Kiitätkö hyvästä työstä?

Ei huono!

Lapsuudessani ohjeiden noudattaminen oli selvääkin selvempää. Jos työ epäonnistui, palaute tuli, mutta onnistuminen oli itsestään selvä suoritus, johon ei kiinnitetty huomiota.
"Kissa kiitoksella elää". Joskus äitini neuvoi minua, vanhinta lastaan, pikkusisarusten käsittelyyn ja sanoi, ettei lasta saa kiittää, sillä siitähän se vain ylpistyy ja luulee olevansa muita parempi.

Omia lapsiani opettelin kiittämään ja arvostin hyvin tehtyä työtä. Äitini ei edelleenkään hyväksynyt, vaan sanoi, että minulle tulee vielä ongelmia lasten kanssa, kun ne luulevat itsestään liikoja jo tuossa iässä.

Mutta en osaa kiittää oikein. Minun on erikseen päätettävä, että nyt on kiitoksen aika. En osaa olla ylpeä toisten suorituksesta, vähättelen omiani. Minun on suorastaan vaikea onnitella toisia menestyksen vuoksi, sillä minulla ei ole luontevia sanoja, eikä oikeaa asennetta. Vähättely lapsuudessa ja nuoruudessa jätti jälkensä.

Toivon, että nuoremmat kasvattajat jo ymmärtävät, että kannustus ja kiitos ovat iso osa kasvatusta. Itsetunnon kehittyminen alkaa lapsuudessa.

5

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kissa ja kiitokset

"Kasvatus" on rankaisua, kieltoja, uhman taltuttamista, jäähyjä, rajoja, ei koskaan kiitosta.
      On ihan turhaa yrittää täällä tuoda esiin jotain myönteistä asiaa lasten kasvatuksessa. Se ei todellakaan kiinnosta ketään.
      Lapset ovat kuin koiria. Ja niin niitä myös kohdellaan.

Koiraakin joskus kiitetään, lasta ei.

• Vanhempi2/

Tällaisia äitejä on .Miksi he saavat lapsia?Hyvin kylmää ja kovaa kyytiä lapsille.Eikö neuvolantädit näe näyttelevien äitien käytöstä läpi.Miten auttaa lapsia tai puuttua tila teeseen.

• omituista

Kyllä täytyy olla julma äiti, ettei kiitä lasta hyvästä työstä. Sehän paremmin kannustaa lasta tekemään töitä esim. siivousta kotona. En ymmärrä yhtään tällaista kieltoa, vaikka minulla ei ole lapsia. Minä ainakin kiittäisin, jos lapsi tekisi töitä kotona ja vielä hyvin.

• Asian vierestä menee

Kun ette näköjään tajua edes, että mitä tuo kyseinen sananlasku oikeasti tarkoittaa, niin käykää se jostain sanakirjasta katsomassa.

• kiittäjä

Kyllä kiitän lastani tehdystä työstä ja myös hyvästä yrittämisestä. Meitäkin on kiitetty aikanaan. Arvostan lastani ja hänen tekemisiään joten kerron sen kiitoksellakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe