Mksi en osaa kouluttaa koiraani?

ginga

Luonteeltaan ihana koirani on ulkona yksi hirviö.Vetämisen saan kyllä kuriin ja sitä jo harjoitellaan,mutta meidän rähjäysongelma alkaa olla pahassa jamassa.Eilen kun vastaan tuli toinen koira ja omani alkoi rähjäämään,nostin koiraani pannasta että päästäisiin toisen koiran ohi ilman syöksymisiä.no koirani yritti napata mua kädestä.Mistä tää voi johtua?käykö koira jotenki niin ylikierroksilla?koira painaa lähes 30 kiloa ja on hieman yli vuoden( seropi,roduista ei tietoa mutta ainakin sakemanni).itse olen nuori nainen, jonka on vaikea pidellä koiraa.Olen usein ohittanut toisia koiria niin että hihna on ollut löysällä ja itse olen ollut rento,mutta aina koira syöksyy rähisemään.välillä menee niin hermo että tekisi mieli antaa koiralle satikutia, mutta sitähän en tietenkään tee vaan pyrin parhaani mukaan nielemään raivoni.Ärsyttää kun koirani tuli mulle noin 7kk ikäsenä ja silloin ei rähjännyt, mutta oppi kaverini koiralta yhteislenkillä rähjäämisen ja nyt se vain pahenee päivä päivältä.kotona aika paljon rapsuttelen koiraani ja myöskin silloin kun koira tulee sitä kerjäämään.voiko tää käytös olla mielistelyä mun osalta?olen jotenkin ihan sekaisin kaikista näistä neuvoista mitä olen lukenu ja nyt en enään ollenkaan tiedä että miten koiraani kouluttaisin ja mitä keinoja käyttäisin. Hyvät koirapalstalaiset, nyt kaivattaisiin jotain selkeitä ja toimivia neuvoja ja ehkäpä jotain teoriaa koirankoulutuksesta.jos jollain vaikka olisi jotain hyviä linkkejä tarjota.

137

7189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auktoriitta

      Mulla on kaksi isohkoa nuorta urosta, ja kyllä niilläkin on se meininki, että saatetaan rähistä. Nartut ohitetaan kiltimmin, mutta muille uroksille pitää tiedottaa, ettei tässä mitään vellihousuja kulje :)

      En syyllistä itseäni koirien käytöksestä. Otan sellaisen hihnaotteen, että turvallisesti päästään ohi. Kiellän kyllä koiria, mutta eivät ne siinä tilanteessa oikein kuuntele, vaikka muutoin tottelevaisia ja kilttejä ovatkin. Minulla on elämäni aikana ollut useita koiria, uroksia, mutta nyt on ensimmäinen rähinäryhmä.

      Olen sitä mieltä, että kaikki käyttäytymisasiat eivät ole koulutusasioita. Koira ei ole robotti, eikä automaatti, vaan sillä on oma tahto ja motiivit ja pyrkimykset. Siksi tämä on niin vaikeaa.

      Kiellon totteleminen kertoo, minkä verran koira arvostaa taluttajaansa. Mitä enempi koiraa pallutat ja lellit, mitä enempi koiran pään mukaan mennään, sitä isommaksi sen ego kasvaa. Ja sitä vähempi se tottelee. Voi purrakin omistajaa niissä tilanteissa.

      Koska en halua lopettaa koirieni hellimistä, tyydyn tilanteeseen. Meillä sentään on tilaa ulkoilla, eikä koirakoiden kohtaaminen ihan jatkuvaa ole. Eivätkä minuun käytä hampaitaan. Reaktio on jo aika lyhyt ja ohituksen jälkeen voidaan heti palata rauhalliseen kävelyyn. Uskon, että uhoaminen vähenee iän mukana, että se liittyy sukukypsyyden saavuttamiseen.

      Jos ongelma on sitä tasoa, että lenkille lähtö pelottaa, kannattaa mennä kouluttajalle. Pevi-koulutuksella saa tuloksia, kun menee ihan oikealle kouluttajalle. Omatoimiset purkinviskelyt voi unohtaa.

      • ex-remmirähjä

        Pevi kouluttajaa täältäkin kompataan. Liian pitkään kerkesin oman kodinvaihtajan kanssa häpeämään, pevi-kouluttajan kanssa ja kovalla työllä, kuljetaan nykyään hihna löysällä muista koirista ohi. Harrastaminen on myös nykyään mahdollista ja kivaa, lämpimästi suosittelen.


      • Labbistyttö 5kk

        Osta kirjakaupasta tai lainaa kirjastosta: Cesar Millan / Koirakuiskaajan parhaat neuvot. (Opas onnellisen koiran elämään. Lähes sata vinkkiä koiran sujuvaan arkeen.)


      • 2 sakemannia omistava

        Vaikeet rodut usein kokeilee rähjäämistä. Alota yks asia kerrallaan. Tykkääkö nameista/pallosta? Ohitukset lelun/ruoan avulla. Voit jopa syöttää esim iltapalan lenkillä. Isot kehut onnistumisista, heti ku koira ottaa kontaktia! Anna nyt vetää ja keskity rähjäysongelmaan eka. Laita sellaset remmisysteemit et vetäminen ei tunnu pahalta.


      • kiiti1971
        2 sakemannia omistava kirjoitti:

        Vaikeet rodut usein kokeilee rähjäämistä. Alota yks asia kerrallaan. Tykkääkö nameista/pallosta? Ohitukset lelun/ruoan avulla. Voit jopa syöttää esim iltapalan lenkillä. Isot kehut onnistumisista, heti ku koira ottaa kontaktia! Anna nyt vetää ja keskity rähjäysongelmaan eka. Laita sellaset remmisysteemit et vetäminen ei tunnu pahalta.

        meillä kanssa nuori westi poika ja kun poikia on kolme ne välillä mokailee ainakin nyt kunnon juuri muutettu mutta oon laittanu ne pyörimään ympyrään ni ohitukset menee siinä


      • Mitä se
        ex-remmirähjä kirjoitti:

        Pevi kouluttajaa täältäkin kompataan. Liian pitkään kerkesin oman kodinvaihtajan kanssa häpeämään, pevi-kouluttajan kanssa ja kovalla työllä, kuljetaan nykyään hihna löysällä muista koirista ohi. Harrastaminen on myös nykyään mahdollista ja kivaa, lämpimästi suosittelen.

        mouluttaja sitten neuvoi?


      • 1+2+3
        kiiti1971 kirjoitti:

        meillä kanssa nuori westi poika ja kun poikia on kolme ne välillä mokailee ainakin nyt kunnon juuri muutettu mutta oon laittanu ne pyörimään ympyrään ni ohitukset menee siinä

        Meidän ex-dopperi oli tosi arka, miellyttämishaluinen, tottelevainen kotikoira, mutta uhoili aina muille.
        Monia koirakouluja sen kanssa käytiin, mutta toisten koirien kohtaamiseen tai meille kotiin tuleviin vieraisiin se ei koskaan oppinut.
        Ongelma ehkä laumanjohtajuudessa, se kuvitteli suojelevansa omaa perhettään lenkillä ja kotona.
        Vetämisen saa kuriin, kun pysähtyy aina sovitulla komennolla, kun koira alkaa vetää. Eteenpäin ei mennä, ennenkuin koira rauhoittuu. Tätä täytyy toistaa kymmeniä kertoja.
        Rähjäämiseen en tiedä toimivaa keinoa.
        Tekisi mieli uutta koiraa, seuraavaksi hankin ehkä puudelin?


      • tappaja koira men

        on saatavilla koulutupantaa,kun koira haukkuu panta suhauttaa sitruuna suihkeen koira eteen ja haukkuminen loppuu.kysy koiraliikkeistä,ja kennelistä.niitä on saatavissa myös vuokralle.


      • Panta ei aina paras
        tappaja koira men kirjoitti:

        on saatavilla koulutupantaa,kun koira haukkuu panta suhauttaa sitruuna suihkeen koira eteen ja haukkuminen loppuu.kysy koiraliikkeistä,ja kennelistä.niitä on saatavissa myös vuokralle.

        Niissä vaan se huono puoli, että saattaa sitten kurittaa koiraa toisen haukkumisesta, vaikka koira itse olisikin turpa kiinni...
        Meinaan vaan, että mulla ainakin haukunestopanta reagoi myös kauempana tapahtuvaan haukuntaan, ei pelkästään sen koiran haukkuun jonka kaulassa on..


    • Jonkinlaisia neuvoja

      Luultavasti liittyy eniten koiran ikään, mutta asia pitäisi alkaa saada kuosiin nyt, ettei siitä tule tapaa joka jää koiralle. Näykkiminen johtuu luultavasti ylikierroksilla käymisestä.

      Osta apuvälineeksi vaikka top canis salon valjaat. Niissä on remmille kiinnitys rinnassa, joten kun koira lähtee kiskomaan se kääntyy persus menosuuntaansa.

      http://www.mustijamirri.fi/tuote/topcanis-salón-valjas/013910/

      Toinen apuväline on kuonopanta... Näillä molemmilla saat koiralta voimaa pois, eikä se voi raahata sua perässään, mutta itsessään ne ei kiskomista ja riekkumista lopeta - ne on vain apuväline koulutuksessa. Muuten sitten menet vain rauhallisena ja remmi lyhyellä mutta löysällä. Yritä pitää koira vierelläsi ja mennä niin että olet aina itse koirien välissä. Voit myös omalla vartalollasi "ohjata" koiraa vähän tien sivuun ja mennä kaartaen ohi toisista. Äläkä turhaudu ja hermostu vaikka takapakkeja tuleekin... Ja sun pitää oppia olemaan auktoriteetti, mutta sitä ei oikein voi opettaa täällä palstalla, vaan sinun pitää itse hoksata mistä on kyse...

      Ehkä kuitenkin paras jos ottaisit yhteyttä koirankouluttajaan. Häneltä saat selkeät ohjeet miten toimia, sillä tärkeintä olisi että teet itse aina samalla tavalla, eikä oma käytöksesi vaihtele.

      En ole itse tutustunut tuohon peviin, ja minusta se on vähän "epämääräistä" kaikkine remmistä repimisineen ja purkin viskelyineen, ainakin kerran kun telkkarissa joku pevi -täti koulutti koiraa, niin ei näyttänyt hirmu hyvältä, ellei täti sitten ollut ymmärtänyt väärin ja tehnyt omaa tulkintaansa asiasta. Kuitenkin hän oli koirankouluttaja ja ollut Pertillä oppilaana.

      Lisäksi en itse pidä ainakaan jonkun kolinapurkin nakkelusta siksikään, että se vaikuttaa myös siihen vastaantulevaan koiraan. Minusta oman koiran kanssa käydyt "keskustelut" pitäisi olla sen verran hiljaisia, ettei vastaantulevakaan niistä häiriinny. Siellä kun voi olla esim. kovia ääniä pelkäävä koira tai sellainen joka suhtautuukin aggressiivisesti vastapuolelta tuleviin "räjähdyksiin" olipa sitten rähjääjä omistaja tai koira, tai tosi leikkisä joka haluaa päästä katsomaan mikä jännä purkki siellä lentää... Sielläkin voi siis olla koira jolla on koulutus kesken tai jotain ongelmaa käytöksessä, eikä se tee hirmu hyvää jos vastapuolelta tulee jotain noinkin näkyvää ja kuuluvaa palautetta, vaikkei sitä toiselle olekaan tarkoitettu.

      Tuloksia saat myös positiivisemmallakin palkitsemiseen perustuvalla koulutuksella, itsellä on siitä kokemusta... Toki kannattaa karsia kaikista imelimmät ja sokerisimmat nami-pusi -mammat pois, sillä myös se ylenpalttinen kiekuminen näkyy ja kuuluu vastapuolenkin koiralle... Ylipäänsä suosin itse aika eleetöntä tapaa hoitaa asiat ja ne on enemmän henkisen puolen asioita millä koiran loppujen lopuksi saa tottelemaan, eli juuri se mitä sinä itse viestität omalla olemuksellasi.

      Jos kehtaat kertoa mistäpäin olet, niin ehkä joku osaa suositella sulle lähialueella toimivaa hyvää kouluttajaa... Jos suositteluja ei tule, niin kouluttajaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen kuinka pitkä kokemus kouluttajalla on ja omasta mielestä parhaita on ne, jotka on saaneet kimmokkeen opiskella alaa siksi, että itsellään on ollut ongelmakoira - he tietävät mitä se pahimmillaan voi olla. Kannattaa ylipäänsä kiinnittää huomiota kouluttajan "ideologiaan" eli että se vastaa omaa, koska silloin sun on helpompi pitäytyä oppimassasi, kun oma mielesi ei koko ajan taistele vastaan, etkä ajattele että tämä on ihan persiistä...

      • molossi ei rek

        Vähän samaa mieltä noista purkkijutuista.Mutta jokainen tyylillään,mutta se purkittelu ei saa häiritä muita.Todella mautonta on moista käyttää,kun ei tiedä mitä se vastaantuleva koira voi moiseen tuumata...


      • niih

        Telkassa näkynyt nainen, vaikka entinen Peetsan oppilas onkin, ei ole virallinen pevi-kouluttaja!


      • räyhä loppui
        molossi ei rek kirjoitti:

        Vähän samaa mieltä noista purkkijutuista.Mutta jokainen tyylillään,mutta se purkittelu ei saa häiritä muita.Todella mautonta on moista käyttää,kun ei tiedä mitä se vastaantuleva koira voi moiseen tuumata...

        meillä oli räyhäkoira,vein sen ampumaradalle ampua jyskytin tunnin,ja räyhä loppui siihen.se oli hyvä konsti.


      • Karvat pystyssä
        molossi ei rek kirjoitti:

        Vähän samaa mieltä noista purkkijutuista.Mutta jokainen tyylillään,mutta se purkittelu ei saa häiritä muita.Todella mautonta on moista käyttää,kun ei tiedä mitä se vastaantuleva koira voi moiseen tuumata...

        Todellakin vastuutonta heitellä purkkia vastaan tulevan koiran eteen! Tällainen tyyppi sai oman hyvin käyttäytyvän pentu koirani sekaisin. On sitten nykyisin aikuisena hermoheikko kaikkeen epämääräiseen paukkeeseen ja räminään ulkosalla, saatikka se paha että koiran hyvä käytös palkittiin pelottelulla. Hienosti koira onneksi kulkee edelleen. Ei paljon järki päätä pakota, tollaset tyypit vois luopua koulutus yrityksistä ja koirastakin kokonaan.


      • piika ja ei pieni
        niih kirjoitti:

        Telkassa näkynyt nainen, vaikka entinen Peetsan oppilas onkin, ei ole virallinen pevi-kouluttaja!

        Jotkut ne tajuaa ettei vilanderia kannata seurata, vilander tykkää että piiat tekee ja hän kerää tuoton ja kunnian.


    • molossi ei rek

      "mistä tämä voi johtua?" Sijaistoiminta.Koira päästää höyryt ulos ja kun omistaja on sopivasti hollilla,niin siihen...Eli käy ylikierroksilla.Joko ihan julmetusti tai jos/kun mukana on myös sitä,että koira ei kunnioita omistajaansa,niin yhdessä kiihtymyksen kanssa tikkaa kiinni.
      Mutta ensinnä,olisi pitänyt miettiä,kun koiran otti,pystyykö hallitsemaan vai ei.Jos ei kapasiteetti fyysisesti riitä,niin ei olisi pitänyt ottaa.Myöskin,kun otetaan sekis,niin tyhmyyttä ottaa koira,jonka rotuja ei tarkalleen tiedä.Koska ne antaa osviittaa jokusen monesti tulevasta...
      Ei koira välttämättä rähjäämistä kekannut kaverin koiralta,olisi se voinut tulla ihan muutenkin tai voi olla tullutkin...Taas kerran,koiran kanssa tulee monenmoista vastaan,ja mitä iäkkäämpi koira,niin omat juttunsa,koska ei ole päästy "vääntämään" alusta asti.
      Melkein kaikissa rähjätapauksissa on yhteistä se,ettei koiraa ole koskaan OPETETTU liikkumaan ja ohittamaan muita.On vaan tallusteltu ja sitten ihmetellän,kun koira ykskaks keksii omat kuviot,mikä on tyypillistä,kun ikää ja rohkeutta tulee,eikä ole opetettu kunnolla,MITEN kuuluu käytäytyä.

      Eli nyt pitäisi aloittaa alusta.Opettaa kontakti,luoda kunnon suhde ja tarvittaessa vaatia.Ja kun kontakti on opetettu,niin sillä mennään ohituksissa.Tässä vaiheessa ei olisi pahitteeksi hommata kuonopanta,ihan vaan hallinnan takia ja että itse voi olla rennompi,MUTTA se ei saa olla siis itseisarvo vaan kontaktin saaminen ja ohitusten ohittaminen "henkisen" puolen kautta.
      Ei kielto väärästä myöskään ole huono asia,mutta koiran täytyy toki tietää A.mitä kielto tarkoittaa ja B.mikä on oikeaa käyttäytymistä eli mitä siltä vaaditaan.
      Sitten on muistettava vielä käyttää "pelisilmää" eli sitä porkkanaa ja keppiä oikein.Eli tarkoitus ei ole nostaa koiran kierroksia entisestään.
      Nämä on yleensä sen luokan juttuja,että kaipaisi jonkun kokemaan avittamaan kädestä käteen,joten suosittelen jotain pätevää kouluttajaa.
      Minä taas sanoisin,että koiraa voi palluttaa vaiikka kuinka paljon,MUTTA sen pitää tietää,mitä siltä halutaan.Eli opetetaan mitä halutaan,motivoidaan ja AINA viedään viestimme perille.Eli koiran on aina toteltava.Eli pitä olla ehdottoman looginen.
      Toki jos ollaan jo pulassa,niin ei huono asia ole huomioita säännöstellä.Eli tavallaan sitä käytetään esim.vaan palkkana.

      Minulla on aina omat koirat saaneet huomiota,kun kaipaavat.Tosin eihän se aina onnistu,sillon ne vaan tyytyy kohtaloonsa.Muutta nytkin,kun on pentu,niin aina kun se tulee luokse,niin aina yritän sitä vähän rapsutella ja kehua siitä kontaktin otosta.Ei tämä mitään mielistelyä ole,vaan se on kontaktin rakentamista tietyin tavoin heti kättelyssä...

    • frida1

      Ensinnäkin hihnakäyttäytymisestä:
      1. Nyt pitäisi saada tuo riehuminen vältettyä mahdollisimman hyvin. Mitä enemmän koira saa sitä tehdä, sitä enemmän toiminta myös vahvistuu ja tulee totutuksi tavaksi käyttöön. Erilaiset koiraystävälliset hallintavaljaat ok. Ja sitten ihan helppo ja ilmainen konsti: niin kauan kun riehumista ei ole saatu pois, kierrä vastaantulevat koirat kaukaa.
      2. Ala opetella kontaktin luomista koiraan; että se aina ensin katsoisi sinuun, kun vastaan tulee koira. Tästä tietenkin palkka (makupala). Kontaktin luominen pitää opetella ensin ilman häiriötekijöitä. Sitten pikkuhiljaa niin, että näköpiirissä on muita koiria. Ja kohta sitten niin, että vastaan tulee koira.
      3. Kosketuskeppi voi olla yksi ns. taikakonsti hankaliin tilanteisiin. Sen käytöstä löydät tietoa viimeisimmästä Koirat-lehdestä.

      Sitten tuosta teoriasta. Koiran kouluttamisesta on monenlaisia teorioita ja ajatuksia, osa pitkälti humpuukia ja korostaa ihmisen valtaa suhteessa koiraan. Yksi selkeä ja johdonmukainen kirja on seuraava: Tommy Wiren & Päivi Romppainen: Onnistu koirasi koulutuksessa. Suosittelen ehdottomasti lukemaan! Siinä on sekä teoriaa että käytännön ohjeita, ymmärrettävässä muodossa.

      Ja sinä saat sinä rapsutella koiraasi niin paljon kuin haluat, ei se siitä pilalle mene :)

    • depp

      Kannattaa myös harkita koirakoulujen käyttäytymiskursseja tai remmirähjäyskursseja. Sinua lähimpänä olevat koirakoulut löydät osoitteesta http://tassutkartalla.fi

    • Elma

      Jotenkin tuntuu ihmeelle nuo rähisijät. Sinut pelastaa se, että pentu ei tullut sinulle ihan pentuna.

      Vaíkuttaa sille, että on paikallaan seurata tilannetta murrosiän loppuun, Jos ei käytös oikene aikuistumisen myötä, niin kuula kalloon. Ennuste on kuitenkin heikko; jos vähän yli vuoden ikäinen koira hyppii kaikkien silmille niin tuskin sen käytös oikenee. Jotkut koirat korjaantuu ajan myötä, mutta harvat. Jos jotain jaksat vielä yrittää niin mene muutamaksi päiväksi istumaan koiran kanssa lähimarketin ovenpieleen; siellä sitä elämää ja kulkijaa on. Nuori koira voi vielä saada jotain hyviä vaikutteita.

      • Haloota

        Onpa mielipide,et kyllä tiedä koirista YHTÄÄN MITÄÄN joten pidä se leukasi kiinni! Toivottavasti sinulla ei ole koiraa,


    • liian helppoa

      Tuota, mene vain ohi muista koirista, remmi lyhyelle ja kävele koiran kanssa eteenpäin, sano vain että mennään. Itse en ole muuta tehnyt ja koirani on oppinut olemaan rähjäämättä, jos sitten ei tämä toinen aloita. Tai sitten otat makupaloja ja pidät niitä kuonon edessä ohittaessa, mutta älä missään nimessä koiraan käy käsiksi, äläkä nosta pannasta.

      Itse siis tein tuota että vain mentiin eteenpäin ja yksi päivä koira käveli ihan hiljaa vain ohi....että olin ihmeissäni, että kuukausi tuon nuoren uroksen kanssa kokeillut vaikka ja mitä, löin hanskat jo tiskiin ja ajattelin että siinäpä reuhatkoon, mutta yks kaks vain lopetti. Ilmeisesti siksi, että me vain ohitettiin muut, ja annoin reuhata, en edes puhunut mitään, mutta heti kun meni ohitus hiljaa kehuin ja kehun edelleen. Meillä ei siis toiminut makupalat (kun on niin pieni että hankala pitää kuonon edessä ja kävelle samalla), eikä mikään muu kuin tuo, että siinäpä reuhatkoon, ilmeisesti joku siellä koiran päässä vain meni kohilleen.

      • wzw

        Ahaa, koirasi on taluttajasi.
        Siis kumpikin luulette olevan johtajia, hienoa noinkin.


    • koirakouluttaja

      Suosittelen menemään koirakouluun, johonkin missä on pieni ryhmä ja jossa on myös opetusta ongelmakoirille, Jos koirasi on uros niin leikkauta pallit pois ensin ja ala sitten vasta koulutus, sekun menee niin että kun koiralta lähtee pallit niin aivot tulee tilalle. selvästi sinä et ole se pomo, ja nyt pitäisi saada koiralle selväksi että sinä olet se joka määräät,, koiralle tulee vielä tuossa iässä massaa kovasti joten paino nousee, joten nyt vaan ottamaan yhteyttä lähelläsi oleviin koirakouluttajiin ennenkun käy pahemmin, sinulle tai jollekin toiselle.

    • N31

      Tämän vuoksi tulisi millaiselle koiralle minulla on tarvetta ENNEN kuin otetaan se oih niin söpö rottweilwrinpentu!

      • tttttt1

        Et osaa kirjoittaa. En ymmärrä.


    • Pelkää omia

      Täälläkin taloyhtiössä on nainen, jonka koirat haukkuvat jatkuvasti ja vetävät häntä liekassa. Koirille ei hän saa mitään lakia ja hyppivät ja ärisevät vieraille ihmisille.

      Rapussa asuu pieniä lapsia ja varmaan yksi kaunispäivä koirat purevat heitä. Nainen ei saa mitään kuria koirille. Hän pelkää koiriaan.
      Pitäisikö jo ilmoitta eläisuojelulle koirista. Miksi kerrostaloon hankitaan koiria?

      Nyt hänelle on ilmestynyt naapurirapun poikaystävä koiransa kanssa. Jokin narkkari, joka ei ymmärrä kuin tallustaa koirien liekassa. Näkyi jokin aika juoksentelevan alasti tuossa Pukinmäen suunnalla. Joten kaikenlaisia hulluja löytyy ja koirat ovat vaarallisia.

      • Kun vastaat, niin

        lue ensin ainakin aloitusviesti. Tämän ketjun aloittaja pyysi apua koiransa kouluttamiseen. Sinun viestissäsi ei ollut asiaan mitään valaistusta.

        Kun haluat kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksen, niin ole hyvä ja tee siitä erillinen aloitus.


      • Tositarina
        Kun vastaat, niin kirjoitti:

        lue ensin ainakin aloitusviesti. Tämän ketjun aloittaja pyysi apua koiransa kouluttamiseen. Sinun viestissäsi ei ollut asiaan mitään valaistusta.

        Kun haluat kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksen, niin ole hyvä ja tee siitä erillinen aloitus.

        Kun vastaat, niin

        Kun haluat kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksen, niin ole hyvä ja tee siitä erillinen aloitus.

        Tuo viesti oli ihan tosi ja elävästä elämästä eli tarina on tosi ja sopii hyvin esimerkiksi kuinka hulluja voikaan olla koiriensaomistajat!

        Tai, että saa edes pitää koiria. Kun ei osaa niitä kasvattaa ja kasvattaja pelkää omiaan eli nämä koirat ovat vihaisia ja vaarallisia.


      • Olkoon kuinka
        Tositarina kirjoitti:

        Kun vastaat, niin

        Kun haluat kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksen, niin ole hyvä ja tee siitä erillinen aloitus.

        Tuo viesti oli ihan tosi ja elävästä elämästä eli tarina on tosi ja sopii hyvin esimerkiksi kuinka hulluja voikaan olla koiriensaomistajat!

        Tai, että saa edes pitää koiria. Kun ei osaa niitä kasvattaa ja kasvattaja pelkää omiaan eli nämä koirat ovat vihaisia ja vaarallisia.

        hyvä ja elävästä elämästä kuvattu viesti tahansa, niin se ei kyllä auta yhtään aloittajaa jolla oli ongelma koiransa kanssa. Siksi oma topic tuolle olisi ollut enemmän kuin hyväksi.


    • HNGVM

      Siksi ett sinulla on vääränlainen koira Olisi ehkä kannattanut koiraa harkitsessa pohtia millaiselle koiralle sinulle riittää rahkeita ja osaamista. Kaiken järjen mukaan sinun olisi pitänyt päätyä pieneen seurakoiraan eikä dominoivaan suureen ja potentiaalisesti vaaralliseen koiraan.
      Sinun vastuusti on tässä kohtaa hakea ensin ammattiapua ja koiralle ammattitaitoista uutta kotia tai lopettaa se. Se, että antaisit sen nettipalstan kautta "vain jollekin joka varmaan osaa" on typerintä ja koiralle julminta mitä voit tehdä.

      Seuraavan kerran kuin harkitset koiraa, harkitse kanssa eläkä ota sitä mikä suloiselta näyttää.

      • haistany

        taidat olla varsin typerä ihminen.hv


    • JRnen

      UROSSEROPILTA KILKKERIT JUST MÄKEEN! Ei niitä sillä tartte olla! Reviirikäyttäytyminen rauhottuu het'kohta. Sama temppui nartulle. Sekään ei tartte enää kilujaan. Kummasti reviirin rajat muuttuvat, k-seksiminen loppuu ja matka joutuu sukkelammin, kun joka "postilaatikkoa" ei tartte tarkastaa minuuttitolkulla. Eikä joka mustille tartte hammaskalustoa näytellä, kun ne ei kuiteskaan ole hampilekureita.

      Vaikuttaa siltä, että nyt narun toisessa päässä on jotain sellaista, jonka elukka vaistoaa, haistaa, kuulee tai muuten hiffaa. Taluttaja tekee jotain sellaista tietoisesti tai tiedostamattaan, jonka elukka on hiffannut "kiitokseksi" rähinöistään. Ja kun nämä "kiitokset" jatkuvat, elukan ei-toivottu käyttäytyminen vain vahvistuu ja jatkuu.

      Elukka voi olla luonteeltaan pelkuri, ja se saattaa toimia siitäkin syystä noin. Testosteronit jylläävät ton ikäsellä pilvissa ja kun itseluottamusta ei ole riittävästi., Taluttelija vielä kiittelee koko ajan, nin minkäpä elukka siinä. Tehdään niinkuin käsketään. JA sisso!

      Pointti on siinä, että välttämättä taluttelija tietäen tai tietämättään tekee jotain, mikä on elukan mielestä kiitosta rähisemisestä. Toisen elukan tullessa vastaan kiritään hihnaa, nyitään hihnasta, aletaan höpöttämään "muka-käskyjä", vaihdetaan tien/kadun puolta, muutetaan askellusta, hengitysrytmi muuttuu, taluttelijalle tulee adrenaliinihiki (=pelkohiki) jne..jne. Elukka kyllä vaistoaa, haistaa, kuulee tai muuten hiffaa, että nyt on joku uhka päällä ja se tulkkaa sen omalla tavallaan, jonka on oppinut..

      MIKS muutesin hommasit seropin? Katto ny itte peiliin. Ei kukaan pysty sen luonnetta tarkasti sanomaan, kun ei ole "kaalisoppa-kaurapuuro-lihakeitto-rokkapadasta" oikeen kokemuksia. Tiedetään, miltä mikäkin maistuu, mutta sekotuksena ei kukaan tiedä, onko herroin herkkua vaiko itte yrjölän puuroo.

      • 4+4

        JRnen;
        Angstisessa kirjoituksessasi tuli esiin yksi tärkeä asia: Pelkohiki.
        Sen voi jokainen haistaa ihmisissä ja eläimissä. Koirat haistavat sen paljon paremmin. Niillä on myös paljon paremmat vaistot muutenkin.


    • KKKK2

      Rähiseville koirille on viisainta antaa savua korvaan.

      • Nutturapää

        Onneksi ei ole koiraa, niin ei koko elämä pyöri koiran talutushihnan jatkeena. Ja jos olisi räksyttävä koira, hankkiutuisin siitä eroon.


      • Kuitenkin jaksat
        Nutturapää kirjoitti:

        Onneksi ei ole koiraa, niin ei koko elämä pyöri koiran talutushihnan jatkeena. Ja jos olisi räksyttävä koira, hankkiutuisin siitä eroon.

        pyöriä täällä koirankoulutuspalstalla, miksi? Ettei vaan sinullakin olisi kohta oma koira... Ja oma aloitus tällä palstalla kun ihmettelet miksi se ei toimikaan kuin pitäisi.


    • canis lupus

      Ootte te kyllä tavallisia toopeja koko sakki. Itselläni ollut kuusi uroskoiraa eikä yksikään ole koskaan toisille koirille tai ihmisille rähissyt. Kaiken maailman kirjoja ostetaan, luetaan ja suositellaan, mutta perusasioissa ollaan täysin pihalla.Se nyt on vihonviimeinen moka, että toisten koirien lähestyessä vedetään hihnaa kireälle.

      Kaikkein tärkeintä on sosiaalistaa se koira kunnolla. Ja uroksilta pallit pois vai meinaatteko noita piskejänne muka käyttää jalostukseen?

      Juuri kaltaistenne tahvanoiden takia koirilla ja niiden omistajilla on monien mielissä niin huono maine. Teitä tolloja huonosti kasvatettujen koirienne kanssa tulee ulkona oman - hyvin kasvatetun - koiran kanssa lenkkeillessä aivan liikaa vastaan.

    • Kolinapurkitpois

      Kierrä ne vastaantulevat koirat niin kaukaa että omasi kestää rähjäämättä, palkitse. Pitkä tie mutta toimii. Jos et pysty kiertämään niin ohi vaan hiljaa ja eleettömästi vaikka se koira huutaisi mitä, kuonopanta tai vaikka koira kainaloon jos et pysty sitä muuten eleettömästi voimalla hallitsemaan. Jotkut kiertävät myös hihnan koiran mahan ympäri jolloin se ei voi vetää (hihna kulkee kaulapannasta selkärankaa pitkin lantioon asti, siitä vatsan ympäri ja hirttosilmukaksi joka kiristyy jos koira vetää, taluttaja ei saa siitä kiskoa, sattuu, koira kannattaa totuttaa tähän jo ennen kohtaamistilannetta).

      Älä käy kiinni koiraan, se todennäköisesti rähjää omaa epävarmuuttaan ja jos sitä vielä ahdistetaan omistajan toimesta niin ei sille jää paljon vaihtoehtoja kuin puolustautua puremalla ja loppukin luottamus omistajaan on mennyttä.

    • Leena 123

      Lässyn lässyn lää! Koira on koira ja kaikki kalliit koulutus kurssit on aivan syvältä ja pelkkää rahastusta. Itselläni oli sekarotuinen koira 15 vuotta ja koirani ihan itse koulutin. Koiralle pitää antaa se asia ilmi, että kuka perheessä käskee ja kuka tottelee. Turhat lässytykset ja makupalat hevon kuuseen.

    • Rähinäryhmä

      Kylläpä meni asiattomaksi. Kokemuksesta kerron, että kastrointi ei lopeta uroksen rähjäämistä. Toiselle urokselle rähjäävä uros ei ole ihmiselle vaarallinen, ei sitä lopettaa tarvitse. Rähinöitsijän pystyy pitämään vierellään, ellei ihan avuton ole.

      Komppaan eniten noita juttuja että rauhallisesti vaan, ajan kanssa parempaan suuntaan. Suurin hätähän omistajalla siinä tilanteessa on häpeä, mitä muut ajattelevat. Pois sellaiset ajatukset, koirallehan sellainen käytös on ihan luonnollista. Isot erot koirien viettirakenteessa selittävät, mikseivät kaikki rähise.

      Rähisijäkoira ei ole useinkaan häiriintynyt eikä luonnevikainen eikä kouluttamaton. Arvelisin, että vietikäs tai luonteikas tai epävarma tai pelokas. Tsemppiä omistajalle jatkuviin ohitusharjoituksiin!

    • tiki1

      Ei voi olla vaikeaa pitää alle 30kg koiraa.Oma koirani painaa 65kg ja sen pitelemisessä on toisinaan tekemistä!

    • KUULA KALLOON

      Meilläkin oli kerran tuollainen kiltti koiruli haukkui kaikki suihkukoneet taivaalta repi ajokoiran selästä kämmenen kokoisen suikaleen nahkaa irti,Isä antoi sitten sen saatanan rakin sukulaiselle seuraavaksi kirviseuran laika oli pitänyt lopettaa metsään sen jälkeen tuli kuula kalloon.

      Samaa hoitoa suosittelen rakillesi ennen kuin repii riekaleiksi jonkun pikkulapsen sitähän et tietysti joudu maksamaan kun lapsella ei mitään arvoa ole,Mutta auta armias kun piskisi silppuaa jonkun 5000€ rotukoiran sitä saat maksaa kauan.

    • jooh

      Ihan ekana, ei kannata neuvoja kysyä täältä, kuten huomaat ei täältä hevillä hyviä kommentteja heru, lähinnä tuota "tapa se koiras" -paskaa, joten paras olisi löytää jostain asiallisesti neuvovia koiranomistajia. Itse näen asian niin, että koirasi luulee tehtävänsä olevan juurikin räyhääminen, se räyhää koska ei "luota" siihen, että sie pystyt johtamaan lenkkiä. En sano siis tätä pahalla tai, että olisit jotenkin huono koirankouluttaja, mutta varsinkin uroksen kanssa naisena on todella haastaavaa koulutus. Sillä kyllä se koira tajuaa, että nainenhan se siinä on.

      Meillä urospennun kanssa oli aluksi todella helppoa, joka vähän sai omankin käytöksen olemaan lepsua. No sehän johti siihen, että murrosiässä alkoi se haastaminen, miksi minun sinua pitäisi totella. Meillä ei onneksi remmirähinää koiralla ollu, lähinnä sitä, että tuijotettiin ja haastettiin sitä vastaantulevaa koiraa kstseella.

      Joka tapauksessa sinun pitää nyt saada vahvistettua omaa asemaasi perheessä ja hyvin. Meillä lenkillä toimi hyvin takana-käsky. Koira käskettiin pysymään takana jatkuvasti ja pikkuhiljaa se ymmärsi, ettei sen tarvinnut vahtia vaan minä menin edeltä ja se pystyi rauhassa nuuskimaan ja tekemään omia koirajuttujaan. mutta muista että tämä ei toimi heti, tai että se ei välttämättä toimi ollenkaan. Mutta tsemppiä ja hae neuvoja jostain hyvältä palstalta :)

      • 4+4

        jooh,
        kiitos asiallisesta kommentista!


    • Pitihän se arvata

      että tämäkin ketju pitää ylläpidon toimesta pilata nostamalla etusivulle kaikkien trollien vittuiltavaksi. Toivottavasti edes ymmärtäisivät noudattaa noita poistopyyntöjä.


      MUISTAKAA KÄYTÖSSÄÄNNÖT JA HYVÄT TAVAT!!!

    • dfghjkl

      Kaikki koirat ovat hulluja ja omistajat vielä hullumpia.

    • ilkkapoika34

      sähköpanta

    • omistajasta se on kiinni sulla väärä koira,hanki itelles hiiri koska et osaaa koiraa saadaoppimaan tavoille,tee siitä karvahattu se wi hauku eikä murise

    • seehferi

      nappi ottaan tai kuula kalloon

    • duunarixx

      Jokaiselle koiralle, joka näyttää ihmiselle hampaitaan, välittömästi kuula kalloon.

    • Pyrtzy
    • doggystyle1

      No niin, hommaa koira, menetä oma elämä.. Lähipiirissäni on noita koiraihmisiä.. VOI VOI!!. Ensin hommataan koira, sitten kun sille ei ole aikaa, hommataan toinen koira sille kaveriksi.. sitten ne kaverit teljetään omaan huoneeseen tai ulos narunpäähän tjms. Räyh räyh koko ajan.. Mihinkään ei voi mennä/ tulla, koska koira on ruokittava ja paskottava.. se on siis normaalia tehdä niin, koska ovat eläviä eläimiä.
      Matkoille meneminen.. vie koira sukulaisten "iloksi", sitten kun ne sukulaiset ovat esim pirun kaukana, niin jo väsyy siihen edestakasin ajamiseen ennenkuin on edes lomalla (koirista).
      Koiran hoitaminen.. vitun kallista.. systerilläni on kaksi jotain mulkosilmäkoiraa, tulot sillä huonot. Joka vitun eläilääkärikäynti maksaa n. 700€.. siis oikeesti!
      Koiran toiminta kotona on aina jollakin tavalla koiran puolesta terrorisointia.. kyttää vaan ruokaa ja varastaa sitä tarpeen mukaan.. kun et ole paikalla niin kaluaa kaukosäätimet yms.. Sitten houkutellaan sitä Mustia makkaralla, pois pahanteosta.. samalla tosin palkitaan se siitä pahanteosta.. Idioottimaista touhua. TURHAA VAIVAA sanon minä.
      Sitten siitä koiranpaskasta.. sitä on aivan liikaa.. joka koiranpaskan kilon tuottamiseen tarvitaan isoja tehtaita, että saadaan kaikkee herkkuruokaa niille.. eli HIILIJALANJÄLKI MAHTAVA! Koira voi syödä samaa mitä ihminenkin.. ainakin mun koira söi ja oli pirun terve!
      HUOM! Kaikki viherpiipertäjä kukkahattu koiranpaskan puolestapujat.. MINÄ olen koiraihminen.. mulla on ollut yksi koira.. mulla oli sille aikaa ja rakkautta, ei ollut ongelmia.. kaipaan sitä aina välillä, mutta MIKÄÄN TOINEN KOIRA ei voi sitä korvata, joten koiraa en enää hommaa!
      ELÄMÄ ILMAN KOIRAA ON RAIKKAAMPAA, PUHTAANPAA, KARVATTOMAMPAA, IHANANPAAA, HALVENPAA. SAA MENNÄ TULLA JA OLLA ILMAN HUOLEN HÄIVÄÄ!!

    • kouluttaja2

      Terve, mene eläinkauppaan ja osta kuonokoppa koiralle!!!

    • koirakuiskaajan fani

      Cesar Millanin kirjat ovat loistava apu ongelmiisi. Niistä saat varmasti avun.
      T. avun itse niistä saanut

    • schäfer

      Menkää näiden koirien kanssa ongelmakoirakouluttajalle kuten kirsi aalto, ei tuo köytös parane täällä päivittelyllä. Jokainen joka ottaa koiran tulisi myös ditoutua sen asianmukaiseen koukutukseen sekä yhteiskuntakelpoiseksi kasvattamiseen. Tämä prosessi alkaa jo silloin kun se pieni suloinen pentintulee kotiin!
      Ja muistakaa koirat eivöt ole ihmisiä!!! Laumassa ne tönivät ja ojentavat toinen toisiaan eleillä, ja siksi ihmisen tehtävä on myös kertoa miten käyttäydytään. Ensialkuun napakka EI tulisi opetella sen sijaan että kertoo 'älä viitsi rähjätä' tms

    • seropisakemanni

      Itselläni on 2 isoa narttua. Molemmat remmirähjääjiä. Vanhin on 5v9kk ja nuorin 4v7kk. Aina kun lenkitin molempia yhtäaikaa, niin alkoi kauhea rähjääminen, kun kielsin mitään ei tapahtunut, molemmilta siis katosivat korvat. Olen nyt reilun vuoden verran lenkittänyt molempia erikseen ja ohittaminen on alkanut pikku hiljaa sujumaan. Välillä rähistään ohikulkeville koirille, mutta pääsääntöisesti mennään hiljaa ohi. Itselläni vanhin on setterin/sakemannin mix ja puhdas sakemanni. Sakemanni uskoo minua paremmin, kuin seropi, mutta molempien kanssa on erikseen paljon helpompaa lenkkeillä, kuin yhdessä. Olen käyttänyt näitä "ääniä" ohittamisessa ä-ää, ohi, anna olla ja melko hyvin on nämä minulla toiminut. Välillä ei uskota nuistakaan huolimatta. Seropi on ns pahempi. Laitan sen istumaan ja yritän itse olla sen edessä tai laitan sen istumaan ja anna olla tai ohi komennolla odotetaan, että koirakko menee ohi. Vetäminen hihnassa oli näilläkin, varsinkin seropilla melkein 5v ja nyt on pikku hiljaa tajunut, että hihnassa ei saa vetää. Seropi tuli 7 viikkoisena ja sakemanni 8 viikkoisena. ([email protected])

    • Ensimmäinen virhe tuli silloin kun nostit sen kaulapannasta. Se antoi jo merkin koiralle että pelkäät ja sen pitää,luonnollisesti, puolustaa laumaansa.
      Teillä,kuten usealla vastaajallakin, on johtajuusongelma. Koira pitää Sinua lauman jäsenenä ei JOHTAJANA.
      Jos ongelma jatkuu, autan kyllä. Laita yksityiviestiä. Tai menet koiran kanssa koirakouluun.

    • Jätä se

      Sika !

    • Mortianna

      Ensinnäkin, koirasi rapsuttelu ei ole koirasi mielistelyä. Jos äiti pitää lasta sylissä ja hellii, pidetäänkö sitä mielistelynä?
      Koira ei näe sinua "susilauman johtajana" joten sitä sinun on aivan turha yrittää olla.

      Useat kieltävät koiriaan tilanteissa joissa ne käyttäytyvät väärin, mutta se harvoin auttaa, koska koira ei osaa assosioida ei-sanaa mihinkään toimintoon. On paljon helpompi kertoa koiralle mitä sen PITÄÄ tehdä, kuin mitä sen ei pidä. Ohitustilanteessa koirasi on niin kiihdyksissä, ettei tietenkään kuule mitään.

      Kannattaa opettaa koiralle, että vastaantulevien koirien näkeminen tietää jotain hyvää. Kun näette vastaantulijan jo kaukaa, vaihda suuntaa ja palkitse koirasi. Pikku hiljaa pääsette lähemmäs ja lähemmäs, voitte ohittaa jo toiselta puolelta tietä, loppujen lopuksi löysällä hihnalla. Älä päästä koiraasi niin lähelle että se joutuu "ylikierroksille". Tämä voi olla todella hankalaa, ja suosittelisin toistaiseksi kuonopantaa, vaikka en välineurheilija olekaan. Kuonopanta ("päitset") helpottaa ison koiran hallintaa panremmin kuin panta, jos se saa "raivokohtauksia".

      Itse en antaisi tervehtiä toisia koiria hihnalenkillä, sillä se kasvattaa mahdollisuutta remmirähjäämiselle, mutta sinun tapauksessasi se voi olla ihan hyvä idea, kunhan koirasi on jonkin verran rauhoittunut. Näin se oppii, että vastaantulijat voivat olla ihan hyvä juttu. Usein rähinä johtuu pelosta.

      • Mortianna

        Äläkä nyt ainakan tuohon Cesar Millaniin sekaannu, ihan totta.


      • Schäfer

        Herätys!!! Koiran rapsuttelun ja äiti ottaa vauvansa syliin näiden asioiden kanssa ei ole mitään yhteyttä. Valitettavan usein ongelmia esiintyy tai oikeammin AINA, kun rinnastetaan ihmiseen ja etenkin lapseen.
        Rähinä voi johtaa juurensa pelosta mutta usein pelkääjä on hihnan toisessa päässä. Tuolloin koira oppii Rähinän avulla puolustamaan rassukkaa hihnan toisessa päässä.
        Koirakoulu Kiti 3krt käynnin jälkeen takaan että koirasi ei ole enää remmirähjä mikäli itse sitoudut kotitehtäviin ja muutat asennoitumisesi koiraan pysyvästi.


    • Eläinystävä Kokkola

      "Nappi otsaan".

    • fdepöä

      onko pakko ottaa koiraa jos ei pysty siitä huolehtimaan?? ei

    • hk,,

      nappi otsaan, tai piikki,,, muu ei aura enää..tosi on,,,

    • Sakemanni

      Avainsana on MOTIVOINTI ,eli sinulla on oltava jotain sellaista ,joka kiinnostaa koiraasi enemmän kuin se toinen koira....ja se motivointi niinkuin muukin koulutus on aloitettava jo pentuna.Se remmistä repiminen ei auta yhtään,pikemminkin yllyttää koiraasi.

      • Jonnet turvat kiinni

        Ei sitä kouraa lopettaa tarvi! Vanhemmatkin koirat voivat oppia olemaan kunnolla. Avain sana on pysy lujana! Tiesittekö pätijäjonnet että pelkällä katsekontaktin säilyttämisellä saa ihmeitä aikaan. Murise koirallesi kun se murisee. Näin näytät kumpi on pomo. Jos lopetat kontaktin tai murisemisen koira luulee sinua heikoksi ja itseään pomoksi! Ei tartte muuten pätee tähän vastaukseks mitään että väärässä olet!


      • Jonnet turvat kiinni kirjoitti:

        Ei sitä kouraa lopettaa tarvi! Vanhemmatkin koirat voivat oppia olemaan kunnolla. Avain sana on pysy lujana! Tiesittekö pätijäjonnet että pelkällä katsekontaktin säilyttämisellä saa ihmeitä aikaan. Murise koirallesi kun se murisee. Näin näytät kumpi on pomo. Jos lopetat kontaktin tai murisemisen koira luulee sinua heikoksi ja itseään pomoksi! Ei tartte muuten pätee tähän vastaukseks mitään että väärässä olet!

        Olet oikeassa,tottakai,kuka on pomo-koira tai Isäntä!!!!


    • Annalt91

      Siun on saatava se koiran huomio siitä toisesta koirasta muualle..

      • Priimahurtta

        Vaihda suuntaa kun näät toisia koiria. Suunnan vaihto hämmentää koiraa ja tällöin se ei välitä muista.


    • mulla ei ole koiraa mutta mun serkulla on 4 siperian haskya joista 2 on puhdasrotuisia mutta kuitenkin.. mie olen monesti taluttanut mun kaverin koiraa ja se oli kanssa sellainen et se haukkui toisia uros koiria mutta mie olen tehnyt kaverin koiralle sillain että otan koiran ihan mun jalkojen viereen ja pidän hihnan kireällä ja käännyn poispäin ja kyl se totteli ja mie toistin sitä aika monta kertaa herkkujen kanssa ainakin alkuun ja toisena konstina pyysin koiraa istumaan ja kun se istuu paikallaan ja katsoo minuun nii annan herkun ja odotin et toinen koira menee ohi.. vaikka mie teen samoin mitä nyt koirankouluttajat tekee telkkarissa mutta kyllä ne toimii jos tekee ne oikeaan aikaan että ne joilla on koiriensa kanssa lenkkeily ongelmia et oma koira haukkuu nii kannattaa katsoa koirankoulutus ohjelmia niistä oppii ja itekin olen kaverin koiraan tyytyväinen ja kaverinikin on onnellinen minun isosta avusta ja kyl sekin oli mukana tässä harjoituksessa et mie puhun kaverini puolesta..

      • nuuh

        Kolmeen lauseeseen mahtui valtavasti asiaa...


    • näinmeillä

      Kaikki koirat on tietenkin yksilöitä, mutta kerron omasta, samantapaisesta koirasta, tosin hiukan isommasta paimenkoirasta.

      Hiukan alle vuoden ikäisenä sille tuli tuo sama ongelma ja jokainen vastaantuleva keskikokoa isompi koira antoi aiheen rähjäämiselle.
      Eräs vanhempi mies, joka oli omien sanojensa mukaan kasvattanut useita koiria, selitti tilanteen.

      Koira kokee vastaantulevat koirat uhkana ja puolustaa sekä minua, että itseään. Siksi pienet koirat ei aiheuttanut rektiota, koska niitä se ei pitänyt uhkana.

      Tämän vanhan miehen neuvo oli, jos koira rähjää, alista se heti!
      Eli kaada koira ja mene sen päälle makaamaan siten, että koira ei pääse pois.
      Ei tarvita minkäänlaista koiran satuttamista, vain osoitus siitä, että olet vahvempi ja kykenet tarvittaessa suojelemaan sekä itseäsi että koiraa. Kykenet siis olemaan koiran silmissä luotettava laumanjohtaja.

      Tein tämän (alistamisen) ensimmäisenä päivänä kolme kertaa ja muutamana seuraavana päivänä muutaman kerran.
      Sen jälkeen koira ei kertaakaan aloittanut rähinää toisille koirille, muutaman kerran on vastannut, kun vastaantuleva rähisijä on meinannut päästä liian lähelle.

      Yleensä ohitukset hoituu "seuraa" käskyllä ja palkintona on kehuminen tai tutustuminen toiseen koiraan ohituksen jälkeen.

      Näin se toimii meillä ja koira on nyt jo yli 3 vuotias.

    • Vastuuta omistajille

      Jos koira yrittää purra omistajaansakin se pitää välittömästi lopettaa. Koira on omistajan vastuulla ja tämä osoittaa ettei omistaja pysty kantamaan vastuuta ko. yksilöstä. Piikille ennen kuin sattuu jokin peruuttamaton vahinko. Koirat eivät saa missään tilanteessa olla vaaraksi ympäristölleen (ellei kyseessä ole vahtikoira joka on omistajansa aidatulla alueella).

      • Joskus pitäisi

        koiranomistaja kouluttaa ensin. Kuten tässä videossa.


    • lk<cbkl'kbl

      Kontaktikoulutusta, mitä täällä jo on suositeltukin. Eli teet itsestäsi kiinnostavamman koirallesi kuin se muu mitä ympärillä on tai tulee vastaan. Harjoittele katsekontaktin ottamista sisällä. Esim. seiso koiran edessä kädet nyrkissä silmien korkeudella namit käsissä piilossa.Jos koira katsoo käteäsi silimien sijaan, siirrä kädet selän taakse. Tarkoitus on saada koira katsomaan sinua silmiin. Kun koira ottaa sinuun katse kontaktin, kehu ja anna nami. Toista ja lisää käsky katso"" tms. 5-6 krt vaihdellen naminantokättä. Toista 3-4 krt/pvä. Tee ensin asunnon rauhallisimmassa paikassa esim. keittiö. Kun onnistuu käskyllä voit siirtyä olohuoneeseen, eteiseen, rapuun, pihalle. Paikanvaihto vasta kun koira ottaa katsekontaktin varmuudella käskystä. Jos haastavammassa paikassa ei onnistu, paluu edelliseen paikkaan. Parempi pari onnistunutta suoritusta kuin puolikkaita tai epäonnistuneita. Koirat on erilaisia, joku jaksaa tehdä useita minuutteja ja joillekin 2-3 toiston jälkeen kiinnostus menee. Sitten kun katsekontakti onnistuu käskystä paikalla, ala liikkua. Käsky, ota askel pari taaksepäin ja koiran katse silmiisi säilyy. Kehu ja anna nami. Toista ja pidennä pikkuhiljaa matkaa ja lopulta liiku taaksepäin siten, että koiran katse pysyy. Tee harjoituksia päivittäin useita kertoja lyhyitä jaksoja lopulta jo lenkillä. Muista; ensin rauhallinen paikka ja pikkuhiljaa lisää häiriötekijöitä.
      Huomioon otettava asia on sukupuoli ja ne koiran rodut. Uroskoira kannattaa kastroida niin sillä ei ole tarvetta uhitella toisille uroksille. Saksanpaimenkoira on vartijakoira eli erittäin vaativa koirarotu. Sanotaan, että epävarma koira hyökkäilee yms. Ehkä sun kannattaisi viedä koira jollekin kokeneelle kouluttajalle, joka pystyy kertomaan mistä koirasi käytös johtuu. Vältä yhteislenkkiä tuttusi koiran kanssa. Voi olla, että se on vain oppinut sen siltä koiralta.

    • Nähnyt

      Kastrointi rauhoittaa monia,kuvauksesi perusteella koirasi ei ole valioyksilö jonka suvunjatkamiskykyä pitäisi säilyttää.Agressiivinen luonne periytyy.

    • Koiruliini

      Muista ettet kiristä hihnaa jo etukäteen kun tilanne tulossa, viestit koiralle että sinä pelkäät ja tuossa on uhka ja kuuluukin rähjätä. Löysä ja rento meno kunnes kohtaat ja sitte rivelistä kiinni jos alkaa rähjää. ÄLÄ AINAKAAN kehu koiraa jos käyttäytyi huonosti, jätä huomiotta hetkeksi ja kielto oikeassa kohtaa. Kuonokoppa jos alkaa purra tollasis tilanteis, älä ota riskejä. Selätys jos yrittää ottaa valtaa. Ongelmakoirakouluttajalle mars mars ja äkkiä. Pallit pataan jos on vielä leikkaamaton uros, opittuja käytösmalleja se ei toki poista. Olisko koirakaverii jonka hyväksyis ja olis hyvä käytös kaverikoiralla, niin menisitte niiden kans. Paljon kohtaamisharkkoja, mielellään ohittaisitte koiria jotka ei provosoidu sun omastas. Nami käyttöön kun ohitus menee hyvin. Ota kontakti koiraan namilla tms. ennen ohitusta. Ei ole häpeä tunnustaa jos ei pärjää, mut hae tohon apua, älä anna koiran johtaa äläkä ota puremariskejä. Kun on kiihdyksissä puree pahimmillaan sua, jos kiellät kun ei rähjän kohteeseen käsiksi pääse. Muista ettet anna koiralles negatiivisia signaaleja itse, jännität ja varaudut ennen kohtaamisia, koiras sen vaistoaa. Etenkin ton puremisjutun jälkeen alitajuisesti alat pelätä, koira on viisas ja haistaa susta pienetki asiat. Hae apua.

    • mek

      Sinun täytyy ottaa luulot pois koiralta vaikka siten että otat kaulapannasta kiinni ja pyörität koiraa niin kauan kun se on nöyränä vieressä ja olet saanut otteen että sinä määräät niin rupeaa tottelemaan ja muista palkota koira kun koulutus etenee niin hyvä tulee. Koiraa pitää ruveta kouluttamaan ihna pienstä pitäen ja jos et onnistu niin otappa yhteys koirankouluttajaan niin saat hyviä vinkkejä kouluttamiseen. Jos koira rupeaa käymään sinun päälle ja yrittää purra ja ei lopu niin koira pitää lopetaa ja hommata uusi jos selviää koirasi on luonnevikainen.

    • anesko5

      Itselläni on kokemusta vain kultsunarttujen kouluttamisesta, joiden luonne on tietyllä tavalla helppo. Toinen tosin oli pentuna aika kova auktoriteettien haastaja. kun oli tarpeeksi monta kertaa oppinut, kuka on pomo, sen jälkeen ei enää haastanut, eikä aikuisena purrut omistajaa. (Pennut tietysti koko ajan purevat.) Enkä potkinut, lyönyt tms. väkivaltaa, vaan juuri selättäminen, tai niskavilloista kiinni ja puhuttelu kasvoista kasvoihin. koirahan inhoaa ja välttelee katsekontaktia, koska se on vallan merkki.

    • sadfghjklölkjhgfds

      Itse pistäisin lihoiksi ja tekisin maistuvan Vietnamilaisen keiton. Ehkä parhaille paloille soisin tilan vaikka kunnon hiilloksella, tosin silloinkin aasialaisittain marinoituna. Tässä alkaa ihan vesi herahtaan kielelle kun muistelee edellistä aasian reissua..

      • kflafkö

        Aloittaja kysyi neuvoa eikä ruokaohjeita saati rasistisia vihjauksia toiseen rotuun kuuluvista ihmisistä ja heidän kulttuurista. Ai niin, jossain päin maailmaa syödään pässin kiveksiä....


      • Sen pässin
        kflafkö kirjoitti:

        Aloittaja kysyi neuvoa eikä ruokaohjeita saati rasistisia vihjauksia toiseen rotuun kuuluvista ihmisistä ja heidän kulttuurista. Ai niin, jossain päin maailmaa syödään pässin kiveksiä....

        joka tuon ruokaohjeen kirjoitti, pallit varmaan maistuisikin erinomaisen herkullisilta. ;D


      • jukkissss
        kflafkö kirjoitti:

        Aloittaja kysyi neuvoa eikä ruokaohjeita saati rasistisia vihjauksia toiseen rotuun kuuluvista ihmisistä ja heidän kulttuurista. Ai niin, jossain päin maailmaa syödään pässin kiveksiä....

        Ai niin, Vietnamissa tosiaan kasvatetaan koiria ja niitä syödään, kuten täällä lammasta pääsiäisenä. Mielestäni ei ole kauheen rasistista, jos joku mainitsee tavoista, miten asiat muualla tehdään.

        "Lemongrass dog is a very popular Vietnamese dish!" suora lainaus: wikihow.com/Cook-Lemongrass-Dog


    • jep.

      Luotipäähän.

    • pilarikataja

      Hohhoi! Mä en ees jaksanu lukee kaikkia! Miksi ihmisten jotka on sitä mieltä et koirat on turhia ja ne pitäis lopettaa, miksi luette näitä!?? ei näis oo teille mitään!!! hoitakaa omat asianne ensin! Helpotti! No niin... Mun entinen koira kiukutteli myös vastaan tuleville, täällä maaseudulla se ei oo ongelma kenellekkään. pidetään koira lyhyessä narussa ja vaikka juostaan ohi. ja tilanne oli siinä. Onhan se kiusallista, mutta kovakalloisen kaverin kanssa on vain elettävä, ei sitä tosiaan lopeteta, jos nyt ei ilmene todellista syytä. Ehdottaisin että jos siellä kaupungissa on niin ahdasta että pitää ihan pannasta ottaa kii niin entä jos vaihtaa toiselle puolelle katua??

    • Pidä suomi siistinä

      Jos omistat koiran niin silloin täytyy huolehtia siitä ettei toisten ihmisten talojen portin pielee tee paskoja ja kuseja!!! Sillä ei ne ole kivan näkösijä muille kun koirien jätteet ovat portin pielissä ja haisevat paljon!!! Laki velvoittaa koiran omistajaa siivomaan jätteet pois!!

    • Kyllälähteetaas

      Suosittelisin ottamaan sen kokoisen koiran jolle pärjäät, jos tulee tappelu, esim joku 2-3kg voisi olla hyvä.

    • sus5

      Laita koirallesi sähköpanta niin kyllä oppii ja helposti ,ei tartte monta kertaa käyttää eikä vahingoita koiraa.

      • kg<'<

        Joo, ei vahingoita koiraa. Kokeile ihan itseesi. Koira oppii pelkäämään eli menee huonompaan suuntaan.


    • typy-1

      Koirakoulu kiti :) 3 kk ja mun koira ei ollut enää remmirähjä

    • elv3

      Hyppää sen rakin kanssa Siperian pikajunaan, paluulla ei ole kiirettä.

    • asiantuntija oi

      Kyllä toiset ihmiset ovat oma-aloite kyvyttömiä, ohje: käytä ulkona kuonokoppaa koirallasi.

    • hgetheth

      Koiralta pallit pois niin meno rauhoittuu.

    • järkeä omistajan pää

      Yksin kotona. Päivät pitkät. Ulkona se tupakan mitta.
      Koira kuuluu maalle ja ulos ja se pitää kurittaa nöyräksi. Remmiä aina kun rähisee.

    • laumanjohtaja

      Hyviä neuovoja on kyllä tullut jo paljon.

      Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että vetämiseen ei auta valjaat, jos koirassa on yhtään vetoviettiä. Tällöin vetäminen tehostuu valjailla.
      Myöskään vetovietittömillä koirilla ei valjaat aina ole hyvä ratkaisu: vetäminen tulee koiralle "kivuttomattommaksi", kun kaulapannalla, eikä näin ollen vähennä vetämistä, vaan voi jopa lisätä sitä.
      Hyvä ratkaisu on kuonopanta, jos haluaa välineen avuksi. Kuonopanta ei itsessään ole, kuten on mainittu, ratkaisu tilanteeseen, vaan apuväline koiran hallintaan.

      Itse en pidä Cesarin kaikkia keinoja ja koirafilosofiaa epäasiallisena, vaan hyvinkin paikkaansa pitävänä. On nähtävä, että koira on koira, ei ihminen. Koira toimii omalla logiikallaan, jota ohjaa myös rodun ominaisuudet. Rodun piirteet määrittää parhaimman keinon käsitellä ko. koiraa.

      Kaikki koirat mielestäni tarvitsevat LIIKUNTAA, KOULUTUSTA ja HELLYYTTÄ, juurikin tässä järjestyksessä.
      Esim. 2 h reipasta liikuntaa päivässä voi olla joillekkin koirille liian vähän. Liikunnan jälkeen koiraa on helpompi hallita ja kouluttaa, kun ei ole liikaa energiaa, joka sotkisi koiran keskittymisen. Hyvän suorituksen jälkeen koiraa tulee kehua ja paijata.

      Vink. Jos teette ohitusharjoituksia kouluttajan/tutun kanssa, niin tätä ennen koiralle on taattava tarpeeksi paljon liikuntaa, jotta liiat energiat on purkautunut liikuntaan, eikä koira turhaudu jatkuvaan edes takas kävelemiseen.
      Vink. Rähinätilanteissa energiaa purkamaton koira voi hyvin käyttää hampaitaan ketä tahansa vastaan. Riittävä liikunta auttaa tähänkin, koiraa on helpompi hallita.

      On myös yritettävä tunnistaa, onko kyseessä aggressio vai pelko vai molemmat vai johtajaksi asettuminen ja lähdettävä hoitamaan ongelmaa tämän pohjalta.
      Jos koira pitää itseään johtajana, niin koiralle on tehtävä selväksi kuka johtaja on: ihminen kävelee ensimmäisenä ovesta ulos, koira seuraa perässä. Ihminen johtaa lenkkiä, koira seuraa vieressä. Alistaminen (koira maahan makaamaan selälleen, pidetään maassa) myös voi auttaa siihen, että koira ymmärtää sinun olevan pomo.

      Myös tilanteeseen oikealla hetkellä puuttuminen on se avain. Voi olla aivan turhaa yrittää mitään, kun koira on jo päässyt rähinä-moodiin, josta koira on vaikeampi saada pois ja sitä puremista esiintyy. Lue koiran kehonkieltä ennen ohitustilannetta ja jos huomaat jännittyneisyyttä/ fiksoitumista vastaan tulijaan, niin ohjaa koiran ajatukset muualle namilla tai/ja nykäisyllä remmistä.

      Tilanteeseen auttaa se kun tosiaan on rento, mutta valpas; ei kiristetä hihnaa liikaa (koira kuitenkin vierellä) ja ajatellaan, että ohitus sujuu mallikkaasti. Jos pelkäät ja jännität, niin koira kyllä aistii sen.

      Myös koiran sosiaalistaminen on tärkeää.

      Uroskoiralta suositellaan kiveksien poistamista ennen murrosikää (= n. 6kk), mikäli ei aio käyttää koiraa pennuttamiseen. Ennen murrosikää siksi, että testosteroni ei kerkiä vaikuttamaan kehossa, tuoden näitä vaikeasti hallittavia ominaisuuksia. Kivesten poiston voi suorittaa myöhemmin, mutta hormoonitasojen lasku voi kestää pari kuukautta.

      Hae apua sellaiselta kouluttajalta, jonka kanssa sinulla on samanlaiset näkemykset, jos et pysty itse tilanteeseen puuttumaan. Älä vain "anna tilanteen olla". Siitä ei ole lopulta hyötyä kenellekkään.

      Suosittelen:
      http://cdon.fi/kirjat/millan,_cesar/laumanjohtaja-4349933

      Onnea koulutukseen :)

      • 4+4

        Kiitos, tämäkin oli erittäin asiallinen kommentti.
        Haluaisin korostaa koiran riittävän liikunnan (isolle koiralle pyöräilyä tai ylämäkijuoksua, jos et itse ole maratoonari).
        Lisäksi myös muuta älyllistä aktivointia, esim. etsintä/ seuraamistehtäviä. (missä joku perheenjäsen on, tai ruoka ei olekaan ruokakupissa, se on piilotettu
        "ns.makkararata" tms.)


    • kaksi rähjäriä

      Mene kurssille, itselläni oli sama ongelma kahden koiran kanssa. Kävin koirakeskuksessa rähinäkurssilla, siellä opetettiin oikea tapa. Koirani ovat nyt hallinnassa.

    • yksimies51

      koiran narunpääsäon vika eikä koirassa sepitääosata koulutta

      • mies51v

        koiratonparaita ihmisten ystäviä niile eisaa laita sähköpantoja kaullan


    • Näin

      Aloitat koulutuksen pentuna, järjestelmällisesti ja riittävän helpoin vaatimuksin alussa.

    • Itselläni kokemusta muutamista roduista, olin mm. mukana sakemannikennelissä. Kokemusta myös seropeista, ja huomannut, että seropit saattavat olla vaikeampia koulutettavia sen vuoksi, että niissä onkin useamman koiran rotupiirteitä. Olisi hyvä tietää, mitä muuta rotua koirassasi on kuin sakemannia. Päällimmäisenä on mm. suuri aktiivisuuden tarve eli paljon hajuhaistin käyttöä (etsintää?) ja sen päälle min. 1h päivässä reipaskäyntistä lenkkeilyä.

      Hyvä idea on tuo edellisen kirjoittajan vinkki, että sinä menet ENSIN. Se paikka, jossa sinä ja koirasi liikutte, on REVIIRI, jonka johtaja olet SINÄ. Reviiriä pitää puolustaa, ja jos koirasi räyhää, niin sen voisi tulkita, että koirasi pitää itseään johtajana, koska sinä et puolusta reviiriäsi. Näin ollen sinun täytyy ottaa koiraltasi tuo reviiri itsellesi, ja alkaa puolustaa sitä, sammalla estät koirasi puolustamista TÄYSIN.

      Helpoin tapa on ottaa koiralta johtajuus, tuo ensin meno joka paikassa ja päivittäisessä elämässä (ovesta kulku ensin ja ruokailu ensin) ja et päästä koiraasi edellesi. Huutaminen ei kannata. Mieluummin estät koiraasi menemällä väliin, tai koskettamalla kylkeen napakasti, jolloin koira hämmentyy.

      Tätä voisi jatkaa vaiks kuin kauan, mut se ei hyödytä, kun en tiedä kuunteleeko tai lukeeko tätä kukaan. Viestiä voit laittaa. Tsemppiä!

      • Hei minä haluaisin tietää lisäätuosta johtajuus pois asiasta minun koirassa on karjalankarhukoira, saksanpaimenkoira, Siperianhuskya niin kysyisin neuvoa kun koirani menee aina maahan kun toinen koira tulee eikää se hauku mutta on tavannut labradorinnoutajia ja silloin on vaan haistella.


    • Hei luin tekstisi ja itselläni on hyvä tuttu koirakouluttaja joka antaa neuvoja
      kun kysyin samasta asiasta niin antoi neuvon että
      kannattaa aluksi kiertää muut koirat kaukaa ja aina kun näkee
      koiran niin voisit antaa palkkion nakin palan tai joku herkku
      ja kehuja ja sitten vaan jatkaa matkaa ja laita punanen naru tai joku
      hänen hihnan niin muut koirat omistajat tietää että ei saa häiritä on koulutus kesken
      ja jos haluat niin anna vaikka sähköpostiosoitteesiniin voin neuvoa lisää.
      Tai jos sull on Facebook uskon että voin auttaa minulla tuo toiminto on auttanut
      ja kotona muista että kun annat esim.ruuan pyydä koira ensin istumaan
      ja sit annat ruuan ja sama homma kun lähdet lenkille ni älä puhu koiralle
      mitään puut päälle ja sitten kun olet laittamassa hihnaa ni pyydä koira
      istumaan ja sit laitat vasta hihnan ja sinä menet ensin ovesta ulos ei koira ja sama juttu
      kun tulet lenkiltä. Ja muista että jos koira pyytää huomiota olet kun
      et huomasin sitten kun koira ei kiinnitä huomiota suhun niin kutsut
      sen luoksesi JA annat huomiota ja jos käytät flexiä ni heitä se kaappiin
      ja käytät vasta sitten kun se ei vedä ja tottelee hyvin kaikki perus käskyttäjäänsä 10cm nahka hihna ja kuono vedon esto panta ja laita vielä tavallinen kaulapanta kaulaan se voi aluksi rimpuilla mut jatkat kävelyä vaikka rimpuilla. Ja aina kun lähet
      rapusta ulos niin pysähdy ja sano vierellä ja ota hihna lyhyelle ja alat kävellä eteenpäin katsot eteenpäin j päästät pihan jälkeen löysälle ja sanot vapaa kävelet 5min ja sit pysähdyt ja sanot vierelle ja kävelytät vierellä 5min ja sit sanot
      vapaa ja taas sama homma.ja sanot sivulle ja kehut kun kävelee sivulla nätisti.

    • mummo 87

      Helvetti ostaa Magnum 37 ja Aamu pari luoti korvien välin

    • tsemppiä

      ulkoilutin serkun koiraa helsingissä hiljan ja havaattin selkäästi parin nuoren koiran koulutus vaiheen kohtaamis tilanteessa mentiin maate, maahan jalkakäytävän/ polun sivuun ja osalla se toimikin tosi hienosti jo.

      oma ulkoilutettava oli 12w buvier todellakin varma koira niin siinä pysty jopa hieman hymyileen ite ku näkee et toise kiinnostais sännätä tärinäksi asti.

      sekä jossei koira tottele ja se on vähänkää fiksumpi niin se lenkin ja räyhäämisen jälkeen kotona pitäis olla kehumaata ja juuri ees näkemättä sitä jos on huonompaa ruokaa niin sitä vaa ja sitte ku se homma toimii kehuja ja parempaa ruokaa.

      kaverilla on snautseri tuo kepin ja noutaa. ite aloin opettaa sitä niin eka käskin paikka heitin kepin no se säntäs perään, ei muuta ku takasi ja paikka. niin kauan et annoin luvan jos se lähti ja toi sen kepin takasi ilman lupaa niin korkeintaan potkasin sen kauemmas halveksuvasti, enkä heittäny enne ku se unohti sen eli joku pulituntia-tunti.
      nykyisin se tuo kepin istuu sanon paikka ja kävelen nurkan taakse heitän keppin kävelen takasi niin et se näkee mut ja saatan antaa luvan viiden kymmenenki minuutin päästä mutta homma toimii!

      ELÄ PALKIHE SITÄ TURHAAN! PITKÄÄ PINNAA KOULUTUKSEEN JA KYLLÄ SITÄ ÄÄNTÄKI VARMASTI SAA KOROTTAA TARPEEN MUKAAN =)
      pst. kuristava panta, sä et jaksa sitä vetää selälleen mutta ei se siihenkää kuole et sitä saa iha oikeesti myös vetää vaikka onki kuristava.

    • Jeff Marlely

      Sano sille että "give peace a change man..."
      Soita sille reggaeta.

    • Inhoan koiria

      Koirat, lähinnä huumekoiria, sokeiden koiria ja metsästyskoiria lukuunottamatta voisi huoletta ampua. Aivan ensimmäiseksi pitäisi ampua nuo irvistelijät ja hampaiden näyttelijät. Ei muuta kuin kuulat kalloon!

      • Toivoisitko siis

        "Aivan ensimmäiseksi pitäisi ampua nuo irvistelijät ja hampaiden näyttelijät."

        todella että koira joka on vihainen, ei kertoisi sinulle asiasta etukäteen? Minä ainakin arvostan koiraa joka varoittaa aikeistaan ennen eikä käy kenenkään kimppuun raatelemaan ja vasta sen jälkeen ala ihmettelemään että mikäs sille nyt tuli.


    • Redirected aggr.

      Koirasi ei tarkoita purra sinua, vaan koiran logiikalla siinä puremaetäisyydellä on aina se, minkä se sillä hetkellä näkee, eli tässä tapauksessa toinen koira. Aggressio purkautuu vain johonkin satunnaiseen kohteeseen.

      Älä rankaise koiraa siitä, se ei muutaman sekunnin päästä enää edes muista tai ymmärrä, että on näin toiminut.

    • illati

      Neuvo en osaa antaa mutta kokemusta on minulla on ollut kaikiaan kuusi koiraa. Yhden otin kun pyydettiin ottamaan kasvattaja haki uutta paikkaa.oli ollyt jo kahdessa aikaisemmin.Se olikin ongelma puri ensimmäisenä päivänä.oli viisi vuotias tullessaan syynä oli arkuus Minun oma koira joka oli jo minulla antoi sille esimerkkiä.Se on täysin lälly joten sen kanssa on ollut päinvastainen ongelma.Se ei pelkää ketään eikä mitään Se on pieni koira niin isoa koiraa ei tule vastaan että se pelkäisi.ei rähjää.Tämä on viimeinen koirani koska minulla on paljon ikää ja sirauksia.Tämän olen täysin hemmotelluy ja se on kiltti.

    • Kukkisjeejee

      Jos ja kun teiltä on mennyt koiran kanssa suhde pipariksi. Koira vaan nostaa viettiä ja viettiä vietin päälle kielloista ja kommennuksista. Se ei myöskään enää luota sinuun ja epämääräiseen riuhtomiseen ja repimiseen.

      Kunnon koulutukseen missä hommaa lähdetään purkamaan viettien kautta.
      Ja nyt kukkahatuista kiinni, tässä vaiheessa avuksi sähköpanta(vain kouluttajan läsnäollessa aluksi!!!) Koira ei yhdistä sitä ikävää palautetta sinuun ja sinä pääset kehumaan oikeista ja halutuista toimista. Suhteenne palautuu ja sinä saat itsevarmuutta.

      Se sähköpanta ei ole oikeasti paha asia. Monet koirat ovat saaneet uuden elämän sen avulla. Ja paljon paljon koiraystävällisempää kuin roikkua kurkkarin päässä hapettumassa ja jatkuva nykiminen ja nyppiminen. Ja mikä parasta. Koira ei yhdistä tätä rankaisua sinuun, vaan omaan väärään toimintaansa. Sinä pääset sitä palkkaamaan patukalla/nakilla/pallolla what so ever ja suhteenne paranee ja paranee..

    • Nuuskuttaja

      En jaksanut kaikkia vastauksia lukea, mutta sanonpa vaan että virhe on tehty jo koiran ollessa pieni. Koiran täytyy tutustua toisiin koiriin ihan jo pentuna ja saada olla niiden kanssa tekemisissä, leikkiä jne. Kun koira ei saa kontaktia toisiin koiriin se alkaa pitää niitä jonkinlaisena uhkana ja näin ollen rähisee varmuuden vuoksi kaikille vastaantulijoille.
      Pahinta on kun isäntä käytännössä hyppää ojaan tai vaihtaa kadunpuolta toisen koiran tullessa vastaan. Koira tulkitsee tämän tilanteen eli koiran entistä suuremmaksi uhaksi. Tuollainen väistely ja huomion muualle kiinnittäminen vain ruokkii rähinää.
      En ymmärrä miksi jotkut jo pentukoiran kanssa ohitustilanteessa kiinnittävät huomion itseensä. Haluavat siis rähisijän. Eli onnettoman koiran.
      Koirien pitää saada nuuhkia toisia vastaantulijoita.
      Aatelkaapa omalle kohalle jos ette lapsenakaan olisi saanut leikkiä muiden lasten kanssa niin varmasti olisi ennakkoluukoja kaikkia kohtaan.

      • Kaikkea kanssa!

        No ajatteleppa jos lapsena olisit mennyt "tutustumaan" ja "leikkimään" jonkun ventovieraan kersan kanssa, ja se olisikin tintannut sua kuonoon niin että veri tirskuu nokasta. Olisiko siitä tullut yhtään ennakkoluuloja ja pelkotiloja toisia penskoja kohtaan?

        Koirien ei - toistan EI missään nimessä pidä tutustua jokaiseen vastaantulijaan sen kummemmin kuin ihmistenkään. Menetkö sinä tutustumaan joka ikiseen kadun tallaajaan, mitä vastaan tulee?

        Sosiaalistamiset ja leikkimiset tapahtuu jossain ihan muualla kuin lenkillä... Jotta koirasta kasvaa sosiaalinen ja avoimesti toisiin suhtautuva koira, pitää kokemusten toisista koirista olla hyviä, ja tästä johtuen ne "kaverit" valitaan hyvin tarkkaan. Eli pentu saa tutustua vain ja ainoastaan sellaisiin koiriin joiden sinä itse tiedät olevan sosiaalisia ja kilttejä ja luotettavia. Mikään ei ole pahempaa kuin se, että vieras koira puree ja pöllyttää pentua.

        Edes puremisia ja pöllyttämisiä ei tarvita, kuin vaan liikaa väkisin tutustuttamista ja sosiaalistamista. Tiedän naapurustosta yhden koiran, jonka omistaja tutustutti sitä pennusta lähtien joka ikiseen vastaan tulevaan koiraan. No tämäpä onkin aikuistuttuaan muuttunut hyvin aggressiiviseksi muille. Ei ole kuulemma taustalla mitään purematapauksia tai muuta, mutta kun kyseinen koira ei vain tykkää toisista, eikä luonnostaan ole kovin sosiaalinen ja leikkisä, ja "mammansa" väkisin on tunkemassa sitä edelleen kaikkien nokan eteen. Ajatteles sitten, jos joku menee oman pentunsa kanssa jonkun tämän kaltaisen koiran luokse, onko kovin järkevää?

        Ja aloittaja - sanoit olevasi jo sekaisin kaikkien erilaisten ohjeitten kanssa. Tämä ketju on karannut täysin käsistä, kun ylläpito kaikessa "ystävällisyydessään" sen nosti tuohon etusivulle, ja kaikki trollit ja koiravihaajat tuli vastailemaan, sekä eri "koulukuntien" koiraihmiset. Olet luultavasti entistä enemmän sekaisin... Paras kun otat yhteyttä oikeaan koirankouluttajaan, ja jätät nämä höpinät täällä omaan arvoonsa. On täällä hyviäkin neuvoja tullut, mutta niiden haarukoiminen lienee aika vaikeaa...

        Äläkä usko mitään "kerran puree - aina puree, hullu koira - tapa se" -höpinöitä. Koirat näykkii toisinaan, varsinkin pennut ja nuoret. Koirasi on siinä iässä että se testaa erilaisia käytösmalleja myös aggressiivisia, mikä on sallittua ja mikä ei. Sun pitäisi osata sille näyttää oikea toimintamalli, mutta kun se kerta ensimmäinen koirasi on, et sinä voi osata. Ota siis yhteyttä ammattilaiseen, joka osaa antaa kunnolliset neuvot. Hyvä puoli on, että koirassasi on juuri saksanpaimenkoiraa. Se on työkoiraksi jalostettu, ja se luonnostaan tahtoo tehdä töitä omistajansa kanssa... Kun koiria osaa kouluttaa, niin saksanpaimenkoirat on kaikista helpoimpia, ne on luonnostaan kuuliaisia ja uskollisia ja toisinaan tuntuu että osaavat melkein kaiken itsestään. Toki niistä helposti saa remmirähjiä, jos ei osaa kouluttaa, koska ne tuppaa puolustamaan heikkona pitämäänsä omistajaa. Sinä käyttäydyt luultavasti epävarmasti toisia kohdatessa, ja koira tulkitsee sen heikkoudeksi ja ajattelee että sen pitää puolustaa sua.


      • Monesti nähty

        Miksi kuvittelet tietäväsi, miten koira on pienenä sosiaalistettu? Aivan onneton ohje tuo, että pentu lasketaan joka vastaantulijan luokse. Aika monet varainkin urokset käyvät sumeilematta pennun kimppuun. Jos se jää henkiin ylipäätään, niin satavarmasti tulee remmirähjä. Älkää hyvän tähden sellaista menkö tekemään.


    • Nainen nuori

      Hei,
      Itselläni nyt kaksi seropit urokset mutta isokokoiset. Siis minun koirilla oli ollut nuorena samanlaista teidän tilanteesta. Kyllä urokset vasta rauhoittuvat 1,5-2 vuotiaita "murrosikä ohi". Koirillani kyllä usein ongelmia räyhäämiseen vaikka kokeilin muuta "koulutusta" tuloksetta. Vanhin koirani oli puraissut minua, mutta en päästänyt hihnasta. Sen jälkeen taas samaa juttu jos kosken pantaan sitten pohdiskelin syystä. Lopulta tajusin, että saattoi olla pantaan koskemasta reaktio aggressioksi kasvaa "ajattelematon". Niin vaihdan tavaksi muuta eli pidän hihnat lyhemmäksi kiinni jos joku vastaan tulee koiraa ohi. Se onnistui hyvin.
      Vanhin koirani oli 7kk ikäisenä todettu "pelosta puolustaa" siksi se hyökkää vaikka pyöräilijään, mopoilijoille tai joku jotakin. Päätin niin, että rauhoittelen koiraa ja näytän ettei pelätä tarvitsee mutta se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Se kesti vain vuoden joka saa luottamuksen takaisin. Toinen koirani aika kovapäinen ja machoilla joka todella yksi miinus räyhäämiseen yhä eikä muuttunut.
      Minun urokset sietää paremmin lähes narttujen rodut kuin urosten rodut eivät.
      Minun koirat eivät välitä jos tulee joku pienikokoinen koira niin ei tule hyökkäystä vain tietysti jos isokokoinen vaikuttaa syntyy "uhkaa" tai ulkonäön takia. Käytän Y-valjaat muutamaksi vuodeksi ,mutta ei enää onnistua koska pääsee joka kerta valjaasta irti myös pannasta. Vaihdoin Canny collar -Pannat oikein pelittää ja toimii sekä kestää.
      Myös valjaat saattaa vaikuttaa koirille "sallia vetäämiseen" reaktio.
      Muutin takaisin kotikaupunkiin ja koirat mukaan. Sen jälkeen koirillani aika paljon räyhäämiseen ja muuta koska aiemmin entisen kaupungilla on erilaista sekä ympäristöä. Sehän selvä juttu eli koulutan vielä ja koirat täytyy sopeutua mut kestää vuoden ohi vaikka aika raskasta tuntua.
      Vuoden päästä ,että minun koirat alkoivat periksi ja rauhoittunut hieman eikä enää paljoa.Jos hermot menee niin ymmärrän koska minulla joskus on mutta normaali se on. Ehkä voisit kokeilla Canny collar-pantaa ,mutta tuntuuko sinulle viedä voimat koirasi vetäämisen? Canny collar-pannan kanssa tosi helpompaa koska puolet tuntuu vähemmän viedä voimat.
      Uskon myös ,että milan cesar -koulutus on apua joka luotan, koska se sopisi keskivaikea että vaikea koirille.
      Ai niin ,että huomasin myös syy koiriltani että jos joku koira kaukaa yli 50 metrin puolella ohi niin koirat sietää hieman ja jos liian lähelle niin alkaa räyhää.
      Kopsaan:
      Etäisyyttä ja siedättämistä

      Aluksi pidetään etäisyyttä ja valitaan paikkoja, joissa ei ole muita koiria. Hyödyksi voi käyttää esimerkiksi peltoja, parkkihalleja ja urheilukenttiä, joista toisen koiran lähestymisen näkee jo kaukaa. Lemmikki pitää saada rauhoittumaan sen kävellessä hihnassa.



      Seuraavassa vaiheessa koiraa aletaan siedättää niin, että aluksi pidetään etäisyyttä ja muodostetaan positiivisia assosiaatioita muiden koirien läheisyydestä. Tämä tapahtuu harjoittelemalla yhdensuuntaista kävelyä toisen koirakon kanssa siten, että ilmapiiri pysyy rauhallisen positiivisena.



      Koirakot kävelevät rinnakkain samaa vauhtia eteenpäin mutta pitävät metrien etäisyyden toisiinsa. Niiden välissä kävelee ihmisiä muurina – rauhallisesti samaan suuntaan ja samassa tahdissa. Omistajan kannattaa kehua aina lemmikkiään, kun se katsoo rauhassa toista koiraa. Jos koira aikoo kävellä lähemmäs toista, muuri estää sen kävelemällä välissä. Jos koira alkaa silti räyhätä, etäisyyttä on liian vähän. Pikkuhiljaa etäisyyttä voidaan vähentää ja muuria harventaa.



      Positiivisia assosiaatioita lisätään myös tarjoamalla rauhallisesti lajitoveriaan katsovalle koiralle nameja. Syöminen kun tavallisesti rauhoittaa koiraa.

    • Ginga!Kyllä olet saanut paljon neuvoja,ihan kiva!Muista,aina!-olet koiran ISÄNTÄ, jos se ei tottelee,hanki kaulahihna(vahvasta nahkasta tai raudasta,missä piikit ovat sisään) ,pidä koiransa lyhyeksi kiini,anna käsky-Seiso!!!-Paina toisella kädellä sen takapuolta alas,että koiransa heti käisi istumaan.Harjoittele!Ei ole vaihtoehtoa!!!Usko,olet koiran ISÄNTÄ!

    • AI jai

      Piikkipanta jossa on piikit pannan sisällä ovat kielettyjä suomessa ja jos siitä jää kiinni koira viedään sinulta

      • Tosielämää3

        Höpöhöpö.

        Tiedän muutamia jotka ovat ihan ilmoittaneet itse kunnan elleille ja poliisille että nyt ei auta muu ja tälläset välineet on käytössä.

        Koirat löytyy vielä. Ei löytyisi ilman koularia ja sähköpantaa. Koklatkaapa hallita saksantuoti sakua tai rotikkaa joka on elänyt pelkällä koppihoidolla ja treenikentällä äärimmäisissä vieteissä. Toimii kentällä hyviin sijoituksiin asti mutta siviilissä ei niinkän.


        Tietääkö porukka kuinka yleistä on koularin käyttö? Tai impulssipannankäyttö? Luuletteko että mm-tason koirakot ipossa yms ovat sinne asti päässeet pelkällä klikkerillä ja nakilla? Ei.


    • kilttimiisu

      Hei, onko mahdollista, että koirasi on kauhistunut jostakin? Kysäise edellislta omistajalta, sielä taustalla saattaa olla jotakin pyrkimässä ulos, mitä koirasi yrittää sanoa muille. Olen tavannut paljon koiria, jotka ovat lähelle päästyään halanneet kovan toimittelun jälkeen ja yrittävät jollakin tapaa raivata tietään sinne missä on turvallista, yleensä kotiin. Opeta ensin tuttu lenkki ja tutut vastaantulijat, sitten kiertele säännölliseti eri reittejä, että olo helpottuu ja vahtiminen vähenee. Tottakai koiraa saa silitellä ja rapsuttaa ja pitääkin, mutta opeta sille kotona oma paikka, mutten se hallitsee koko huushollia. Pehmeä ja sopivassa kohtaa, sen huomaa, kun seuraa mikä koiraa kiinostaa ja se paikka on sitten oma. Iso hali minultakin.

    • kilttimiisu

      Hei uudelleen. Jos kyseessä on kuvan koira, sillä on kiputila joka johtuu mm. leukojen vääntämisestä auki. Ja joku muu traumaattinen kokemus. Hau takaisin.

    • Kaikki tuollaiset luonnevikaiset tappajakoirat piikille välittömästi!

    • Nimimerkki.

      Osta apuvälineeksi joko kuonopanta tai vedonestovaljaat.

      Kuonopannaksi kannattaa ostaa vain tällainen missä pystyt säätämään sekä kuonon että pään ympäri meneviä remmejä, että saat sen istumaan kunnolla.

      http://www.gentleleadercanada.com/templates/images/banner1.jpg

      Jotkut koirat kuitenkin vihaa kuonopantaa, tai niiden pää on sen muotoinen ettei sitä saa istumaan siihen mitenkään esim. bullterrieri. Silloin kannattaa ostaa vedonestovaljaat, joissa on rinnassa kiinnitys taluttimelle. Niitä on useammankin merkkisiä esim. nämä:

      http://www.mustijamirri.fi/tuote/topcanis-salón-valjas/013910/

      http://www.koulutustarvike.fi/halti-harness-reaktiovaljas-p-358.html

      Näissä teho perustuu siihen, että koiran ruumis kääntyy, kun se lähtee vetämään, koska kiinnitys on rinnassa.

      Ja neuvoja:

      Älä selätä tai makaa päällä, tai pyri alistamaan, vaikka sitä on sinulle suositeltu. Se ei kannata, jos ei tiedä tasan tarkkaan mitä tekee ja miten tekee... Todennäköisesti kaikki tuollaiset selättämiset yms. muuttuu vain tappeluksi koirasi kanssa. Esim. tässäkin ketjussa mainittu Cesar Millan sanoo, että ei kannata alkaa selättämään jos ei tiedä mitä tekee... Kannattaa kuitenkin lukea Millanin ohjeistusta siitä mikä merkitys omalla olemuksella ja tunnetiloilla on. Kannattaa myös katsoa hänen videoitaan, ja huomaat ettei hän ole ikinä vihainen ja turhautunut koirien kanssa. Hän vaikuttaa aina iloiselta mutta kuitenkin jämäkältä. Se on se asenne mikä sinun pitäisi oppia.

      Kannattaa katsoa myös Victoria Stilwellin ohjelmaa, nyt tällä hetkelläkin taitaa pyöriä isännän ja koiran käytöskoulu telkkarissa. Hänen ohjelmassaan koulutetaan perustottelevaisuuteen liittyviä asioita, joten siitä luulisi olevan sinulle apua.

      Opettele kontakti, kuten sinulle on monta kertaa sanottu.

      Ohita toiset kaartaen kaukaa, jos vain mahdollista. Jos ei ole mahdollista, niin pyri kaartamaan ainakin vähän piennarta kohti, pidä talutin lyhyellä mutta löyhällä ja pyri pitämään koira vieressäsi. Jos se rähjää älä sano mitään, älä kiellä yms. vaan anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Äläkä hermostu ja hermoile etukäteen toisia kohdatessa, älä purista remmiä rystyt valkeina, vaan kiristä otetta vasta sitten jos koira lähtee kiskomaan. Kehu ja palkitse ruhtinaallisesti jos ohitus menee hyvin.

      Ota yhteyttä oikeaan kouluttajaan, jos tuntuu ettei mistään täällä sanotusta ole mitään apua, ja muista että koirasi ei ole hullu, sillä ei ole mitään traumaattisia tapahtumia taustalla jotka tuon aiheuttaa, se ei ole menetetty tapaus. Kyse on vain nuoresta koirasta, joka ei oikein tiedä miten sen kuuluu toimia.

    • remi1

      Itselläni on kaksi koiraa, toinen jo melkein kahdeksanvuotias keskikokoinen ja toinen vuoden vanha iso ja kovapäinen tapaus. Jälkimmäinen on rähissyt remmissä siitä asti kun koiria on ulkona tullut vastaan - kuten kuulemma lähes joka ikinen kyseisen rodun edustaja tekee. Koira on hyvin sosialistettu, sen kanssa on tehty paljon töitä ja se on ihmisille kiltti, lukuun ottamatta satunnaisia ikään kuuluvia käytösmallin testailuja (näykkiminen, hyppiminen). Toinen koira on sitten lenkillä aivan erilainen, tasainen sekä sopivan itsevarma.

      Kasvattaja on lohduttanut että muut samanrotuiset ovat täsmälleen samanlaisia ja niin kauan kuin itse tekee kaiken oikein niin vain aika auttaa. Kun nämä siinä parin vuoden paikkeilla viimein aikuistuvat, rähjääminen loppuu kun itseluottamus kasvaa. Kaikki mahdolliset konstit on käyty läpi, ei auta siis kuin odottaa ja tehdä asia koiralle helposti oivallettavaksi. Yritetään aina vain ohittaa ihmiset ja koirat hihna löysällä, palkaten aina silloin kun koira toimii halutusti. Ja nimenomaan palkkaamalla, jos herpaantuminen meinaa koiralta mennä niin silloin maanitellaan nameilla/jollain kiinnostavalla. Ja jos sitten käykin niin että odottamatta tulee koira vastaan ja koira sekoaa niin itse täytyy vain pysyä rauhallisena. Ne kerrat kun olemme ohittaneet koiria ilman mitään ongelmia ovat olleen aivan huikean tuntuisia. Se onnistumisen riemu on jotain aivan upeaa! Se on tullut ikävä kyllä todettua että jos alkaa kiskoa hihnaa kireäksi niin silloin ollaan jo suossa.

      Joskus koiraa ymmärtääkseen täytyy ymmärtää myös rotua. Tutut lintukoiraihmiset on olleet aivan kauhuissaan tän käyttäytymistä nähdessään, mutta eipä se tee muuta kuin räyhää vaikka rumalta näyttää ja kuulostaakin. Ei ole purrut muita koiria, eikä liioin ihmisiä. Räyh räyh.

    • Todentaja

      Aloittajalle:
      Hanki ammattilaisen apua korankasvatuksellesi, kun et näköjään ole sovelias itse koiraasi kasvattamaan.
      Lainaa myös kirjastosta alan kirjallisuutta ja OPI LUKEMASTASI.
      Koiraa ja lasta ei pidä hankkia jos vähänkin omat kyvyt ja taidot epäilyttävät kasvatuksen suhteen.

    • "... ja mitä keinoja käyttäisin."

      Piikki tehoaa. Rahakukkarokin tulee kiittämään kun jättää lemmikit kaupan hyllylle odottamaan liimatehtaalle menoa :)

    • tuure1

      Koirista on myös hyötyä omistajilleen.Varsinkin aktiivisen koiran omistajalle on hyötyä, koska koiran kanssa pitää liikkua väkisinkin. Ei jää sitten lihavaksi sohvallemakoilijaksi jolla ei ole muuta tarkoitusta elämälleen kun roikkua suomi24 ketjuissa jakamassa surkeita vinkkejä ja provoilemassa ;)

      • niin on


    • Koirani johtaja

      Meidän koira tuli meille 2-vuotiaana, saanut olla metsän keskellä vapaana ja hihna kulkeminen aivan uusi asia. vielä metsästys viettinen joten kontaktin saaminen ajoittain ollut todella vaikeaa. remmirähjääminen ja lenkeillä vetäminen oli todella paha tapa ja järki meinas lähteä.Meillä auttoi melko yksinkertainen tapa. Ostin voimakkaasti tuoksuvia nameja ja opetin koiralle sisätiloissa sen hevoselle tehtävän maiskutus äänen ja aina kun siihen ääneen reagoi sai namia. Näin koira oppi yhdistämään äänen siihen että saa jotain hyvää. Vähitellen siirryttiin ulos ja tein äänen aina häiriön kohdatessa ja välillä ilmankin. Aina kun näin että toinen koira lähestyi tein äänen ja kättä taskuun, koiran oli aluksi vaikea päättää kumpi kiinnostaa enemmän, ruoka voitti. koira kun ohitettu nami huuleen ja hirveet kehut ja rapsutukset. Vahvista johtajuuttasi koiraan, niin saat koiraan peremmin kontaktia. Väkivaltaa ei koiran kanssa tarvita jos johtajuus on selvillä, koira on aina uskollinen omalle johtajalleen. Näihinkin päästään ihan lempein keinoin, se vain vaatii aikaa lukea kirjallisuutta aiheesta, ja aikaa tehdä asiat oikein koiran kanssa.

    • Pistol Pete

      Pistoolilla saa koiran rauhoittumaan.

    • Koirat haisee!

      Nikkeliä päähän.

    • äly elä jätä

      siksi että sulta puuttuu kyky lukea koiraasi ja vastata sen lajityypillisiin tarpeisiin. simppeliä.

    • Rekku!

      Koiran ruoka purkki toiseen taskuun ja katse kontaktia treenaamaan.. ..sano aina valillä katso ja palkitse koirasi tee lusikallisella herkullista purkki ruokaa(voimakas tuoksu saa koiran kiinnostumaan sinusta),ohitus tilanteissa siirry hieman kauemmaksi vastaan tulevista ja jo 10 m aikasemmin komenna katsomaan ja sitten istumaan voit lisäksi jos haluat käskeä maahan tai antamaann tassua jotta koiran huomio kiinnittyy muuhun.. ..katso komentoa harjoittele myös silloin kun ketään ei tule vastaan jotta koira oppii saamaan kiitoksen muilloinkin.. ..älä jaa herkikuja kotona koska koiran kiinnostus palkintoon lopahtaa jos sitä saa laiskotellessakin..tsemppiä treenaukseen.. ..tuloksia odotellessa voi mennä vuosikin mutta kärsivällisyyttä sinulle ja kaverillesi!

      • Rekku!

        ...ja vielä älä aluksi tee liian pitkiä koulutus lenkkejä sillä koira ei aluksi jaksa keskittyä pitkiä aikoja ja jos välttämättä haluat ottaa koirastasi energioita pois esim.yksin hajottaa paikkoja niin tee väsytys lenkkisi jo esim.klo 5-6 aikaan aamulla ennen töihin lähtöä jotta tiedät että muita koiria tulee vastaan mahdollisimman vähän.. aluksi riittää ihan 5-25 minuutin lenkit kolme kertaa päivässä treenata katse kontaktia..


    • 666 xxx

      syötä koirasi kirahveille ja lakkaa itkemästä vitun autisti ekonimi huora

    • irkku 1

      olen katsonut tv,stä sitä ,nuorta naiskouluttajaa on minusta hyvä .Hän neuvoo kääntymään takaisin tulosuuntaan kun huomaa että koira yrittää aloittaa rähinän .Eli aina käännös poispäin ja uusi yritys ja jos makupalat kelpaavat niin kiinnitä koiran huomio makupalalla itseesi ja pysy rauhallisena ja määrätietoisena . sitä täytyy harjoitella ja harjoitella . Äläkä kiristä hihnaa jo valmiiksi koska siitä koira tuntee että jännität tilannetta ja se ikään kuin valmistautuu puolustamaan sinua . onnea koulutukseen se vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa . Sekin on osa tekijä että olet päässyt vasta 7kk ikäisenä tutustumaan siihen et tiedä mitä sille on sitä ennen tehty tai kuinka kohdeltu .myös se on tärkeätä että se oppii pitämään sinua johtajana eikä alaisenaan ,sitä voi harjoitella esim ruokaa antaessa , kun olet ruokkimassa sitä pyydä koira istumaan ja olemaan paikkalla kunnes annat luvan syödä ,pieni hetki ensin sitten vähän pidempi koira ymmärtää että sinä määräät . koiralle tärkeät sanat ovet myös SEIS ja PAIKALLA . Niitä kannattaa harjoitella pitkän narun ja makupalojen kera ,heti makupala kun koira pysähtyy ja toistoja päivittäin . Hyvää jatkoa teille !

    • yritä vielä

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe