhdetta kuitenkin takana oltava 12 vuotta.

      • Tälläästä...

        5/25 on hyvä aika tehdä lapsia. Sitä ehtii hyvin viidessä vuodessa jo maailmaa nähdä ja kokea kaikenlaista, että tuo riittää hyvin. Eli se on 5/25 nykyään. Enää ei eletä menneisyydessä eli 12/32 saa unohtua! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe