Onko joku säästynyt limakalvo-ongelmilta vaihdevuosien aikana tai jälkeen? Itselläni pms-oireet pahenivat 46-vuotiaana. Kun täytin 50, alkoivat vaihdevuosioireet, viimeiset menkat olivat vajaan 53 vuoden iässä. Nyt olen 55, ja oireita on edelleen, tosin lähinnä kuumia aaltoja ja lihassärkyä pääasiassa. Mieliala on jo rauhoittumaan päin.
Yritin pahimpaan aikaan käyttää hormoneja, mutta olo tuli niistä pahemmaksi vaan. Lisäksi alkoi tulla jalkasärkyä, turvotusta jalkoihin jne. Koska suvussa on sydän- ja verisuonitauteja, lopetin hoidon. Miksi syödä hormoneja, jos olo huononee...
Mitään limakalvo-oireita ei ole ollut tähän saakka...
Onneksi. Mutta mitä luulette, tuleeko vielä niitäkin...
Limakalvo-ongelmat
9
2389
Vastaukset
- 1966 eukkoa
osta apteekista sitä kosteuttavaa emätinvoidetta ,jota toimii hyvin myös liukkarina,ja gynet ja lekurit käyttää sitä mm tutkimusen yhteydessä.toimii.t n 66
- kuumat aallot vm66
Kannattaa ja pitää käyttää esim: Ovestin puikkoja 2x viikossa, loppuiän ajan. Niitä voi käyttää, vakka hormoonit ei sovi.
Vaikkei olisi limakalvo oireita ja kuivuutta, niin paikallinen estrogeeni hoito auttaa ettei tule virtsa ja kuivuus vaivoja.
Itselläni loppui kuukautiset 2 v sitten. Tuli kuumat aallot, kuivuus ja virtsaongelmat ym. Hormooneja en voi käyttää riskitekijöiden takia. Mutta paikallishoito Ovestin puikot auttoivat heti limakalvo ja virtsaus ongelmiin.
Muitten oireiden kanssa on vaan pakko jaksaa ja toivoa että ne joskus helpottaa. - KuivaRotta
Haluaisiko joku kertoa lisää kokemuksia erilaisista estrogeenivalmisteista paikallishoitoon?
Käytän Pausanolia voiteena ja ärsyttää se voiteen valuminen ulos. Laitan voiteen illalla ja sitä valuu ulos 2 päivää sen jälkeen. Siitäkin huolimatta, että laitan aina vain puoli asettimellista voidetta korkeintaan. Haluaisin kokeilla sellaisia puikkoja, kuvittelisin, että on siistimpi käyttää.
Toinen probleema on sitten klitoriksen ympärillä ihon kuivuminen. Etenkin talvella kun iho on muutenkin kuiva, klitoriksen ympärillä iho muuttuu hieman kovaksi ja muuttuu hailakan vaaleaksi. Tämä alkoi vuosi sitten talvella ja huomasin vaivan, kun oli pari päivää hurjaa kutinaa siinä kohtaa. Aluksi kauhistuin, että on valkojäkälää, mutta en jotenkin usko enää sitä, vaikka iho onkin jotenkin muuttunut kireämmän tuntuiseksi. Kesällä tilanne on parempi, iho joustavampi ja normaalin värinen. Olen pyrkinyt laittamaan iltaisin nokareen Pausanolia pitääkseni ihossa jonkinlaisen pehmeyden ja värin ihossa. Onkohan liian mieto valmiste vai mikä lie? Vastaavaa kenelläkään muulla?
Taustatietona, olen täyttämässä 33, mutta vaikean endometrioosin takia hormonihoidot ollut päällä jo 5 vuotta. Lääkkeellä oma estrogeenituotanto on jotakuinkin loppunut, ja keinotekoisia vaihdevuosia ja sen mukana tuomia oireita hoidetaan sitten hormonikorvaushoitona pillerinä ja nyttemmin limakalvoille omat tökötit. Pillereillä voimakas hikoilu saatiin kuriin, mutta tosiaan limakalvojen kuivuus ongelmana nykyään. Myös kuivasilmäisyys vaivannut ja mielestäni pahentunut nykyisten lääkkeitten käytön aikana. Silmiin omat voiteensa, mutta kiusallinen vaiva sekin.- tyytyväinen
Käy gynekologilla ja pyydä tohon vaivaan Vagifem emätin puikkoja.Ovat siistiä käyttää ,ei valu ,eikä tahri.Yöksi laitetaan,on reseptilääke.Hyvin auttanut mulle ainaki.Lääkäri määrää käyttö ohjeen.
- kuivuutta täälläkin
Mä haluaisin tietää auttaisiko kuituuteen jotkut öljyvalmisteet? Kalanmaksaöljy?
Mulla on myös vähän alapään limakalvojen kuivuusongelmaa ja iho on ihan hirveän kutiseva ja kuiva näin talvisin. Onko joku kokeillut jotakin suun kautta nautittavaa ja saanut avun?- rouvavuosimallia68
Kokeile omegaa, itse olen syönyt jo vuosikausia. Ihoni on muuten erittäin herkkä ja pintakuiva, joskus kun omegat on loppuneet ja olen hetken ollut noita ottamatta näkyy ihossa (ja varmasti myös limakalvoilla) vaikutus aika pian.
- käyttäjä
Omega7 tyrni-oliiviöljy ravitsee ja uudistaa limakalvoja ja ihoa. Suosittelen.
- opppooo
KuivaRotta: Terveyssisar neuvoi mua käyttämään Ceridal-öljyä sprayna limakalvoihin joka päivä. Pesun jälkeen hiukan öljyä puhtaisiin sormiin, joilla sitten sivellään öljy limakalvoille. Olen käyttänyt vasta vähän aikaa, mutta tuntuu helpottavan jo.
- Anonyymi
Ei muuta kun antakaa sillon tällön laskea miehenne rojut torveen niin kyllä ne kutinat siitä kaikkoaa,siihen se värkki tehty on eikä säilyttelyyn,sen säilyttelyn aika kyllä tulee sitten ku nalkaa halut vähetä javärkki korppuuntua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401757
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir269897- 34789
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65677Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44651Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29651Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5644Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48626- 43600
Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53592