Asperger pikkuveli..

kyllästynyt

Mitä mä teen? Veljelläni (joka on nyt 12 v., eli muutamia vuosia minua nuorempi) on aspergerin oireyhtymä, tai mikä syndrooma ikinä onkaan, perinyt silti isältä sen. On ollut aina melko rasittavaa elää sen kanssa, pariksi vuodeksi hiukan laantui sen ärsyyntymiset sun muut, mutta nyt taas on veli alkanut suuttumaan ihan pikku jutuista, pitämään epämääiräistä ääntelyä, matkimaan tv-mainoksia ärsyttävällä äänellä, raivostumaan tavaroille ja elottomille esineille jos hän itse pudottaa ne, raivoamaan pikku asioista, esittämään typerää tai jotain vastaavaa, suuttumaan ja valittamaan jokaisesta kotityöstä ja läksyistä yms yms.... enkä totaalisesti jaksa sitä enää! Se ei lopeta vaikka pyytäisi. Sitäpaitsi se on ahne ja ajattelee aina vain itseään. On raivostuttavaa elää sen kanssa. Lisäksi se valehtelee aina ja kiertää totuutta viimeiseen saakka, vaikka kaikki viittaisivat siihen että veli ei puhu totta. Vanhemmatkin on huomannut kaiken, hehän sen minullekin kertoivat joskus mikä veljellä on kun niin oudosti käyttäytyy. Jos hän ei saa tahtoaan läpi, alkaa huutaminen, joskus ihan raivokohtaus. Onneksi ei veli enää uhkaile puukoilla niinkuin joskus aikaa sitten.. Vanhemmat on hakenut jonkinlaista apua, ja on se jonkin verran auttanutkin, mutta tuntuu että veljelle ei koskaan suututa tai valiteta niin kuin minulle, kuin veli pääsisi kaikesta helpolla ja saisi asiat täsmälleen niin kuin haluaisi, vaikka kyseessä olisi kuinka epäreilu asia. Ja aina kaikki tehdään veljen mielen mukaan, ymmärrän kyllä että hänellä on aspergeri mutta ensinnäkään hän ei tiedä sitä itse eikä uskoisi jos kertoisi ja toisinnakaan en usko että sen takia hänen tarvitsisi saada jonkinlaista erikoiskohtelua esim. tahto läpi kaikessa, vai olenko väärässä? Ehkä en tiedä miten olisi parasta. Ja jos muuten veli ihan tietoisesti rupeaa kiusaamaan minua, yritän kestää ja olla huomaamatta sitä ärsyttävää käyttäytymistä. Mutta silloin kun en tosiaan jaksa enää yhtään ja sanon jonkun pienen loukkaavan kommentin, suuttuu veli ja vanhemmat valittaa minulle. Entäpä jos en vaan jaksa enää?

3

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hobi

      Aspergerin kanssa on varmasti vaikea elää. Veljesi on kenties nyt ajattelematon, mutta kun hän kasvaa niin alkaa tajuamaan käytöstään. Siksi on hienoa että et suutu hänelle vaan yrität jaksaa loppuun saakka, koska hän tuskin pahuuttaan on tuollainen vaan ei voi sille mitään vielä. Ottaa oman aikansa alkaa hallitsemaan aspergerista aiheutuvia ongelmia ja hän varmasti vanhempana tulee olemaan ihan mukava veli.
      Ainakin kun hänellä on kiva ja pitkä pinnainen sisko^^

    • Itse As..

      No tämä diagnoosihan on vähä tämmönen, tekee vähä vaikeeks sosiaalisia tilanteita, MUTTA tähän on olemassa lääkitys, joka tasoittaa ihmistä ainaki vähä. Näkeekö sun isästä ko. diagnoosia?

    • AS- vaikka voissa pa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe