Kiitätkö hyvästä työstä?

Ei huono!

Lapsuudessani ohjeiden noudattaminen oli selvääkin selvempää. Jos työ epäonnistui, palaute tuli, mutta onnistuminen oli itsestään selvä suoritus, johon ei kiinnitetty huomiota.
"Kissa kiitoksella elää". Joskus äitini neuvoi minua, vanhinta lastaan, pikkusisarusten käsittelyyn ja sanoi, ettei lasta saa kiittää, sillä siitähän se vain ylpistyy ja luulee olevansa muita parempi.

Omia lapsiani opettelin kiittämään ja arvostin hyvin tehtyä työtä. Äitini ei edelleenkään hyväksynyt, vaan sanoi, että minulle tulee vielä ongelmia lasten kanssa, kun ne luulevat itsestään liikoja jo tuossa iässä.

Mutta en osaa kiittää oikein. Minun on erikseen päätettävä, että nyt on kiitoksen aika. En osaa olla ylpeä toisten suorituksesta, vähättelen omiani. Minun on suorastaan vaikea onnitella toisia menestyksen vuoksi, sillä minulla ei ole luontevia sanoja, eikä oikeaa asennetta. Vähättely lapsuudessa ja nuoruudessa jätti jälkensä.

Toivon, että nuoremmat kasvattajat jo ymmärtävät, että kannustus ja kiitos ovat iso osa kasvatusta. Itsetunnon kehittyminen alkaa lapsuudessa.

5

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissa ja kiitokset

"Kasvatus" on rankaisua, kieltoja, uhman taltuttamista, jäähyjä, rajoja, ei koskaan kiitosta.
      On ihan turhaa yrittää täällä tuoda esiin jotain myönteistä asiaa lasten kasvatuksessa. Se ei todellakaan kiinnosta ketään.
      Lapset ovat kuin koiria. Ja niin niitä myös kohdellaan.

Koiraakin joskus kiitetään, lasta ei.

• Vanhempi2/

Tällaisia äitejä on .Miksi he saavat lapsia?Hyvin kylmää ja kovaa kyytiä lapsille.Eikö neuvolantädit näe näyttelevien äitien käytöstä läpi.Miten auttaa lapsia tai puuttua tila teeseen.

• omituista

Kyllä täytyy olla julma äiti, ettei kiitä lasta hyvästä työstä. Sehän paremmin kannustaa lasta tekemään töitä esim. siivousta kotona. En ymmärrä yhtään tällaista kieltoa, vaikka minulla ei ole lapsia. Minä ainakin kiittäisin, jos lapsi tekisi töitä kotona ja vielä hyvin.

• Asian vierestä menee

Kun ette näköjään tajua edes, että mitä tuo kyseinen sananlasku oikeasti tarkoittaa, niin käykää se jostain sanakirjasta katsomassa.

• kiittäjä

Kyllä kiitän lastani tehdystä työstä ja myös hyvästä yrittämisestä. Meitäkin on kiitetty aikanaan. Arvostan lastani ja hänen tekemisiään joten kerron sen kiitoksellakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      282
      2574
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1379
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1251
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1241
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      97
      1188
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1185
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      1042
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      946
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      890
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      797
    Aihe