Turkiskuoriaisen toukkia!!

Muuttaessani vajaa vuosi sitten tähän asuntoon huomasin keittiön alakaapin reunassa jotain "roskia". Mietin hetken että ovatko jotain toukan kuoria, mutta en ollut koskaan nähnyt semmoisia aiemmin, joten siivosin vain ja unohdin koko asian.
Nyt pakkasten tullessa olen huomannut vessassa sokeritoukkia sekä turkiskuoriaisen toukkia(?) sekä samoja vaatehuoneessa ja eteisessä. Nämä paikat ovat lähellä toisiaan. Yhteensä parin viikon aikan kuolleita sekä eläviä on löytynyt 13. Olen myrkyttänyt jokaisen jonka olen nähnyt, ja olen myrkyttänyt kyseiset huoneet. Maanantaina saapuu ammattimyrkyttäjä myrkyttelemään koko asunnon.
Mutta vain minun asunnon. Hyövääkö tämä yhtään mitään?? Kuka aiheutuneet vahingot korvaa jos kalliit vaatteni ovat nyt pilalla? Kiinteistöhuolto vai kotivakuutus? Mitä tässä nyt pitäisi tehdä.. Olen täysin toivoton ja hakenut saikkua töistäkin kun en pysty nukkumaan asian takia. Viereisessä rapussa asuva kaverini mummo on myös sanonut löytäneensä asunnostaan "jotain" toukkia. Nämä eivät siis ole minun levittämiä ötököitä, vaan uskon että koko rappukäytävän ja viereisten rappujen ongelma. Kauanko ötökät pysyvät poissa asunnostani jos vain tähän tehdään myrkytys? Voinko enää koskaan päästä nuista eroon edes muuttamalla??! Apua..

29

20928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyöriäinen

Jos niitä on ollut muissakin asunnoissa, niin koko talo on myrkytettävä. Muuten niistä ei pääse eroon.
      Tuo myrkytys ei oikeasti ole kuitenkaan kovin iso homma: 2 kertaa suihkutellaan. Omassa talossani oli noita kuoriaisia useita vuosia sitten, mutta myrkytyksen jälkeen ei ole enää näkynyt.
      "jos kalliit vaatteet ovat pilalla": No ovatko ne vai eivätkö ole? Niissä on reikiä, jos kuoriaiset ovat mellastaneet. Pussita nyt ne kaikki ja jos mahdollista vie ulos pakkaseen vaikka parvekkeelle ja pidä useamman päivän siellä. Turkiskuoriaiset kuolevat kunnon 20 asteen pakkasessa. Pussit estävät sen, etteivät ne pääse takaisin vaatteisiin kiinni. Yleensä ne pitävät eniten likaisista (joita et ole raaskinut pestä) villavaatteista.
      Pilalle menneitä vaatteita tuskin kukaan korvaa tässä tapauksessa, mutta voithan vakuutuksestasi kysyä.

• Olen tarkastanut osan vaatteista jo. Yhdestä villapaidasta löytyi yksi toukka, mutta vielä mistään ei ole reikiä löytynyt. Minulla siis on tekstiilituotteita aivan mieletön määrä koska olen vaatetusompelija ja se kuuluu vähän niinkuin työnkuvaani.. Siivoan kyllä kaapit säännöllisesti ja osa vaatteista onkin jo pussitettuna ollut, ja tekstiilejä tulee pengottua joka viikko. En ole aiemmin törmännyt näihin tuholaisiin.

Voiko olla, että ötökät ovat tulleet putkistoista pakkasta pakoon? Eivätkä siis ole pesiytyneet vielä tekstiileihini. Olen ollut yhteydessä siihen kiinteistöhuollon myrkyttäjään, mutta aikovat myrkyttää pelkästään minun asuntoni koska kukaan muu ei ole ilmoittanut ötököistä. Olen silti enemmän kuin varma, että muillakin niitä on. Koska tässäkin kerrostalossa asuu vain minä, yks juoppo, yks lapsiperhe ja kaikki loput on vanhuksia. Vanhukset tuskin siivoilevat jatkuvasti ja hääräilevät vaatteidensa kanssa, tai ovat yhtä tarkkana kuin esimerkiksi minä.

Ja todellakin kaikki vaatteet on pesty ja putsattu. Pidän vaatteistani todella hyvää huolta enkä ikinä jätä lojumaan likaisia vaatteita mihinkään. Nyt alkaa vaan iso operaatio kun ei kaikki tekstiilituotteeni edes mahdu mun parvekkeelle mutta osa siellä jo on.

• Kyöriäinen

Joo siivoaminen ei niihin auta eikä niitä siivoamattomuus niitä tuo taloon. Ne elävät pienissä koloissa, mihin harjat ja imurit eivät pysty. Kannattaa tarkastaa myös hellan takaa, ainakin meidän talossa joillakin oli siellä oikein kuhissut...
        Vaikka ne olisivat pesiytyneet tekstiileihin (toukat ja munat), niin ne kuolevat pakkasessa tai saunassa ja muistaakseni 60 C pesussa. Kannattaa lueskella netistä käsittelyohjeita. Käytännössä joudut kaikki tekstiilisi käsittelemään - muuten myrkytyksestä ei ole välttämättä hyötyä, jos niitä jää vaatteisiin elämään.
        Jos muita asuntoja ei myrkytetä, niin riskinä on tosiaan, että niitä tulee ilmastointi yms. putkia myöten sitten taas uudestaan.
        Jos ostelet kirpputoreilta tms. vaatteita niin kannattaa aina pestä tai käsitellä ne juuri tuholaisten varalta ennenkuin laitat kaappiin.

• Olen tarkastanut hellan takaa ja siellä oli kuoria, ei yhtään elävää. Laitoin myrkkyä sinnekin. Olen lukenut kaiken mahdollisen tiedon mutta joka paikassa lukee vähän eriä. Harvoin ostan kirpputorilta mitään, ja jos ostan pesen ja tuuletan vaatteet huolellisesti. Kuitenkin tilanne tuntuu aivan toivottamalta kun sukkia ottaessakin saa pelätä mitä siellä on, alusvaatteet pitää tarkastaa. Kasvoja pestessäkin pitää tarkistaa ettei pyyhkeissä ole mitään ylimääräistä. Kuvottaa nukkua sängyssä. En uskalla ottaa edes talvikenkiä tai toppavaatteita vaikka ovatkin olleet parvekkeella monta päivää. Olen kohta aivan mielisairaalaosastoa. Tuntuu kuin kaikki olisi tuhottu..

Eikä netistä löydy yhtään selviytymistarinaa. Eikai näistä sitten pääse eroon ja pitää varmaan vaihtaa ammattia tms.. Itken koko ajan..

Jos laitan myrkkyä joka viikko joka huoneeseen niin pysyisivätkö ne edes pois minun asunnostani? Onko mitään enää tehtävissä..
      Onko niitä voinut olla täällä koko ajan vai ovatko tulleet putkistoista pakkasta pakoon?
      Otanko oikeusaputoimistoon yhteyttä että saan apua jos vaadin että tämä ja viereiset rappukäytävät täytyy myrkyttää?

• Ja onko tämä ihan hirveä määrä kun olen löytänyt yhteensä 4 kuollutta ja 9 elävää jotka olen tappanut välittömästi??
        Onko kukaan laittanut suoraan tekstiileihin mitään myrkkyä?
        Auttaako jos vedän silikoonilla kaikki pahimmat raot umpeen?

• Kuori kauris
        Miner kirjoitti:

Ja onko tämä ihan hirveä määrä kun olen löytänyt yhteensä 4 kuollutta ja 9 elävää jotka olen tappanut välittömästi??
        Onko kukaan laittanut suoraan tekstiileihin mitään myrkkyä?
        Auttaako jos vedän silikoonilla kaikki pahimmat raot umpeen?

Määrä on hyvin pieni. Jos ongelma on paha niin niitä on satoja. Ei vaatteita voi myrkyttää, pesu, pakkanen ja sauna auttavat. Asia on saanut aivan liian suuret mittasuhteet mielessäsi. Turkiskuoriainen ei ole mitenkään hankala hävittää. Eivät ne viihdy pyyhkeissä, sängyissä yms eivätkä levitä tauteja tai pure ihmisiä. Ne syövät vain erityisesti villa ja nahkavaatteita.

• Anonyymi
        Kuori kauris kirjoitti:

Määrä on hyvin pieni. Jos ongelma on paha niin niitä on satoja. Ei vaatteita voi myrkyttää, pesu, pakkanen ja sauna auttavat. Asia on saanut aivan liian suuret mittasuhteet mielessäsi. Turkiskuoriainen ei ole mitenkään hankala hävittää. Eivät ne viihdy pyyhkeissä, sängyissä yms eivätkä levitä tauteja tai pure ihmisiä. Ne syövät vain erityisesti villa ja nahkavaatteita.

Kyllä muuten viihtyvät sängyissä ja sohvissakin, kaikissa paikoissa, joista löytyy tekstiilejä ja joita voi pureskella niitä etsiessä. Kun turkiskuoriainen on päässyt asuntoon, sitä on lähes mahdoton hävittää, sillä elää rakenteissa ja rakenteisiin mitkään myrkyt eivät ulotu, ne pitävät kantaa vain pienempänä. Jos niistä haluaa kokonaan eroon, niin kaikki tekstiilit lämpökäsittelyn kautta, huonekalujen hävittäminen ja kaikkien muiden tavaroiden käsittely ja pitää huolta, ettei vahingossakaan kanna niitä mukaan uuteen asuntoon. Uuden asunnon kannattaa myös olla uusi, sillä käytännössä kaikissaa 90-l ja jo 2000-l alun asunnoissa niitä on.

• sini2

Tietääkö kukaan muuten, voivatko turkiskuoriaiset syödä seinävilloja? Siis seinäeristeitä? Kun nehän tykkäävät villasta..

Talo on noin 100- v vanha.

p.s sori ku poikkesin ketjuun

• Villuri689

Seinäeristeenä käytettävä vuorivilla ei ole oikeaa villaa. Eli ei sitä ötökät syö. Myös esim tekokuidut eivät niitä yleensä kiinnosta. Jos teillä on originaali 100 vuotta vanha talo, niin siellä on luultavasti sahajauhoa eristeenä.

• sini2
        Villuri689 kirjoitti:

Seinäeristeenä käytettävä vuorivilla ei ole oikeaa villaa. Eli ei sitä ötökät syö. Myös esim tekokuidut eivät niitä yleensä kiinnosta. Jos teillä on originaali 100 vuotta vanha talo, niin siellä on luultavasti sahajauhoa eristeenä.

Helpottava kuulla! Aloin jo pelkäämään, että nuo ötökät syövät seinäeristeetkin..

Talo on 20-luvun lopulla rakennettu kerrostalo. Eli sahajauhoakaan ne kuoriaiset eivät syö?

• Sahuri33
        sini2 kirjoitti:

Helpottava kuulla! Aloin jo pelkäämään, että nuo ötökät syövät seinäeristeetkin..

Talo on 20-luvun lopulla rakennettu kerrostalo. Eli sahajauhoakaan ne kuoriaiset eivät syö?

No ei turkiskuoriaiset, mutta puulle on sitten ihan omat tuholaisensa, kuten tupajumit. Jos teillä on 20-luvulla rakennettu talo, eikä eristeille ole tehty mitään sen jälkeen, niin olisin kyllä huolestunut yleensäkin rakennuksen kunnosta. Tuollainen entisaikojen purueriste painuu vuosikymmenien kuluessa kokoon ja ylempänä seinien välissä ei välttämättä enää ole eristettä ollenkaan.

• Miksei vaatteita voi myrkyttää kun myrkkypurkissakin lukee että esim lemmikkieläinten pedit voi myrkyttää??!
      Lisäksi olen lukenut useista lähteistä että viihtyvät sohvissa, matoissa, sängyissä yms. Voi kumpa joku voisi vaan auttaa ja saisin palata normaalin elämään jo :'(

• Raideri88

Siksi koska se on myrkkyä ja vaarallista ihmisille ja vaatteista tuhoamiseen on parempiakin keinoja. Myrkyn haju voi myös jäädä tekstiiliin jne. Miksi ihmeessä haluat myrkyttää vaatteita?

• Anonyymi

No myrkytä vaatteet. Sen jälkeen ne pitää pestä uudelleen 60 asteessa. Joskus jos pesulämpötilä merkintä vaatteessa on 60, olen pessyt 90 ei ole pilalle menneet, mutta tämä omalla riskillä.

Höyrysilitysrauta on myös hyvä keksintö.

Vaatteet muovi laatikoihin ja jatkuvaa siivousta, se ajaa ne teiltä pois.

Hellan takana eli ilmeisimmin tulevat liesituuletyimen/ poistoilmaventtiilin kautta rakenteista asuntoihin.

• No oisin myrkyttänyt, vieny parvekkeelle pakkasee, pessyt, kuivannu, taas pakkaseen. Niin oisin voinu ees kuvitella käyttäväni nuita villapaitoja vielä. Sillä keinolla tuskin niihin jäisi yhtään henkiin.
      Tähän mennessä niitä on löytynyt joka huoneesta muutamia lattiolta. Yhteensä 23 joista puolet kuolleita. Saapa nähä monta niitä kaiken kaikkiaan tulee löytymään, varmaan miljoona.. Ja olen lähes varma että kyseessä on pilkkuturkiskuoriaisen toukat.

• ja nyt jo yhteensä 44 joista 28 ollut kuolleita (ja kuolleet tosiaan löytyneet myrkytysten jälkeen). Äsken löytyi yksi elävä mun meikkilipastosta !!? Siellä oli myös yksi kuori, Yksi kuori löytyi myös eteisen lattialta ja yksi kuori makuuhuoneen vaatekaapin alahyllyltä.
      Mitä niille tapahtuu sen jälkeen kun ne vaihtaa sen kuoren? Näitä löytyy monta eri kokoa on 1-2mm, noin 5mm, on 1cm ja noin 1,2cm. Mitä helvettiä täällä tapahtuu?! Montako sukupolvea näitä oikeen on ja miten ihmeessä ne viihtyy meikkilipastossa!? Tilanne on paljon pahempi kuin osasin kuvitellakaan!! Tämä suorastaan räjähti käsiin aivan yhtäkkiä, kun ikinä aiemmin ei ole yhtä ainutta näkynyt.

• 18+14

Tuhohyönteiset (turkis- ja vyöihrakuoriaiset sekä koiperhoset) viihtyvät pimeässä. Siksi ne pyrkivät mm. meikkilipastoon.
      Munittuaan munat aikuiset kuoriaiset kuolevat nopeasti. Toukat ovat niitä, jotka syövät tekstiilejä - huom! Myös höyheniä!

Vyöihra- ja turkiskuoriaisia saattaa tulla myös ulkoa sisälle. Ystäväperheen kotiin niitä tuli parvekkeen kautta, syynä katon rajassa ollut linnunpesä jossa kuoriaiset viihtyivät. Pesää ei saanut hävittää ennen elokuuta...

Muista pakata kaikki puhdistamasi tekstiilit tiiviisti muoviin jotta ne eivät joudu jälleen hyökkäyksen uhriksi!

• Joo niin olen tehnytkin ja kävin katsomassa tänään uutta asuntoa. Nykyinen asuntoni on myrkytetty jo ammatilaisen toimesta 2krt ja olen itse käyttänyt 4 purkkia myrkkyä ja viimeksi tänään löysin taas toukan.. Ympäristövirastossa ovat todenneet vyöturkiskuoriaisen toukiksi. Ja kiinteistöhuolto ei tosiaan suostu myrkyttämään kuin minun asunnon vaikka muillakin naapureilla sama ongelma. Eivät vain osaa itse siitä isännöitsijälle ilmoittaa. Jääkööt tänne toukkien sekaan asumaan minä ainakin muutan tästä pois.

• 16+15

Kaikkein parhaiten tuhohyönteiset saa pysymään poissa pitämällä kodin siistinä. Jos nurkissa ja lattialla pyörii paljon tavaraa, niin ötökät viihtyvät todella hyvin. Säännöllinen imurointi jo riittää aika pitkälle.
        Myrkyttäminen ei auta vyöihra- tai turkiskuoriaisiin, se on vain tilapäistä korjausyritystä (puhumattakaan siitä, toimivatko tietyt myrkyt edes kuoriaisiin). Puhtaanapito ja hyvä säilytys ennaltaehkäisevät kaikkia ongelmia.

• Helloworld89
        16+15 kirjoitti:

Kaikkein parhaiten tuhohyönteiset saa pysymään poissa pitämällä kodin siistinä. Jos nurkissa ja lattialla pyörii paljon tavaraa, niin ötökät viihtyvät todella hyvin. Säännöllinen imurointi jo riittää aika pitkälle.
        Myrkyttäminen ei auta vyöihra- tai turkiskuoriaisiin, se on vain tilapäistä korjausyritystä (puhumattakaan siitä, toimivatko tietyt myrkyt edes kuoriaisiin). Puhtaanapito ja hyvä säilytys ennaltaehkäisevät kaikkia ongelmia.

Kyllä se myrkytys auttaa, jos se tehdään oikeaoppisesti - eli käytännössä koko talo myrkytetään. Kokemusta asiasta on useamman vuoden takaa ja nimenomaan turkiskuoriaisista.
        Imurointi ja puhtaus ei vaikuta kuoriaisten tuloon ja viihtyvyyteen. Ne leviävät ilmastoinnin kautta ja asuvat esim. listojen yms. takana, joita ei normaalisti oikeasti pysty puhdistamaan/tukkimaan.

• Anonyymi
        Helloworld89 kirjoitti:

Kyllä se myrkytys auttaa, jos se tehdään oikeaoppisesti - eli käytännössä koko talo myrkytetään. Kokemusta asiasta on useamman vuoden takaa ja nimenomaan turkiskuoriaisista.
        Imurointi ja puhtaus ei vaikuta kuoriaisten tuloon ja viihtyvyyteen. Ne leviävät ilmastoinnin kautta ja asuvat esim. listojen yms. takana, joita ei normaalisti oikeasti pysty puhdistamaan/tukkimaan.

Joo, mutta itse pidän kämppääni aina tosi tosi tosi siistinä ja nyt alkanut tulemaan kylppäriin satunnaisesti turkiskuoriaisen toukkia.. olen löytänyt kuolleena kuukauden sisällä jo kolme..

• Koettu on

Vanhat kerrostalot ovat täynnä näitä turkiskuoriaisia ja torakoita, elävät sahanpurun ja sammalten peittämissä välipohjissa, oikea vitsaus 1900 luvun alkupuolen-sota-ajan ja 50 luvun taloissa.

• Puhtel

Mä meinasin kokeilla myytäviä ansoja, joita asennan ympäri huoneistoa.
      Googlaa, niin löytyy.
      Meillä oli possu edellinen asukas. Kun muutimme, niitä löytyi n 4 ensimmäisen viikon aikana. Nyt 1 kuukaudessa ja 4 kk asuttu.
      En myrkytä, sillä niistäkin on omat riskit, jos on pieniä lapsia.
      Vaatteet ovat muovilaatikoissa. Muutenkin aivan yliliioiteltu ongelma.

Sitten meinasin kokeilla desifiointi aineita. Kokeilin käsidesiä toukan päälle. Kuoli melkein heti.

• Attagenus

Kolme vuotta sitten ensimmäiset turkiskuoriaisen toukat ilmeistyivät hellalle ja epäilin niiden tulleen ilmastointihormin kautta (ei huoneistokohtaista imuria). Useamman kerran niitä näkyi samassa paikassa. Nyt keväällä löysin ensimmäisen aikuisen kuoriaisen olohuoneesta kuolleena. Eilen, kun aloin etsimään keittiön alakaapista isoa kattilaan, niin törmäsin uunivuoan pohjalla pariin toukkaan. Otin kaikki astiat pois ja ruuvasin kaapin alahyllyn ja vilkaisin sokkeliin. Satoja tyhjiä toukannahkoja pölykerroksessa. Muutama eläväkin löytyi mutta puolet pienempia kuin tyhjät kuoret. Ei muuta kuin toisen kaapin sokkeli auki samoiten ja sama juttu - pilvin pimein tyhjiä kuoriasen nahkoja. Katsoin samaten kaikki sokkelit ja keskittymä oli juuri vesi ja viemäriputkien läpiviennin kohdalla. Vuosia sitten tehdyn putkiremontin jäljiltä reiät olivat avoimia syvälle rakenteeseen. Suihkutin raakaa tolua tuolle betonipohjalle. Pitää hankkia myrkkyä ja ottaa sokkelit uudelleen auki. Talo yli 60v vanha vuokrakerrostalo ja kaikkiin kaappien sokkeleihin ei edes pääse, joten omatoiminen myrkytys ei välttämättä onnistu. Ketuttaa vain tuo kun muuten on tullut pidettyy paikat siistinä.

• Selviytymistarina

Meillä oli vuosia sitten ruskoturkiskuoriaisen toukkia, joita siis pesi vuokra-asunnossa, johon olimme vastikään muuttaneet. Puolen vuoden asumisen jälkeen löytyi keittiöstä, alimmaistem hyllyjen alta varmaan useita satoja kuoria. Kävin kaapit läpi ja niitä löytyi aivan joka puolelta, myös puhtaiden keinokuitujen kimpussa. Muutimme ja siinä yhteydessä pestiin ja löylytettiin kaikki tekstiilit ja pyyhittiin kaikki tavarat huolellisesti. Niitä kuoria löytyi jopa cd-koteloiden sisältä. Uudessa kämpässä vielä pesin ja löylyt tekstiilit uudelleen (ja kahden lapsen perheessä tekstiilejä on paljon...). Muuton jälkeen löytyi kaksi elävää toukkaa, sen jälkeen ei enää yhtäkään kuoriaista, toukkaa tai kuorta. Huh mikä helpotus! Vuosien ajan syynäsin tarkkaan vaatekaapit, hyllyjen alaosat jne., mutta mitään ei näkynyt. 5 vuoden jälkeen ostimme omakotitalon ja puolen vuoden asumisen jälkeen alkoi kaikki taas alusta. Paitsi, että tällä kertaa on löytynyt jauhopukkia, turkiskuoriaista, ruskoturkiskuoriaista, riesakuoriaisia ja ihrakuoriaisia, noin niin kuin ensialkuun. Just kun olin ajatellut, että jos vähän löysäisi sen syynäämisen kanssa ja alkaisin ottamaan rennommin. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, vai miten se nyt meni. Syvä huokaus. Just äsken löysin sängyn alta yhden kuoren, hyi ällötys. En tiedä, kannattaako näiden kanssa lähteä enää edes taistelemaan vai pitäisikö suosiolla antautua viettämään harmonista yhteiseloa...

• Mikä teillä on tilanne tänä päivänä? Ainakin kun teillä on omakotitalo, niin saatte myrkytettyä koko talon, mikä ei aina kerrostalossa vuokralla asuvalle ole mahdollista (vaikka Ympäristövirasto niin vaati useita kertoja).
        Jouduin muuttaessa nakkaamaan pois lähes kaiken.. Matot, lipastot, sohvan, nojatuolit, sängyn, verhot, päiväpeitteet, pöytäliinat jne.. Sain pelastettua vain vaatteista ja kengistä ja laukuista osan. Vakuutuksesta ei euroakaan, sossusta 300€. Uusi sohva maksoi 200€ ja se oli halvin mitä Ikeasta löysin. Jumalan kiitos tässä asunnossa ei ole löytynyt yhtään ötökkää!!! Mutta neuroottisuus jatkuu.. En koskaan luota etteikö niitä olisi jos otan vaatteita kaapista, tarkistan vieläkin kaiken ennenkuin puen päälle. Toukkia löytyi melkein sen 200kpl yhteensä siihen mennessä kun pääsin muuttamaan pois :/

• Attagenus

Siivous on nyt ohi ja kesti 23 päivää. Äärettömän hidasta kun kaikki mahdollinen on tarkastettava. yksitellen. Lukemattomia jätesäkkejä meni roskikseen. 7kpl 60l laatikoa ja lukuisia vakuumipusseja kausivaatteille. Matot suljettu muovipussiputkiin.

Huoneistosta ei löytynyt elävänä kuin vyöturkiskuoriaisia toukia ja aikuisia kuoriaisia. Asun ylimmässä kerrokosessa ja katon ja talon välinen tilava välipohja on huoltomiesten mukaan kuulemma täynnä hylättyjä linnunpesiä. Pahin keskittymä oli itsekudottujen mattojenrullien keskellä sängyn alla. Olohuoneessa ei muualla kuin yhden hyllyn sokkelista löyty nahkoja. Kangassohvista ei löytynyt eikä edes seinäryijystä. Höyrypesurilla kaikki listat ja muut raot käyty läpi. Silikoonilla suljin kaikki avoimet raot ympäri huoneistoa sokkeleihin jne... Permetriiniä ja pyretriiniä meni molempia 1,5 litraa.

40v kun asuu samassa paikassa niin tavaraa kertyy. Ikkunoiden ollessa auki ulkonta tuli pilkkuturkiskuoriaisia muutama siivouksen aikana mutta kuolivat ikkunoiden alle listoille myrkkyyn. Paljon muita kuolleita hyönteisiä alkoi löytyä myrkytyksen seurauksena ruiskuteituilta jalkalistoilta - ikkunat on raollaan päivät. Ilman koneita alipaineiseksi alunperin rakennettu ja nyt kone jatkuvasti säästösyistä sammutettuna katolla tukkona johtaa siihen että ilma ei kierrä laisinkaan. Ei tarvitse kuoriaisten toukkien taistella ilmavirtaa vastaan kun kapuavat pitkin hormia. Ajatteli pistää pirkkasukkikset ilmastointihormien aukkouhin estämään trafiikin. Ei ole aikaisemmin toisaan tuhohyönteiset vaivanneet.

• alkushokin.jälkeen

Ei noita saa koskaan kokonaan hävitettyä. Kun vaan siivoilee säännöllisesti ja pitää toukkien eväät (eläinten karvat yms.) kurissa, sekä välillä vähän myrkyttelee ihan rautakaupan tuotteilla pahimpia paikkoja, saattavat pysyä jopa vuosiakin välillä piilossa. Kerrostalossa niiden hävitys on mahdotonta. Jokaiseen listankoloon ei vaan ole mahdollista saada myrkkyä, eikä jokainen asukas ole yhtä motivoitunut joka toukan etsimiseen. Turkiskuoriaiset voivat kulkeutua vaikkapa kyläpaikasta mukana kotiin.
        Noista toukista ei ole isompaa haittaa, kun ihan normaalisti siivoilee. Keittiön sokkelit pidän auki, kaapit tarkastan aika ajoin samalla kun pesen liinavaatteet ja muut harvemmin käytettävät kankaat... olen hyväksynyt että meillä asuu muitakin kuin minä :)

• Anonyymi

Turkiskuoriaisista pääsee kyllä täydellisesti eroon punaseetrillä. Olin jo mielisairaalakamaa kun kotoani löytyi kymmeniä aikuisia, satoja munia, kymmeniä kuoria ja jokunen toukka. Onneksi netistä löysin punaseetrin. Yhdysvaltojen armeijakin karkottaa sillä luteita! Todella toimivaa, myrkytöntä ja ihanantuoksuista!
      Ekana kannattaa kaikki listat niistä huoneista missä turkiskuoriaisia elää, suihkuttaa punaseetriöljyllä ja jättää joka huoneeseen 1-3 punaseetripalikkaa. Ne erittävät tuoksua mitä tuholaiset eivät voi sietää mutta mitä ihmiset ja lemmikit sietävät. Tuoksu on ihana!
      Sain viikon jälkeen normaalin elämäni takaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3790
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      1997
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      543
      1610
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe