Tanssia 3-vuotiaalle?

tanssitytön äiti

Kyselisin kokemuksia tai neuvoja tanssiharrastuksen suhteen. Minulla on kesällä 3 vuotta täyttävä tyttö, joka on aina rakastanut tanssimista. Puhuu paljon siitä ja nauttii tanssimisesta. Nyt olen havahtunut siihen, että hän on oikeasti taitava (ja tätä ei ole oppinut meiltä vanhemmilta! :) ikäisekseen ja tanssi oikeasti näyttää tanssilta, eikä ole enää vain heilumista tai pyörimistä.

Syksyllä voisi olla mahdollista laittaa tyttö kerran viikossa jonnekin tanssimaan, mutta onko pääkaupunkiseudulla missään hyvää seuraa, joka ottaisi noin pieniä? Vai olisiko parempi tässä vaiheessa jokin satujumppa tai vastaava? Haluaisin kuitenkin pitää tanssi-innostusta yllä, koska se tytöllä pursuaa suoraan sydämestä, ja se on selvästikin sellainen asia, joka on hänelle todella tärkeä. Viime syksynä kävimme muskarissa, jonka tyttö mielsi kokonaan tanssimiseksi ja nautti todella paljon. Muskari vain ei enää ole mahdollinen vaihtoehto, koska olen palannut työelämään, tyttö on päivähoidossa ja muskarit ovat aamupäivisin.

Kuulisin mieluusti kokemuksia ja eri vaihtoehtoja, iän myötä vaihtoehtoja toki tulee lisää, mutta haluaisin antaa tytölle jo nyt mahdollisuuden toteuttaa itseään tällä saralla. Minä kun en tanssia hänelle pysty opettamaan ja hän nauttii suuresti muiden tyttöjen läsnäolosta. Baletti on se klassinen vaihtoehto, mutta mitä tyttöä olen katsellut, hänelle varmasti olisi enemmän mieleen vähän vauhdikkaampi tanssi.

4

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hjjjg

      Hei! Tekstisi on kuin itseni kirjoittamaa! Meillä lähes sama tilanne ja ikä! Ratkaisin asian sillä, että tällä hetkellä käymme lähes viikottain eri kouluissa tutustumistunneilla (3-vuotiaiden ryhmät) ja jos tytöstä jokin tuntuu kivoimmalta, jäämme siihen. Emme ole tosin vielä mihinkään päätyneet. Seuraamme myös netistä videoita ja käymme tapahtumissa. Luen myös itse asiaan liittyviä artikkeleita tms, jotta pääsisin edes hiukan perille, mistä koko jutussa on kyse. :) Tämä ylläpitää lapsen kipinää ja tarjoaa esimerkkejä isommilta osaajilta. On totta, että tämänikäisille ei Suomessa uskalleta/osata järjestää muuta kuin lapsi-vanhempi-satubalettia-jumppaa tms, mikä ei meidänkään vaativaa neitiä välttämättä kiinnosta. Toisaalta olisi myös innostuksen tukemisen kannalta tärkeää viedä juuri em. tunneille, käydä katsomassa tanssishowta, -gaaloja, -kilpailuja tms eli pitää lapsi tanssin ja tanssijoiden ympäröimänä. Tästä on sitten luontevaa aloittaa tytön mieltymysten mukaan aktiivinen tunneillakäynti. Meillä on periaatteena, että emme jää odottelemaan sitä maagista 5 vuoden sallittua aloittamisikää, kun joissain lajeissa, etenkin liikunnallisissa, on jo myöhäistä aloittaa. Älä siis epäröi ottaa suoraan myös yhteyttä tanssin ammattilaisiin ja kysyä heiltä neuvoa! Lahjakkuuksille luulisi löytyvän räätälöityjäkin vaihtoehtoja, jos hyvin käy. Toivottavasti teidän tyttönne löytää itsensä tanssin piireistä ja saa siitä itselleen elämänsä suolan!

      • tanssitytön äiti

        Hei! Hienoa, että muitakin tanssivia taaperoita :)

        En ole meidän tytölle toistaiseksi ryhmää löytänyt. Esikoispoika on harrastanut jumppaa ja siirtyy telinevoimisteluun. Tyttö on ikäisekseen motorisesti lahjakas, joten varmasti kallistun pikkuhiljaa jumppaa kohti. Tosin voi olla, että joudumme odottelemaan lähemmäs neljää vuotta, koska lähin jumpan sekaryhmä on ollut poikapainotteinen ja se laskee tytön motivaatiota :) Kun pitäisi olla vaan tyttöjä ;)

        Asumme jäähallin vieressä ja koska lobbausta tapahtuu paljon puistoissa, ajattelin laittaa tytön luistelukouluun. Syksyn kursseja varten ehti juuri täyttää kolme vuotta, mikä puistotätien mukaan on paras ikä aloittaa. Jos ei tanssipaikkaa siihen mennessä löydy, luulisi luistelun ja jumpan pitävän virettä yllä. Tyttö on käynyt katselemassa tyttöjen telinevoimisteluharjoituksia ja itkuhan siinä tuli, kun ei päässyt mukaan :)


    • Menkää

      Hei, Olemme käyneet tanssissa jo vauva-ajoista asti. Eri kouluissa. Paras ja suosituksen arvoinen on Helsingin tanssiopisto. Ainakin minun lapseni ope ollut tosi innostava. (Yleensä paljon opesta kiinni mitä tanssissa tehdään.) Ryhmä oli tanssileikkiä, mutta oikeasti tosi innostavaa ja opettavaista. Samaa en voi sanoa niistä muista kouluista.

    • elämääpursuaa

      Kaikki mitä kirjoitat
      on todella hienoa.
      On jotenkin surullista,
      että tällainenkin elämää
      pursuava tyttö voidaan
      kuitenkin tuhota henkisesti
      täysin yhteiskunnan
      "koulutuksessa".
      Sitä neuvoisin sinua
      välttämään.
      Sanoisin näin sinulle.
      Kuinka usein huippulahjakkuudet
      tulevat oikeasti niistä
      natsisosialismilaitoksista,
      joita tämä yhteiskunta
      "ylläpitää".
      Todelliset superlahjakkuudet
      tulevat näiden ulkopuolelta.
      Mitä luulet että lahjakkaat
      juutalaiset tekevät.
      Ne ei kuule käy päivääkään
      jotain saatanan sosialistikouluja.
      Niillä on omat parhaat opettajat.

      Neuvoisin sinua etsimään
      innostuneen hyväsydämmisen
      nuoren tanssijanaisen,
      jolla on elävää halua
      auttaa lapsesi parhaaksi
      mahdolliseksi tanssijaksi.

      Tämä nyt on vähän
      ikäänkuin ylitys,
      mutta ei ole todellista
      lahjakkuutta ilman
      Jumalaa.
      Voi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe