Asperger pikkuveli..

kyllästynyt

Mitä mä teen? Veljelläni (joka on nyt 12 v., eli muutamia vuosia minua nuorempi) on aspergerin oireyhtymä, tai mikä syndrooma ikinä onkaan, perinyt silti isältä sen. On ollut aina melko rasittavaa elää sen kanssa, pariksi vuodeksi hiukan laantui sen ärsyyntymiset sun muut, mutta nyt taas on veli alkanut suuttumaan ihan pikku jutuista, pitämään epämääiräistä ääntelyä, matkimaan tv-mainoksia ärsyttävällä äänellä, raivostumaan tavaroille ja elottomille esineille jos hän itse pudottaa ne, raivoamaan pikku asioista, esittämään typerää tai jotain vastaavaa, suuttumaan ja valittamaan jokaisesta kotityöstä ja läksyistä yms yms.... enkä totaalisesti jaksa sitä enää! Se ei lopeta vaikka pyytäisi. Sitäpaitsi se on ahne ja ajattelee aina vain itseään. On raivostuttavaa elää sen kanssa. Lisäksi se valehtelee aina ja kiertää totuutta viimeiseen saakka, vaikka kaikki viittaisivat siihen että veli ei puhu totta. Vanhemmatkin on huomannut kaiken, hehän sen minullekin kertoivat joskus mikä veljellä on kun niin oudosti käyttäytyy. Jos hän ei saa tahtoaan läpi, alkaa huutaminen, joskus ihan raivokohtaus. Onneksi ei veli enää uhkaile puukoilla niinkuin joskus aikaa sitten.. Vanhemmat on hakenut jonkinlaista apua, ja on se jonkin verran auttanutkin, mutta tuntuu että veljelle ei koskaan suututa tai valiteta niin kuin minulle, kuin veli pääsisi kaikesta helpolla ja saisi asiat täsmälleen niin kuin haluaisi, vaikka kyseessä olisi kuinka epäreilu asia. Ja aina kaikki tehdään veljen mielen mukaan, ymmärrän kyllä että hänellä on aspergeri mutta ensinnäkään hän ei tiedä sitä itse eikä uskoisi jos kertoisi ja toisinnakaan en usko että sen takia hänen tarvitsisi saada jonkinlaista erikoiskohtelua esim. tahto läpi kaikessa, vai olenko väärässä? Ehkä en tiedä miten olisi parasta. Ja jos muuten veli ihan tietoisesti rupeaa kiusaamaan minua, yritän kestää ja olla huomaamatta sitä ärsyttävää käyttäytymistä. Mutta silloin kun en tosiaan jaksa enää yhtään ja sanon jonkun pienen loukkaavan kommentin, suuttuu veli ja vanhemmat valittaa minulle. Entäpä jos en vaan jaksa enää?

3

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hobi

      Aspergerin kanssa on varmasti vaikea elää. Veljesi on kenties nyt ajattelematon, mutta kun hän kasvaa niin alkaa tajuamaan käytöstään. Siksi on hienoa että et suutu hänelle vaan yrität jaksaa loppuun saakka, koska hän tuskin pahuuttaan on tuollainen vaan ei voi sille mitään vielä. Ottaa oman aikansa alkaa hallitsemaan aspergerista aiheutuvia ongelmia ja hän varmasti vanhempana tulee olemaan ihan mukava veli.
      Ainakin kun hänellä on kiva ja pitkä pinnainen sisko^^

    • Itse As..

      No tämä diagnoosihan on vähä tämmönen, tekee vähä vaikeeks sosiaalisia tilanteita, MUTTA tähän on olemassa lääkitys, joka tasoittaa ihmistä ainaki vähä. Näkeekö sun isästä ko. diagnoosia?

    • AS- vaikka voissa pa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe